Gå til innhold
  • Bli medlem

sykkelhenger vs. bag'er


mummitrollet

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en ganske fersk sykkelist, men har ambisjoner om å gjøre en lengre sykkeltur neste sommer. I den forbindelse har jeg fundert litt på hvordan jeg skal pakke på sykkelen. Jeg ser for meg at det enten blir å pakke i bag'er rundt om kring på sykkelen, eller ta med en sykkelhenger og pakke i denne. Noen som har noen synspunkter, eller aller helst erfaring med dette??

Jeg syns det virker veldig praktisk med sykkelhenger, det blir nesten som pulk på vinteren. Men blir det vesentlig tyngre å sykle med? Og hvordan er det kontra det å ha alt på sykkelen? Er det eventuelt andre ting en må ta hensyn til?

Mvh per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei.

Jeg syns det virker veldig praktisk med sykkelhenger, det blir nesten som pulk på vinteren. Men blir det vesentlig tyngre å sykle med? Og hvordan er det kontra det å ha alt på sykkelen? Er det eventuelt andre ting en må ta hensyn til?

Mvh per

I likhet med fjelltur gjelder det også ved sykling å pakke så lett som mulig.

Sykkelhenger gir veldig mye motstand og er etter erfaringa min ikke å anbefale :D

Heller bagasjebrett på forhjulet.

Se bilde her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9807&highlight=

Denne sykel har vært mye rundt i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er en ganske fersk sykkelist, men har ambisjoner om å gjøre en lengre sykkeltur neste sommer. I den forbindelse har jeg fundert litt på hvordan jeg skal pakke på sykkelen. Jeg ser for meg at det enten blir å pakke i bag'er rundt om kring på sykkelen, eller ta med en sykkelhenger og pakke i denne. Noen som har noen synspunkter, eller aller helst erfaring med dette??

Jeg syns det virker veldig praktisk med sykkelhenger, det blir nesten som pulk på vinteren. Men blir det vesentlig tyngre å sykle med? Og hvordan er det kontra det å ha alt på sykkelen? Er det eventuelt andre ting en må ta hensyn til?

Mvh per

Jeg har selv både henger og bager, men har ikke brukt bagene på lenge da jeg ikke har vært på sykkelTUR på en stund. Har syklet mye likevel, men det er mest i byen. Hengeren er super for å få med seg store ting, som engangsgrill, picnic-kurv, stråmatter til stranda, klatreustyr og andre sykler, men min veier 8 kg og jeg bor i trondheim. Jeg må gire helt ned i granny-gear for å komme meg opp med henger nesten uansett last i hengeren, og det hender at aller laveste gir må brukes ved full last.

Bag må du ha mindre enheter i, men man kan sikkert få like mye volum som en henger rommer. Luftmotstanden, vekten og rullemotstanden blir lavere, og hastigheten du kan ha i sving er mye høyere. Man er også hakket smalere i veibanen, og det er enklere å komme over små hinder som nedsenket fortauskant ved fotgjengerfelt og slikt.

Sykkelhenger på tur vil jeg kun anbefale dersom det er veldig stor kondisjonsforskjell slik at man oppveier dette ved å la den ene ta mesteparten av lasten, eller om hastighet er av liten betydning mens lasteevne betyr mye. Jeg mener å ha lest om en som syklet norge på langs alene om vinteren, og at han brukte henger fordi han kunne ha med seg større sovepose og telt osv. Han kom seg fram han óg, og brydde seg nok fint lite om han brukte et par dager lenger på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Først vil jeg si at om du liker å sykle er sykkelferie et utmerket valg. Bedre helse, flotte opplevelser osv. Spør du meg om jeg vil reise på sykkelferie eller bilferie, trenger jeg ikke tenke meg om to ganger.

