Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyrstål


Peder K.

Anbefalte innlegg

Forleden dag kjøpte jeg for første gang fyrstål. Ble fasinert over at det skulle funke selv om det ble vått. Etter å ha testet under springen oppdaget jeg til min store glede at ja, det funker fortsatt etter litt gjentatt prøving. Men, et slikt fyrstål produserer jo bare gnister og ikke flammer. I reklamen stod det at gninstene var 3.000 grader og halleluja. I går kveld var jeg ute i Østmarka og skulle fyre bål med fyrstålet mitt. Det fikk jeg ikke til :( Jeg har en tube med opptenningspasta (litt juks) når veden er litt fuktig. Det pleier å gjøre susen, men fyrstålet klarte ikke å antenne selv dette høyantennelige stoffet. Jeg hadde de gode gamle fyrstikkene som back-up og de gjorde susen umiddelbart. Er det noen som har noen gode tips vedr bruk av fyrstål eller har jeg blitt lurt (igjen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg har hatt et fyrstål i 6-7 år og har brukt det med hell ved flere anledninger. Ikke minst som leirskolelærer med storøyde elever som tilskuere til miraklemannen som lager bål uten fyrstikker.

Siden jeg alltid har med tørre fyrstikker på tur, har fyrstålet blitt liggende som en dippedutt som er kjekt å ha i tillfelle osv osv osv. Men jeg har lært meg at bomull fungerer utmerket som tennmiddel. Upraktisk å dra med seg en bomullsdott på tur, sier du? Nei da, bruk hue! Hvor finner du store mengder komprimert bomull som i tillegg er pakka vanntett?

Svar: i baderomsskapet til samboeren din - eller kort sagt TAMPONG!! Her har du bomull nok til utallige opptenninger i tillegg til at den tar like liten plass som fyrstålet. SMART!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et noe originalt, men glimrende tips! Jeg har allerede vært ute og testa. Med fyrstål og tampong i lomma vandret jeg bort til brannfjell ved ekebergsletta. 10 minutter senere satt jeg og nøt den fine stjernehimmelen og hadde et koselig lite bål brennende ved min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vil bare melde at nå har jeg øvd meg masse og fyrstål funker rett så fint som opptenning på rødsprit, never etc. Måtte bare øve litt først... :D Fortsatt er det imidlertid ikke mulig (for meg) å tenne et stearinlys med fyrstål. Så jeg har nå begge deler i sekken. Og det var jo egentlig ikke meningen. Ja, ja... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnistene er nok svært varme, men også svært flyktige, dvs de brenner meget kort tid. Da må du ha noe som er svært lettantennelig, f.eks. gass, bensindamp og det som er er nevnt ovenfor her.

Stearinlys f.eks. må varmes opp før de tenner, og det klarer vel ikke disse gnistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei.

Jeg kjøpte meg fyrstål for 14 dager siden og har brukt det på jakt til å gjøre opp bål, og dette har fungert helt utmerket. Jeg bruker tynn bjørke never og Maya stikker som er en slags tyri men med enda mere kvae. Jeg bruker bare 2-3 drag på stålet før det tar fyr og jeg holder det helt ned til de matrialene jeg skal antenne. Så jeg kan anbefale dette på det sterkeste. Har ikke med meg fyrstikker eller ligther. Har fungert hver gang. :-)

Mvh.

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan være å skrape av litt av stålet forsitig, slik at det ikke kommer gnist. Når du da antenner disse få bittesmå kornene (med stålet) vill det gnistre noe millesekunder ekstra. Bare prøv, Skrap hardt og sakte over stålet for å få av noen korn.. Får lett til å antenne relativt "tykt" tørkepapir med det. Et annet tips er å dra stålet i mot deg istede for å skyve kniv/metallplate fra deg. da vil du få en mer konsentrert "gnist sprut" mot det du antenner. :twisted: Lykke til .,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greit tips for å spare kniven (er jo best effekt med eggen...) litt: Et baufilblad vil gi betraktelig mer gnister en ved bruk av kniv.

