Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski til opp og ned...og litt bortover...


OlaM

Anbefalte innlegg

Ser vel egentlig etter en toppturski som også kan brukes i litt flatere terreng og. Har ikke gått mye på ski de siste 15 åra, så jeg er rimelig lite opplyst når det gjelder utvikling på utstyr. Ønsker lette ski med gode svinge og flytegenskaper. Dette er viktigere enn bortoveregenskaper.

Har kikket på Vetletind kan disse være brukbare?

Ser jo at det er mange valgmuligheter når det gjelder bindinger. Hva er forskjellene? Hva bør jeg velge til mitt bruk og hvorfor?

Så er det sko...noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

ser ut til at vi samme bruksområde for valg av ski. selv har jeg valgt Åsnes Rago med Rottefella super telemark binding. skal montere helløfter før jeg tar de i bruk denne sesongen. bruker Åsnes spesial kortfell til toppturer. skiene er stødige å kjøre med, men noe brede til bruk i maskinpreparerte spor. har valgt Varg Morgedal støvler, i lær, kanskje mest av nostalgiske grunnen, men trives godt med dem.

jeg utgir meg ikke for å være ekspert på området, men er fornøyd med mitt valg. lykke til og god(e) tur(er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Hardanger og her er det svært ulendt for å si det mildt, men i dalene er det også bortoverbakker, eller småkupert om du vil.

Selv satset jeg på fisher ski fremfor åsnes.... dette pga åsnes skiene er meget stive og klyver ikke så fint på føre der det er is/fonnesnø/gjennombruddsføre.

Fisher sine ski er litt mykere på den fremste delen der Åsnes er meget stive.

Åsnes er vel litt bedre på smørelomme om du skal gå langt på hardt føre og eventuelt dra pulk. Bedre og stivere spenn enn på fisher ski.

Min skipakke består derfor av Fisher BCX E 109 Tour (ski for smøring) , skiene har mål : 78-60-70.

Rottefella Riva Z bindinger med hæl-løftere på 15 mm oppbyggingsplate. Skoene mine er Crispi Sydpolen i lær med Gore-tex.

Disse skiene svinger meget bra pga. 18 mm innsving og er meget lette . Skiene har også "Spor" for skifeller i endestykket bak på skiene, slik at fellene ikke glir til sides.

Jeg monterte stramme og låsefeste for skifeller i selve bindingene på mine Fisher E 109 og mine Atomic TM 22 ski. Da slipper en mye trøbbel om limet i skifellene skulle bli dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har selv Åsnes cobat (militærski) med kortfeller, riva 3 og t4 sko

Dette er en slags kombi pakke vil jeg si, et kompromi mellom bortover ski og topptur .

Dette er en klart tyngre pakke med plastikk sko og tyngre ski enn Rago men har klart sine fordeler hvis man skal stå trygt ned etter en topptur.

Har brukt de i litt over et år nå på 2 "lengre" turer tung sekk 1uke og 1uke med pulk.

Med pulk er det ganske fint med litt kraftige sko og riva3 som gjør det trygt i nedoverbakkene..

brukte de også til topptur med fin telemarknedkjøring i påsken i fjor.

De skiene du la ut link til er jeg ikke kjent med, men kanskje noe tilsvarende?

Lykke til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Fischer109 vil være et godt valg for deg. Svært gode ski i bratt terreng som også tåler flatmark. Jeg bruker Åsnes Rago/rottefella75mm i flatere terreng, men her i bratta på vestlandet bruker jeg som sagt mest Fischerskia i kombinasjon med Rivabindinger. Denne kombinasjonen gir fin kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på utkikk etter sånne ski og satser nå på et par gamle Tua telemarkski. Slike ski kan du finne svært pene eksemplarer av på de fleste loppemarked. Selv betalte jeg 5 kr for et ubrukt par.

Jeg mener at skiutviklingen noen ganger går i løkker, nye fjellski ligner mer og mer på 90 tallets telemarkski. Dagens fjellski har riktignok noen ganger et bedre smørespenn, men mange av dem er relativt myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.