Min erfaring med bagasje på lengre sykkelturer begrenser seg til turer på 2-3 uker i Danmark og sør i Sverige. Der er det som kjent ganske flatt og relativt godt tilrettelagt for sykling. På de fleste turene har jeg brukt en offroadsykkel med en Burley Cargo sykkeltilhenger. Dette er ikke en spesielt rask ekvipasje, men til gjengjeld meget praktisk. Utmerket hvis du ikke er veldig ambisiøs mht. tidsskjema og distanser. Veldig enkelt å pakke inn/ut, og ved f.eks. en punktering er det ingen bagasje/vesker som må fjernes. Når du camper og trenger sykkelen til lokal transport, er den helt fri i det du kobler av hengeren. Hengeren kan da også benyttes til oppbevaring av ting du ikke trenger å ta med inn i teltet.

Med en sykkeltilhenger som f.eks. Burley Nomad, har du plass til det meste. Ønsker du å minimere luft og rullemotstand, men likevel ønsker å bruke tilhenger er en BOB Yak eller BOB Ibex et godt alternativ. De er nesten like smal som sykkelen og har bare ett hjul. Ibex modellen har også fjæring/demping og egner seg derfor også i ulendt terreng.

Er man ambisiøs og ønsker å sykle turer mest mulig effektivt der man sykler lange distanser med både flatlandssykling og fellsykling, er nok sykkelvesker det beste alternativet. Gjerne kombinert med en god hybridsykkel eller en dedikert tursykkel. (F.eks Cannondale T2000).

Tenk nøye gennom hvor og hvordan du har tenkt å sykle. Har du f.eks tenkt å bruke tog eller buss på enkelte strekninger er ikke en tilhenger like praktisk å få med seg. Sykler du på trange steder, treffer på sjikaner o.l. kan en henger være problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, så ikke denne før nå - og siden sommeren enda ligger foran oss, så tenkte jeg at jeg kunne bidra litt.

Jeg sto med det samme spørsmålet som deg på denne tiden i fjor - jeg hadde bestemt meg for å sykle RV17 fra Steinkjer til Bodø. Jeg endte opp med å kjøpe meg ei tralle som jeg hektet bakpå.

Min erfaring er at det viktigste vurderingsgrunnlaget er å tenke gjennom hva slags tur du skal ut på og hva dette betyr for bagasjeplassen. Skal du på langtur i nordover i Norge, så må du huske at du bør være forberedt på lave temperaturer og temperatursvigninger, og da særlig ved fjelloverganger o.l. Skal du over et større fjell (for eksempel Fauske), så må du ta med deg klær nok til å tåle sterk vind og temperaturer rundt null, hvilket betyr vanter, lue, noe rundt halsen, ullundertøy og ei skikkelig jakke og bukse.

Langturer betyr videre at du får fysisk erfare hva avstander og åpningstider i utkant-Norge innebærer . Langs RV 17 var det ikke uvanlig med med 7-10 mil mellom hver butikk, og noen av butikkene hadde beholdt åpningstidene fra syttitallet, dvs at de stengte klokka fem på hverdager og to på lørdager. Med bensinstasjonene kunne det være likedan. Hvis du "bare" er i vanlig god form sånn som jeg er, så tilbakelegger du 6-9 mil hver dag - du må altså ha plass til nødproviant, og du må være forberedt på å bunkre opp til både kveldens middag og morgendagens frokost når du finner en åpen butikk. Det er slett ikke alle campingplasser som selger mat - noen selger ikke pastiller engang. Et lite stormkjøkken skal du også ha plass til, det kan hende at du må sove i skogen fordi du ikke når fram til neste campingplass.

Og da er vi inne på hvordan du har tenkt å overnatte. Er du aleine og skal campe, må du ha med deg liggeunderlag, telt og sovepose - og det er et økonomisk spørsmål om du skal bruke penger på et lett-telt, kompaktsovepose og de fine, moderne og rådyre selvoppblåsende liggeunderlagene, eller om du skal bruke det du allerede har, som kanskje både er tungt og digert.

