Gå til innhold
  • Bli medlem

Juletur/årsrapport/skrytetråd'07


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Turen

Det var lagt store planer for Juleturen'07; Basecamp på Uransobreen og med nyinnkjøpte stegjern og isøkser skulle det bli en rå avslutning som sto i stil med resten av turåret.

Selv om jeg på forhånd hadde bestemt meg å ta hver topp som en bonus ville jeg naturligvis opp på flest mulig. Dagen for avreise ble til stadighet utsatt, men 22.desember fikk endelig klørna på trugene tatt tak i den 30cm+ tykke isen på Tyin. Klart vær og 15 kalde, perfekt!

Jeg gikk de få kilometerne jeg rakk i dagslys før jeg slo opp teltet ca midveis over vannet. Gradestokken krøp under -20 og jeg krøp enda lenger ned i soveposen hvor jeg sov varm og god til neste dag.

Lille julaften ble jeg på stedet hvil. Grunnen til at turen hadde blitt utsatt var en kranglete mage og skal jeg gi to råd må det bli følgende:

NUMMER 1

Ikke lad opp til en hard vintertur med ei uke med diarè!

NUMMER 2

Vær 300% sikker på at du ikke lenger har diarè når du drar fra varm porselen til et knestående luft-toalett i -20°!!!

Julaften.

Jaja, ut av varm pose, ned med telt å begynne og dra pulken over resten av vannet. Kom meg etter et par timer til nordenden av Tyin og jeg var ganske så kjørt allerede nå, lenge siden jeg har hatt så lite energi i kroppen, dette var jo håpløst! Det skal sies at føret var temmelig tungt også og det tok ikke lang tid før jeg måtte gi opp videre fremgang av ymse årsaker...(bæsj)

Jeg innså at hele turen måtte revurderes, det var ikke forsvarlig å bevege meg langt inn i vinterfjellet med den formen jeg var i, dessuten var snøen usannsynlig tung å gå i. Det var gjennomslag så det holdt, noe som ikke lovet bra for snødekte sprekker opp breen. Forsvarlig og fornuftig ( :D ) som jeg er konstanterte jeg nok en ny topptur for mislykket og konsentrerte meg istedenfor ¨kose meg i det flotte landskapet og bare være på tur.

Jeg hadde nå tid til å tenke, lytte på stillheten, koke julegrauten, pynte teltet, høre på vinden, finne mandelen (ja, det var min tur til å finne den i år), knipse litt bilder, lese og sende julehilsner på sms, lese ut boka "hvite drømmer", lage le-vegg, vurdere hvor lang denne oppramsinga skal bli, nyte karibisk gryte på julekvelden, tenne stjerneskudd, bæsje, drikke toddy, studere kart, spise sjokolade, legge planer, slappe av, høre på musikk, varme henda, fyre primus, bæsje, filosofere over alt og ingenting, rable detta, sove!

1.Juledag

Da folk flest samler seg nok en kveld til sosiale sammenkomster våkner jeg opp helt aleine i fjellet, ahhh. Været klarnet etterhvert og jeg tilbringte store deler av dagen til å beundre Falketind, opp østveggen må jeg en gang(noen som vet gradering?)! Det var mens jeg satt her jeg begynte å tenke tilbake på året som har gått, og jeg tror for første gang jeg har følt at jeg sitter igjen med noe, faktisk et år som ikke har vært bortkastet, men som har hatt mye mening, ikke værst!

Årsrapport

Det hele begynte med trugetur over Hardangervidda 20.januar og jeg har forstatt noen av mine beste (og verste) turminner fra den turen. Det var en tur som betydde mye for meg og minner av stormen som kom mens jeg lå i telt ved Hårteigen sitter godt i hukommelsen, sjeldent har jeg vært mer redd i mitt liv.

Videre hadde jeg to flotte vårturer, en til Rondane i mars og en til Jotunheimen i april hvor jeg lærte så mangt, blant annet viktigheten av solkrem :P

I juli pakket jeg sekken tung og var i Jotunheimen i 11 dager. Det ble en del våte toppdager, men fikk også 4 dager med knallvær og de husker jeg som det skulle vært idag. Det jeg husker godt var dagen med Svartdalspiggane (særlig ned fra Store) og Mesmogtind og de tre resterende som jeg ikke husker navnet på i farten. Til tross for utallige minner og kule/fine opplevelser var det spesielt en topp;

Store Rauddalseggje er for meg noe helt spesielt, denne toppen var på mange måter startskuddet for mitt nåværende prosjekt. Det å klatre opp denne i ettermiddagssola var en fantastisk opplevelse med et enormt adrenalinrush og mestringsfølelse, noe jeg måtte føle igjen! Resultatet ble da, i tillegg en liten kommentar fra Nils på forumet at jeg nå må prøve å bestige alle over 2k uten sikring. Takk Nils :)

