Gå til innhold
  • Bli medlem

varme til matlaging og telt vinterstid


skyttern

Anbefalte innlegg

Hei, planlegger tur i vinter, og er litt usikker på hva slags brenner jeg bør satse på.

På tur bruker jeg et vanlig trangia stormkjøkken, som jeg har suplementert med en trangia gassbrenner og en multifuel brenner som monteres i stromkjøkkenet.

Valget står vel mellom multifuel og rødspritbrenneren siden gass brenner så dårlig, men er usikker på om bensin er så lurt til oppvarming av telt? Lurer og på om jeg kan ta sjangsen på å legge igjen rødspritbrenneren hjemme, siden multifuelen virker lettpåvirkelig av skitt og vann?

Er det andre brennertyper som er fine på vinterturer? Tenker på primuser, parafinbrennere, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Du trenger en brenner som guffer litt. Rødsprit blir noget slapt. Besin og parafin er bra saker.

Det som mest avgjør om du kan bruke den i telt er mulighet til å raskt regulere flamme under bruk og flamme ved forhåndsvarming. F.eks XKG er litt skummel i telt ved oppfyring og regulering, mens wispher lighten går fint. XKG fyres derfor helst opp ute.

Om du trenger ekstra brenner avhenger vel mer på hva slags seriøs tur du er på, hva med ett rep.set ?

Du må i tillegg sikre at drivstoffet er rent, f.eks miljøbesin fra Felleskjøpet, istedet for billig parafin/lampeolje fra en bensinstasjon, noe ihvertfall jeg har erfart har veldig forskjellig kvalitet, og dermed mye artig :) soting, sjokking m.m. av primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken multifuel har du? Skitt og vann burde ikke vært stort problem vinterstid...?

Uansett, Coleman 533 bensinbrenner kan jeg anbefale til vinterbruk, stor tank, brenner lenge på en fylling og står stødig. Kjøp 4-takts miljøbensin, 5L på statoil, billig og bra. Er det grisekaldt forvarmer du med gelesprit på generatoren. Lett å bruke, lite, eller intet vedlikehold. Ankepunktet mot denne type brenner er vel at du må vente til den er kjølt ned før du kan fylle på tanken igjen, og at man (jeg) får kalde fingre av fylleprosessen i sprengkulde. Brenneren får du tak i på finn.no, av Runegutt123 her på forumet, eller importer selv fra USA, nettbutikk eller ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Trangia nova Multifuel, dvs en optimus nova som erstatter rødspritbrenneren i stormkjøkkenet. Den har fungert bra, men i begynnelsen var jeg litt plaget med at den ikke varmet skikkelig, først etter demontering ble den i orden uten at jeg fant noe galt.

Tenkte meg på en 4-5 dagers tur i februar-mars, forventer lave temperaturer men skal stort sett gå i skogstereng så har jo uansett tilgang på ved til bål.

En annen ting, en jeg pratet med mente brennere med "gassflamme" ikke var brukbare siden flammen ikke var høy/stor nok til å avgi varme til teltet, og sverget til primus på neste tur, er det noe i det? Ser jo at bensinbrennerne leverer like mye eller mer watt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova skal da være en dugelig brenner det, lær deg den å kjenne med bensin som brennstoff.

En annen ting, en jeg pratet med mente brennere med "gassflamme" ikke var brukbare siden flammen ikke var høy/stor nok til å avgi varme til teltet, og sverget til primus på neste tur, er det noe i det? Ser jo at bensinbrennerne leverer like mye eller mer watt

Er ikke sikker på hva du spør etter. Gass anbefales generelt ikke til vinterbruk. Primus er en av mange brennerprodusenter. Watt er watt og varmer om man bruker bråkebrenner (f. eks som på nova) eller stillebrenner (typisk gassbluss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova skal da være en dugelig brenner det, lær deg den å kjenne med bensin som brennstoff.

Er ikke sikker på hva du spør etter. Gass anbefales generelt ikke til vinterbruk. Primus er en av mange brennerprodusenter. Watt er watt og varmer om man bruker bråkebrenner (f. eks som på nova) eller stillebrenner (typisk gassbluss).

brenner er ikke brenner, noen brenner rent og andre skittent, og for oppvarming i telt er det vel av aller største viktighet at forbrenningen er så komplett som mulig fra brennerens side. Dessuten skal en være varsom pga. karbonmonoksidforgifting og eksplosjonsfare.