Skal du laste alle disse tingene på sykkelen (front, bak og oppå bagasjebrettet), så får du en ganske tung sykkel som blir uhåndterlig i det øyeblikket du stopper opp for å ta et bilde e.l. Hvis du i tillegg er tung sånn som meg (jeg veier 100 kg), så må du kanskje tenke på å investere i et par felger med mer enn vanlig styrke i. Min personlige innvending mot å reise på langtur med vesker er at man blir avhengig av å utnytte hver eneste kubikkcentimeter. Dvs at hvis du - som meg - underveis finner ut at du må kjøpe en fleecegenser og to matbokser til å ha ferdiglaget mat i, så må du finne plass til det på toppen av de du allerede har. Med ei tralle er det alltids litt ekstra plass til slikt.

Hvis du googler på "panniers vs trailers" så får du mange og lange tråder som diskuterer for og i mot vesker og tralle - en gjenganger på disse trådene var at det gjerne gikk ei eike eller to under turen når man hadde salet opp sykkelen med tunge vesker foran og bak.

På den andre siden: For meg er det største minuset med ei tralle at den veier ganske mye. Den letteste bagasjetralla er Burleys Nomad, som er nede i seks kilo. Den koster også deretter, over 4000. Jeg kjøpte en Croozer Travel til halve prisen og to og et halvt kilo mer! :lol: Jeg veide aldri hele lasset, men totalt kom jeg sikkert opp i 22 kilo +, og det kjentes godt i beina over Høylandet og seinere Sjonfjellet .... På korte turer eller turer hvor du ikke trenger masse mat og klær/telt og liggeunderlag, er tralle helt meningsløst. Hvis dere er flere på langtur, kan dere dele opp teltet og maten og nøye dere med ti-tolv kilo pr mann, da er også vesker tingen. Er det mye grus- og skogsvei så får du også problemer med ei vanlig to-hjuls tralle. En løsning på dette er ei etthjuls BOB-tralle.

I år investerer jeg i et lett-telt og ei lett og kompakt sovepose, men siden jeg også denne gangen skal over strekninger hvor det er langt mellom folk, bruker jeg tralla igjen. Den gir meg større frihet til å ta med meg fiskestang og en god roman og denslags. Det er kanskje også en psykologisk ulempe med ei sånn tralle, man glemmer fort vekta og pakker ned det man vil ha med seg ......

Jeg vil uansett si at jeg ikke opplevde store problemer i fjor - jeg fikk tralla inn i bagasjen på buss da jeg juksa de siste milene inn mot Bodø (de fleste bagasjetrallene kan klappes sammen eller demonteres, men jeg har ingen erfaring med de store barnetrallene eller BOB'ene) Toget var heller ikke noe problem - men jeg bestilte billetter slutten av april! (Langdistansetogene har en begrensing på seks sykler pr avgang) Videre: Med skikkelige reflekser, LED-lys og flagg var det ingen bilister som kunne unngå å se hva jeg hadde bak sykkelen. Det eneste jeg måtte være ekstra påpasselig med, var bakker og krappe svinger ned fra fjellene. Å få skrens på sykkelen i 60 km/t er ille nok, men hvis du i tillegg får sleng på 25 kilo som er låst fast til bakhjulet ditt med et metallstag, så skjønner du fort at du er i dyp caca :) Kjør forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Selv syklet jeg Riksvei 17, Grong - Bodø i 2006. Benyttet da sykkelvelser og syntes det fungerte godt. Sykkelen ble relativt tung men syntes ikke det var noe problem. Se forøvrig http://www.heikon.no/blogg/galleri/index.php?twg_album=Sykkeltur+langs+Kystriksveien+-+RV17. Vurderer nå en sykkeltur med øyhopping på Helgelandskysten og vurderer seriøst henger framfor sykkelvesker.

Har lest gjennom forumet her og skal sjekke de anbefalingene som ble skrevet vedr. valg av henger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet canal-du-midi i sommer med en bob ibex henger. Jeg tok all baggasje for samboeren min og meg. Jeg synes den fungerte bra. Ruta er veldig flat, men består av litt sti - der jeg tror det ville vært vanskelig med en to-hjuls-henger. Den fungerte også veldig bra når den var tungt lastet (med vann). Jeg hadde også en styreveske der jeg hadde kamera, pass, penger o.l.

