Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av folkehøyskole ...


Hallingen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ferdig på gymnaset til sommeren, og må derfor ta et valg om hva jeg skal bruke neste år til. Folkehøyskole virker spennende, og jeg lurer derfor på om noen her inne har erfaringer og tips om hva jeg burde velge.

Er veldig interessert i friluftsliv, og ønsker å gå på en skole som tilbyr dette. Vurderer blant annet disse folkehøyskolene: Øytun, Nordfjord og Lofoten.

Setter stor pris på svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det magefølelsen som gjelder! Bruk god tid til å se gjennom aktuelle skoler. Skriv ned spørsmål som dukker opp i hodet underveis i prosessen. Så tar du kontakt med de aktuelle skolene. Mange skoler er på forskjellige utdanningsmesser, ellers er de som regel flinke til å svare på henvendelser via mail eller tlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner en hel bande som har gått på nordfjord, og alle har hatt et veldig bra år. selv om de forskjellige linjene har sine spesialområder blir det ganske mye ski på alle om vinteren virker det som. gikk selv på hardanger folkehøgskole, som eg egentlig bare vil anbefale dersom du er veldig interessert i (storviltjakt)jakt. skulle eg gått på folkehøgskole om igjen hadde eg valgt lofoten hvis eg ville klatre, øytun hvis eg skulle drive med hunder eller bratt skikjøring, eller nordfjord hvis eg ville drive med bre, skitur, og annet vinterfriluftsliv. tror eg. alle skolene ligger vel i et fantastisk landskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått på Lofoten. Det er mange skoler som har veldig bra friluftslinjer (Øytun, Sogndal, Nordfjord Lofoten etc.). Jeg er oppvokst på Østlandet, og valget mitt fallt på Lofoten fordi det var et ukjent område. I løpet av året ble det mye tur i Lofoten, nordnorge, deler av Sverige og 2 uker på Svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk friluftslinja på Hallingdal fhs for mange år siden. Et godt valg! Hvilken skole du velger avhenger litt av hva slags friluftsliv du vil drive med. Ta kontakt med elever som har gått på de aktuelle skolene, men husk at vinklinga på linjene kan variere fra år til år, og med hvem som jobber der. Kontakt med dem får du via elevlaget på skolen. Ellers så informerer faglærerne mer enn gjerne om innholdet og skolen.

Hvor mye du får ut av året avhenger mye av deg selv, og litt av medelever og lærere. Jeg var heldig og hadde en lærer (som fortsatt jobber der) som var svært kunnskapsrik og dyktig. Lærte mye og fikk en god slump inspirasjon, og endte med å studere friluftsliv videre.

Ser ellers at det nevnes mange gode skoler her. Vil nevne Valdres som et godt alternativ!

Lykke til med et konge år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Aight.

Jeg har selv gått på Øytun, og mener jo selvsagt derfor at Øytun er Skolen, med stor S. Saken er jo selvsagt at det er litt avhengig av hva du ønsker å drive med, men jeg tror med handa på hjertet at Øytun har et bedre tilbud innen friluftsliv enn de andre nevnte skolene. Og ikke bare innen linjene.

Samtlige linjer på skolen er friluftsliv-rettet, noe som gjør at alle elvene har en fellesnevner, men med forskjellige innfallsvinkler, noe som videre er med å danner et eksepsjonelt godt miljø, også med tanke på fritiden. Når vi ikke var på tur med skolen, reiste vi på tur privat. Frihelger gikk med til turer, og gjerne dagsturer. Hadde man ikke noe å gjøre om kvelden, var det ikke vanskelig å tusle noen hundre meter bort i skauen, eller opp på fjellet Skoddevarre å fyre seg et bål, og drikke kaffe. Noen lar seg kanskje skremme av sånt også, og nei, man MÅ ikke ut på tur hele tiden. Internatene er kjempekoselige, og det er mye opplegg på skolen på fritiden.

Desutten får man en gyllen mulighet til å oppleve finnmark, som ikke bare er finnmarksvidda. I kystrøkene i vestfinnmark så har man tinder som banker balla ut av de klumpene av noen fjell man har nede i sørnorge. Og om du vil kjøre ski, så tørr jeg nesten med handa på hjertet påstå at du ikke får større mulighet til å pumpe bratt pudder enn du får på øytun.

