Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om satellitt-telefoner


snilen

Anbefalte innlegg

Annonse

Globalstar: SMS kan både sendast og mottas på vanleg måte. Typisk pr pr melding: 2-4kr

Legg merke til at Globalstar kan få (evt har) visse problem med nettverket sitt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Globalstar. Skulle utviklinga fortsette, kan det føre til problem inntil nye satelittar er på plass. Pr idag fungerer det som før etter det eg har testa.

Iridium: Du kan motta meldinger sendt frå internett eller epost, men i utgangspunktet ikkje SMS frå mobil. Du kan også sende meldingar til epost (koster ca 1/3 til 1/4 av prisen for 1 minutt, gjerne 3-4 kr). Ved hjelp av 3.parts programvare/tjenester er det mogleg å sette opp toveis sms også til Iridium, men det koster litt ekstra og er upraktisk i bruk.

Iridium har best dekning og har eit robust nettverk, absolutt å foretrekke ved mykje reising. Har i praksis dekning overalt (kun Nord-Korea, Nordre del av Sri-Lanka, Polen, Ungarn og muligens Iran som av politiske/frekvensmessige grunnar ikkje tillet systemet)

Thuraya: SMS kan både sendast og mottas på vanleg måte. Enkelte nye håndsett skal også støtte MMS

Bruker Geostasjonære satelittar, så litt avgrensa dekning i Norge.

Inmarsat: Til ein viss grad støtte for SMS, iallefall mottak på Inmarsat C.

Det eksisterer også eit par satelittnettverk som utelukkande sender korte beskjedar/posisjon. Eksempelvis Orbcomm og Argos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo!

Er dette en nødpeilesender eller er det noe nytt:

"Seinare i haust kommer den personlege "brikken", på størrelse med ein personsøker og med alarm knapp, Denne kan du ta med deg til fjells og dine bekymrede pårørende kan følge dine vandringer på nett, ved behov for hjelp trykker du på alarmknappen og din posisjon kan enkelt hentes ut på kartet, samtidig som fks 112 varsles. kan også brukes ved fks " Norge på langs " vandringer der folk kan følge med på nettsider".

Link:

http://www.htsalg.com/nyheter.htm

Noen som vet noe om dette?

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en nødpeilesender eller er det noe nytt:

Den kalles SPOT og bruker Globalstar. Den er nok ikkje like påliteleg som ein nødpeilesendar, men sikkert god nok for mange. Boksen brukar eit anna system enn satelitt-telefonen (simplex) og satelittane skal ikkje ha noko problem med dette.

Står godt forklart her: http://www.globalcomsatphone.com/spot/

http://www.globalcomsatphone.com/manuals/spot_user_guide.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svært nylig gått til anskafellse av en GlobalStar SAT 550-telefon (den er diger..)

Fungerer utmerket, men nå har jeg ikke testet noen andre heller da.

Det kan ta noen minutter før man får satelitt dekning, men stort sett dreier det seg om sekunder (Sør-Norge).

Telefonen sender SMS. Den støtter også data-overføring som e-post, men dette har jeg ikke testet.

Det fine med GlobalStar er at du får en "Starter plan" med SIM-kort fra GlobalStar der du ikke betaler noe som helst i faste avgifter, kun for bruk. Og da er brukern 0,80 Euro per minutt (ca. 6,50 NOK). Telefonen støtter også Telenor SIM-kort men da stiger bruksprisen opp i 14-30 kroner per minutt. (Telenor var selv litt usikre på hvor mye det egentlig kostet).

Jeg gav 400 Euro (3300 NOK) inkl. frakt og den kom på 2 dager !! Ikke billig - og du kan få den billigere ifra USA, men jeg sleit litt med penge-overføringen til USA - så jeg gav opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikkje er uvanleg å måtte vente frå 1-20 minutt på dekning med Globalstar. Dette er avhengig av kor mykje av "himmelen" som er synleg, samt kor langt nord du er. Globalstar har eit verktøy som viser når det er satelittar tilgjengeleg: http://www.globalstareurope.com/en/optimum_tool/

Har bare såvidt brukt 550-modellen, men etter det eg husker så er den veldig rask på å hoppe over til GSM-nettverket (roaming) viss det er gsm-dekning. Trur det skal vera eit lite bilde av ein satelitt når den har kontakt med Globalstar

Priser med Telenor Mobil er rundt 17kr/min (taksert pr minutt, ikkje pr sekund), samt 3,99 pr sms:

http://telenormobil.no/priser/iutlandet/abonnement/country.do?type=gsm&country=SATELLITT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med GlobalStar er at du får en "Starter plan" med SIM-kort fra GlobalStar der du ikke betaler noe som helst i faste avgifter, kun for bruk. Og da er brukern 0,80 Euro per minutt (ca. 6,50 NOK).

