Gå til innhold
  • Bli medlem

foreldre?


m.k

Anbefalte innlegg

jeg er en gutt på 16 år som nettop har fått beskjed av foreldra at jeg ikke får lov til å gå på tur om vintern hvis det er kaldere enn 10 minus. jeg har altid fått lov til det før, men plutselig kom de med den dumme regelen.. jeg syns dette er aaalt for strengt....

noen som er enige om at det er for strengt eller vet jeg ikke hvor kaldt 10- er??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Kulden betyr ikke alltid alt, vind og nedbør kan ofte være verre. Det er hva du har på deg og med som teller.

Kommer helt an på åssen erfaring du har.

Da jeg var 16 hadde jeg sikkert alene gådd mere på fjellet enn mine (foster)foreldre hadde gådd til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det virker som et helt urimelig krav - man burde få lov til å gå ut når som helst når man er 16 så lenge man ikke driver dank eller verre ting. Men hvis det er at du ikke får gå på fest når det er så kaldt så skjønner jeg det forsåvidt - da vil de bare ikke at du skal fryse i hjel. Åssen sammenheng er det du ikke får gå ut i, og ikkeminst, hva slags klima har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at 10- er ei grense som aldri burde vært satt, for å sammenligne med langrenn så er grensa opp til junior 15- for å gå skirenn. så om det kan gå skirenn i 15- burde vell du få lov til å gå tur, så lenge du kler deg godt og har respekt for vær og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulden betyr ikke alltid alt, vind og nedbør kan ofte være verre. Det er hva du har på deg og med som teller.

Viktig poeng.

Ellers er vel 16 år en alder der en tror en er voksen, mens foreldrene fortsatt tror en er en unge som må ha grenser der etter. For å si det slik, jeg ville heller verdsatt foreldre som setter grenser enn de som ikke gjør det.. :twisted:

Temperaturgrensen for langrenn er satt på helt andre premisser og er ikke sammenlignbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturgrensen for langrenn er satt på helt andre premisser og er ikke sammenlignbar.

ikke sammenlignbar? grensene er satt for at barn og unge som uttøver fysisk aktivitet ikke skal få luftveisproblemer senere i livet. Vil tro at når "m.k" er ute å går tur i 10blå vinterstid, er grensa satt fordi foreldrene synes det er for kaldt å bevege seg ute i. det jeg ikke helt forstår da er hvorfor 1000vis av norske ungdommer i sin beste alder kan uttøve hard fysisk aktivitet på langt kaldere temperatur en dette. Der har du ialefall et argument til foreldrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det virker som et helt urimelig krav - man burde få lov til å gå ut når som helst når man er 16 så lenge man ikke driver dank eller verre ting. Men hvis det er at du ikke får gå på fest når det er så kaldt så skjønner jeg det forsåvidt - da vil de bare ikke at du skal fryse i hjel. Åssen sammenheng er det du ikke får gå ut i, og ikkeminst, hva slags klima har dere?

det er å overnatte ute de har satt denne dumme grensen. Bor i Hamar så bor faktisk ikke lenger unna enn 15 minutter med bil fra å komme ut i fin natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sammenlignbar? grensene er satt for at barn og unge som uttøver fysisk aktivitet ikke skal få luftveisproblemer senere i livet.

Det er en viss forskjell på å være ute i friluft i moderat aktivitet og hard fysisk aktivitet under konkurranser, derfor er grensen ikke sammenlignbar. De aller fleste tåler normal aktivitet i 20-30 minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss forskjell på å være ute i friluft i moderat aktivitet og hard fysisk aktivitet under konkurranser, derfor er grensen ikke sammenlignbar. De aller fleste tåler normal aktivitet i 20-30 minusgrader.

Selvfølgelig er det en viss forskjell på å være ute i moderat aktivitet i 15 og å gå konkurranse på ski under hard fysisk aktivitet i 15-. Det jeg mener er at når grensen for skirenn under hard fysisk aktivitet er på 15- så burde m.k få lov til å gå tur i samme temperatur.

det er å overnatte ute de har satt denne dumme grensen. Bor i Hamar så bor faktisk ikke lenger unna enn 15 minutter med bil fra å komme ut i fin natur.