Hvordan er den i forhold til sykkelveske? Jeg er usikker.

Jeg synes hengeren fungerer veldig bra i ulent terreng - har prøvd den på blå-sti i marka. Jeg tror ikke vesker er like bra. Samtidig så er det klart at den veier litt, men det gjør vesker,baggasjebrett osv også.

Når jeg har pøvd vesker, så har føttene mine slått borti veskene. Tyngdepunktet har også vært litt høyt, og sykkelen har blitt baktung. Jeg har ikke prøvd med front-vesker, men det ville nok gjort det hele bedre.

Det er litt styr å sette fra seg en sykkel med ett-hjuls-henger: det er nok enklere med vesker med støtte forran og bak.

Konklusjonen min tror jeg er at jeg til by-bruk ville foretrukket vesker, men ellers vogn.

(Det jeg ikke syntes fungerte på turen var selve sykkelen. Girene sluttet å fungere pga sand, og jeg ønsket at jeg kunne variere sittestilling mer. "Touring-styre" og nav-gir hadde vært å foretrekke fremfor offroadene vi brukte. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet mye med barn i henger, og senere har jeg benyttet hengeren som bagasjehenger. Det er ikke tvil om at hengeren yter mer motstand, særlig i motbakkene, enn om du pakker i vesker på sykkelen. Men du har som oftest mye bedre plass hvis du bruker henger.

I fjord sommer traff jeg en tysker nede i Toscana i Italia. Han eide nabohuset der hvor vi bodde. Han syklet fra Tyskland til Toscana hvert år og han pakket bare på sykkelen. Jeg så ham da han kom og lurte på hvorfor han ikke brukte henger, men han mente bestemt at det var lettere å sykle med vesker på sykkelen, men så prøvde han å sette ny rekord på distansen hvert år.

Jeg har ikke så stor erfaring med lange sykkelturer, men synes at hengeren fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I fjor syklet jeg Trondheim-Ibestad (Fosen+rv17+Lofoten), med bagasje kun bakpå sykkelen. Det du får bakpå der tilsvarer en 80-liters sekk, eventuelt litt mer avhengig av hvor mye du stabler i høyden. Selvfølgelig var det trangt å få stappet inn ferske matvarer på hver handlestopp, samt ekstra utstyr som ble kjøpt inn underveis. Men egentlig bruke jeg ikke kokeapparatet i det hele tatt. Hvis du er litt fleksibel og spiser middag på det ene serverinstedet du passerer på nogenlunde riktig side av døgnet, går dette fint. For å sykle Nordnorge trenger du kun reserveproviant for en dag, og det tar ikke nevneverdig plass.

I år syklet jeg rundt på Island, og kjøpte meg en extrawheel-henger. Dette var nok en tabbe, ikke pga hengeren i seg selv, men fordi den effektivt doblet lastekapasiteten. (Brukt til gåtur-utrustning (ryggsekk, fjellsko, mer skallbekledning, turmat.), mer selvforsyning, mer klær enn strengt tatt nødvendig, mer "byklær" og luksus.)

Resultatet blir mye tyngre i motbakker, større vindfang, og lettere å sette seg fast. (Selv med 15-20kilo på sykkelen er det geit å løfte den over hindre i terrenget når stien du fulgte ikke var helt optimal likevel, med henger er dette mye, mye mer knot. Spesielt ille var alle vadestedene da de lave sideveskene til extrawheel satte seg fast i steiner på bunnen.) Resultatet var mye kortere dagsetapper og sammen med litt andre problemer med sykkelen, en amputert tur i forhold til ambisjonene. Og det var omtrent like vanskelig å stappe inn ferske matvarer uten for mye klemming, og lengre tid å pakke sykkelen hver gang man bryter leir.

