Gå til innhold
  • Bli medlem

Duk


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei !

Om du søker på "Tarp",(hilleberg.com) så tror jeg du vil finne det du leter etter :) . Det er duk, laget i samme stoffet som er i et telt, kommer i fler str.

De koster fra ca 600-1500 tror jeg. Tror bla Sportsnett.no selger de.

Jeg har store planer om å kjøpe en, men jeg vet ikke helt hvor stor jeg trenger :D .

Er ikke sikker på om det følger med stenger og barduner.

Hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp er i bunn og grunn en presenning, bare at den er lagd i et teltstoff slik at den veier mindre. For å finne passende størrelse kan man dermed sammenligne med presenninger på biltema eller statoil. Så godt som alle tarper selges uten stenger, så man må huske på å kjøpe dette i tillegg, med mindre man går med vandrestaver eller baserer seg på å finne/lage noe når man er på tur.

Tarp fungerer svært godt til å lage litt ekstra plass forann teltet, men egner seg dårlig dersom det blir for mye vind og lite vegetasjon/le.

Det er mange som produserer tarps i forskjellige størrelser og fasonger. Hilleberg er allerede nevt, et annet merke er exped. En fjellduk kan sikkert også brukes!

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Helsport sin presenning/gapahuk med stort hell, vinter som sommmer, dette året.

Den ser fin ut - men to kilo, er ikke det litt mye? Og trenger en egentlig stenger? Jeg har aldri brukt det på presenningen. Bruker den i skogen, for på fjellet er det telt som gjelder.

Et annet spørsmål: Hvilken størrelse foretrekker dere? Er ikke Jerven mye mindre, og ikke så anvendelig til gapahukbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg en Poncho fra Basecamp. Den kan brettes helt ut til nærmere 3x2 meter. Maljer i 4 hjørner og hetta fungerer som opphengs-fest på midten - slik at deg ikke "sagger" på midten. Muligens litt liten som eneste duk - da er redningen å ha to!

Tar omtrent samme plass i sekken som en sammenrullet t-skjorte og veier ca 400 gram. Har du med en del tau (selv har jeg med 8x5 meter 3mm tau) som veier 200-300 gram, er dette lette greier.

Bygger gjerne over teltet når jeg bruker telt, eller brker en eller to ponchoer alene som gapahuk. Brukte dette senest i romjula som gapahuk utenfor teltet.

Husker ikke hvem som selger det, men menere BaseCamp er et "billigmerke" som selges hos Intersport.

Mitt neste forslag er: Snakk med en seilmaker - det er utrolig hva de kan skaffe og sy helt etter mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si. På nettsidene hans står det lite om utstyr, og på Nordkalotten 365-sidene er det bare bilder uten skriftlige detaljer om utstyret. Jeg la inn et spørsmål om duk på teltbildet hans, skal si fra hvis jeg får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si. På nettsidene hans står det lite om utstyr, og på Nordkalotten 365-sidene er det bare bilder uten skriftlige detaljer om utstyret. Jeg la inn et spørsmål om duk på teltbildet hans, skal si fra hvis jeg får svar.

Mener Lars Monsen på Nordkalotten-turen bevist brukte andre merker en det han tidligere har brukt for å unngå at alle kjøper de merkene han bruker. tror det står noe om dette i boka hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken presenning bruker Lars Monsen i sine programmer? Jeg er ute etter en slik duk, pressening, gapahuk, tarp eller hva det en heter. :roll:
Det er Hilleberg Tarp duk han benytter.

Han testet ikke noe spesielt utstyr men brukte det som passet seg best for han der og da. Egentlig litt snedig at de fokuserer så mye på hva han brukte, siden det påstås at det ikke er sponsing ute å går. Er egne bildegallerier på dette med hva slags utstyr han valgte - må være et kupp for de som fikk levere utstyr..

Interessant at han ikke var fornøyd med Hilleberg Keron 2 (teltet) . På spørsmål om han bruker telt uten stormmatter er svaret: "Lars liker å sette sine egne sannheter på prøve... Etter Pasvik-turen har dette teltet blitt sendt til Hilleberg med beskjed om å sy på 6 stormmatter, men Hilleberg klarte å sy på bare 2, noe Lars er misfornøyd med.

Nina Skramstad, 28.12.06 kl. 15.05"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet et bra alternativ tro jeg. Tatonka tarp (sportsnett)

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=TAT50

Ser ut som et solid valg. Det følger også med lang stang og tauverk. duk 3X3 m

Søk på google, der finner dere bilder. :D

Men 800g? da er det vel bedre å dra med seg en presenniong, jeg har altid med meg 2tk 2x3m og de veier ihvertfall ikke så mye som 800. og så er de helt vantette da, og koste ikke en tiendedel av den duken en gang. Merkelig hvor mye intresse for duk det har blitt etter at den nye Lars Monsen seiern begynte :):P:P:P:P:P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gå opp på et gammalt loft og finn den blå overduken til Helsport sine gamle Sverveli telt.

Får du fatt på en sånn en har du en veldig god duk. :)

Ja, noe sånt: Jeg har begynt å tenke på at en kanskje kan kjøpe et kjempebillig telt bare for å få stoffet :D Det sportsnett-tarpet i innlegget over ser fin ut, bortsett fra prisen (og vekten). Jeg er jo mest på jakt etter noe som ligner på presenning, men lettere og mindre bråkete.

Er det noen som har erfaring med de som er nevnt her:

http://www.fjaderlatt.se/2007/09/lunar-duo-en-tarptent-drpare.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hjalp min far med å rydde i boden hans og der hadde han en overtrekk duk til bil. En slik eldre folk kan finne på å kjøpe hvis de engang skal parkere ute. Duken var lett (500g på kjøkkenvekta) og ca 1,5 x 3 m. Den var merket "HTS made i Norway". Fikk den for å bruke til tur duk. Har ennå ikke brukt den til dette formålet men du kunne jo undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overteltet til et gammelt mønetelt. Det er 190cm*380cm, og veier 580g med snorer. Lå ute med det natt til lørdag. Fikk litt nedbør, uten at det gjorde noe. Jeg synes størrelsen er passende for en person hvis en slår det opp for å få litt le (ned til bakken på vindsiden). Tre med utstyr får plass under, hvis en benytter det som "seil" (Monsen måten). Stenger er bare tull, noen meter tau holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.