Gå til innhold
  • Bli medlem

Skilengde og skitips (telemarkski)


MBK

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvor lange telemarkski jeg bør ha når jeg er 164 cm.? Jeg er nybegynner, og kjører for det meste ned fra f.eks. fjelltopper etter en topptur, kjører nærmest ikke i preparerte løyper.

Noen drevne skifolk her som har et merke å anbefale? Jeg er villig til å betale litt, men kan ikke legge altfor mange lapper i nye telemarkski heller.

Blir takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, sidan du skal bruke skia til topptur vil eg anbefalla deg litt lengde på skia(170 for deg?), eg lika vertfall det når eg køyrer i pudder osv. Av spesifike ski kan eg anbefalle Dynastar, herlege ski å køyre på. Legend 8000 er i vertfall mykje brukt:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_295&products_id=3635

Eller så har telemark pyreneers mangen gode tilbod! Eg kan anbefalla deg Rottefella R8, eventuelt R6 dersom du vil ha ein litt "mjukare" binding. Begge har helløftar, men så vidt eg veit kan R8 løftast noko lenger enn R6. Dette er eit "must" i bratte bakkar.

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sidan du skal bruke skia til topptur vil eg anbefalla deg litt lengde på skia(170 for deg?), eg lika vertfall det når eg køyrer i pudder osv. Av spesifike ski kan eg anbefalle Dynastar, herlege ski å køyre på. Legend 8000 er i vertfall mykje brukt:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_295&products_id=3635

Eller så har telemark pyreneers mangen gode tilbod! Eg kan anbefalla deg Rottefella R8, eventuelt R6 dersom du vil ha ein litt "mjukare" binding. Begge har helløftar, men så vidt eg veit kan R8 løftast noko lenger enn R6. Dette er eit "must" i bratte bakkar.

Lykke til med kjøpet!

Takk for svar!

Hvorfor bør man ha lengre ski når man kjører i løs snø ol.? Jeg kan ingenting om sånt, derfor jeg spør. Er blondine i tillegg (:

Dynastar har jeg hørt mye bra om, spørs om jeg må ta en titt på de. Telemark Pyreneers - er det en grei butikk å handle fra? Eller finnes det bedre butikker i Norge? (evt. Norden).

Og ang. binding og klosser, hvor mye er det vanlig å bygge opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lika å ha litt lenger ski fordi eg føler eg får bedre flyt i snøen, og flyter meir oppå.

Lenger ski = høgare bæreevne

Når det gjeld telemark pyrenees så har eg handla der fleire gangar, både til adresse i Norge og Frankrike.

Dersom du bestiller til ei adresse i Frankrike kan du sleppe fortollingsavgifta ved å føre dei inn i landet sjølv!

Er ikkje sikker på måla, men med R8 har samme klatrebøyle som R6 men muligheiten for å løfte enda nokon millimeter for ekstra bratte bakkar!

Sjølv har eg Rottefella Cobra R4 fordi den er noko betre å gå på tur med, fordi kablen går noko forann skoen, og gir den ein meir fleksibel følelse:

Rottefella's Cobra R4 has a flexible steel cable and cable guides positioned 20 mm forward of those of the R8 and R6 bindings giving the Cobra R4 a softer more neutral forward flex, ideal for touring.

Klossane på ein binding er vanligvis 2cm høge.

Du finn heilt sikkert butikka i Norge som har Dynastar også, veit Intersport selger.

Telemark pyrenees monterar bindingar og, så veit du det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan du stort sett skal bruke dei til topptur er det lurt å satse på ei ski som ikkje er for tung. Er kjekt å ha litt saft i låra igjen til nedturen, som jo er grunnen til oppturen :wink: Hvis du skal ha bindinger i tilleg bør du kjøpe nokon som har gåmodus. F.eks G3 sin Taraga Ascent eller Black Diamond 01. Det er _stor_ forskjell å gå oppover med desse bindingane i forhold til dei utan gåmodus, som Rottefella R8/R6/R4.

Har køyrt litt på K2 Shuksan, som er ei toppturski. Synes den er utruleg anvendelig til all slags føre. Ser det har kommet ein jentemodell av den skien: http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_295&products_id=3358

Angåande lengde så vil vel alt fra 160-170 funke fint.

G3 og Black diamond lagar og nokre fine ski egna til topptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lika å ha litt lenger ski fordi eg føler eg får bedre flyt i snøen, og flyter meir oppå.

Lenger ski = høgare bæreevne

I tillegg blir lange ski mer stabile/retningsstabile, men også "tregere" å svinge med. Omvendt vil kortere ski være mer "spretne" og lekne. Dvs at man kan svinge krappere enn med lange ski.

I tillegg til lengde er det mange andre egenskaper som er viktige, f.eks. bredde, stivhet i lengde og bredde (vridningsstivhet), .... Hvis du er usikker, så kan et tips være å låne eller leie utstyr i en bakke. Da kan du prøve korte, lange, tynne, brede, gode og dårlige ski. Du får dermed et helt annet grunnlag å treffe valget på.

Blondine eller ikke - det finnes ellers ingen dumme spørsmål, men til gjengjeld finnes det svært mange dumme svar... Bare SPØR, og bruk det vettet du har til å skille mellom gode og og dårlige svar. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg skal prøve noen ski i nærmeste fremtid, fra Sport1 og Intersport, blir spennende.

