Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lange skal langrendsski være?


Jakob

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja, det går nok bra.

Etter "boken" vil det optimale for en person på 180 være omkring 190-195, men det er mange ting som spiller inn, bla. stivheten ifht. vekt på løper. Dersom de ikke er veldig myke går det helt fint.

Han er relativt lett og og da er det mindre kritisk med korte ski sammenlignet med om han hadde vært tyngre. 15kg sekk er heller ikke så meget.

På generelt grunnlag kan man si at manøvreringen blir noe enklere, samtidig som stabiliteten i utforkjøringer blir noe redusert.

Jeg er selv 180/65 og går på 184 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lige et indlæg om definitioner og terminologi:

I overskriften bruger du ordet langrendski, og nede i teksten fremgår det, at det drejer sig om en tur på Hardangervidda med 15 kg rygsæk. I de kredse, hvor jeg færdes, bruges ordet langrendski som betegnelse for ski, der er 44 mm - aller højst 45 mm brede, fuldstændigt uden talje/indsvingning, ekstremt stive og kun egnede til brug i præparerede løjper. Jeg ved godt, at der også er nogle, der bruger ordet langrend i en bredere betydning, hvor jeg ville kalde det turski. Langrendski - i min betydning af ordet - er fuldstændigt uegnede til en tur på Hardangervidda med 15 kg rygsæk. Det tror jeg godt, du ved, og derfor tror jeg også, at de ski, du taler om, ikke er langrendski i denne betydning.

Jeg er 175 cm høj, vejer 65 kg, og til langrend i min betydning af ordet bruger jeg 200 eller 205 cm til klassisk teknik og 180 cm til fri teknik (skøjt). Før i tiden var det normalt, at fjeldski havde samme længde som langrendski til klassisk teknik, men de senere år har tendensen været at bruge lidt kortere fjeldski. Mine fjeldski (Fischer Europa 99) er 190 cm, og det passer meget godt med de moderne tendenser.

Hvis din kammerat på 180 cm og 65 kg skulle ud og købe ski, ville jeg måske have anbefalet dem lidt længere, men hvis han kan låne et par på 185 cm, kan det også sagtens bruges. Det ville jeg ikke være bekymret ved. Du skriver ikke noget om, hvad det er for nogle Madshus ski. Madshus' rigtige fjeldski hedder Glittertind - evt. Pellestova. Hvis det drejer sig om den tur på den østlige del af Hardangervidda, som du også havde en tråd om for nogen tid siden, kan det også godt lade sig gøre på et par turski uden stålkanter, selv om det selvfølgelig er bedst med. Hvis vi derimod taler om rigtige langrendski - i min betydning af ordet - vil jeg bestemt fraråde det!

Jeg ved godt, jeg kan være lidt ordkløver en gang imellem - undskyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 175/65 mine klassiske konkurranseski er 195.

Men som sagt tidligere i tråden så har stivhet (spennet i skia) mye å si.

I tillegg så har det litt å si om man er teknisk god eller dårlig til å gå på ski.

Har litt med hvordan man flytter tyngdepunktet når man går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at det blir mer og mer populært med kortere langrennski (for preparerte løyper). På TV så jeg en langrennsløper bli intervjuet etter et klassisk løp og han hadde ski som vi såvidt lenger enn han selv. Jeg synes også det er mer behagelig å gå på korte ski. Men det er viktig å sjekke spenst. Min mann med 1.93 og > 90 kg klarer seg også med langrennski på 1.95, men han måtte kjøpe det stiveste paret som fantes i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at det blir mer og mer populært med kortere langrennski (for preparerte løyper). På TV så jeg en langrennsløper bli intervjuet etter et klassisk løp og han hadde ski som vi såvidt lenger enn han selv. Jeg synes også det er mer behagelig å gå på korte ski. Men det er viktig å sjekke spenst. Min mann med 1.93 og > 90 kg klarer seg også med langrennski på 1.95, men han måtte kjøpe det stiveste paret som fantes i butikken.

Er du sikker på at dette var konkurranse skiene da? de skiene løperen bruker under konkurransen ses som oftest på som så verdifulle at løperen blir fratatt disse rett etter målgang, og gitt et standardpar som brukes under intervjuer, blomstersermoni o.l. Høres lite sannsynlig ut at en løper har gått emd klassiskski som så vidt rekker over hodet. Mange løpere går også på ski som kan være 3,4år game, skalte "godpar". Disse kan ha et gammelt design å skiprodusenten ønsker derfor at løperen skal ha et par av årets modell på TV(god reklame), det har faktisk også hent seg at løpere har sendt inn gamle ski til fabrikken kun for å få årets design, mens oppbygning og såle kan være mange år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassiske langrennski skal være ca 20-25 cm lengre enn løperen.

Skøyteski ca 10-15 cm lengre enn løperen. På begge disse typene spiller smørespennet en stor rolle. Disse tallene kommer fra skileverandørene..

