Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av nubuck lærsko


Epic

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg Lundhags syncro mid, men er litt usikker på hvordan de skal vedlikeholdes.

De skal gjøres rene etter bruk og tørke sakte. I tilegg skal de imprigneser en gang i blant med imprignering beregner for nubuck.

Men det skal vel brukes noe skokrem eller noe som skal poleres, gjerne etter hver tur???

Lyst å behandle støvlene bra slik at de holder lenge! Hørt at det er helt unødvendig å imprignere støøvler etter hver tur.

Eller er jeg utrolig fornøyd med støvlene!! ingenting negativt så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med nubuck-sko er at dersom du bruker skokrem eller lignende, endres utseendet slik at det ikke lenger ser ut som nubuck-sko, men som en av glatt lær, pluss at de blir litt mørkere i fargen. Derfor anbefaler produsenten deg å bruke sånne flimsete sprayer og annet tull for liksom å "impregnere" skoa uten å skade utseendet. Jeg antar det er fjellsko du har kjøpt deg, og at utseendet spiller mindre rolle. Bruk Nikwax eller Sno-Seal eller hva du nå enn mener er best, bare ikke forvent at skoene blir like "pene" etter dette. Du vil ihvertfall garantert ikke få byttet dem lenger. Selv anbefaler jeg et eller annet bivoks-basert produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet så lenge som mulig med å bruke biwax eller liknende fett på nubuck-sko, for de har en tendens til å bli "klissete", da du ikke får polert de glatte etter påføring. Selv hadde jeg ventet til Gore-tex'en går til h... med å bruke fett.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stalin: Ja, det er fjellsko ( http://shop.lundhags.se/1039-17-64.html svart type).

Imprigneringen lundhags anbefaler å bruke er http://shop.lundhags.se/1029-17-64.html Produsenten er nikwax som du snakket om, men du tenker kanskje på voksen nikwax har på liten rund boks? Om utseende blir endret har ikke det noe å si, skoen er svart så den blir ikke særlig mørkere.

Har brukt nikwax sin imprignering på liten rund boks i mange år å er meget fornøyd med den, skoene har holdt seg tette selv etter en lang dag i vått terreng, men da ikke på nubuck-sko.

Terjeg: Skjønner, men på disse skoene er det ikke gor-tex. Hvilken polering anbefaler du? Eneste imprignering jeg har brukt er den klassiske kiwi poleringen i millitæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Bi-wax på mine nubuck fordi de lakk til tross for at det er Gore-tex. Men, som før nevnt her forandrer voksen utseende på skoene. Best råd er vel å først prøve ut det som anbefales, og funker ikke det kan du jo gå over til fett/voks.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Bi-wax på mine nubuck fordi de lakk til tross for at det er Gore-tex. Men, som før nevnt her forandrer voksen utseende på skoene. Best råd er vel å først prøve ut det som anbefales, og funker ikke det kan du jo gå over til fett/voks.

Terje

Ja, er nok best det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gennem 2 år brugte jeg udelukkende NIKWAX vandbaseret til nubuck og ruskind. Det var godt i begyndelsen, men som støvlerne blev ældre fungerede det ikke på støvle-snuderne.

De sidste 5 år har jeg udelukkende brugt NIKWAX Snoseal. Det fungerer.

Det er et no-nonsens produkt.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gennem 2 år brugte jeg udelukkende NIKWAX vandbaseret til nubuck og ruskind. Det var godt i begyndelsen, men som støvlerne blev ældre fungerede det ikke på støvle-snuderne.

De sidste 5 år har jeg udelukkende brugt NIKWAX Snoseal. Det fungerer.

Det er et no-nonsens produkt.

Gunnar

Gjør Snoseal at læret blir mykere?

Brukte minkoil for maaange år siden det gjorde at læret ble mykt og skoa nesten helt ubruklig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke afvise, at læderet bliver mykere. Lidt, måske. Måske kan det skyldes, at jeg har varmet læderet med en hårtørrer. Det skal man ikke. Gnid Snoseal ind med en klud - thats all.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Var inne på lundhags sider og så på skoen. Vet ikke så mye om hvilken membran som brukes i forhold til vanntetthet og pusteegenskaper.

Selv har jeg bla. et par LaSportiva Elk Amfibio GTX, med goretexmembran. har hatt skoene i 2 år, og i følge produsenten anbefales nikwax nubuck impregnering. Dette oppdaget jeg selvfølgelig er at jeg hadde gitt dem en real omgang med Nikwax waterprofing for leather. I og med at det er goretex membran på disse , burde jeg helst brukt en mer "teknisk" impregnering, som er beregnet for blant annet sko med Goretex membran. Dette for å opprettholde pusteegenskapene til gtex-membranen. Har brukt skoene MYE, dvs i gjsnitt ca 4-5 dager pr uke i snart 2 år, både sommer og vinter, høyt og lavt, vått og tørt og kaldt osv. Gått over til

