Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunkvalitet


Grouse

Anbefalte innlegg

Hei,

Har prøvd å sette meg inn i dette med dunkvalitet, er blitt noe klokere men sitter også igjen med enda flere spørsmål. Ser at dunkvalitet fra 600 CUIN holder lenge men samtidig selger mange produsenter jakker med 800 CUIN som etter sigene skal være beregnet på ekstreme forhold.

Har jeg rett når jeg konkluderer med at høy dunkvalitet gir høy isolasjonsevne ut fra en bestemt vekt dun. Dersom man øker vekten med dun vil man få samme isolasjonsevne med dun av lavere kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for linken men lurer fortsatt på hvordan mengde dun spiller inn. Dersom man har mye dun av kvalitet 500 må vel det være like bra eller bedre enn lite dun av kvalitet 800? Jeg skjønner at man får mer varme ut av kvalitet 800 men dersom man tåler litt ekstra vekst kan kanskje 500 klare seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser for deg mengde dun i volum og ikke i vekt blir det mye klarere hvorfor 800cuin dun er varmere enn 500cuin dun. Det er mengden luft som duna låser som gir isolasjonen, og derfor låser 100 gram dun av høyere kvelitet mer dun enn 100 gram av en billigere dun. cuin er en forkortelse for cubic inches, og gis av hvor mange kubikk tommer en oz (ca. 30 gram) dun gir. I USA oppgis ofte hvor høy soveposen blir når den får ligge og hvile. såkalt loft, og den høyden er ganske lik på de fleste soveposer med samme komfortemperatur. Men når dunen blir billigere, dvs lavere cuin-verdi, må det flere gram dun til for å oppnå samme loft.

Lager du en sovepose som skal ha en komforttemperatur på -10 grader kan du bruke færre gram dun av 800cuin dun enn 500cuin dun. På den måten består den dyre posen av mer låst luft når du sover i den, og kan komprimeres mer når du pakker den.

Marmot lager dunposer med samme temperaturgrenser i flere modeller alt ettersom hva lommeboken tåler, og hvor mye du er villig til å bære. Bærer du mer får du billigere sovepose med samme temperaturgrense. Selv har jeg en Marmot Hydrogen som tåler -1 grad. Den har 800+cuin dun og veier 595gram. Hadde jeg valgt Marmot Never Winter Bag med samme temperaturgrense hadde jeg måttet bære 880 gram fordi dunen er av 600cuin kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da hadde jeg forstått det rett 8) Men når man da kjøper en dunjakke så er det ikke nok å se på dunkvaliteten, man må også se på hvor mye dun det er i jakka - antar det er det de kaller fyllvekt? En jakke som inneholder 30 gram dun med 800 CUIN er neppe like varm som en med 100 gram 600 CUIN?? Om jeg forstår det rett så har det ingen (liten) verdi å lese på antall CUIN på en jakke. De fleste dunjakker har jo ikke oppgitt komforteperatur slik soveposene har.

Jeg tror ikke at proffe leverandører prøver å lure folk ved å putte inn lite dun av høy kvalitet og derved lage en kald jakke, men som forbruker vil det kanskje være vanskelig å samenligne to jakker. Noen oppgir hvor mye dun en jakke har, andre skriver at jakken har 700 CUIN fylling, og det sier jo ikke noe om hvor mange gram der er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.