Gå til innhold
  • Bli medlem

varme til matlaging og telt vinterstid


skyttern

Anbefalte innlegg

Alltid mange meninger om ulike brennere og brennstoff. Min erfaring er at har du en greit konstruert brenner som du skjønner hvordan virker og kan å reparere kommer du langt.

Kjøpte min første primus i forrige årtusen, 1993, en optimus 00. Dette fordi den da var den letteste brenneren jeg fant på den lokale sportsforetningen. Den ble levert med et tanklokk som ikke passet på tanken. Det medførte lekasjer og evig pumping. Fungerte bra med nytt tanklokk. Bare å forvarme, pumpe opp trykk og den brant så lenge det var parafin på tanken. Men hadde problemer med store gule flammer på vinterstid. Fant etterhvert ut at dette var pga kondens i drivstoffet. Blandet i litt kondensfjerner i parafinen og problemet var løst.

På slutten av nittitallet kjøpte jeg en Explorer 11. (Hvorfor det tro? jo den veide 130 gram mindre- big deal!) Dette var en "stillebrenner" og derfor koselig i å ha i teltet. Tror ikke denne taklet fyring med råparafin over tid. Begynnte å brenne gult selv med ny dyse. Sannsynligvis pga avlieringer inne i brenneren.

Så jeg er tilbake til min gamle optimus 00. Den er et over 100 år gammelt design, bråker, veier for mye og kjelen blir stående høyt og er lett å velte dersom man er litt vimsete. MEN DEN FUNGERER. Hva koketid angår er denne samenlignbar med andre brennere ( ca 6 minutter å få en liter 0-grader vann til å koke).

Fant en gammel primus 221 på nettet for noen år siden. Denne ligner på en primus 210/ optimus 00 men har stillebrenner og literstank. Denne veier 950 g inklusive literstank og passer godt til teltvarmer på vintertur med pulk.

Mange av oss som diskuterer primus er totalt skrudde individer som helsevesnet skulle hanket inn for lenge siden.......

Jeg har et nostalgisk forhold til mine treleggede messingduppeditter fra en svunnen tid. De har liksom blitt gamle trofaste kamerater på tur 8). Vet om andre som har det slik med sine Novaer, MSRer og omnifueler.

Uansett hva du kjøper lær deg primusen å kjenne før du drar på tur. Ta med reservedeler. Lykke til med fyringa! Og god jul!

Hilsen!

Primus-, Radius-, Optimus-, Svea-, Høvik-maniac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har også en 00 som jeg kjøpte i 1990. Det er liksom urprimusen i liten utgave. En real bankers sak, eneste minusen er at en må skru av brennerhodet når den skal pakkes. Forsvarets type er jo mer real sånn sett men veier jo en del mer da.

God jul til alle her !

Hilsen en som helsevesenet også burde tatt en titt på !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har prøvet rødsprit over flere år, funka, men sota og ble ikke varm nok på vinteren. :P

Så kjøpte jeg en gass adapter til Trangian, sotinga ble borte, men liten effekt når det ble kaldt. :D

Så prøvde jeg en Nova bensinbrenner med slange, det funka også om vinteren. :)

Nova var svogers sin så jeg måtte kjøpe meg en bensinbrenner selv, var i butikken og fikk beskjed om att det var lurt å kjøpe ett rep sett med en gang til Novaen, da ble jeg skeptisk og husket att vi hadde flere lekkasjer, tett filter og en stor overhaling i løpet av 2 år på Novaen.

Bestemte meg for å prøve slange løs bensinbrenner, det har jeg nå prøvet i 2,5 år og den funker skikkelig bra.

Bensin brenner med brenneren oppå tanken det er det beste jeg har prøvet, god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en Coleman.

Stille, lettbrukt og effekt nok. :)

(Ja jeg er en smule partisk)

Var det ikke Coleman sine primuser som er så ille mtp. uren forbrenning? Vi hadde besøk av Forsvarets vinterskole og da viste de oss noen grafer på uren forbrenning hos de forskjellige primusprodusentene og jeg mener å tro at Coleman var værst, de var hvertfall ikke noe glad i primuser fra den produsenten :D

Vi bruker Omnifuel og kjører den på miljøbensin, vi kuka det litt til med forvarming, og en i teltet skrudde av slagen mens det var litt trykk i den så det spruta bensin, satte på en ny flaske og fyrte opp en fyrstikk ble litt liv i teltet da :P

Kan jo ikke klage på den primusen, veier jo ekstremt lite, brenner veldig økonomisk og er generelt fin å ha med å gjøre. men det er jo som noen andre sa her inne, noen liker morra andre foretrekker datteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.