mer teknisk Nikwax, og kan vel ikke si at jeg har merket den helt store forskjellen. For min del er impregneringen av skoene for at skinnet ikke skal trekke til seg vann, og bli tunge. Gtex membranen er jo evigvarende, så lenge den ikke punkteres, eller går "tett". Den kan gå tett ved at den brukes mye over lengere tid, uten at den rengjøres. I gtexmembranen, og i de aller fleste andre membraner, er det "hull", som slipper ut fuktighet fra kroppen, men holder regn og annet nedbør ute. Over tid vil "smuss" fra kroppen kunne tette porene i membranen, og dermed svekke pusteevnen. Det vil for oss oppleves som om den lekker. Dette gjelder alle typer produkter med gtex membran. Derfor er det viktig at man vasker både sko og klær en gang i blant. Når det gjelder din sko, tror jeg du må finne ut av hvilken membran som brukes, og hva de anbefaler fra Lundhags. Velger du å impregnere for å gjøre skoen mer eller midndre "skuddsikker" vil det kunne gå utover pusteevnen til skoen. Jeg har i allefall brukt litt forskjellig impregnering på flere av mine sko/støvler, og har ikke vært plaget av at de hverken lekker eler puster dårlig. Foretrekker helller å ha en sko som bare preller vann av seg, og da heller i verset fall bli litt klam på beina.

Det ble et langt svar, men håper det gav deg litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Var inne på lundhags sider og så på skoen. Vet ikke så mye om hvilken membran som brukes i forhold til vanntetthet og pusteegenskaper.

Selv har jeg bla. et par LaSportiva Elk Amfibio GTX, med goretexmembran. har hatt skoene i 2 år, og i følge produsenten anbefales nikwax nubuck impregnering. Dette oppdaget jeg selvfølgelig er at jeg hadde gitt dem en real omgang med Nikwax waterprofing for leather. I og med at det er goretex membran på disse , burde jeg helst brukt en mer "teknisk" impregnering, som er beregnet for blant annet sko med Goretex membran. Dette for å opprettholde pusteegenskapene til gtex-membranen. Har brukt skoene MYE, dvs i gjsnitt ca 4-5 dager pr uke i snart 2 år, både sommer og vinter, høyt og lavt, vått og tørt og kaldt osv. Gått over til

mer teknisk Nikwax, og kan vel ikke si at jeg har merket den helt store forskjellen. For min del er impregneringen av skoene for at skinnet ikke skal trekke til seg vann, og bli tunge. Gtex membranen er jo evigvarende, så lenge den ikke punkteres, eller går "tett". Den kan gå tett ved at den brukes mye over lengere tid, uten at den rengjøres. I gtexmembranen, og i de aller fleste andre membraner, er det "hull", som slipper ut fuktighet fra kroppen, men holder regn og annet nedbør ute. Over tid vil "smuss" fra kroppen kunne tette porene i membranen, og dermed svekke pusteevnen. Det vil for oss oppleves som om den lekker. Dette gjelder alle typer produkter med gtex membran. Derfor er det viktig at man vasker både sko og klær en gang i blant. Når det gjelder din sko, tror jeg du må finne ut av hvilken membran som brukes, og hva de anbefaler fra Lundhags. Velger du å impregnere for å gjøre skoen mer eller midndre "skuddsikker" vil det kunne gå utover pusteevnen til skoen. Jeg har i allefall brukt litt forskjellig impregnering på flere av mine sko/støvler, og har ikke vært plaget av at de hverken lekker eler puster dårlig. Foretrekker helller å ha en sko som bare preller vann av seg, og da heller i verset fall bli litt klam på beina.

Det ble et langt svar, men håper det gav deg litt hjelp.

Takk for svar ja!

I lundhags skoene mine er det ikke noe form for membran. Kjenner man inni er det bare lær. Skal visst være så god lærkvalitet at det ikke er behov for membran om man behandler læret riktig.

Blir nok til at jeg bruker nubuck imprignering for å se hvordan den virker(kjøpte og imprignerte i går), for så å gå over på voks hvis jeg er ikke er fornøyd med vanntettheten.

Hvor ofte imprignerer du elk skoene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

I mine elk sko er det 2,8mm greaset amfibiolær, som vistnok skal være veldig bra,..og det er det. Jeg bruker som sagt skoene veldig mye, og bruker dem både i fjellet og i skogen. Med såpass mye tøft bruk, vil skinnet naturligvis slites. Når jeg ser at vannet ikke preller av gir keg dem en omgang. Mine sko er helt sorte, så jeg smører på både skokrem og nikwax. Fikk tak i en nikwax aquios impregnering med sort farge, som var ganske smart. Det som jeg gjør for å sjekke om skoene trenger en runde, er rett og slett å rengjøre dem, (nikwax cleaning gel), og tester om impregneringen fester seg, eller preller av. Preller den av, er det ikke nødvendig, men hvis ikke kjører jeg på. Har som sagt hatt skoene i to år, og tar godt vare på dem. Bruker alltid å skylle dem og rengjøre dem etter litt lengere turer, og hvis de er skikkelig skitne. Anbefaler også cleaning gel. Den "trenger" inn og fjærner dritt slik at både vanntettheten og pusteevnen opprettholdes, og evt impregnering får et bedre utgangspunkt.

