Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på Fischer Powerlight short cut wax


sidmeier2000

Anbefalte innlegg

Annonse

+ - 5 cm din egen kroppslengde er ofte en grei tommelfingerregel. Powerlight er på langt nær av de "groveste" skiene, og siden du ikke er nybegynner ville jeg valgt + 0-10 cm lenger enn egen kroppslengde...

Dess kortere = mer lettsvingt (og passer sannsynligvis best for nybegynnere og/eller den lekne), dess lengre = mer stabil under fart (passer nok sannsynligvis best for de med litt og/eller mye erfaring, og/eller de med lårmuskler og kjedelighets-tendenser!).

Har K2 Magic selv, 8 cm over min egen kroppslengde. Noen vil hevde dette er langt, andre vil nikke og si seg enig med lengdevalget....

Her vil det nok uansett finnes mange meninger, kanskje du skulle bestrebe deg på å/og (språklig nøtt) få prøvd skiene før kjøp...?

God jul forresten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill!

Ser at disse skiene leveres i 193 eller 203 cm. Ingenting i mellom.

Føler på meg at 193 (er som sagt 185 høy) blir litt kort for meg. Har hatt Atomic ARC 195 cm telemark i alle år og brukt disse til alt. Synes den lengden er grei, men kunne ikke vært kortere ihvertfall.

Ser at Fischer har vekttabeller som sier at de mellom 80-89 kilo bør ha 203 cm. De mellom 74-79 kan ha 193 cm. Jeg veier 86 kilo.

Kan man stole på tabellene? Er disse nøye gjennomtenkt ift. spennet i skien?

Eller skal jeg høre på deg? Og, da velge 193 cm?

Mye å tenke på, for mange valg i ski-verdenen også.

:wink:

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her blingset jeg litt :roll: ! Vet ikke hvor tankene var, men jeg tenkte faktisk på Boundless. Mye å tenke på før jul, man burde kanskje holdt seg borte fra forumet hehe:D :roll:

Powerlight kjenner jeg ikke til, men Fischer er proffe aktører så tabellene deres ville jeg hatt tillit til. Har dog forstått det slik på tidligere diskusjoner her på forumet at det kan være betydelig forskjell i spennet på en og samme modell. Kjøp ihvertfall ikke for lange ski, min erfaring er at det fort kan bli litt kjipt i fallende terreng....

Forøvrig synes jeg egentlig det er veldig greit at man har (for) mange valg i ski-verdenen :wink:

Men hvor blir det av snøen??? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har ikke så veldig mening om lengde på akkurat disse ski. Men short-cut er beregnet på at være kortere med "mer" og lenger? spenn. Fischer sine tabeller er sikkert rettvisende.

short-cut har i flere år vært veldig populere i midt-europa, men jeg har ikke sett så veldig mange i Norge, hverken i butikk eller i snøen.

Språklig julenøtt: uten å ville starte en strid om målføre!

"å få prøvd!"

God jul

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.