Knekk til en bit av et baufilblad på ca 10 cm. Bruk enden med hull... Fest denne til fyrstålet med en passe lang snor, og du har alltid en perfekt kombinasjon.

I sekken eller lommen ligger det stort sett alltid en vanntett pose med never. Noe av neveren vil ”smuldre opp”, og dette støvet er perfekt til å fyre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greit tips for å spare kniven (er jo best effekt med eggen...) litt: Et baufilblad vil gi betraktelig mer gnister en ved bruk av kniv.

Knekk til en bit av et baufilblad på ca 10 cm. Bruk enden med hull... Fest denne til fyrstålet med en passe lang snor, og du har alltid en perfekt kombinasjon.

I sekken eller lommen ligger det stort sett alltid en vanntett pose med never. Noe av neveren vil ”smuldre opp”, og dette støvet er perfekt til å fyre opp.

Det jeg ikke liker med baufilblad er at de er litt for bøyelige og dermed litt vanskelig å konsentrere gnistene...men absolutt et bra tips og det er jo gratis.

Jeg bruker ryggen på samekniven min trekker stålet fra knivbladet istedenfor motsatt og det funker finfint, så lenge bladet er av carbonstål så går det greit.

Har brukt det mest på bjørkenæver, skraper bare av litt skav fra den til jeg har en haug på størelse med et bjørkeblad så er vi i gang.

Neste gang jeg er i byen skal jeg kjøpe petroliumsbasert vaselin og bommulsdotter som er brennbare, er bare å gni dottene inn i litt vaselin, da brenner de lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et fyrstål av den korte typen. Dette virker helt fint. Jeg pleier også å bruke en slik tampong til opptenning, men hvis dama di ikke ønsker seg barneskrik i huset kan det tenkes at hun skaffer seg en slik hormonspiral, og da har hun ofte ikke lenger bruk for "opptenningsved", og da får vi gutta enten kjøpe disse selv eller finne på noe annet.

Ønsker du riktig å gå tilbake til naturen så kan du gjøre som de gjorde for noen tusen år siden.

Finn en stor fin knuskkjuke. Del den i tynne skiver og tørk den godt. Mal opp skivene til et fint pulver og du har det som sansynligvis ble brukt av steinalderfolkene og som vi kaller knusk. Dette tar lett fyr, men gløder bare og du må ha noe lett antennelig for hånden. Så er det bare å blåse til glørne tenner fyr på f.eks. bjørkeneveren.

Jeg har alltid med meg en liten pose med tyri. Dette er fliser av gamle fururøtter som ble gravd opp når bøndene dyrket opp gamle myrer her på Jæren. I følge folk med lang utdanning og mye vett så skal disse være flere tusen år gamle. De er nesten røde på fargen og brenner nesten som parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg en liten pose med tyri. Dette er fliser av gamle fururøtter som ble gravd opp når bøndene dyrket opp gamle myrer her på Jæren. I følge folk med lang utdanning og mye vett så skal disse være flere tusen år gamle. De er nesten røde på fargen og brenner nesten som parafin.

:shock: Vil bare nevne at Tyri kan bli funnet over alt der det er furu. Furu blir i blant angrepet av noe som heter tyriråtesopp som tar livet av furua. Den blir i prosessen full av tjære og det gjør at den brenner så bra. Om du lurer på om en døende furu er angrepet av soppen skal du kunne se det på måten den dør på. Om den starter å dø midt på eller i toppen er det sopp. Tyrived kan kjennes igjen på en dunst av parfyme som kan luktes om du spikker/kutter av en bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å dra stålet i mot deg istede for å skyve kniv/metallplate fra deg. da vil du få en mer konsentrert "gnist sprut" mot det du antenner.

Tusind tak, for et simpelt tip som får ildstålet til at virke meget bedre! Hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det selv? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.