Neste turen i august ble derfor preget av denne nye målsetninga og det var duket for ei uke med mange råe, mektige, ufyselig og idiotiske møter med fjellet, denne gang også i Jotunheimen. Nevne de beste opplevelsene må det bli Søre-Midtre Surtningssue, opp langs brefallet til Nestaustre, Midtre Tverråtinden (fabelaktig klyving i morgensola) og Ymmelstinden-> Galdhøpiggen. De verste var ned fra Store Veotind, opp til Skardstind(valgte feil renne) og opp til Søre Bukkeholstinden (trodde en stund det måtte en redningsaksjon til). Under denne katogorien hører vel også løpeturen ned fra Galdhøpiggen med, selv om det var gøy var det rimelig smertefult i etterkant..

Neste turen jeg tok er kanskje den mest spektakulære av dem alle. Området rundt Smørsatbbreen er kanskje noe av det peneste jeg har sett hittils i Jotunheimen. Det blir i hverfall det i mine øyne når sola skinne og jeg klatrer til toppen av Veslebjørn via Bjørneggen, Skeii fra Kalven, Sokse beint på fra bjørneskaret og opp Store Smørstabbtind via blant annet Sauen.

Neste ble så i årets første snø på andre siden av Leirdalen. Høydepunktet på denne turen var senga på Leirvassbu (stooor takk til de to brødrene der oppe!) og det å sitte på toppen av Kyrkja i et par timer og se bort på rasrestene ned fra Tverrbytthorna dagen før. Så ble det i 4 påfølgende helger dagsturer alene og to med Askvoll og en med Atomsilda fra forumet her. Turen sammen med Askvoll gikk til reinsheimen og det var mye vind og lite sikt, Askvoll nevnte vel på at det var det verste han hadde vært borti.

Så må jeg takke for invitasjonen fra Atomsilda til Hurrungane, det fjellområdet ga meg gåshud for å si det kort og greit. De to siste turene var mer av det mislykkede slaget, først en retur på Søre Smørsatbbtind og nå denne Juleturen.

For å oppsumere denne tråden, som jeg har insett for lengst er allerede altfor lang vil jeg bare ta med litt statestikk for året som var. Kom gjerne med deres også og ev. mål.

Statestikk turåret '07

To turer til Hardangervidda (jan og juli)

Helgetur til Blefjell og Skrimfjella

En tur til Rondane (7 topper, 5 nye)

Ni turer til Jotunheimen (147 topper (3 av dem dagsturer))

En tur til Reinsheimen (4 topper (dagstur))

Jeg kom meg altså opp på 158 topper i år, tilsammen har jeg nå stått oppe på 182stk, jammen kommer det mye godt ut av å legge tobakken og kvinnfolk på hylla :D

Dette blir jo like mye en skrytetråd som turrapport, men jeg er litt stolt av året som har vært så da får det bli som det står skrevet :)

Godt nytt år og lykke til med alle forsett, gjøremål, toppsankinger, livsnyting og alt det dêrre.. La oss håpe på bra vær i hele 2008 :!:

post-1657-133474510712_thumb.jpg

post-1657-13347451072_thumb.jpg

post-1657-133474510726_thumb.jpg

post-1657-133474510732_thumb.jpg

post-1657-133474510741_thumb.jpg

post-1657-133474510745_thumb.jpg

post-1657-133474510748_thumb.jpg

post-1657-133474510753_thumb.jpg

post-1657-133474510764_thumb.jpg

post-1657-133474510769_thumb.jpg

post-1657-133474510775_thumb.jpg

post-1657-133474510781_thumb.jpg

post-1657-133474510784_thumb.jpg

post-1657-133474510795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Resultatet ble da, i tillegg en liten kommentar fra Nils på forumet at jeg nå må prøve å bestige alle over 2k uten sikring. Takk Nils :D

Eh..he.. jo værsågod, men det var ikke meningen å sette altfor store griller i hodet ditt Mayhassen da jeg slang ut det:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=75309&highlight=offentlighet#75309

Etter at du raste opp vesteggen på Raudalseggje lurte jeg bare på om du kanskje hadde dette som en baktanke. Det virket ihvertfall som du hadde potensiale til det, selv om jeg personlig ikke vil anbefale det og aldri ville ha tatt slike sjanser, nå. Jeg skriver ”nå” fordi jeg de første årene (tidlig på 90-tallet) selv lurte på om det ville være mulig å bestige alle 2000-meterne uten sikringsutstyr. Etter en del år innså jeg heldigvis at det kunne jeg bare glemme. Med min psyke og manglende akrobatiske ferdigheter i fjellveggen fant jeg ut at tau og sikringsmidler egentlig er ganske så fornuftige hjelpemidler. Du kommer fra en annen planet Mayhassen, men jeg håper du ser dine begrensninger når de dukker opp. :P Det har vi forsåvidt sett allerede, at du kan la deg stoppe du óg. :)

Blant annet på denne siste turen din. Var nok fornuftig og ikke tråkke iveg innover mot Uranosbreen med den formen du bar på der. Surt selvfølgelig der og da, etter så mye planlegging og iver etter nye store opplevelser, men du opplevde litt allikevel ser det ut til.