Skjønner godt du tenker gass, siden man da kan få både lys og varme ut av det, og forbrenningen er den aller mest komplette av alle alternativer. Jeg har ikke fått prøvd det ut tilstrekkelig, men jeg vil prøve oppvarming av telt vha. gasslampe i vinter. Bensin kan brenne dårlig og derfor være farlig i telt, dersom brenneren altså ikke er god - så prøv deg forsiktig frem og ha noen utenfor teltet undet testing som kan hjelpe til dersom noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@-RM

Edit: Ja, det er et viktig poeng du tar opp med CO i telt som man må være bevisst på.

Jeg fyrer med bensinbrenner uten skrupler, men med kniven klar. Klar og blå flamme er alltid bra i mitt hode. Når vi koker mat eller smelter snø åpner vi åpningen til innteteltet for ekstra gjennomtrekk.

Del gjerne erfaringen du får med gass i vinter med oss, og inkluder temperatur. Jeg ser det er kommet 4-sesongers gass, men er likevel skeptisk til gass vinterstid.

Ad eksplosjonsfare vurderer jeg gass og bensin likt. Parafin er vel sikrest i så måte, men risiko for real magasjau om man slurver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen, nei mente ikke gass, men brennere som brenner under trykk med gasslignende flamme, altså slik som novaen gjør.

Slik jeg forstod han andre karen så mente han vistnok det var bedre med en lang "stearinlyslignende" flamme istede for "jettflammen" man får når man brenner under trykk.

Har prøvd litt med gass, fungerer jo bra om det ikke er så allt for kaldt, men vinterstid lar jeg nok gassboksene ligge igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstod han andre karen så mente han vistnok det var bedre med en lang "stearinlyslignende" flamme istede for "jettflammen" man får når man brenner under trykk.

Det kan jeg ikke forstå er et godt råd. Det er for meg tegn på ufullstendig forbrenning og lavt trykk når brenneren oppfører seg slikt. Klar og blå flamme er bra, uansett bråkebrenner eller stillebrenner.

Eller er det snakk om stormkjøkken på sprit, det ville jeg aldri brukt inne i et telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@-RM

Ad eksplosjonsfare vurderer jeg gass og bensin likt. Parafin er vel sikrest i så måte, men risiko for real magasjau om man slurver.

Eksplosjonsfaren oppstår når CO- får oksygen tilgjengelig og det er en form for tennning. Skjer typisk i piper, eksosrør eller i peisen hvis det brenner dårlig med luftingen igjen også åpner man den plutselig. Men ja, gleder meg til å teste gass :) Gleder meg til å campe! Gleder meg til at eksamen er ferdig... grr..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksplosjonsfaren oppstår når CO- får oksygen tilgjengelig og det er en form for tennning. Skjer typisk i piper, eksosrør eller i peisen hvis det brenner dårlig med luftingen igjen også åpner man den plutselig. .

Hvis du får Co til å antenne mens du selv er i teltet, vil ikke brannen være til sjenanse for deg og eventuelt andre inni teltet.

Med så høye COnivå, har du allerede havna på "det store harpekurset."

CO og CO2 er problematisk med all forbrenning.

Derfor skal man alltid være våken, mens man fyrer, og sørge for ekstra lufting mens man kjøler flammen (les koker vann/smelter snø)

Gul flamme, er fy.

PRimusflammer skal være blå, ellers har man ufulstendig forbrenning, og dermed syke avgasser.

Eksplosjonsfaren på miljøbensin er lavere enn med gass og sprit.

Brannfaren derimot er noe høyere enn med parafin.

PS, tar først parafinen fyr, gjør den langt mere skade enn bensin.

Det viktige her er: Hold utstyret i orden, så slipper du svidde øyenbryn, og telt uten tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nettopp fra hardangervidden! fantastisk fint der oppe denne uken! blå himmel og vindstille!!

