Gå til innhold
  • Bli medlem

Desemberskitur, Søre Klauva (1356) i Isfjorden


essem

Anbefalte innlegg

Toppturer på ski når sola er på sitt laveste gir et spesielt og flott lys. Me and gi dro to Isfjorden this fantastisk day (bad englisj, så jeg slutter her..), egentlig var det Øspetinden i Måndalen vi hadde planer om å toppe. Men ei ferge over Romsdalsfjorden hadde startvansker, så gi kom seg ikke dit som planlagt. Isfjorden ble derfor plan B, og det kan vel neppe sies å være et dårlig alternativ.

:)Flere bilder og kart

Plan B var Søre Klauva (1356) og videre til Klauva (1512) med nedkjøring ned den sørvendte Hestebotn. Vi ender opp med plan B-variant, Søre Klauva og nedkjøring østflanken til Hestebotn.

Det var ca 10 dager siden sist snøfall. Med litt vind og korte perioder med plussgrader langt til fjells var vi noget spente på skiføret. Fantes løs-/tørrsnø? Frostskorpe? Vindpakket? Vi passerer Loftskarsætra og aner bra føre når det ligger ca 5cm perlekrystallisert snø oppå et fast underlag. På 7-800moh oppunder Skarven (1142), rett sørvendt, er det frostskorpe så snart det blir litt brattere..

Vi følger sørvestryggen opp mot Søre Klauva (1356), her er avblåst og en del skare/is. Mine feller biter for dårlig så jeg tar på stegjern i stedet opp der det er hardest. I øvre del er det på igjen med skiene, og her er det igjen bra skiføre - også sørvendt men på rygg og såpass høyt at sola ikke har fått påvirke.

Splended views.. spesielt mot Kirketaket. Og i vestrenna på Kirketaket ser vi skispor... Klokka går fort, og sollyset varer ikke evig på denne tiden av året. Det gjenstår en nedstigning på stegjern + 300 høydemeter opp igjen på Klauva. gi har vært der før men mangler nedkjøring av østflanken. Beina mine har mest lyst til å bruke de siste kreftene på nedkjøring i stedet for en ekstra topp. Vi spiller derfor litt piano og tar livet med ro, men går nordegga et stykke for å se på forholdene før vi returnerer og gjør oss klar for nedkjøringen.

Det har begynt å legge seg skygger ned i Hestebotn, sola havner bak Vengetinden. Men få minutter senere lyser sola igjen opp Hestebotn og vi tar fatt på oppturen (dvs nedoverturen). Østflanken er en markert rygg som er sørvendt lengst oppe men svinger fint ned i østsida. På et kort parti smalner ryggen inn men den er vel aldri smalere enn 20-30m. Det er spor etter en 4-5 andre ned her fra før, så akkurat i dette partier er det lite løssnø å spore (partiet er kort, 30-40 høydemeter). Ellers har vi hatt veldig bra føre hit ned med ca 5cm styresnø. Resten kjører vi rett øst eller sørøstvendt, men det merkes raskt når vi kommer for langt mot sør. Da er det en isete og vanskelig skorpe som knaser godt når den brytes, men mer østvendt er det vesentlig bedre tatt i betraktning at snøen er ca 10 dager gammel. Her skjærer vi oss opp til 15-20cm ned i underlaget.

Østflanken er ei veldig fin nedkjøring som aldri blir brattere enn 30 grader. Hadde vi gått for Klauva (1512) også tror jeg vi var enige om at føret ned igjen hadde vært dårligere, iom rett sørvendt dalføre hvor solen nok hadde gjort sitt.

post-3473-133474509961_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.