Ikke for å si noe noegativt om verdien til finnmarksvidda - vi som har dratt ørret på 2kg+ på et kast, og tuslet med hagle i kratta vet nå å sette pris på den også :) Akkurat Jakt og Fiske linja tror jeg vel nok kaskje har sitt ess inne. Eneste er at den ikke har storvilt jakt.

Nå har det seg jo sånn at jeg har flyttet til Alta i år - og det har jeg ikke gjort fordi jeg syns det var forferdelig på Øytun, akkurat. Jeg har senere fått en økene lidenskap for alpinisme, og en av grunnen til at man klarer seg veldig bra i Alta er mulighetene for isklatring som er helt top notch. For dere som tror at Rjukan er mekka, kan man jo ta seg en kjøretur i området her. Enda mange iser som ikke er gått - men det er jo det jeg er her for, så hold dere unna :wink:

Og sist, men ikke minst, litt bilder fra mitt år på Øytun (med Flyt-linja): http://www.flickr.com/photos/andersrake/collections/72157603770325909/

Og Øytun sin pr-film:

Det var mine fem cent for Øytun. :lol: Lurer man på noe så er det bare å spør :)

Edit: og hundekjøring ruler!!!! Det der får du ikke muligheten ellers, viss du ikke har en søt onkel som heter Robert, eller noe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kystrøkene i vestfinnmark så har man tinder som banker balla ut av de klumpene av noen fjell man har nede i sørnorge. Og om du vil kjøre ski, så tørr jeg nesten med handa på hjertet påstå at du ikke får større mulighet til å pumpe bratt pudder enn du får på øytun.

Møre folkehøgskole ligger ved foten av Saudehornet, Nivane og Kyrkjetinden i Ørsta. Mulighetene for å pumpe bratt pudder(håpløst pubertalt uttrykk) må vel kunne siest å være adskillig bedre der enn på Skoddefjellet. Hvis du ser på lista over fjell med størst primærfaktor i Norge, så er det mange "klumper" i Sør-Norge som kommer før Øksfjordjøkulen. Ikke et vondt ord om Øytun, Alta eller Finnmark, bare ikke vær så kjepphøy i formuleringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hvis det er ski som er tingen anbefale Øytun på det varmeste... Har selv erfaring fra Ski og Skred linjen der. (samme lærere som på offpiste)

ozzi - en ting er hva som ligger rett foran deg men tør du kjøre det? Har du gått på Møre? Kjenner du til hvilken kompetanse lærerne der har? Går du offpiste på Øytun får du i tillegg til vest-finnmark og nordtromsfår også kjørt på ski i Sarek, og Lyngen. Vet ikke hvordan det er med skredkompetanse på andre folkehøgskoler men skal du "pumpe bratt pudder", i snorkelhøyde er iallefall Øytun tingen. Andre steder kan også være bra men jeg vet en ting: Øytun har lærere med enorm kompetanse på ski/skred og som vet nøyaktig hvor pudderet finnes, og om hvorvidt og når det er trygt å kjøre det... De kan også lære fra seg denne kunnskapen på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hvis det er ski som er tingen anbefale Øytun på det varmeste... Har selv erfaring fra Ski og Skred linjen der. (samme lærere som på offpiste)

ozzi - en ting er hva som ligger rett foran deg men tør du kjøre det? Har du gått på Møre? Kjenner du til hvilken kompetanse lærerne der har? Går du offpiste på Øytun får du i tillegg til vest-finnmark og nordtromsfår også kjørt på ski i Sarek, og Lyngen. Vet ikke hvordan det er med skredkompetanse på andre folkehøgskoler men skal du "pumpe bratt pudder", i snorkelhøyde er iallefall Øytun tingen. Andre steder kan også være bra men jeg vet en ting: Øytun har lærere med enorm kompetanse på ski/skred og som vet nøyaktig hvor pudderet finnes, og om hvorvidt og når det er trygt å kjøre det... De kan også lære fra seg denne kunnskapen på en god måte.

