Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt valg av kløv hund, trekkhund, familiehund.


fotojensen

Anbefalte innlegg

Når vår 15 år gamle beagel døde for to år siden var det helt klart at det skulle bli ny hund.

Jeg hadde nå sluttet med jakt og var på jakt etter en hund som kunne ligge ute om vinteren.

Trekke pulk og bruke kløv om sommeren.

Den skulle ikke være for stor, den skulle være lettlært og kunne løpe løs i skog og mark.

Den skulle holde seg i leiren, og ligge rolig ute under åpen himmel.

Den skulle være sterk, robust og sunn.

Alaska Malamute og Husky utelukker seg selv, dersom man har litt kjennskap til disse rasene.

Begge er sosiale flotte hunder, men med noen egenskaper jeg ikke ønsker å ha på en turhund.

Da tenker jeg først og fremst på deres sterke jaktinstinkt.

For meg er det viktig at hunden får løpe løs når jeg er på tur.

Og det kan man bare ikke tillate seg om man har en av de nevnte rasene.

Så mitt valg falt på Lapsk Vallhund, en gammel finsk gjeterhund som samene brukte til gjeting av rein i gamle dager.

Rasen var nesten utdødd for få år siden, men er nå kommet tilbake.

Dette er en flott og rolig familiehund med et vennlig vesen, den er lettlært og grei og jobbe med.

Vi har tatt bronsemerke i lydighet med vår hund.

Dette er en typisk brukshund, som må ha mosjon og en fast hånd for å trives.

Pelsen er velegnet for arktisk klima, med kraftig underull og ganske stri dekkpels.

Rasen har sterk rygg og kraftig benstamme og muskulatur.

Mankehøyde: Hannhunder 48-54 cm. , tisper 43-49 cm

Jeg bruker min lapphund til kløving og trekking av pulk.

Hun er løs i skogen uten problemer og best av alt så ligger hun rolig i teltet eller under åpen himmel.

Når vi kommer til leirplassen holder hun seg der og tar livet med ro.

Når vi skal gå videre er hun klar for den oppgaven.

Som sagt så er jeg meget positivt overasket over rasen, og veldig godt fornøyd med min nye turvenn.

Man kan lese mer om rasen på http://www.norsklapphundklubb.com/ og så gå inn på Lapsk vallhund.

post-2745-133474507913_thumb.jpg

post-2745-133474507918_thumb.jpg

post-2745-133474507922_thumb.jpg

post-2745-133474507926_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott hund. Har du kjennskap til om det er store forskjeller, hanner kontra tispe?. Og hva veier en voksen hund?

Har selv min andre labrador hann 2,5 år, mye samme egenskaper, men kunne gjerne ha tålt lavere temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant rase. Minnet meg litt om en laika utseendemessig. Hvordan er denne til å trekke/bære kontra en sib.husky eller en malamute?

Med tanke på jaktinstinkt har du riktig i at polarhunder generelt har et sterkt jaktinstinkt, men allikevel vil kan innad i rasen se store individuelle variasjoner. Dette gjelder alle raser og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hva en lapsk Vallhund kan bære kontra husky eller malamute så

kommer dette an på hvor mye hunden veier og hvor godt trent den er.

En tommelfingerregel er at en trent hund med god fysikk kan bære halvparten av

sin egen vekt.

Hunden jeg har er ei ekstremt lita tispe som veier 14 kilo, så hun kan bære ca 6-7 kilo.

Jeg har ikke lastet henne tyngre en 4 kilo enda.

Rasestandarden for tisper er +- 20 kg, litt avhengig av genene.

For hannhunder er det 22-23 kilo, jeg kjenner ei som har en hannhund som veier 27 kilo.

En malamute er stor og tung og kan dertil bære mer, en husky kommer i alle størrelser

fra small til XXL så der er det større variasjoner.

Hos Alaskan Malamute veier tispa ca 34 og hannen 39, noe som betyr at man har et lite

pakkesel med på tur :)

Vedr pulk har vi bare trent med lett pulk i fjor, og har liten erfaring på dette området.

