Gå til innhold
  • Bli medlem

Var alt så mye bedre før?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg spør på grunn av en nydelig video jeg kom over på youtube. Den frembringer noe av den stemningen jeg selv husker som det beste av våre somre her oppe. Med turer i fjellet, fisking og sommer uten regn. Tror kanskje vi hadde bedre tid den gangen? Hvor ofte ser man unger leker i fjæra... eller leke med båt i det hele tatt... Plastbåten har byttet plass med færingen..

Av og til lurer jeg på om ikke alt var mye bedre før :wink: Men det er mulig det bare er jeg som ble nostalgisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He, he penere damer, mindre glipptak og kanskje ikke fult så bratte motbakker :)

Vel, det er lett og spøke med alt var bedre før.

Men før hadde jeg ikke mobil, før hadde jeg ikke pc, før hadde jeg ikke internet, før hadde jeg bare NRK og før hadde jeg bedre tid.

Før kastet jeg på stikka i gata med femøringer, før lekte vi med klinkekuler, før bygde vi hytte i skogen.

Før dro vi på eventyr bare 8-9 gamle langt til skogs på ski, før lå vi på brygga og fisket krabber.

Kanskje var det bedre før, jeg vet ikke, men jeg er glad for den barndommen jeg hadde.

Verst er det med naturen som i dag må vike unna for veitraseer, jernbane og annen skit pga av at vi har så forbasket dårlig tid.

En ting jeg har merket meg er at menneskene ute i bygdene ofte har veldig god tid.

Jeg har ofte måttet stoppe på et landsens samvirkelag for å handle noen småting, og personen forran meg i køen skal fortelle hele livshistorien sin

til kassadamen føre han eller hun blir ferdig. Da er det plutselig jeg som har dårlig tid.

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt var det bedre før. Det jeg savner mest i livet er den fantastiske oppveksten på 80 tallet. Masse uorganisert lek fra morgen til kveld, gamle skrabbsykkler og mange trehytter. Så ut på 90 tallet så ble pc og spillekonsoller allemannseie og det ødla alt. Klimaet var som nevnt bedre, mer snø og mer stabile temperaturer. Det eneste jeg synes er bedre i dag er alt det heftige og velutviklede turutstyret som har kommet som gjør at man slipper å drasse på mange ekstra kilo. Skiene har blitt bedre å stå på også. Men ingenting av dette oppveier kvaliteten av 70/80 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut på 90 tallet så ble pc og spillekonsoller allemannseie og det ødla alt.

Barnehagene får ta sin del av skylden. Når man blir satt i et system som styres av klokken og med en ferdig planlagt dag, får ungene ikke trent opp kreativiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagene får ta sin del av skylden. Når man blir satt i et system som styres av klokken og med en ferdig planlagt dag, får ungene ikke trent opp kreativiteten.

Enig. Og så får foreldrene ta en større del av ansvaret fordi de sender ungene dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså de som sier at alt var bedre før som er årsaken til tingenes tilstand nå....?

Tja, mulig det? Jeg har ikke oversikt over ungene til forumets medlemmer. Statisktikken sier vel at foreldrene tilbringer gjennomsnittlig ca. 4,5 time med barna mens de er i våken tilstand. Resten av tiden er ansvaret overlatt til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke så mye på barnehagenes skyld i dette her. Sånn det er der jeg bor var det slik at barna lekte mye i sammen etter barnhage og skoletid. I et trygt miljø i et boligfelt nær knyttet til naturen var ikke dette noe problem. Barna på samme sted kunne gjort det samme i dag, men gjør det ikke, iallfall svært lite :) Jeg hører jo 10-12 åringene prate om tvspill titt og ofte, så at dette har fjernet en del av fokuset bort fra fysisk lek er jeg ganske sikker på. Når forledrene gir hver sin Nintendo DS til sønnene sine så bør de skjønne hva som vil være det populære for barna å drive med framover, neppe uteleker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg savner mest i livet er den fantastiske oppveksten på 80 tallet. Masse uorganisert lek fra morgen til kveld, gamle skrabbsykkler og mange trehytter. Så ut på 90 tallet så ble pc og spillekonsoller allemannseie og det ødla alt.

Full støtte til alle med pregeriatriske tendenser her: Jeg er født på 60-tallet som i en undersøkelse jeg hørte om var den tiden da det var aller best. Jeg husker ikke så mye av det tiåret, men kan istemme at det har blitt stadig dårligere forhold for aktivitet pga stress og dårlig tid. Litt utpå 90-tallet synes jeg forverringen aksellererte med PCer, dataspill og foreldre som transportere barna sine til alt.

Og damene var penere (og gutta sikkert kjekkere også) før inntaket av junkfood føk i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før kastet jeg på stikka i gata med femøringer, før lekte vi med klinkekuler, før bygde vi hytte i skogen.

Ja dette var kjente aktiviteter som vi gjorde mye av i fritiden dengang. For noen år siden fant jeg igjen brødposen med femøringer, og sannelig var det mange av de. :wink:

Ja, oppveksten på 70- og 80-tallet var utrolig bra! På vintrene skulle snøhulene være størst mulig, snøtunellene være lengst mulig, snøballkrigene herjet, vi satt ute på kveldene med stearinlys i snøborgene og i snøhulene, og hver vinter kom det nok snø til at takene måtte måkes minst 1 gang. Da måtte jo snøhaugen til pers etterpå, med X antall hopp fra hustaket.

Når våren og sommeren kom, var det fram med balltre for å slå ball, ja vi holdt på til solnedgang med alle slags ballaktiviteter. Klatret i trær og slang oss fra tre til halv fire, lekte cowboy og indianer, syklet på morsomme stier i skogen, løp rundt huset for å se hvem som klarte flest runder, osv, osv… Så, på midten av 80-tallet kom Commodore 64, Dragon 32/64, Amiga, Atari, ZX Spectrum etc, og fanget oss. Og her sitter jeg nå, bak tastaturet… ;-)

Visst var det en fin tid, men det er jo fullt mulig å gjøre dette nå også. Kanskje ikke å kaste på stikka med femøringer. Må isåfall bli 50-øringer da. Og uten snø er det et pes å grave snøhuler, men uteaktivteter går jo fortsatt an, og det blir mye opp til foreldrene i dag da det er så lett å bli fanget av stillesittende underholdning innendørs som stort sett er avhengig av strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.