Når det gjelder overnatting så skal vel strengt talt ikke det helle være noe problem, så lenge du har vær og vind med deg. men å overnatte på vidda i mange minus og stiv kuling er ikke alltid like hyggelig, så forstår at foreldrene dine kan være litt bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, m.k.

Jeg kan forstå, at du ikke er glad for, at dine forældre har sat en grænse for, ved hvilken temperatur, du må overnatte ude. Og at grænsen er -10 grader.

Jeg er en ældre herre på 57 år og mine sønner er 30 og 33 år. Jeg bekymrer mig stadig over mine sønner. Tænker på dem hver dag, og håber, at de klarer sig Okay.

Sådan gør forældre, og dine forældre kan slet ikke lade være at beskytte dig, selvom du nu er 16 år.

Glæd dig over, at dine forældre elsker dig og tænker på din velfærd.

Ville det være bedre med en grænse på - 11 grader, eller -12, eller - 13, eller -14?

Jeg tror, det er begrænsningen i sig selv, du ikke vil acceptere, mere end det, at den er sat ved -10 grader.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har dette problemet selv, siden jeg kun er 15 år. Skjønner at foreldrene er bekymret, men hvis man har vandret i skog og mark før, tror jeg en ungdomskropp tåler like mye som en voksen. Og man må jo prøve en gang også. Lars Monsen lå aleine sin første natt da han var 9 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har bra nok utstyr og ikke drar på turer som er for krevende for deg så burde ikke dette være noe problem.

Du har iallefall rett i at det er mye fine områder i kort nærhet her i hamar. fint at du bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har to småtasser (0.5 og 3 år) som jeg håper blir like turglade som deg når de blir større. Dessverre strekker ikke tida til å få gjort de turene jeg ønsker, med eller uten overnatting.... Jeg håper mine to gir meg samme problem som deg en dag... ;)

Mine tips:

1) Jeg mener -10 er for høyt. -15 er mer passelig. Som en annen var innenfor, -5 til -10 er et NYDELIG temperaturintervall å ferdes ute i. Hvis det først skal være en grense, vil jeg personlig synes rundt -15 er en bedre grense. Fint da og, men kravene til påkledning, sovepose m.m. blir plutselig et hakk kvassere.

2) Du kan dokumentere at ferdigheter og utstyr holder mål ved å overnatte i hagen eller lignende. Da kan hu mor sjekke at du har det tørt, varmt og koselig så ofte som hun orker. Etterpå er det vanskelig å si at "dette er for kaldt". Sikkert greit for din egen del og, hagen er en bra plass å finne ut at soveposen m.m. ikke var så varm som du trodde.

3) Litt lokalmeteorologi er kjekt å kunne når det er så kaldt. I kaldt, stille og klart vintervær er det STORE lokale forskjeller. Kaldlufta siger ned i alle søkk og groper i terrenget. Greit å vite både når du velger leirplass og når du argumenterer med opphavet.

4) Foreldrenes grenser kan være irriterende - men RESPEKTER de grensene som er satt. Gjør du med fullt overlegg noe du ikke har lov til, vil det være svært vanskelig å få medhold senere på oppheving av forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får overbevist foreldrene dine. Ta dem med på tur i skogen en vakker vnterdag, og overbevis dem om at man ikke stryker med av å kose seg utendørs om vinteren.

Jeg har forøvrig foreldre som blir sinte om jeg IKKE vil ut, så jeg har heldigvis null problem :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor turvante er foreldrene dine?

Jeg støtter fullt og helt forslagene om å dokumentere hva utstyret ditt tåler og overnatting i hagen for å bekrefte at det går bra.

Et annet alternativ er å ta med deg foreldrene dine ut og la dem fungere som "observatører" mens du organiserer turen forøvrig. Da vil du kunne bygge opp tillitt.

Et siste forslag til meg er å bli med på organiserte turer. Turistforeningen på Hamar har for tiden ikke noen organisert ungdomsgruppe, men du kan jo selv være den som blåser liv i gruppa.

http://www.hht.no/index.php?fo_id=823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov som 16-åring 100 netter på rad i hagen vinterstid. Både for å teste meg selv og utstyret.