Men en godt trent hund vil på jevnt hardt underlag kunne trekke det dobbelte av sin egen kroppsvekt.

Jeg har lest at man helst ikke bør laste mer en hundens vekt, da den ellers lett kjører seg fast.

Utenfor løype snakkes det om 2/3 av hundens vekt.

Man må se på hele pakken man får med når man velger hund, derfor falt mitt valg på Lapsk Vallhund.

Rasen brukes også som redningshund så dette er en allsidig hund.

Hilsen KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Otto Støver

Flott hunderase det der!! :D

Skal tenke på den typen når min Border Collie (Som i Sverige også kalles "vallhund") begynner å bli gammel og ikke orker å gå turer lenger.

Jeg har hatt to stk siberian huskies tidligere, så jeg kjenner litt til jaktinstinktet til den rasen. Det eneste minus med den rasen jeg har nå og de jeg hadde før, er at jeg må passe på å barbere labbene for de små hårene mellom tredeputene. Når det er -2 til -8 grader og mye løssnø (men ikke ellers) så plages han med isklumper mellom tredeputene hvis jeg ikke tar den barberingen. Det problemet hadde jeg aldri med siberian husky. Ellers er han perfekt som trekkhund. Drar like ivrig og veier 30 kilo, dvs like mye som huskiene gjorde.

Hvordan er lapsk vallhund med hensyn til ising i labbene? Har du prøvd den på lengere turer med overnatting ute i sneen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapsk Vallhund er fine hunder det, men det er vel først og fremst en gjeterhund. Her jeg holder til er det i allefall sånne hunder reinsgjeterne bruker. De krever mye mer mosjon og hjernetrim enn f.eks. en husky slik jeg ser det. Slik jeg kjenner Lapske vallhunder er det noen skikkelige energibunter. Veldig morsomme hunder for de som liker futt og fart. De er gjeterhunder avlet for gjeting av rein. Det betyr at de gjerne løper stort i åpent terreng og de bjeffer endel. Det er robuste tøffe hunder som tåler det som er av vær og vind. Sterke poter lette å trene i fysisk god form. De individene jeg kjenner veier tispene 13-15kg og hannene 18-20kg.

Min største erfaring med turhunder kommer fra såkalte alaska huskyer. Det står 20stk ute i hagen her... I mine øyne er det helt feil å kalle disse hundene for huskyer, men det er nå det kallenavnet de har fått. I realiteten er det en blanding av amerikanske inuitthunder, saluki, forskjellige "hounds," vorsther, siberian husky, grønlandshund, pointer og mer. Jeg må tilbake til 80-tallet for å finne renraset blod i stamtavlene. Da er det grønlandshund, siberian husky, engelsk setter, border collie som er blandet inn. Tilbake på 70-tallet finner jeg bl.a. Saluki. Men i all hovedsak er det blod i fra amerikanske sprint kenneler på 70-tallet. Det meste av dette stammer fra landsbykenneler i alaska. Altså hunder brukt av inuitter/indianere på fangst i alaska/canada.

Min erfaring er at AH i fra gamle langdistanse kenneler er de absolutt beste turhundene for familier. De kan gå løs, de er svært knyttet til familien/flokken sin, de er sterke mentalt, har tydelig kroppspråk, er rolige, har gode poter, m.m...

Nå er det vel sånn at alle skryter av sine egne hunder eller sin egen rase. Sånn er det nok med meg også, men har erfaring med endel forskjellige raser og jeg faller tilbake på "Alaska huskyen" når det kommer til kombinasjonen tur og familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vert ute mye vinterstid uten isklumper eller snø som fester seg i pelsen, det er riktig at Lapsk Vallhund er en gammel gjeterhund som er vant til og jobbe mye.

Rasen er også kjent for å koble helt ut når de ikke er på jobb, vår hund sover mye når hun ikke er i aktivitet.

Dette gjør de for å spare energi til neste økt.