Jeg har nylig kjøpt en brukt Ericsson R290 uten abonnement. Jeg føler ikke at jeg kan bruke jobbens SIM-kort når jeg ringer via Telenor for 17,-/min. Derfor trenger jeg et eget abonnement.

Da jeg bare tenker å bruke telefonen i nødfall, skulle jeg gjerne hatt et abonnement i Norge som ikke har månedsavgift, men som samtidig faktisk støtter roaming med Globalstar. Dette klarer jeg ikke finne.

Et såpass gunstig abonnement direkte fra Globalstar høres ut som om det er midt i blinken. Jeg klarte ikke å finne ut hvordan man kjøpte et slikt på webshopen til Globalstar. Ei heller kjente Globalstar-forhandleren på Høvik til slikt.

Er det noen som vet hvordan jeg kan løse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig kjøpt en brukt Ericsson R290 uten abonnement. Jeg føler ikke at jeg kan bruke jobbens SIM-kort når jeg ringer via Telenor for 17,-/min. Derfor trenger jeg et eget abonnement.

Da jeg bare tenker å bruke telefonen i nødfall, skulle jeg gjerne hatt et abonnement i Norge som ikke har månedsavgift, men som samtidig faktisk støtter roaming med Globalstar. Dette klarer jeg ikke finne.

Et såpass gunstig abonnement direkte fra Globalstar høres ut som om det er midt i blinken. Jeg klarte ikke å finne ut hvordan man kjøpte et slikt på webshopen til Globalstar. Ei heller kjente Globalstar-forhandleren på Høvik til slikt.

Er det noen som vet hvordan jeg kan løse dette?

Jeg fikk jo SIM-kortet sammen med telefonen. Men vil jo anta at du kan få kjøpt det.

Ring +353 1299 0770 mellom 10-18 hverdager og legg igjen en beskjed (på engelsk) med telefon nummeret ditt

så ringer de deg opp igjen. Spør etter "Starter plan"

En vikitg ting å merke seg er at GlobalStar ikke har roaming med Telenor eller Netcom. Dvs. du kan ikke ringe via GSM med

GlobalStar sitt SIM-kort i Telenors eller Netcoms nett,

men du kan selvfølgelig ringe til både Telenor og Netcom over Satelitt.

Dette er i og for seg ikke noe problem i det hele tatt, siden jeg alltid har med en vanlig GSM telefon på tur der Telenor SIM-kortet sitter i.

GlobalStar SIMen sitter i GlobalStar telefonen - så er det bare å skru på 550 når man ikke har dekning via GSM.

Alternativet som Ragnar beskriver er jo fortsatt tilstede. Dersom man er lenge uten for GSM-dekning og vil sjekke etter meldinger. Da dytter jeg bare Telenor SIM-en inn i 550-en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Et spørsmål til dere som har disse systemene:

Er det dekning med Globalstar nordpå? Jeg befinner meg i Bodø, og går for det meste her i området og i Sverige oppover mot Narvik.

Hvis noen har testet dette ville det være fint å høre. Kona er bekymret noen ganger, og en tekstmelding i ny og ned ville være godt for nervene der i gården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren 2006 brukte eg Globalstar både i fjelltraktene inn av Bodø, men også heilt opp til 70 grader nord. I forhold til sør-Norge så var det litt lengre ventetid på dekning (viss du ser vekk frå terrenget). I løpet av 30 minutt fekk eg så og sei alltid sendt ein melding. Forutan at telefonen brukar ein del batteri på å søke opp nettverket, så fungerte det greit.

No rapporterer Globalstar om visse problem for tida, men skulle tru det fortsatt fungerer også i nord. Som eit eksempel har eg lagt inn nokre posisjonar som visar dekningen for nokre timar idag. Det er i dette "vinduet" dekning er mogleg.

http://www.globalstareurope.com/en/optimum_tool/

59.933333°, 10.75° (Oslo)

Dec 5, 2007 4:53:16 PM Dec 5, 2007 5:06:36 PM

Dec 5, 2007 5:07:36 PM Dec 5, 2007 5:21:16 PM

Dec 5, 2007 5:24:06 PM Dec 5, 2007 5:34:16 PM

Dec 5, 2007 5:53:56 PM Dec 5, 2007 6:04:36 PM

Dec 5, 2007 6:07:36 PM Dec 5, 2007 6:34:36 PM

Dec 5, 2007 6:42:56 PM Dec 5, 2007 6:46:26 PM

Dec 5, 2007 6:55:06 PM Dec 5, 2007 6:59:46 PM

Dec 5, 2007 7:06:46 PM Dec 5, 2007 7:20:56 PM

Dec 5, 2007 7:21:26 PM Dec 5, 2007 7:34:26 PM

Dec 5, 2007 7:39:56 PM Dec 5, 2007 7:48:36 PM

67.269167°, 14.365278° (Bodø)