Å sove i hagen er fakisk et godt alternativ til å sove inne, samtidig som du får testa både deg selv og utstyret. La gjerne soveposen ligge ute, så den er skikkelig kald og guffen når du skal ned i den. Det er sånn den kommer til å være på tur...

Du vil lære deg en hel del om det å sove ute, i tillegg til at foreldrene dine ser at det går fint. Om det ikke går fint, da er det bare å løpe inn og ta en varm dusj.

Selvom jeg har vært på en rekke "ordentlige" turer sover jeg fremdeles fra tid til annen i hagen.

Hage-forslaget støttes altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!! Altså, du får ikke lov til å dra på tur(sove ute) om det er kaldere en 10 minus..... Hva om det er -5 når du skal gå på tur også i løpet av natten bli minus 15 eller kanskje 20, kan fort skje det;P Må du dra hjem igjen midt på natta da..haha.. Uansett synes jeg dette er en tullete regel, er selv 18 år nå og har sovet veldig mye ute på både sommer og vinter siden jeg var liten gutt, å lever da fortsatt jeg 8) Dra på tur du og kos deg, bare ha med riktig utstyr! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor er 69, og blir fremdeles med på telttur med barnebarn. Hun har aldri vært lettskremt. Jeg fikk lov til å ligge ute på nyttårsaften fra jeg var 15. Nå er jeg 40. Alikevel blir hun bekymret hvis været er dårlig og jeg er ute på tur alene. Slik er foreldre. Følg rådene du har fått ovenfor. Vis gjerne foreldrene dine diskusjonen på denne siden. Personlig ville jeg vært mye mer bekymret hvis du var ute nå (regn og +2 grader på Østlandet) enn hvis det var -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vått mildvær er mye værre en -20.

-10 er også mye kaldere i lavlandet enn på fjellet. Jeg hadde besøk fra sørlandet, der de kom fra var det ca 0 grader. De kom til meg i høyden til -20. De gruet seg veldig, men det gikk fort over. -20 her var ikke så mye kaldere enn 0 grader nede ved havet. Det pga av luftfuktighet. Også er det vind man må tenke på. Er det -10 og kraftig vind så blir det mye kaldere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta de med på en tur du har planlagt? Vis at du er ansvarlig og har tenkt på alle eventualiteter. En ting de sikkert er redd for, er at du skal falle å skade deg. Hva ville du gjøre hvis du f.eks. brakk benet før du rakk å sette opp teltet (som stort sett er tilfellet)? Sett opp en liste med ting de er redde for, og vis dem/forklar dem hvordan du ville håndtere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei M.K.

Her lukter det en yngre Lars Monsen, bra! Slikt trenger fedrelandet flere av.

Jeg har gått mye på tur om vinteren i forskjellig vær og mener det bare er sundt og 'kult' å trosse værgudene iblandt, det gir meg et ekstra kikk. Men nå har jeg ikke 'tatt'n helt ut' i forhold til Lars Monsen :roll:

Jeg trener ofte i 10-20 minusgrader, DET er hvertfall ikke farlig. Dersom det du snakker om er å gå i en opptråkket skiløype hvor det normalt befinner seg en og annen skiløper så burde foreldrene dine kunne gå med på at du trener ned til -15 kuldegrader. Dersom du skulle ramle og brekke beina er det alltids andre som kan hjelpe deg i skiløypa.

Hvertfall, dette får min egen sønn lov til og han er ett år yngre enn deg :D

Når det gjelder det å gå på lengre skiturer over fjellet etc. så skjønner jeg foreldrene dine litt bedre. Da kommer det an på mobil dekning, hvor fjellvant og selvstendig du selv er, drar du sammen med andre kammerater som er fjellvante og til å stole på, har du bra fjellutstyr osv.?

Min sønn kunne nok dratt på fjelltur sammen med 2 av kammeratene, dem stoler jeg helt og holdent på. MEN dem er oppvokst med disse greiene og klarer seg garantert bedre enn en gjennomsnittlig Ola Norddmann på fjellet.

Be gjerne foreldrene dine sende meg en personlig melding, vi er jo i samme båt, så skal jeg gi dem svar :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.