Konklusjonen min er et på lengre sykkelturer, så er det (nesten) like viktig som på lengre fjellturer å pakke lett og lite. For _meg_ så er det å ha begrenset plass et av de viktigste virkemidlene for å få til dette. (Men jeg går altså på 5dagerstur alene med telt i 60L sekk, og har relativt lett utstyr - når jeg begrenser meg til å kun ta med det.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sykla også på Island i sommar, med ein Burley Nomad. (Nomad-en er forresten til sals for ein billig penge no.) Hengar er kjempepraktisk: Du har all bagasjen veldig lett tilgjengeleg. Burley Nomad er dessutan super på gode vegar. Utforkøyringane kan køyrast ekstremt hardt utan at hengaren påverkar sykkelen i særleg grad. På dårleg veg og på sti er det kanskje litt betre med vesker (ev. ein hengar med berre eitt hjul).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal legge inn et ord til i denne diskusjonen - i år syklet jeg som vanlig med henger på ferie nordpå (99% asfalt), men fikk meg et lite sjokk da jeg gjorde opp status etterpå mhp hvor mye av bagasjen min jeg faktisk hadde fått bruk for. Jeg er ganske sikker på at jeg fint kunne kuttet bort 6 kilo med diverse mikkmakk som jeg hadde slengt oppi bare fordi det var plass til det. I tillegg veier hengeren en del, noe som sammen med treghetsprinsippet betraktelig trekker farta ned. Jeg holdt følge en dag med en tysker som hadde sykla helt fra Hamburg, og til tross for at vi var i noenlunde lik form, syklet han nesten 30% fortere enn meg, utvilsomt pga veskene og økonomisk pakking.

Til neste år satser jeg på stripped-to-the-bone pakking og bare vesker - da kan jeg øke dagsetappene fra åtte til tolv mil. Det viktigste problemet jeg sitter igjen med vis-a-vis henger da, er belastningen på hjulene. Det har jeg tenkt å løse ved å gå til et verksted og fortelle at jeg trenger et hjulsett som er bygget for tunge belastninger, og at jeg trenger å lære hvordan man setter på ei ny eike i felten ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg og min samboer syklet 12 000 km gjennom 20 land for noen år siden og brukte bob-henger. I ettertid har vi syklet kortere, men likevel lange, turer gjenom europa hvor vi bare har brukt vesker. Erfaringen er at vi tvinges til å pakke mer fornuftig når vi bruker vesker. Dette bidrar naturligvis til å holde vekta nede.

En annen ting er det praktiske; en sykkel med en henger tar mye plass, noe som kan bli kronglete i mange situasjoner. Du har heller ikke samme mulighet til å dra en smal sidevei eller sti med henger som du har med bare vesker.

Var jeg deg ville jeg uten tvil gått for vesker både foran og bak. Jeg holder en knapp på Ortlieb som har enorm slitestyrke, er funksjonible og som holder vannet ute. Du får ortlieb til bra priser på Sportshuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg har vært på to litt lengre sykkelturer og brukt sykkelhenger på begge turene. Jeg syns det fungerer meget bra når man sykler alene og vil ha plass til å ha med seg litt "luksus" på turen. Det er klart det går litt langsommere - men hvem har det vel travelt :D

En annen fordel med sykkelhenger er jo at man slipper å ha vekten på sykkelen og dermed blir den mindre "topptung" og "vinglete" og lettere å sykle.

Men det er hvis jeg er alene på tur. Er vi to eller flere så tror jeg at jeg ville valgt sykkelbagger da man da kan fordele fellesutstyr (telt, kokeutstyr m.m.) på flere og da vil ha bedre plass.

Jeg har brukt Burley Nomad hengeren (som bl.a. selges av SLF - www.slf.no) og er meget godt fornøyd med den. Den ruller lett og jeg opplever den som lett å sykle med. Selv om den har to hjul i bredden er den ikke bredere en at den stort sett også kommer godt fram på forholdsvis smale stier.