Takker ihvertfall for mange fornøyelige stunder med dine turrapporter Mayhassen, og håper du får et minst like innholdsrikt nytt år! Din ”fangst” er ganske ekstrem, og ikke minst måten du har fanget flere av dine tinder på. Gleder meg til å følge din videre ferd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en annen planet vet jeg da ikke, gjenstår og se hvordan det går på de neste prosjektene, kan bli noen bra dager til sommeren! Jeg må si jeg er spent på om psyken kommer til å holde helt inn, men det for tiden vise.

Turen jeg hadde nå var egentlig ganske digg, bare slappe av etc, savner slike turer litt også. Når jeg bodde nede i Vestfold var jeg ofte rundt på mange av åsene der og brant bål sammen med kamerater og slikt, ikke noe toppjag akkurat, jeg har jo ikke brent et eneste bål mens jeg har bodd i Gjøvik! Savner bål! Jeg har heller ikke vært på tur i skogene eller på åsene rundt i området her heller, noe som egentlig er for dumt.

Jeg kommer til å kjøre på endel med toppsanking i 08 også, noe annet ville vært selvpining, men jeg må ikke glemme å ta noen koseturer innimellom uten topper også.

Legger ved noen bilder til fra turen nå, hadde jo mitt å stri med til tider her også :?

post-1657-133474510836_thumb.jpg

post-1657-133474511141_thumb.jpg

post-1657-133474511148_thumb.jpg

post-1657-133474511155_thumb.jpg

post-1657-13347451116_thumb.jpg

post-1657-133474511165_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som det var litt mer karrige forhold der du var, men sikkert enklere å bevege seg i..

Ved Tyin lå det 50-100cm med snø, ganske løs hele veien ned til bakken. Når jeg skulle gå tilbake over tyin gikk jeg i 30cm, noe tung og fuktig nysnø! Etter 2km lurte jeg på om jeg i det hele tatt skulle klare å rekke bussen denne dagen, men heldigvis blåste det etterhvert godt opp og fikk pakket snøen slik at jeg brukte mindre tid på de siste 4km enn den første!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at juleturen din gjekk i dass.

Høres ut som noe dritt heile greia.

Men ellers ser året ditt fint og aktivt ut.

brenn nå bare ikkje opp alle 2000 meterane på et par år til,

dyrt å reise til utlandet for 3000 metere, 4000 metere osv.....

Er sjølv fornøyd med noen vintertopper i Rondane,

vintertur i Setesdalsheia,

vårskitur over Hallingskarvet,

sommerturer i Sunmørsalpane og Jotunheimen (drittvær),

5-6 fylkestopper mm, sjølv uten å ha lagt kjerringa på hylla.

(slutta med røyk då eg vart vakse kar)

Gleder meg til neste år. Hardangervidda atter ein gong, Svartisen på kryss og tvers mm.......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør det vel å "brenne" opp de? Bare ved å lese innlegget ditt minner jo meg om at Norge har mye mer å by på. Har selv lyst på turer i alle norges alper. Svartisen er også et must, samt flere turer til Hardangervidda blir det nok, må jo ikke glemme hvordan det er å kaste med flua :D Selv om jeg syns fisking er litt plagsomt når jeg ikke kan stå der med sneipen i munnvika og irritere meg over all røyken som kommer i øyet etc :D

Hva betyr forresten "da eg vart vakse kar"-> når du ble voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å brenne av alle 2000 meterene på noen få år blir vel som å spise opp kakepynten først.

Synes det er bedre å fordele de ut over et forhåpentligvis langt liv, men smaken er som baken. Delt.

Rektig det med vakse kar.

Ja det er mye fint å forsyne seg av i fjellheimen.

Ser fram til Svartisen. Nordland er eit lite utforska fylke for meg.

Det beste med å røyke må vel være all frisk luft ein får når ein skal ut å røyke ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kakepynt eller sukkerbrød, jeg spiser det når jeg har muligheten :D

Jeg prøver å leve i nåtida og ikke tenke så mye på de neste åra,

det får holde med noen måneder om gangen,

selv om jeg allerede har planlagt flere turetapper til sommeren :D

Det beste med å røyke må vel være all frisk luft ein får når ein skal ut å røyke ???

