Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme skistøvler i kaldt klima


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Skal til Grønland til våren for tindebestigning. For å nå toppene blir det en del Km på ski. Har kjøpt T4 som er gode og varme, men ikke godt egnet (for meg) å tilbakelegge lengre avstander på. Har noen erfaringer med vanlige skistøvler som holder varmen i kaldt landskap? Støvlene må ha spor for stegjern og bindinger.

Mine egne skistøvler fra svunnen tid egner seg ikke til svært kalde norske forhold, men ting har forhåpentligvis gått fremover.

Takk for ethvert innspill og råd.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, har erfaring med å tre Berghaus Yeti ekstrem gamasj over vanlig skistøvel for 75mm binding. Disse kan også kombineres med stegjern. Har lest et sted at noen grønlandsfarere kombinerer denne gamasjen med den "nye" skistøvelen til Alfa for BC binding. I begge tilfeller er det fordel å lime gamasjen fast i forkant, da den ellers glir av støveltuppen. Disse gamasjene er solide saker med tett gummikant nede rundt støvelen. De er rimelig tette videre oppover også, og for meg blir det nesten for varmt på bena, men det er jo et luksusproblem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En varm men samtidig stødig støvel er Varg Polar, som har uttakbar innersko. Har brukt denne på endel toppturer, bl.a. på Svalbard, og har bare positivt å si om den. Du bør likevel vurdere dampsperre på både denne og T4, da svette fra føttene snart vil gjøre også disse skoene kalde på flerdagers-turer. Disse skoene går på 75mm bindinger og kan brukes med stegjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er andre enn meg som bruker T4. Har blitt mobbet av turkompisene mine for at jeg bruker plaststøvler på fjellturer.

For meg fungerer de bra også til å tilbakelegge lengre distanser. Jeg har ikke fått prøve dem i skikkelig kalt klima. Det kaldeste jeg erfaring med er - 15, og da var de meget behagelig. Den store fordelen med støvlene er at innerstøvelen er lett å ta ut om natten.

Når det gjelder klatring er sålen i mykeste laget. F.eks. når jeg står på en list, føler jeg at sålen gir etter. Det har også vært et problem med klypene at de henger seg opp under klatring. Det vil løse seg, hvis du finner en gamasjeløsning som dekker klypene.

Er spent på hvordan de fungere på Grønland. Håper du gir tilbakemelding i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for input så langt. Var og prøvde Varg som Ingvar foreslo. Hadde en positiv opplevelse med det, men de hadde bare ett par igjen, og hadde mistet den ene av skoene. Hvis de finner den kjøper jeg et par for evt. fremtidig langrennstur i norsk kaldt klima.

Jeg ba de vise meg Yetien som Rune nevnte, men ekspeditøren ga opp etter å ha forsøkt en stund. Jeg prøvde å se for meg fikle med denne i -25. Må nok holde varmen uten å satse på gamasjene.

T4en virker OK, men jeg har et størrelseproblem. 10 klemmer på siden og 11 glipper på helen. Det var derfor jeg vurderte alternativer. Den Vargen som passet best klemte over vristen... Sko er ikke trivielt...

Prøvde T4 på en bratt fjelltur og det var svært uvant når en er vant til å "føle" fjellet gjennom lærskotuppen. På Grønland blir det uansett stegjern, så det blir annerledes.

Det blir nok fyldige rapporter om ymse etter Grønlandsturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.