Jeg leste litt om certech 4.0 , som brukes i dine sko. Det er som du sier ingen membran, men mer et skall. Regner med at det puster godt i og med at lundhags er et såpass velkjent og brukt merke. Funker sikkert helt supert, og jeg ser også at lundags anbefaler nikwax produkter, pluss at de har egne produkter for impregnering.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

I mine elk sko er det 2,8mm greaset amfibiolær, som vistnok skal være veldig bra,..og det er det. Jeg bruker som sagt skoene veldig mye, og bruker dem både i fjellet og i skogen. Med såpass mye tøft bruk, vil skinnet naturligvis slites. Når jeg ser at vannet ikke preller av gir keg dem en omgang. Mine sko er helt sorte, så jeg smører på både skokrem og nikwax. Fikk tak i en nikwax aquios impregnering med sort farge, som var ganske smart. Det som jeg gjør for å sjekke om skoene trenger en runde, er rett og slett å rengjøre dem, (nikwax cleaning gel), og tester om impregneringen fester seg, eller preller av. Preller den av, er det ikke nødvendig, men hvis ikke kjører jeg på. Har som sagt hatt skoene i to år, og tar godt vare på dem. Bruker alltid å skylle dem og rengjøre dem etter litt lengere turer, og hvis de er skikkelig skitne. Anbefaler også cleaning gel. Den "trenger" inn og fjærner dritt slik at både vanntettheten og pusteevnen opprettholdes, og evt impregnering får et bedre utgangspunkt.

Jeg leste litt om certech 4.0 , som brukes i dine sko. Det er som du sier ingen membran, men mer et skall. Regner med at det puster godt i og med at lundhags er et såpass velkjent og brukt merke. Funker sikkert helt supert, og jeg ser også at lundags anbefaler nikwax produkter, pluss at de har egne produkter for impregnering.

Lykke til

Takk for svar!

Får se med tiden om jeg bort fra det lundhags anbefaler, men må si jeg er litt skeptisk til spray jeg bruker er så holdbar. Vannet preller iallefall veldig bra av med en gang, men etter en eller flere dager i skog eller fjell er jeg mer skeptisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Har brukt skoene en del siden jeg kjøpte de i fjor. Helt til slutten av jakta brukte jeg sprayen Lundhags anbefalte noe som funket helt greit. Merket i jakta når jeg gikk i flere dager uten at jeg fikk tørket skoene for svette at de ble våte igjennom av svette. Greit nok det, men fikk skikkelig utslett på vristen som klør noe helt utolig og blir tørt og sprekker opp. Vet ikke helt hva dette skyldes, men mistenker at det er spray-imprigneringen som trekker litt gjennom læret og kommer i kontakt med foten.

Etter dette har jeg kun brukt sko-polish som forsvaret bruker, noe som har gjort at skoene er mer vannavstøtende nå enn de var før, i tilegg til at de ser utrolig shiny ut! Lurer litt på om læret blir tørt på noen måte hvis jeg ikke imprignerer de med noe form for fett eller voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk skikkelig utslett på vristen som klør noe helt utolig og blir tørt og sprekker opp. Vet ikke helt hva dette skyldes, men mistenker at det er spray-imprigneringen som trekker litt gjennom læret og kommer i kontakt med foten.

Fotsopp kalles vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg kjøpte meg Lundhags Syncro i fjor høst og har akkurat samme problem. Når skoen blir våt / svett inni får jeg skikkelige utslett på fotbladene. Jeg bruker Nikwax til impregneringen.

Lundhags Syncro farger sokkene når de blir våte og jeg mistenker at det er dette fargestoffet jeg reagerer på. Har ikke noe allergiplager ellers.

Det er definitivt ikke fotsopp hvertfall

Noen fler som har dette problemet og vet hva det skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg fikk også en form for eksem/utslett på føttene (ikke fotsopp) etter at jeg kjøpte meg lundhags syncro mid i fjor sommer. Ikke koblet det til skoene før nå, og det er heller ikke sikkert at koblingen er der. Vi får vente å se til de blir tatt i bruk igjen i april.

Jeg har også lundhags professional med rødfarget lær som farger av, men ikke opplevd det samme der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Lundhags syncro i fjor sommer og har også fått utslett oppe på fotebladet. Jeg har ikke tenkt tanken på at det kunne være skoene, men når jeg tenker meg om så fikk jeg det etter jeg begynte å bruke dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei, 

 

Tar opp en gammel tråd etter et søk som jeg gjorde på nett. Har opp til flere ganger fått utslett oppe på vristen etter å ha brukt mine Lundhags Syncro som jeg kjøpte i 2013. Tenkte det var varmeutslett, men det har bare vært i forbindelse med disse skoene. Jeg ser at det er flere som har hatt utfordringer med dette. Har noen informert Lundhags eller sjekket med de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.