Fjellski bør være ca 20-25 cm lengre enn løperen. Her har ikke smørespennet noe å si, da det sjelden er noe særlig smørespenn i en fjellski. Kortere ski enn dette vil som oftest gi alt for liten bæreflate, og da vil du slite i løs snø. Iallefall med sekk på ryggen..

Jeg er 180 cm, og bruker fjellski på 205. (Madshus Voss) Dette synes jeg er perfekt for meg. Men det er klart at skal du ut i veldig kupert terreng, kan det kanskje lønne seg å gå 5 cm ned i lengde. men dette forutsetter at skiene dine er breie nok.

Skal du krysse Hardanger- eller Finnmarksvidda, kan du godt gå for lange ski. altså 20-25 cm lengre enn deg selv.

Men skal du gå til Nordpolen ville jeg valgt kortere ski. 10-15 cm lengre, pga skruisen, og liten fare for dype snøfonner...

RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf-Kri skrev:

Fjellski bør være ca 20-25 cm lengre enn løperen. Her har ikke smørespennet noe å si, da det sjelden er noe særlig smørespenn i en fjellski. Kortere ski enn dette vil som oftest gi alt for liten bæreflate, og da vil du slite i løs snø. Iallefall med sekk på ryggen...

Jeg vet ikke hvor du har dette fra, men i alle fall har mine blå Åsnes Nansen tilstrekkelig med smørespenn, såkalt dobbelspenn. I tillegg kan nevnes at fruens Åsnes Rago har omtrent samme spenn. Jeg har et par Åsnes Sondre også, disse er dog noe mykere og med mindre spenn. Generelt kan man nok si at det er med fjellski som med markaski og langrennski: det finnes modeller både med godt spenn og dårlig spenn (jeg har hatt en del ulike par, og snakker av erfaring)...

Hva gjelder lengden på fjellski synes jeg disse kan være betydelig kortere enn hva Rolf-Kri foreslår. Jeg er selv 174, og mine Sondre med vitale mål 67-57-62 er 190. Dette opplever jeg som en fornuftig lengde, dog kunne nok bæreevnen i løssnø vært enda bedre.

Mine Nansenski med målene 76-56-66 er også 190. Her oppleves bæreevnen som svært bra, men pga skias dobbelspenn kunne de gjerne vært 180 cm for å få den optimale miks av en god bortover-, oppover- og ikke minst nedoverski på ulike underlag (les: i første rekke løssnø!).

Jeg vurderer forøvrig sterkt å bestille Åsnes Combi Combat Camo (84-62-74) eller deres nye Vetletind (93-62-85) i 180 cm lengde, men da begynner det å bli betimelig å spørre om jeg ikke må selge unna et av de andre skiparene jeg har, og det har man jo selvsagt ikke lyst til :roll::)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at dette var konkurranse skiene da? de skiene løperen bruker under konkurransen ses som oftest på som så verdifulle at løperen blir fratatt disse rett etter målgang, og gitt et standardpar som brukes under intervjuer, blomstersermoni o.l. Høres lite sannsynlig ut at en løper har gått emd klassiskski som så vidt rekker over hodet. Mange løpere går også på ski som kan være 3,4år game, skalte "godpar". Disse kan ha et gammelt design å skiprodusenten ønsker derfor at løperen skal ha et par av årets modell på TV(god reklame), det har faktisk også hent seg at løpere har sendt inn gamle ski til fabrikken kun for å få årets design, mens oppbygning og såle kan være mange år gamle.

Du har et poeng. Jeg tenkte ikke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved godt, jeg kan være lidt ordkløver en gang imellem - undskyld!

Hej Lars (Og alle i andre)

Det er skam helt fint at afklare evt. misforståelser. Og som du rigtigt husker, skal skiene bruges til en tur nedover Hardangervidda. Skiene han kan låne er både med stålkant og er taljerede. De minder meget om mine egne Voss 666. Jeg var blot nervøs for om bæreevnen var ok og han ikke ville synke i til grundfjeldet.

Tak for alle jeres gode svar. Altid en fornøjelse at spørge til råds her.

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellski er enkelt. skal du gå bortover kjøper du akkurat like lange som vanlig klassisk ski 20+ cm ocer kroppslengde, skal skinene brukes til toppturer med mye bratt stigning og nedkjøring velger man korte ski. 5-15cm over kroppslengde. man bør ikke kompansere ved å kjøpe lengre ski, om de skiene man har sett seg ut er ganske smale. dette gjør selvfølgelig at bæreflaten større, men også at skiene blir håpløse å gå på og vanskeli å hondtere under nedkjøringer.

selv er jeg 184 og bruker 195 i fjellski. (madshus glitterting som er gangske brede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg har hørt at man kan bruke som regel at turski/klassiske langrennsski skal være så lang at når man står oppreist og strekker hånda i været, så skal skituppen treffe midt på håndleddet. Er det noe hold i dette?

Det kommer ann på hvor nøye man vil være med skikjøpet, for vanlige turski holder dette målet i massevis, for konkurranseski og fjellski som skal brukes mye kan det være greit å bygge målene sine på tidligere erfaringer, og på standardmål ettersom hva bruksområdet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.