Skoene var de usikre på, de anbefalte meg å kjøpe noe annet enn Scarpa T4, de mente at muligens passet T2 bra, men dette må jeg nok prøve ut siden jeg ikke er så veldig inne i de sakene der. Takk igjen for gode tips!

Godt med noen erfarne skifolk når man selv er relativt ny, er ikke så lenge siden jeg skjønte at ski er veldig moro, så kan trenge litt "oppdragelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal bruke skoa til topptur er ikkje t4 å anbefalle, den blir

fort for stiv og tung å gå med. Men t2x som den heiter no er glimrande

kombi sko, er noko høgare enn t1 men samtidig fleksibel og fin.

Den har også walk modus som gjer den enklare å gå med!

Scarpa har også Thermo innerstøvel som er varm og god,

samtidig som du kan forme den etter foten ved å varme den opp i

steikeovnen før du plasserer den på foten. Dette fungerer glimrande:D

Tips: Dersom du skal bruke skia til topptur så er det ein fordel å

teste dei i laussnå, å køyre i preparert bakke er noko heilt anna enn

å køyre i pudder/laus-snø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal bruke skoa til topptur er ikkje t4 å anbefalle, den blir

fort for stiv og tung å gå med. Men t2x som den heiter no er glimrande

kombi sko, er noko høgare enn t1 men samtidig fleksibel og fin.

Den har også walk modus som gjer den enklare å gå med!

Scarpa har også Thermo innerstøvel som er varm og god,

samtidig som du kan forme den etter foten ved å varme den opp i

steikeovnen før du plasserer den på foten. Dette fungerer glimrande:D

Tips: Dersom du skal bruke skia til topptur så er det ein fordel å

teste dei i laussnå, å køyre i preparert bakke er noko heilt anna enn

å køyre i pudder/laus-snø!

T4 er den mjukaste Scarpa skoen, T1 den stivaste og høgaste (T1 race er enda stivere, men er neppe aktuell sidan den ikkje har gåmodus)

Ellers så støttar eg forslaget om T2x, det er ein fin sko som passar til både topptur og bakke. T4 blir alt for puslete til å køyre sikkelige ski med. T4 funkar greitt til litt oppogned tusling på fjellski. Ellers går det veldig fint å gå på topptur med T1. Mine T1 sko har fleire dagar på topptur enn i bakke. Men det e sjølvsagt litt tyngre.

Det beste er om du og kan prøve sko frå andre merke, som Crispi og Garmont, da desse har litt anna passform. Det kan hende dei passar foten din bedre. Anbefaler som Frodeky å kjøpe ein sko som har thermo innerstøvel. Hugs på å få den tilpassa foten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aj aj... en liten navne mix i mitt hode, beklager!

men, tilbake til saken.. t1 har eg også, men syns den er noko tung til toppturar, spesielt om eg må gå noe bortover før eg kan begynne på stigninga. Men det er smak å behag, t1 er jo stiv å fin å køyre med. En anna ting å tenke på er at Scarpa (vertfall i min omgangskrets) har fått rykte på seg for å vere litt trang over rista, så om du har høg rist så må du vertfall tilpasse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har aldri sagt noen om din vekt, men hvis du er normal/lett og regner med å nesten ikke stå i bakke men gå toppturer så ville jeg gått for en litt lettere ski. Skilengde 160-170cm. Du får vurdere hvor brede ski du vil ha, men jeg vil anbefale noe med midtbredde ca 72 - 82 mm.

Både Blizzard og Dynastar har lette ski, f.eks. Blizzard Free Cross:

http://www.oslosportslager.no/product/2751/7747/424278/Blizzard_Free_Cross_randoneeski________.html

Dynastar Altitrail/ride:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_295&products_id=3662

http://www.oslosportslager.no/product/2751/7747/424189/Dynastar_Altitrail_Vertical_randoneeski_______.html

Andre alternativer fra Trab, Volkl, Atomic m.fl.

Av bindinger ville jeg vurdert g3 Ascent, Black Diamond O1, Voile Switchback, samt kanskje 7tm tour. Du vil uansett nå ha en binding med gåmodus. Du får ikke NTN i mindre enn 26.5 i år, så den utgår vel.

Velg sko som passer foten din, selv om det er mindre behov for det etter at thermoformbare innerstøvler kom. Scarpa T4 hvis du legger mest vekt på lett vekt oppover og ikke kjører på for krevende/bratte turer, T2x hvis du vil ha mere støtte/kraft. Crispi CXP Lady tilsvarer omtrent T2x, mens CXA er et alternativ til T4. Garmont Venus blir i samme klasse som T2x, mens Excursion er den letteste og mykeste skoen. Jeg har lyst på et par Excursion til de lette toppturskiene mine, men jeg har også et par høye/stive sko til et par kraftigere ski som jeg både kjører i bakken med og går toppturer.

Husk også at det kommer ca 1000 krioner i tillegg for vegg-til-vegg-feller på skiene. Når man går bratte turer så har man igjen for det. Jeg har BD Ascent tilpasset skiene mine, og de liker jeg godt. De føles som de glir ganske godt (for feller å være) og festet holder så lenge snøen holder.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.