Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin kart og turer


Dreaman

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Garmin GPS Csx med kart over Hardangervidda, Jotunheimen og Bergen. Alle er 1: 50 000 i målestokk.

Det jeg lurer på er om hvorfor ikke logge skiturer man er meget godt kjent på selv, fylle inn litt data på interesanne steder på ruten. Lagre filen og så senere dele den med andre her på forumet. Kanskje noen kunne laget en database for slike personlige turer ?

F.eks. jeg vil gå over Hardangervidda..... hvor er gode plasser for leir, hvor finner man vann , hvor bør man krysse elver om vinteren etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei.

Jeg har en Garmin GPS Csx med kart over Hardangervidda, Jotunheimen og Bergen. Alle er 1: 50 000 i målestokk.

Det jeg lurer på er om hvorfor ikke logge skiturer man er meget godt kjent på selv, fylle inn litt data på interesanne steder på ruten. Lagre filen og så senere dele den med andre her på forumet. Kanskje noen kunne laget en database for slike personlige turer ?

F.eks. jeg vil gå over Hardangervidda..... hvor er gode plasser for leir, hvor finner man vann , hvor bør man krysse elver om vinteren etc.

Eller enda bedre (eller i tillegg), uploade loggene til http://www.openstreetmap.org og tegne inn skiløypene over Hardangervidda. Så bidrar dere til å være med på å lage gratis kart for alle. Det er lagt inn en del skiløyper i Bymarka i Trondheim i vinter. Og mere er på vei. Se her eller enda mer oppdatert her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Etterhvert som det kommer mer og mer data inn i OpenStreetMap er det interessant å bruke disse kartene på GPSen. Jeg har laget kart over Norge for Garmin og satt opp en egen webside for det: www.frikart.no. Jeg har også vurderer å laget et gjennomsiktig kart med bare stier, skiløyper o.l. som er interessante for fotturister. Et gjennomsiktig kart kan man legge oppå det ordinære topokartet og få flere og mer oppdaterte data. Hvis dere ønsker det så er det fritt frem for å legge kartene jeg har laget opp på dette fjellforumet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

De siste ukene har turkartene på frikart.no hatt høydekurver på sentrale deler av Østlandet. I dag har jeg lagt ut en ny versjon med høydekurver opp til ca Nordland (bare på sommerkartet foreløpig). Filen nærmer seg 200 MB, så den er stor. Jeg har høydekurver for hele landet som vil bli lagt på etterhvert. Jeg har også planer om å dele opp landet i 5-6 deler for å få ned størrelsen på filene. Kartene har forøvrig også fått en rekke nye detaljer som små stier, isbreer, naturreservater, DNT-hytter, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan fungerer disse kartene på en satmap active10? er det mulig å konvertere de filene som er her til satmaps format? så altså filer i formatene .loc .gpx . kml . kmz. dette virker som er prosjekt som er spennende og hadde vært morsomt å kunne ta i bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartene på frikart.no fungerer kun på Garmin sine GPSer og de kan nok ikke konverteres. Tok et kjapt søk og kunne ikke finne noe info om programvare for å lage kart til Satmap ut fra OpenStreetMap-data, men det kan jo hende det finnes. Skal titte litt mer. Etterhvert vil jeg også forsøke å lage kart til andre GPStyper enn Garmin sine, men foreløpig har jeg ikke noe tid til over. Både Satmap og Magellan er jo også mye brukt. Og så har vi jo mange mobiltelefoner som har OK GPS innebygget også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan fungerer disse kartene på en satmap active10? er det mulig å konvertere de filene som er her til satmaps format? så altså filer i formatene .loc .gpx . kml . kmz. dette virker som er prosjekt som er spennende og hadde vært morsomt å kunne ta i bruk

Filtypene du nevner er så langt jeg vet bare for sporlogger, veipunkter, ruter og lignende, men til slikt bruk støttes de av ganske mange programmer. Det er filene med selve kartene som er vanskelige å håndtere.

GPS-produsenter er generelt svært interesserte i å knuge på kartformatene; de tjener sikkert gode penger på å selge kart. Verken Garmin, TomTom, Magellan eller Satmap har sluppet formatene sine offentlig slik at andre kan lage kart til dem. Grunnen til at det går å lage Garmin-kart fra f.eks. OpenStreetMap er at noen har satt seg ned og analysert filformatet og dermed blitt i stand til å lage filer til dem. Dette gjelder bare Garmin-GPSer (og bare én versjon av kartformatet). Jobben med å tolke et kartfilformat uten tilgang til dokumentasjonen til det er enorm, og jeg ser det som usannsynlig at noen gjør det samme for Satmap eller Magellan i nær fremtid.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller enda bedre (eller i tillegg), uploade loggene til http://www.openstreetmap.org og tegne inn skiløypene over Hardangervidda. Så bidrar dere til å være med på å lage gratis kart for alle. Det er lagt inn en del skiløyper i Bymarka i Trondheim i vinter. Og mere er på vei. Se her eller enda mer oppdatert her

Om du vil lage en tur-blog med kart og bilder, kan du jo bruke http://www.godtur.no og tilsvarende tjenester.

Men gjerne bidra til OpenStreetMap i tillegg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.