Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt (Petzl Tikka)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som har erfaring med Petzl Tikka hodelykter?

Skal kjøpe meg en lett og "strøm-gjerrig" hodelykt. Har sett på Petzl sin Tikka serie. (Tikka, Tikka Pluss). De bruker veldig lite strøm, men hvordan er lysstyrken..? Er det tilstrekkelig lys for bruk i telt/ korte turer i mørket på ski?

Andre lykter å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Har selv en tika hodelykt og er meget fornøyd med. Denne har brukt min i utalige timer det siste året og har fortsatt ikke byttet bateri. Lykta er meget god som leselykt, leier lykt og enkel gåing run omkring kveelstid. Til turer på ski og ulent tereng er lysstrålen litt kanpp. til gjengjelt synes jeg lyset er mer behaglig innen synsfelte på en 3-4 m og i teltette en vanlige lykter. Ikke minst er lykten lett og robust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Thomas. Selv har jeg brukt Tikkaen på ski også, til lette turer når mørt'en har kommet, men det er ofte jeg savner litt mer lys.

Ellers har jeg kompisen DUOBELT LED 5, som med sine 5 dioder er knallgod både inne og ute. Mulighet til å veksle diode/vanlig er suveren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Sinnsykt fornøyd med min TIKKA (3 dioder). Funker utmerket til leiraktiviteter, matlaging, lesing osv.

Funker på et vis til å gå med. Dvs at jeg ville tatt med en kraftigere om jeg var sikker på at jeg skulle gå endel i mørket. Funker som nød-nød-nød lys til sykling. Har ikke prøvd på ski, men tipper det funker som nød-nød...

Hadde satset på den nye pluss med 4 dioeder.

Jeg kjøpte filterglass til, disse er fine å bruke om du ikke vil lage for mye lys....f.eks. nattfiske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får de billig på Obs sport i Trondheim... nesten halve prisen av hva du betaler i andre sportsbutikker.

Har selv ZIPKA og er godt fornøyd. Mye bedre lys fra de nye modellene med 4 dioder, og enklere å betjene med knapp. Tror TIKKA gammel modell kostet godt under 300,- på OBS.

Fordel med å kunne rette strålen fremover med den nye typen er også en bra løsning ved raskere forflytninger enn til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for mange tilbakemeldinger.

Det ble til at jeg kjøpte meg en "Petzl Tikka Pluss". Betalte kun 295,- for den på Obs Sport. (Mye rimeligere enn hos andre butikker)

Var ute på skitur i går, og er meget godt fornøyd med lykta. Lyser godt 5-10 meter forran meg. Så lenge farten ikke er for stor, er lykta veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om du tar en titt på Black Diamond lykter, så merker du fort at de er lettere og mer behagelig å ha på! Har litt forskjellig utsyr fra de nå og er kjempe fornøyd. Spade, klaregamasjer, lykter og klatreutsyr ellers.

I forhold til petzl og andre merker så tåler de mer. Enkle løsniger som ikke går så lett i stykker. Og enkelt å bruke. Syns de fleste petzl lykter er klumpete, tunge og klønete å skru på. BD sine lykter kan man lett få på, med to lag med votter! Og er som regel mindre i størrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tikka er kjempe til teltbruk osv, den lyser ikke lenger enn 15 meter cirka, så skiturer blir litt drøyt. Bruker den selv, og har hatt en batteritid på nesten 120 timer.

En ny god lykt er den nye xenon lykta til Petzel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Har brukt min Tikka Pluss på flere turer allerede. Fungerer like bra på telttur som godt leselys på hytta. Petzl kommer med en militær modell som heter TacTikka med rødfilter integrert i lykta som ser helt rå ut. Anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...
Gjest Anonymous

Fargefilter til Petzl

For noen dager siden så jeg fargefilter til Petzl, men husker ikke om det var hos "XXL" eller G-sport, begge Alna (ved Maxbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det er nå en nyserie fra Petzl på markedet, Tikka XP, dette er det nye innenfor led lykter. Den har en diode som gir et mye skarpere og lengere lys enn forgjengeren . Har den samme batterikapasiteten som Pluss men mye bedre lys. Det er tre justeringer på lysstyrke pluss nødblink. KAN anbefales, alt er Myo XP belt som er oppgradert i forhold til Tikka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petzl sine Tikka hodelykter er veldig bra !

Godt lys til normalt gang hastighet og til telt liv, lang batterilevetid, liten og lett, og solid bygget.

Som Christian Bye skriver i forrige innlegg, så bør du også se på Tikka XP.

Den bruker en veldig kraftig LED istedet for 4 små.

Brukes med og uten spredelinse som skyves foran led'en.

Men for å gjøre forvirringen komplett, så ser jeg at Petzl nå opplyser om at de

hodelyktene som bruker 5mm LED (original Tikka, Zipka etc.) har tatt i bruk

en ny generasjon LED's som skal gi 80% bedre lys og enda lengere batterilevetid.

Hvordan disse er i forhold til XP vet jeg ikke.

Jeg har bare prøvd den gamle Tikka'en og Tikka XP. Og XP er helt klart mitt valg pga. bedre lys

Sakset fra Petzl.com :

A new Led technology is used on all Petzl headlamps with Ø 5mm Leds. It produces up to 80 % more light than the identical models of the previous generation.

These performances are accompanied with an increase in light duration. For example, the popular TIKKA PLUS, which throws a white light 17 m, will now shine up to 32 m. The light duration increases from 80 to 100 hours on its maximum lighting level.[3].

Petzl began to make the switch to this improved 5 mm Led technology in September 2005. Little by little, all Petzl headlamps will be concerned with this increase.

Since the release of the TIKKA, the first Petzl headlamp to use Leds in 2000, Led technology has continued to evolve. Today, a new TIKKA shines nearly 3x brighter than an original TIKKA.

http://en.petzl.com/petzl/LampesNews?News=125

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Sjekk inn på hodelykt.no der har de flere aktuelle modeller bla. nevnte tikka XP til en god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.