Stort sett er dette en rolig hund, om den bare får litt stimuli, trening eller turer.

Jeg tror de aller fleste raser krever et minimum av stimuli for å trives.

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lave temperaturer tåler en slik hund da?

Det kan sammenlignes med polarhunder. Men husk at det er stor forskjell på hunder som bor inne og ute. Pelsen kan være like god om hunden bor ute eller inne. Hunder som bor ute i kulda bygger gjerne opp et spekklag på utsatte steder på kroppen, og tåler derfor kulde litt bedre. Pelsen på de Lapske jeg kjenner er veldig god. Disse hundene vil ikke ha noe problemer ned mot 30-35minus. Men det kommer ann på underlaget. Hvis underlaget er løs upakket snø går det meste av kalde temperaturer bra. Hvis underlaget er hardpakket snø/is blir det mye kaldere å ligge på. Min erfaring er at hundene har det varmere ute i myk snø enn inne på et hard teltgulv. Har du liggeunderlag eller sovepose til hunden endrer det seg selvfølgelig.

Det man skal passe på når man har med hund i streng kulde, eller vind, er noen utsatte punkter. Forhuden til hannhundene er veldig utsatt. Pass på at hunden får trukket tilbake penis etter urinering. Det har hendt meg at jeg må hjelpe hundene med dette... Sånne problemer kan oppstå når temperaturen synker ned mot 40minus, og særlig hvis hunden løper mye og er aktiv i slike temperaturer. Forebyggende kan man bruke forskjellige former for fett å smøre på. Vaselin, lærfett, bjørnefett, oljer...produkter uten vann med lav frysetemperatur. Andre utsatte punkter er buken, svangene, ører og øyebryn. Spesielt store eller hengende ører er utsatt. Ellers gjelder det å følge med når det er så kaldt. Problemene oppstår under forflyttning, hvis hundene får ligge sammenkrøllet med nesa under halen så klarer de seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hunderase det der!! :)

Skal tenke på den typen når min Border Collie (Som i Sverige også kalles "vallhund") begynner å bli gammel og ikke orker å gå turer lenger.

Jeg har hatt to stk siberian huskies tidligere, så jeg kjenner litt til jaktinstinktet til den rasen. Det eneste minus med den rasen jeg har nå og de jeg hadde før, er at jeg må passe på å barbere labbene for de små hårene mellom tredeputene. Når det er -2 til -8 grader og mye løssnø (men ikke ellers) så plages han med isklumper mellom tredeputene hvis jeg ikke tar den barberingen. Det problemet hadde jeg aldri med siberian husky. Ellers er han perfekt som trekkhund. Drar like ivrig og veier 30 kilo, dvs like mye som huskiene gjorde.

Hvordan er lapsk vallhund med hensyn til ising i labbene? Har du prøvd den på lengere turer med overnatting ute i sneen?

Det finnes et fettstoff du kan smørepå mellom tredeputene.

Jeg bruker det med stort hell på min gordonsetter og det blir også brukt av hundekjørere.

Da trenger du ikke klippe :D .

Selges i1.kg boks (tror jeg) hvit boks med blått lokk på felleskjøpet og koster 119 eller 129.

Husker ikke hva det heter og gidder ikke gå i kjelleren for å se :lol: .

Men hvis du tar turen innom en felleskjøpbutikk så vet de nok hva du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Det finnes et fettstoff du kan smørepå mellom tredeputene.

Jeg bruker det med stort hell på min gordonsetter og det blir også brukt av hundekjørere.

Da trenger du ikke klippe .

Selges i1.kg boks (tror jeg) hvit boks med blått lokk på felleskjøpet og koster 119 eller 129.

Husker ikke hva det heter og gidder ikke gå i kjelleren for å se .

Men hvis du tar turen innom en felleskjøpbutikk så vet de nok hva du skal ha.