Turen langs kystriksveien fra Levanger til Bodø sommeren 2008 er dokumentert her:

http://www.plohn.com/rv17

Den andre turen med hengeren gikk fra Lindesnes til Nordkapp sommeren 2009 og er dokumentert her:

http://hera2.hint.no/lindesnesnordkapp/

mvh

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personleg synes eg det er best å pakke i vesker i staden for hengar, men det er jo smak og behag. Då kan eg organisere veskene og ha full kontroll, med sykkelhenger har du som oftast ein stor bag og då blir det meir rot. Det er også praktisk å f.eks. ha ei av framveskene til oppbevaring av pass, pengar, osv. slik at du berre kan ta med den eine inn når du skal stoppe ein stad og kan la resten stå utanfor. Når ein syklar i storbyar er det også mykje lettare med vesker, for sykkelen blir veldig lang med hengar. Det blir også meir vedlikehald med hengar. Eg har sykla i over 80 km/t med vesker og hengar og då syns eg det er hengaren som gjer at det byrjar å vingle litt, ikkje veskene. Når ein fyrst er vand med å ha veskene der og har fordelt vekta likt synes eg det ikkje er noko problem med at det blir ustabilt.

Eg kan også anbefale BOB Ibex som mange andre her har gjort. Fungerar veldig bra og kvaliteten er god (bortsett frå kulelageret i hjulet).

Vi har ei nettside her med masse bilder og historier: http://www.kapptilkapp.no Bidra gjerne med ein slant til UNICEF-innsamlinga dersom du har glede av bloggen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personleg synes eg det er best å pakke i vesker i staden for hengar, men det er jo smak og behag. Då kan eg organisere veskene og ha full kontroll, med sykkelhenger har du som oftast ein stor bag og då blir det meir rot. /quote]

Heisan!

Burley Nomad har to oppdelte rom. I tillegg har jeg montert et Carco rack på toppen. Jeg organiserer da tingene grovt som følger:

Fremre rom: Alt kjøkkenutstyr, brenner (bruker trangiasett med mulitifuel brenner) mat og ekstra vann

Bakre rom: Ting og tang til leiren om kvelden (saker jeg ikke må bruker i løpet av dagen). Bøker, iPod, ladeustyr, verktøy og lappesaker, liggeunderlag, sovepose og den typen ting.

Carco Rack: Bergans pakkepose med klær, telt og en sammenleggbar stol (ren luksus og tungt å slepe på men verdt sin vekt i gull i leiren og i pausene).

I tillegg har jeg en sideveske bak på sykkelen med regntøy.

Det syns jeg gir god oversikt og god orden. Det viktigste er å ha noen rutiner på hvor man legger tingene.

mvh

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott blogg! Jeg har brukt storparten av formiddagen til å lese om turene dine! :wink:

Takk for det. Har brukt mye tid på bloggene, så det er gøy at det blir satt pris på. På Lindesnes-Nordkapp bloggen syklet jeg også med GPS så der er det mulig å se høydekurvene på de forskjellige strekningene (hvis man f.eks. skal sykle deler av strekningen selv om lurer på hvordan høydeprofilene er).

mvh

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sykla i over 80 km/t med vesker og hengar og då syns eg det er hengaren som gjer at det byrjar å vingle litt, ikkje veskene.

Dere sykler jo med en-hjuls hengere og de er jo selvfølgelig mer ustabile enn Burley hengeren jeg har brukt som har to hjul (i bredden). Men det er jo også da en henger som egner seg best på noenlunde ok veier. På en sånn tur som dere er ute på så er nok henger-typen dere har valgt et mye bedre valg.

mvh

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg og mannen min har vært på en del sykkelturer hvor vi har brukt sykkelvesker. Jeg synes det fungerer utmerket. Vi har aldri hatt mer enn to vesker, og har pakket telt, liggeunderlag og sovepose (i vanntetet pakksekk) oppå. Det blir mye beslastning på bakhjulet, og særlig mannen min har hatt litt problemer med at eikene knekker og slikt (men han er ganske tung). Vi har skrevet litt om en sykkeltur fra Nordkapp til Skjeberg med sykkelvesker her:

http://www.lynvingen.org/Lesestoff/Litt%20kort%20fortalt%20fra%20en%20litt%20lang%20sykkeltur.html

