Gå til innhold
  • Bli medlem

Vejrstationer Hardangervidda


Jakob2007

Anbefalte innlegg

Hej.

Jeg har fået oprettet mig på Eklima.no og er ivrig efter at læse mere statistik om vejret på Hardangervidda om vinteren.

MEN jeg ved ikke hvilken vejrstatioer jeg skal udpege som dataleverandører. Finsevatn er oplagt, men der må næsten være andre som kan give gode pejlinger for vejret på/i Hardangervidda.

Kan I derfor anbefale nogle vejrstationer - og evt. hvilken kommune de ligger i, fx Hordaland?

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nu har jeg siddet og set lidt på de to verjstationer.

Idag er der fx stor temperaturforskel på de to stationer.

Kan du eller andre forklare det? Det virker som meget store forskelle på mig.

Lappestein ligg omlag 1150moh, Dyranut 1240moh. Slik veret er no, er det varmare luftlag høgare oppe, derfor desse skilnadane over så kort avstand. I tillegg kan det liggje lommer med kald luft i søkk i terrenget som kan gje store temperaturforskjellar over små avstandar. Akkurat det same erfarte eg i helga. Sundag opplevde eg eit markert skille på omlag 1400moh. Lågare var det nokre kuldegrader. Høgare var det varmt. Heilt normalt desember og tidleg januarver på desse trakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.