Takk skal du Tiri. Jeg drar dit i morgen, så får vi prøve det stoffet der. Har ellers prøvd noe smøring før som ikke fungerte, men dette kan godt være bedre :lol:

For øyeblikket er det ikke problemer med ising uansett, for her er 0-føre og isete løyper. Gleder med til det blir fine skiforhold igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du Tiri. Jeg drar dit i morgen, så får vi prøve det stoffet der. Har ellers prøvd noe smøring før som ikke fungerte, men dette kan godt være bedre :lol:

For øyeblikket er det ikke problemer med ising uansett, for her er 0-føre og isete løyper. Gleder med til det blir fine skiforhold igjen :D

Det er spenefett. Kjøp typen som heter Streptolin. Den er desinfiserende. Glimrende smøre på dersom hunden har sår eller får sår mellom tredeputene. Dersom hunden har sår mellom tredeputene kan Zinksalve smøres på etter aktivitet, det hjelper såret å gro raskere.

Altså Streptolin før og under aktivitet. Zinksalve etter aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Lapsk Vallhund og er strålende fornøyd. Jeg trengte en god friluftshund og ville samtidig ha en som er lett å ha med å gjøre, siden det er min første hund. Jeg gjorde meg samme tanker som fotojensen over og møtte faktisk han og Liza før jeg bestemte meg.

Gaisa, som hun heter, er også veldig rolig inne. Masse energi og utholdenhet ute, ligger stort sett umerkelig på gulvet inne. Det er en del lyd i henne men aldri innendørs. Nå er hun 11 måneder og veier nesten 16 kg. Regner og håper på at hun runder 20 Kg i løpet av et par år.

Det skal bli spennende å se hvordan det går i vinter, vi skal overnatte mye ute og det blir første gang for oss begge vinterstid. Tror nok det blir grei skuring for bikkja og værre for meg.

Må få rette litt på deg jensen, det er ikke gammel finsk gjeterhund men den ble registrert i Finnland når de gjorde arbeidet med å redde rasen. Den er i utganspunktet samisk. Begge Gaisas foreldre jobber som reingjetere i Norge og Sverige så de blir fremdeles brukt av noen.

PS! Mulig jeg stikker innom på besøk snart fotojensen, må allikevel i den retningen for å kjøpe ny sele til Gaisa snart. Har mistet den gamle.

post-2748-13347450904_thumb.jpg

post-2748-133474509049_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et fettstoff du kan smørepå mellom tredeputene.

Jeg bruker det med stort hell på min gordonsetter og det blir også brukt av hundekjørere.

Da trenger du ikke klippe :D .

Selges i1.kg boks (tror jeg) hvit boks med blått lokk på felleskjøpet og koster 119 eller 129.

Husker ikke hva det heter og gidder ikke gå i kjelleren for å se :D .

Men hvis du tar turen innom en felleskjøpbutikk så vet de nok hva du skal ha.

Spenol er vel det som blir brukt mest av hundekjørere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Takk skal dere hafor gode forslag om labbesalve. Jeg var innom den lokale Felleskjøpbutikken her, men de var tom for den sorten spenefett som var desifisenende. Skal sjekke i slutten av helga, men det er ingen hast, for her er det helt snøfritt :wink: Kjørte nettopp over Graddisfjellet, og det var generellt lite sne over allt. Jaja det er nå denne tiden ganske mørkt, så det ville bare blitt treningsturer i lysløypa uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 år senere...

Hei

Dette er jo en gammel tråd, men jeg har den siste tiden vurdert frem og tilbake med tanke på hva slags hund jeg vil anskaffe meg....etter å ha tenkt masse og søkt enda mer har jeg så og si bestemt meg for at valget faller på lapsk vallhund. Da jeg ser flere av dere både har erfaring og selv eier denne rasen vil jeg spørre om dere har noen gode forslag hva angår oppdrettere? Jeg har funnet flere. Sikkert også flere gode, men det kan jo hende at enkelte er verd å styre unna...??

Dersom noen skulle ha tips om noen gode oppdrettere takker jeg på forhånd for hjelpen!

Anskaffelsen vil først finne sted i januar dersom jeg finner noen til salgs.

MVh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.