Kvaliteten på de ulike skolene kan jeg ikke uttale meg om, men det var ikke det som var poenget heller. Det var fjella i nærheten jeg kommenterte. Lærerne på Møre kan helt sikkert lære fra seg mye om skred, og elevene på Møre får nok beskjed om når de ikke burde bevege seg opp i Vikeskåla. Hvis du ikke får "pumpa bratt pudder" det året du går på Møre, så tror jeg ikke det lærernes skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Trodde tråden handlet om valg av folkehøgskole jeg. Vestlandet er sikkert veldig fint det.. Finest i verden slik som alle sine heimfjell bare kan være... Og min pappa er sikkert sterkere enn din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig svare på tips om følkehøgskoler, men bare MÅ svare om Møre folkehøgskole først.

Jeg bor i Volda og har hatt praksis ved friluftslinjen der hele 3 ganger. Skolen ligger som tidligere sagt midt i smørøyet for folk som liker å stå på ski. Men: Lærerne ved linjen har ikke bratt skikjøring og skred som sine største kvaliteter. Det er en lærer ved skolen som jeg mener er dyktig. Friluftslinjen der fokuserer også mye på utlandet og klassen er borte fra ørsta store deler av vinteren. Ergo mindre tid til skikjøring.

Selv har jeg gått på Valdres og var veldig fornøyd med det. Men du bor like i nærheten slik at dette sikkert ikke er like "eksotisk". Jeg kjenner folk som har gått på alle alternativene som er nevnt, og Alle er fornøyde med å ha gått på akkurat den skolen de har valgt. Jeg kjenner også flere som skryter veldig av Høgtun fhs som ligger på Nordmøre, med solide skifjell rundt seg.

Var jeg deg, hadde jeg tenkt meg grundig om hva jeg har mest lyst til å gjøre i løpet av året.

Så hadde jeg ringt og snakket med linjelærerne. Så hadde jeg tatt det vanskelige valget.

Men jeg tror jeg kan si meg ganske sikker på at hvis du velger å gå på Nordfjord, Øytun, Lofoten eller Høgtun vil di bli fornøyd uansett valg. Alle skolene har bra linjer og dyktige lærere!! Jeg ville heller bare fulgt magefølelsen og valgt en av de nevnte skolene. Hold deg unna andre, da gjør du garantert et GODT valg!

Lykke til med valget til det som trolig blir det beste året i ditt liv :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møre folkehøgskole ligger ved foten av Saudehornet, Nivane og Kyrkjetinden i Ørsta. Mulighetene for å pumpe bratt pudder(håpløst pubertalt uttrykk) må vel kunne siest å være adskillig bedre der enn på Skoddefjellet. Hvis du ser på lista over fjell med størst primærfaktor i Norge, så er det mange "klumper" i Sør-Norge som kommer før Øksfjordjøkulen. Ikke et vondt ord om Øytun, Alta eller Finnmark, bare ikke vær så kjepphøy i formuleringene.

Ønsker ikke å fortsette denne diskusjonen, sånn egentlig. Men må jo bare få lov til å forsvare meg. Øksfjordjøkulen og Skoddevarre er ikke akkurat noen fjell man står på ski fra. Ikke for å påstå noe, men ut i fra innlegget ditt så virker det som om du ikke har vært i området i vestfinnmark noe særlig? Ikke for å kalle meg selv tidenes guru, men jeg har vært i snøen i både nordnorge og sørnorge. Ikke bare *syns jeg* at det finnes utrolig mange spennende muligheter her i finnmark som mange ikke klarer se, men snøen er også av en helt annen kvalitet. Tørrsnø. Skikkelig pudder :oops: Klimaet her oppe nærmer seg grusomt interkontinentalt, og ikke kystklima som man har nede på vestlandskysten, som gir en helt annen snøkvalitet.

Men jeg ønsker ikke å skape en stor off-topic diskusjon om "hvor som er best", selv mener jeg at gjennom Øytun kommer får man åpnet områder for seg selv, som de fleste ellers ikke hadde tenkt på å kjøre i. "Alle" kjenner jo mulighetene på vestlandet, mens her oppe, mener jeg, at mulightene er minst like gode (for å ikke si bedre), men det er jo noe "ukjent", so gjør det litt vansligere å komme seg til, kanskje.

Kjepphøy i formuleringene må man jo være i et lite reklameinnlegg :)

edit: og jeg beklager på det sterkeste at jeg spant videre på off-topicen-min-pappa-er-sterkere-enn-din-pappa-greia. Kaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ferdig på gymnaset til sommeren, og må derfor ta et valg om hva jeg skal bruke neste år til. Folkehøyskole virker spennende, og jeg lurer derfor på om noen her inne har erfaringer og tips om hva jeg burde velge.