I fjor sommer dro vi på sykkeltur til Western Australia. Der var det lange strekninger hvor vi ikke fikk tak i vann og vi kjøpte derfor sykkelhengere (for å få plass til alt vannet): BOB Yak. Vi var veldig fornøyde med tilhengerene og på mange måter var det lettere å sykle med henger enn med vesker (syns jeg), men det skal sies at Australia er litt flatere enn Norge - og vi har ikke prøvd hengerene i Norge enda (men det har vi tenkt å gjøre noe med).

Vi har skrevet en liten test av hengerene på hjemmesida vår: http://www.lynvingen.org/Utstyrstester/BOB%20Yak%20sykkeltilhenger.html

Vi skrev også en blogg underveis: http://lynvingen.blogg.no/

Konklusjon:

- siden jeg nå har henger vil jeg nok foretrekke å sykle på tur med den, men det er på ingen måte et "must" - og i Norge er det jo ikke nødvedndig å pakke med seg så mye (vann, mat...) at henger er nødvendig. Jeg synes vesker fungerer mer enn godt nok, dersom de er vanntette, vel og merke. De sykkelveskene jeg har vært mest fornøyd med er fra Ortlieb. De andre jeg har hatt har ikke vært vanntette og de har blitt utslitt og hullete nesten med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg trur det blir en del smak og behag om du ønsker å bruke henger eller vesker. Har du god tid, skal sykle langt og ikke klarer deg uten luksus og komfort, kan henger være et godt valg. Er du av dem som veier utstyret og ikke tar med et gram ekstra, er vesker et opplagt valg. Jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke hengeren igjen på neste langtur med stort bagasjebehov. På kortere turer kommer jeg til å velge veskene.

Jeg har blogget litt om min første opplevelse med henger:

http://sykkelopplevelser.wordpress.com/2011/12/16/henger-eller-vesker-pa-sykkelturen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg kjøpte en sykkelhenger av typen Extrawheel i sommer, som jeg skulle bruke på en tur fra Oppdal til Tønsberg. Jeg kom meg til Gausdal før jeg havarerte, men det var ikke hengeren sin feil. Hengeren kom i posten fra Polen. Sammenligna med alternativene var den billigere og betraktelig lettere enn f.eks. de fra BOB (ca 2,2 kilo).

Jeg har sykla med lasten på sykkelen tidligere, og da har jeg vært veldig plaga med punkteringer. Jeg sykler på landeveissykkel, så jeg er generelt mer utsatt for punktering, og det hjelper ikke med ekstra last på hjulene. Hengeren løste det problemet, og viste seg i tillegg å være ganske praktisk når det kom til pakking og sånt.

I oppoverbakken opp til Valdresflya var den imidlertid et helvete, men det antar jeg ville vært tilfelle med vesker eller sekk også. På flatere områder gikk det skikkelig unna, og jeg merket egentlig ikke stort til at den var der. I stigningene kjenner man godt at det blir litt tyngre, så da måtte jeg ned i ganske mye lettere gir enn jeg vanligvis ville brukt.

I forhold til styring syns jeg hengeren hadde klare fordeler framfor last på sykkelen. Sykkelen oppførte seg nesten som normalt, man kan reagere raskt på hindringer i veien, for eksempel, og hengeren fulgte lett med. Det var litt vanskelig å gå av og på sykkelen hvis jeg ikke fant noe å støtte den til, men det kan løses enkelt med å montere en god støtte på sykkelen.

Konklusjonen min er egentlig at så lenge jeg har en sykkel som er såpass sårbar for vekt på ramma og dekkene, så er henger en fordel, men jeg kan godt se for meg at med en mer tradisjonell "touring-sykkel" er like greit med last på sykkelen.

Jeg skal på tur igjen i sommer, og jeg kommer til å ta med meg hengeren da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.