Joda, jeg husker de gangene jeg koste meg i vinterkulda alene rett utafor døra og trakk tjære i noen store trekk før det var inn igjen og sette seg ned og hoste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg kan forstå Dag sine innvendinger, er jeg helt enig med deg Mayhassen. Er lysta der og gleden der, stå på og kos deg med det du ønsker. Ikke tenk på at du må spare marsipanlokket til slutt (selv om jeg i det konkrete tilfelle gjør det). Jeg tror jeg har vært på omtrent alle 2000k toppene, men storkoser meg fortsatt i Jotunheimen. Kos deg mens du kan og har lyst. Kanskje kommer kjerring og barn eller andre hindre i veien senere. Kanskje tar livet en ny vending som setter andre interesser i fokus.

Jeg forstår at mange av praktiske årsaker har et mer langsiktig forhold til 2000m topper og høyfjellet generelt. Men jeg ser ingen grunn til å anbefale andre, med vilje, å rasjonere med fjellopplevelsene for at de skal vare lenge. Så lenge man ikke plager andre eller naturen (mer enn høyst nødvendig), synes jeg man skal ta for seg så lenge lysta er der.

Man må bare forsøke å være bevisst på å skille mellom lystbetonte fjellopplevelser og prestajonspress. Her er det selvsagt snakk om gråsoner og litt ubevisste følelser. Tror sikkert jeg selv i perioder har følt et mer eller mindre ubevisst "press" på å prestere ting i fjellet ovenfor andre. Har heldigvis fått et veldig avslappet forhold til det med tiden.

Ja, du skryter litt Øyvind, men kos deg med det og ikke la jante stoppe deg. Synes du er et usedvanlig friskt pust, og fråts videre!! Godt nytt TURår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som sagt, smaken er som baken.

Når lista til ræcerene i Noreg er komplett har svenskene litt å by på.

Har fleire turer i svenske høgfjell som kan anbefales og fleire står for tur.

Ei lita liste over Sveriges kakepynt:

Kebnekaise Sydtopp 2117,6 Kebne (Målt i 2005. Berget er målt til 2070 resten er is, så her går det vel nedover)

Kebnekaise Nordtopp 2097 Kebne

Sarektjåkkås Stortopp 2089 Sarek

Kaskastjåkkås Stortopp 2076 Kebne

Sarektjåkkas Nordtopp 2056 Sarek

Kaskas Apakte 2043 Kebne

Buchtoppen 2030 Sarek

Sarektjåkkås Sydtopp 2023 Sarek

Akka Stortopp 2015 Akka

Partetjåkka 2005 Sarek

Palkattjåkka 2002 Sarek

GOD TUR OG GODT NYTT ÅR !!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morten:

Hyggelig at du syns jeg er et friskt pust :D

Presentasjonspresset tror jeg ligger mest hos meg selv og ikke i forhold til andre, Jeg er ikke av den personen som bryr meg så mye om hva andre syns om meg, littegranne kanskje, men går absolutt ikke i moteklær og går heller ikke opp på topper for at andre skal bli imponert, littegranne kanksje :D

Når det er sagt må jeg nesten nevne den siste "turen" min igår.

Jeg bor altså i en 9etg studentblokk på Gjøvik og ville ut å ta noen bilder, og hvor er bedre enn taket?? Vel, for å komme meg opp må jeg først ut til en brannstige, så klatre til toppen av denne, balansere på toppen av denne mens jeg drar meg opp på taket (god høydeskrekktrening).

Jeg ble der oppe og fikk noen fine bilder av byen, jeg ble stående en stund der oppe i telefon etter 00.00 også. Etterhvert kommer det en politibil i retning blokka, DOH! Jeg skjønte vel hva det her gikk i siden at naboblokka er fyllt med pensjonister :lol: Jeg krøp sammen i god Ninjastil og ventet spent på hva som skulle skje videre.

Hører en gammel dame roper ned til politiet "det er noen på taket der" %&%¤&¤#"%.... Da var det vel like greit å si hei og ønske alle sammen et godt nytt år.

De lurte på to ting:

1. Var jeg edru?

2. Hordan i all verden hadde jeg kommet meg opp og klarte jeg å komme ned?

Det ser nok ikke lett ut nedenifra bakkenivå i tillegg til at det er jo litt utsatt som vi sier.

Jeg kom meg ned i god stil og lurte på om det var greit at jeg ikke klatret helt ned, men smatt inn i vinduet mitt oppe i 8.. Tror de var litt oppgitte og sa det var greit :shock: (har ikke hørt noe mer)

Så et godt nytt år til alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.