Er veldig interessert i friluftsliv, og ønsker å gå på en skole som tilbyr dette. Vurderer blant annet disse folkehøyskolene: Øytun, Nordfjord og Lofoten.

Setter stor pris på svar! :)

hvis du ønsker et år med variert tradisjonelt norsk friluftsliv bør du ta en kikk på Vefsn Folkehøgskole - Toppen www.vefsn.fhs.no

Denne skolen har flere forskjellige linjer, blandt annet friluftsliv, idrett og teater. noe som gjør at det samler mye forskjellige folk, noe som helt klart er en styrke!

Jeg gikk her året 05/06 og i løpet av det året var vi igjennom: hundetur, hestetur, bretur, klatring, padleturer i kajakk og kano, seiltur, skredkurs, telemarkskurs i sverige, grotteturer, toppturer på ski

og et utall andre små og store turer på hytter, i telt og under åpen himmel.

tror vi hadde 35overnattingsdøgn ute i løpet av året!!!

Skolen befinner seg i Mosjøen i Nordland, så du kan nyte både den vakre helgelandskysten og masse flotte fjell!!!

Lærerene jeg hadde er der fremdeles og er dyktige og kunnskapsrike!

Anbefales! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å fortsette denne diskusjonen, sånn egentlig. Men må jo bare få lov til å forsvare meg. Øksfjordjøkulen og Skoddevarre er ikke akkurat noen fjell man står på ski fra. Ikke for å påstå noe, men ut i fra innlegget ditt så virker det som om du ikke har vært i området i vestfinnmark noe særlig? Ikke for å kalle meg selv tidenes guru, men jeg har vært i snøen i både nordnorge og sørnorge. Ikke bare *syns jeg* at det finnes utrolig mange spennende muligheter her i finnmark som mange ikke klarer se, men snøen er også av en helt annen kvalitet. Tørrsnø. Skikkelig pudder :lol: Klimaet her oppe nærmer seg grusomt interkontinentalt, og ikke kystklima som man har nede på vestlandskysten, som gir en helt annen snøkvalitet.

Men jeg ønsker ikke å skape en stor off-topic diskusjon om "hvor som er best", selv mener jeg at gjennom Øytun kommer får man åpnet områder for seg selv, som de fleste ellers ikke hadde tenkt på å kjøre i. "Alle" kjenner jo mulighetene på vestlandet, mens her oppe, mener jeg, at mulightene er minst like gode (for å ikke si bedre), men det er jo noe "ukjent", so gjør det litt vansligere å komme seg til, kanskje.

Kjepphøy i formuleringene må man jo være i et lite reklameinnlegg :)

edit: og jeg beklager på det sterkeste at jeg spant videre på off-topicen-min-pappa-er-sterkere-enn-din-pappa-greia. Kaus.

Dette var et mer reflektert innlegg enn det forrige. Jeg tviler på om det er så mange folkehøgsloler i landet med bedre opplegg enn Øytun, men det var ikke det jeg siterte deg på heller. Fjellene i Vest-Finnmark egner seg ypperlig til skikjøring(ja, jeg har vært der, men ikke på ski), men utenfor stuedøra til Øytun har du ikke spesielt gode muligheter for slikt. Hvis du ønsker å ta en topptur og ikke være avhengig av skolens opplegg, så er mulighetene større i Ørsta. Nok om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er nok sikker på at Øytun er et bra valg. Jeg har også lyst til å gå folkehøgskole etter VGS. Er det noen av skolene som har muligheter for langrenn samt toppturer? Langrenn skiløyper, skøytetraseer? Det hadde vært midt i blinken. Har Høgtun, Nordfjord eller Øytun det? Ønsker en skole som er annerledes enn gode gamle Østlandsnatur og Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Eg gjekk på Øytun i fjor. Det var eit utroleg bra år. Går fine skiløyper rett i fra skulen, der det er supert å skøyte. Eg har satsa langrenn aktivt før og trivdes veldig godt i løypene rundt Øytun. Likevel vil eg seie at løypene er litt flate til å få topp utbytte av treningsøktene viss du ønsker å satse langrenn, men da finnes det en flott arena på andre siden av Alta.

mvh Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.