Men det gjør det også kaldt! Fyrte i yttertelt med Primus Omnifuel med 4takters miljøbensin fra statoil.

fikk ren fin flamme,

men d svidde i øynene etter å ha brent i 4-5min

hvorfor???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme opplevde jeg med min omnifuel 1. gangen jeg brukte den.. da hadde jeg fått noe som skulle være alkylatbensin av en kompis. har bare brukt parafin siden.. regnet med det ble sånn med bensin, men har jo hørt flere som sier det går helt fin å fyre med bensin inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på min andre omnifuel nå, og det virker som om hver enkelt brenner oppfører seg forskjellig. Den forrige brant fint, selv på lav effekt, men hadde lekkasje både i pumpe og rundt dyse. Den nye brenner ujevnt og kan slokne uten varsel, og etter lekkasje på den forrige, velger jeg ikke å fyre bensin på den nye (som den går litt bedre på). Det er altså veldig varierende fra brenner til brenner hva som funker best, noe som kanskje gjenspeiler noe av produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun jeg her som har brukt gass med hell om vinteren? For bruk utenfor teltet synes jeg ikke gass er bra, men for fyring i telt, så fungerer jo gass bra. Har brukt gass når det har vært -20 utenfor. Ikke like mye futt som med bensin, men helt greit. Om vinteren har man jo forøvrig stort sett god tid i teltet - så litt forvarming av gass-beholderen er jo ikke noe problem. (Jeg uttaler meg ikke om lengre turer - bensin vinner pga volum/vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går for så vidt greit å varme teltet med gass vinterstid, har fyrt med gass ned til minus 10-15 jeg, men problemet er snøsmelting. Det tar mye tid vinterstid og der er ikke gassen god nok på kalde dager. Nå bruker jeg kun bensin, men det er klart at det er mer styr med pumping og forvarmin enn det er med gss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman+ kullsyreadapter er tingen.

Jeg tror ikke amerikanere er spesielt spreke i naturen.

Av alle snodige ting, har jeg skaffet meg et "kullsyreadapter" for Coleman.

Dette fyller man med standard CO2 patroner.

Denne enheten gir trykk, slik at man slipper pumping.

:lol:

Dette er ellers mitt vineroppsett:

turist1.jpg

og denne:

400_200.jpg

Super vindskjerming, som til en viss grad fungerer som varmeveksler.

Grytene kan stables oppå hverander, dermed kan man koke i gryte en, og smelte snø i gryte to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøsmelting er det jo uansett greit å gjøre utendørs - vanskelig å holde ting og tang tørt dersom man drasser masse snø inn.

Eg gjer alltid det i forteltet, der er det så mykje snø fra før, så eg ser ikkje heilt forskjellen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en test la jeg her om dagen en halvfull 450 gr gassboks (fra i sommer) i fryseren et par timer. Koblet den så til brenneren, og fikk fyr umiddelbart uten problemer. Fikk omtrent dobbel effekt på et par tre sekunder ved å holde på gassboksen med hendene.

I og med at boksen var halvtom, og nedkjølt til -18, så burde vel gass fungere vinterstid? Er jo så lettvint og sikkert (mtp primuser som må forvarmes og en sjelden gang lever sitt eget liv mtp flammehøyde.).

Skal ut i marken i romjulen, håper på veldig kaldt vær. Skal komme tilbake med rapport om gassytelsen da, dersom det er kaldere enn -5.

Brukte helt vanlig gass under forsøket forresten, fra Primus. Stod ingenting på boksen at det var 4-sesongs eller noe, men det er kanskje bare markedsføring uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å få fyr på gass i kulde.

Problemet oppstår etterhvert som trykket faller.

Boksen blir under fyring kaldere og kaldere, intil trykket er for lavt.

Forskjell på butan og 4sesongsgass er:

Butan er butan, og har relativt høyt frysepunkt.

4 sesongsgass består av Butan + propan.

Hvis gassboksen kan stå opp ned, er dette i bra løsning.

Dermed forbrenner man buthanen først, og beholder propanen til å skyve ut butan.

Med unntak av noen få gassystem, tror jeg normalen er å ha gassboksen stående.

Dette blir helt feil på vintern.

Når det gjelder brannfare, er alle systemer farlige.

Godt vedlikehold, og minst mulig "mikk-makk" er det eneste som gir sikker fyring.

Selvfølgelig må man kjenne utstyret godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.