Dec 5, 2007 4:30:46 PM Dec 5, 2007 4:34:26 PM

Dec 5, 2007 4:54:36 PM Dec 5, 2007 5:03:36 PM

Dec 5, 2007 5:09:26 PM Dec 5, 2007 5:21:16 PM

Dec 5, 2007 5:27:26 PM Dec 5, 2007 5:34:16 PM

Dec 5, 2007 6:09:06 PM Dec 5, 2007 6:21:06 PM

Dec 5, 2007 6:25:26 PM Dec 5, 2007 6:34:36 PM

Dec 5, 2007 7:08:06 PM Dec 5, 2007 7:18:36 PM

Dec 5, 2007 7:23:46 PM Dec 5, 2007 7:34:26 PM

Dec 5, 2007 7:43:46 PM Dec 5, 2007 7:48:36 PM

70.269167°, 24.365278° (Stabbursdalen)

Dec 5, 2007 4:32:26 PM Dec 5, 2007 4:34:26 PM

Dec 5, 2007 5:11:36 PM Dec 5, 2007 5:21:16 PM

Dec 5, 2007 5:29:16 PM Dec 5, 2007 5:34:16 PM

Dec 5, 2007 6:11:26 PM Dec 5, 2007 6:20:16 PM

Dec 5, 2007 6:27:26 PM Dec 5, 2007 6:34:36 PM

Dec 5, 2007 7:10:56 PM Dec 5, 2007 7:16:46 PM

Dec 5, 2007 7:25:46 PM Dec 5, 2007 7:34:26 PM

Dec 5, 2007 7:45:36 PM Dec 5, 2007 7:48:36 PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Takk for svar Ragnar. :lol:

Slik jeg tolker det så skal altså SPOT f.eks kunne brukes slik reklamen hevder her i nordnorge og nordsverige . Jeg ser da bort fra at de for tiden har disse problemene du nevnte.

For meg selv og sikkert mange andre er det ikke så viktig å kunne koseprate langt inne på fjellet. Det rekker med en kort melding om at alt er bra. Hvis det også viste en posisjon på kartet var det jo helt fantastisk. Da kunne pårørende følge turen fra dag til dag selv i mobilløst terreng. Hvis det ble aktuellt med assistanse ville det jo begrense søkefeltet enormt dersom man kunne ta utgangspunkt i en posisjon på et tidspunkt noen timer før.

I midten av april skal jeg gå en litt lengere tur inn fra Sulis til Kvikkjokk og tilbake. Jeg tror jeg skal ønske meg en slik SPOT for å teste den. Ikke avskrekkende pris heller, ca tusen kroner hvis jeg legger på litt for mva og frakt. Hvor ville du skaffet den fra, Tips Please !

Hilsen Otto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg kjøpt en satellitt-telefon fra Norsk Satellittelefon AS av typen Globalstar.

Da jeg slo på apparatet lå det diverse tekstmeldinger der fra mange måneder tilbake.

Jeg har ikke fått apparatet til å funke her jeg bor og på topper og åpne områder i nærheten. Enkelte veldig korte perioder(snakker om noen sekunder) har det vært dekning, rekorden er 3 ring før dekningen forsvant igjen.

Det har ikke vært dekning så lenge av gangen at jeg har klart å gjennomføre en samtale eller sende en tekstmelding.

Riktignok har apparatet fungert med GSM, men GSM-telefon har jeg da fra før til en helt annen pris.

Muligens fungerer apparatet på havet og på grønlandsisen med fri horisont i alle retninger, men jeg har ikke klart å få greia til å funke selv om jeg har gått opp på nærmeste trig.punkt og ut på åpne sletter. Heldigvis er apparatet levert med vedlagt regning og jeg leverer det hele tilbake inklusive regningen. Dette virker som falsk trygghet. Dessuten må jeg jo si at det var høyst useriøst å levere et apparat med tekstmeldinger om bursdagsselskapet til mor og lignende liggende inne, dette er tydeligvis ikke et nytt apparat. Skal jeg si noe positivt så må det være at selgeren aksepterer å ta det hele tilbake uten problem.

Dette er mine erfaringer med Globalstar satellitt-telefon fra Norsk Satellittelefon AS som jeg deler med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er jo alltid litt trist viss slike ting skjer! Men på ei anna side er det jo greitt at ein har kjøpt den ein plass der ein får returnert den, når ein ser at systemet ikkje er godt nok, i forhold til dei krav ein set.

Viss desse sms ikkje kjem frå sim kortet som står i, så er dette noko me selvfølgeleg må ta opp med leverandøren av telefonen, og det er selvfølgeleg returrett på dette.

Telefonene blir testet før me sender dei ut , og det er jo også ein liten mulighet for at eventuelle meldinger i SIM kort kan ha blitt overførte under denne testinga.

Ellers er det vel slik at skal ein ha dekning "heile" tida, bør ein gå for Iridium, men då må ein dessverre vere villig til å betale deretter.

Ha ein fortsatt fin dag! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.