Gå til innhold
  • Bli medlem

Lithium batterier


kis

Anbefalte innlegg

Problemet med oppladbare batterier er at når spenningen faller og de er seriekoblet feks. i en jaktradio, virer ikke alle funksjoner som de skal. I min Icom-radio er det 6 stk aa batterier som er seriekoblet, og når spenningen kommer under 1,2 v pr. batteri, vil ikke radioen sende. Her er lithiumbatterier ypperlige. De holder spenningen relativt høyt helt til de er nesten tomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Ja, det har du rett i, men da tviler jeg på at du har Sanyo Eneloop batterier i den?

Disse holder spenningen 90 % likt som lithium batterier, så burde gå bra.

Vanlige ''3000 mAh'' batterier o.l er rett og slett dårlige, Eneloops med 2000-2500 mAh er ypperlige og LANGT bedre enn andre :)

Har brukt Eneloops i GPS o.l og de er supre der, aldri mistet noen funksjoner før batteriene har gått :)

De holder seg veldig stabilt på 1,2V-1,1V, men hvis radioen din sliter med funksjonene på under 1,2V er kanskje ikke Nimh batterier best :P

Men uansett, Energizer Ultimate Lithium batterier ER et bedre valg :lol: Har kjøpt en del slike fra HK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Bumper denna litt.

Tenker å kjøpe Energizer Ultimate Lithium fra ebay.com, men stusser litt på at leverandøren er i Kina. Noen her som har prøvd disse?

Jeg har kjøpt fra denne leverandøren og ble veldig skeptisk når batteriene kom pakket inn i avispapir uten krympeplast. Målte batteriene og de fleste hadde bra spenning men det var noen som virket brukt. Jeg kjøper på Clas Ohlson heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har ingen problemer med å kjøpe batterier fra asia. Sannsynligheten er vel stor for at de er produsert der? :?

Mange asiatiske leverandører sender forøvrig fraktfritt.

Kjøp varer som er forseglet og uåpnede. Batterier som kommer i løs vekt er so-so, men prisen er oftest deretter.

Husk å holde deg under 200kr, så blir batterikjøpet en fornøyelig affære sammenlignet med norske priser.

F.eks her: http://cgi.ebay.com/Sanyo-eneloop-XX-2500mAh-AAx4-Rechargeable-Battery-4pc-/260772043323

Sammenlignet med kjøp av samme batteri på elefun.no - så sparer man rundt 40%.

Her er 16 energizer ultimate lithium fra tyskland til rett under 200-lappen:

http://cgi.ebay.com/16-Energizer-Ultimate-Lithium-Mignon-AA-1-5-V-Batterien-/170637102725

og her er 30 tilsynelatende like fra Hong Kong med frakta inkludert :):

http://cgi.ebay.com/30pcs-AA-ENERGIZER-ULTLIMATE-LITHIUM-BATTERIES-EX2024-/270736202570

Vet ikke hva som er forskjell på HK og Tysk jeg.. men du får nesten dobbelt så mange batterier for samme prisen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjøpt Energizer batterier fra Kina, og alltid fått den levert. En gang tok det veldig lang tid, men de kom.

Spenningen har alltid vært på 1,7V og dette er jo bra, virker som om batterien har vært ubrukt fordi disse batteriene fort hopper ned ett hakk ned til 1,5V.

Men for all del, Sanyo Eneloop batteriene er like gode, og sinnsykt billige til å være så bra og oppladbare! har mætti av disse og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest PaperCut

En liten oppdatering fra meg også. Batteriene fra Kina brukte ca 20 dager på å komme frem. De var som andre på nettet har kommentert, kun pakket i bobleplast, ingen originalemballasje.

3 batterier hadde lavere spenning enn 1.60V og ett var bulkete. Sendte melding til selger og fikk straks refundert for 5 batterier.

Alle de andre batteriene holdt 1.78-1.80V og det tror jeg bør være ganske bra.

Batteriene skal være "leftover stock, import from USA", men fåglarna vet. Hvis jeg får refundert for DOA batterier, og de andre har kapasitet som vanlige originalpakkede, så klager ikke jeg!

Kan være at jeg slår på stortromma og kjører en utladingstest i sammenligning med et Energizer batteri fra Rimi.

Selgeren heter forøvrig daisyzhang68 på Ebay, og etter det jeg vil påstå er meget bra service, vil jeg driste meg til å anbefale vedkommede til andre som skal kjøpe denne typen batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Hvor kjøper folk billige Eneloop batterier hen? Jeg har så langt kjøpt mine i Norge på japanfoto til rundt 200 for en firpakning.

Umm...umm... nå kan du gjette.. ebay!! :wink:

Hvilke eneloop koster 200 for 4? Jeg kjøpte de nyeste sorte eneloop XX (~2500mAh) for ca 130kr/4pak. Fraktfritt fra korea, i originalemballasje.

http://cgi.ebay.com/Sanyo-XX-powered-eneloop-XX-AA4-AA-4-Ni-MH-Battery-/320646135280?pt=US_Batteries&hash=item4aa7ffbdf0#ht_3294wt_905

Vanlige hvite eneloop (~2000mAh) koster rett under hundrelappen. Det er oppgitt at eneloop XX kan lades 500 ganger, mens de vanlige kan lades 1500 ganger. Kanskje noe å tenke på når man handler.

Selgeren i auksjonen over anbefales forøvrig. http://myworld.ebay.com/whatuneed4baby/?_trksid=p4340.l2559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere tør å handle på Ebay altså? Jeg har vært av inntrykket at det meste kinagreier er knockoffs der borte.

