Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidden sommer 08


naturens konge

Anbefalte innlegg

Noen begynner vel å bli lei av spørsmål om hardangervidden, men slenger inn et fordi. :lol:

Jeg har tenkt å gå en tur på hardangervidden nå til sommeren 08 (juli, mulig første uken i august).

Turen vil minimum vare 1 uke, godt mulig opp mot 2.

Jeg kommer fra bergen, så lurer på om noen har en bra rute å annbefale. Ankomst enten med bil eller tog.

Skal for det meste bo i telt, mulig innom en hytte eller to , men dette er ikke et must!

Vil helst ikke gå "tur-re tur" rute.

Hvordan er det med snøforhold på denne tiden??? Kan dette være et problem?

Takker for svar.

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I juli/august bør ikkje snø vere noko problem, heller ikkje i dei vestlege delane der snøen ligg lengst.

Med Bergen som utgangspunkt og ønske om å sleppe tur/retur er det jo naturleg å ta utgangspunkt i kollektivtrafikk, som tog til Finse eller buss mellom Eidfjord/Geilo eller til Haukeliseter (direkte frå Bergen). Hardangervidda nord/sør er jo fint, pass berre på å få med deler av Vestvidda. Flatvidda kan jo bli litt vel flat i lengden. Eit ruteforslag kan vere i desse traktene (med overnatting på hytter når det fristar): Finse-Krækkja-Raudhelleren-Mårbu-Lågaros-Besså-Litlos-Hadlaskard/Torehytten-Stavali-Kinsarvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du var fra Bergen gikk vel veldig klart frem da du skrev vidden i stedet for vidda! Ikke noe galt i det btw...

Turen fra Haukeliseter til Finse er super, gikk en lignende tur i 2004 fra midten av juli uten problemer med snø i det hele tatt. Av de nevnte hyttene bør Besså løftes frem som et supert sted å fylle opp magen. Den er privat, og de har eget meieri. Det betyr mat med rikelig med fløte som fyller godt opp når reservene begynner å tømmes. Mye kan sies om hyttene til turistforeningen, men mye av maten som serveres er ganske kjiip.

Fiske er ikke vanskelig på vidda. Men å basere seg helt og holdent på det som mat er risikabelt. Spinner, flue og mark er vel det sikreste. Mot slutten av juli kan det være mye Daddy Longlegs ute og flakser, og da er det en god flue å fiske med. Har også opplevd sverming av Bibio Pomae (russerflue) og da vil ikke ørreten ha mye annet.

Har også tenkt med noen uker på Hardangervidda til sommeren, så hvem vet, kanskje vi sees!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var på fjellet hele sommeren (Juli-august) og vandret blant annet mye på kryss og tvers over Hardangervidden. Den aller beste strekkningen var langs Vestsiden og opp til Finse med en rundtur rundt Jøkulen. Jeg hadde ikke teltet med, og var avhengig av hytte og stinett til turistforeningen, som er et godt alternativ for å få redusert sekkvekt. Derimot mister man anledningen til den helt frie ferdsel... noe som jeg savnet. Vell, ruta jeg kan anbefale på Hardangervidden er: Haukelister-Hellevassbu-Litlos-Torehytten-Stavali-Hadlaskard-Dyranut-Kjeldebu-Rembedalsseter-Finse-Kjeldebu-Krekja-og så enten sti eller buss til Haugastøl (med togretur Bergen) Har man som deg 1-2 uker til rådighet er dette en kjempe flott tur å legge ut på. har du i tilegg telt og fiskestang blir det sikkert helt perfekt! :) se:http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/cabin.php?ca_id=168&x=4&y=6&v=3

Når det gjelder snøforhold, var det mye snø på vidda i sommer (2007). Nesten hele juli gikk jeg i 50-60% snø, og rundt Hardangerjøkulen var det ikke mulig å komme seg i juli. Først i August begynte det å bli bedre og i slutten av august gikk det fint rundt Jøkulen også. Det er forøvrig en av mine yndlingsturer, så er man på Finse, har noen dager til rådighet og lurer på hvor turen skal gå, kan den virkelig anbefales!!8)

Skal definitivt opp på Hardangervidda igjen til sommeren, (uten å svikte teltet og fiskestanga) Gleder meg som et lite barn!:-)

Hilsen Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
ok, takk for tips. Kan være en fin rute det.

Noen som har noen gode tips på litteratur som bør leses om hardangervidden?

Feks om fisk osv??

Tips om bok som omhandlar fiske på vidda:

Hardangervidda fiske og fjelliv av Tore Qvenild

Les du den, får du sikkert idear om kvar turen skal gå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.