Det er normale hvite Eneloop AA 4 til ca. 200,- (49,- per batteri).

Ser av prisjakt.no at Altitec.no kjører 39,- per AA batteri nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Så dere tør å handle på Ebay altså? Jeg har vært av inntrykket at det meste kinagreier er knockoffs der borte.

Det er normale hvite Eneloop AA 4 til ca. 200,- (49,- per batteri).

Ser av prisjakt.no at Altitec.no kjører 39,- per AA batteri nå.

Har handlet på ebay siden rett etter starten. Har gjort to dårlige handler av flere hundre i denne tidsperioden, og jeg har nok lagt igjen noen tusen dollar hos selgere i det store utland via dem.

Er ikke ugrei pris hos altitec det, men husk evt. frakt før du sammenligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte noen kinabatterier til mitt vanntette Kodak videokamera som reserve til det orginale som følger med da batteriet ikke varer så lenge. Ikke ebay med Amazon, men fremdeles Kina-produkt, betalte 4USD på batteri i forhold til 200kr som Kodak skulle ha! Sjekket såklart de over 200 kundene som hadde kjøpt det tidligere på Amazon, ingen hadde eksplodert, tatt fyr eller opplevd at de ga dårligere ytelse den orginalen. Moralen er med kindabatterier er, sjekker du litt rundt.

Angående Sanyo Eneloop anbefaleringer så stusser jeg på at de anbefales, da deres AA er 2000mA noe som er betydlig mindre enn f.eks Varta sin som er 2700mA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Kjøpte noen kinabatterier til mitt vanntette Kodak videokamera som reserve til det orginale som følger med da batteriet ikke varer så lenge. Ikke ebay med Amazon, men fremdeles Kina-produkt, betalte 4USD på batteri i forhold til 200kr som Kodak skulle ha! Sjekket såklart de over 200 kundene som hadde kjøpt det tidligere på Amazon, ingen hadde eksplodert, tatt fyr eller opplevd at de ga dårligere ytelse den orginalen. Moralen er med kindabatterier er, sjekker du litt rundt.

Angående Sanyo Eneloop anbefaleringer så stusser jeg på at de anbefales, da deres AA er 2000mA noe som er betydlig mindre enn f.eks Varta sin som er 2700mA.

Hei, jeg tror du refererer til et annet type batteri. Eneloop er et LSD-batteri, low-self-discharge, og har vel nesten blitt referansebatteri innen denne kategorien batterier pga gjentatte gode tester. Kanskje det er litt kveg-tendenser i markedet også, men jeg er fornøyd med mine eneloop.

Varta's LSD-batteri heter Ready2use og er på 2100mAh. På ebay finner jeg disse til salgs for 75kr/pk á 4, dvs noe rimeligere enn Eneloop standard 2000mAh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har noe lavere kapasitet i forhold til "vanlige" NiMH

Men de holder spenningen mer stabil og over lengre tid enn ''vanlige NiMh'' :) Så Eneloop og LSD batterier er meget fine til utstyr som bruker mye strøm.

Dessuten tåler LSD batterier (spesielt Eneloop) kulda mye bedre enn ''vanlige nimh'' :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt Sanyo Eneloop på http://eu.nkon.nl/ De kom i postkassa mi i løpet av en snau uke.

De tar 7.95 Euro for 4 stk. (15 Euro for XX), og 4 Euro i frakt om det du bestiller kan sendes i en konvolutt. Bestiller du f.eks. 8 batterier blir det ca. 20 kr/stk.

Jeg setter også veldig stor pris på at Eneloop holder så godt i kulda, de fungerer MYE bedre enn de andre NiMH-batteriene jeg har.

Når du bestiller Sanyo Eneloop bør du sørge for å få den nyeste versjonen, HR-3UTGA/HR-4UTGA (AAA/AA) - med en 'A' på slutten av betegnelsen. Se http://www.eneloop.info for mer info om Eneloop (og ny/gammel versjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Sanyo Eneloop anbefaleringer så stusser jeg på at de anbefales, da deres AA er 2000mA noe som er betydlig mindre enn f.eks Varta sin som er 2700mA.

Eg har sjølv erfaring med 2700mA-batteri frå Sanyo (ikkje Eneloop), og makan til sjølvutlading har eg aldri opplevd. Batteria kan levere den anonserte straummengda dersom dei vert brukt same dagen som dei er nylada (eg har målt ca 2650mA). Etter 2 dagar har dei kapasitet langt under 2000mA. Etter ei veke er det bare så vidt dei er i stand til å få ei lysdiode til å lyse. Gamle NiCd-batteri på 800mA er betre på alt som ikkje tømmer batteria iløpet av 2 dagar.

Eneloop og Varta ready2use held på ladinga lenge, derfor vert desse anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg har bestilt Sanyo Eneloop på http://eu.nkon.nl/ De kom i postkassa mi i løpet av en snau uke.

De tar 7.95 Euro for 4 stk. (15 Euro for XX), og 4 Euro i frakt om det du bestiller kan sendes i en konvolutt. Bestiller du f.eks. 8 batterier blir det ca. 20 kr/stk.

Hei, har handlet fra den butikken selv, men dere må bruke en annen adresse: http://ru.nkon.nl/.

Bruker dere den linken slipper dere Nederlandsk moms..

7,95 for vanlige 2000 batteriene blir til 6,65 Euro

15 Euro for xx batteriene blir til 10,90 Euro.

Så her er det penger å spare!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.