Gå til innhold
  • Bli medlem

Blitt litt tent på Svea 123R


kapt11@hotmail.com

Anbefalte innlegg

Coleman 442 brenner bare bensin ja, men denne er "multifuel" <- amerikanere er flinke til slikt :wink:http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10604&prodid=7223 Vet ikke hva den heter men du får den nok billigere fra utlandet.

De videoene på youtube er bare tull, husker selv jeg stusset over dem, men forrvarmer du riktig og vet hvordan den fungerer så slipper man HV-bål.

Svea123R har jeg etter egen erfaring altid klart å flytte med hendene selv etter mye brenning. Nå har jeg bare brukt den på vinteren så kanskje det er juks :-) .

Nå kan sikkert Runegutt og TrondA mer om manaslu. Ser jo ut til å være nesten en tro kopi av 210 i forskjellige størrelser.

Har selv en 210 og den er veldig enkel i bruk. Problemet er at jeg har gått over til å kun fyre med bensin, og disse er kun egnet for parafin.

De veier også en del, men når det gjelder holdbarhet og hvor solide de er så kan de nok ikke sammenlignes med nye brennere, de er nok for bra til det :P.

Eksempel min 210, den har ligget og kost seg i kjelleren i ca 20 år, så tok jeg den frem og fyrte opp, fungerte knallbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Coleman 442 brenner bare bensin ja, men denne er "multifuel" <- amerikanere er flinke til slikt :wink:http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10604&prodid=7223 Vet ikke hva den heter men du får den nok billigere fra utlandet.

De videoene på youtube er bare tull, husker selv jeg stusset over dem, men forrvarmer du riktig og vet hvordan den fungerer så slipper man HV-bål.

Svea123R har jeg etter egen erfaring altid klart å flytte med hendene selv etter mye brenning. Nå har jeg bare brukt den på vinteren så kanskje det er juks :-) .

Nå kan sikkert Runegutt og TrondA mer om manaslu. Ser jo ut til å være nesten en tro kopi av 210 i forskjellige størrelser.

Har selv en 210 og den er veldig enkel i bruk. Problemet er at jeg har gått over til å kun fyre med bensin, og disse er kun egnet for parafin.

De veier også en del, men når det gjelder holdbarhet og hvor solide de er så kan de nok ikke sammenlignes med nye brennere, de er nok for bra til det :P.

Eksempel min 210, den har ligget og kost seg i kjelleren i ca 20 år, så tok jeg den frem og fyrte opp, fungerte knallbra.

Manaslu er "Plimus"

96 er 96

210 er 210 osv.

Bra saker, men parafin.

Jeg ville valgt 123R som pappagave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman 442 brenner bare bensin ja, men denne er "multifuel" <- amerikanere er flinke til slikt :-)http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10604&prodid=7223 Vet ikke hva den heter men du får den nok billigere fra utlandet.

jøss.. hva er denne greia her som du linker til på Amfibi? Og en advarsel om å fyre med blyfri bensin?

"Solid og robust bensin- og parafinbrenner som du kan stole på uansett sted og vær. Presis flammekontroll og integrert brenselstank med pumpe. Brenner blyfri bensin, renset primusbensin og parafin eller liknende. Ved bruk av parafin må tennpasta-/gelé benyttes for forvarming. Blyfri bensin anbefales ikke pga. giftige tilsetningsstoffer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss.. hva er denne greia her som du linker til på Amfibi? Og en advarsel om å fyre med blyfri bensin?

"Solid og robust bensin- og parafinbrenner som du kan stole på uansett sted og vær. Presis flammekontroll og integrert brenselstank med pumpe. Brenner blyfri bensin, renset primusbensin og parafin eller liknende. Ved bruk av parafin må tennpasta-/gelé benyttes for forvarming. Blyfri bensin anbefales ikke pga. giftige tilsetningsstoffer."

Det er kun advarsel om å fyre med vanlig bilbensin, dette fordi det er tilsatt masse ulumskheter i den. Det kan brennes vanlig bilbensin men det burde gjøres i friluft og ikke i telt.

Alkylatbensin og lignende renset bensin fungerer uten problemer.

Brenneren tror jeg heter Exponent multifuel.

Ellers så er forklaringen til Amfibi sånn ca riktig.

Støtter også valget for Svea123R, den er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye liv på denne tråden siden mitt siste innlegg. Mange har omtalt Manaslu og jeg må kanskje ta ansvar for at tråden har omtalt den flere ganger. Jeg har faktisk kjøpt en liten 96 kopi fra Manaslu og er godt fornøyd med den. Jeg fyrer Shellsol D60 og ser at brenneren fungerer uten sotdannelse og/eller overload. Kjelestøttene er litt vinglete og flammebildet er litt asymmetrisk, men slik er ekte vare også... Dette hevder jeg er vanlig, god kvalitet slik japanere er kjent for. Jeg har skikkelig Primus 210 fra Høvik. Manaslu er minst like bra i sveiseskjøter og tilpasninger.

Og om det skulle være noen tvil; JA, MANASLU PRODUSERES I DAG. Prisen på alle modeller er 1500 kroner hos primuskongen.

Så var det hvorvidt et slikt nostalgiprodukt er noe for svigerfar. Da vet jeg ikke helt lenger.

Denne tråden er egentlig viet Optimus Svea 123r. Du verden for en primus! Skal svigerfar smelte snø og holde teltet varmt, er vi på villstrå. Men på tradisjonell solotur i barmarksesongen finnes det knapt noe bedre primus på kloden!

Skal svigerfar på kæmping, er vi litt tilbake på Coleman 442/533. Jeg bruker 442 på rasteplasser langs veien der jeg sitter blant venner og snakker. Skal du sitte nært en primus og samtidig føre en samtale i et allerede støyende miljø, er stillegående og enkelt betjent primus god å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse slangeprimusene er noe helt annet enn hva superted vurderer egnet for sin svigerfar. Jeg er enig med superted, man skal være på godfot med akkurat dette familiemedlemmet...

Nova+ er i dag en kinagreie med slange man vrir på for regulering av effekt. Vridningene gir spenn i slangen og kan vippe brenneren ut av stilling. De er forøvrig trukket fra de mest seriøse primusforhandlerne grunnet ustabilitet og svak kvalitet.

MSR Whisperlite, Simmer lite og Dragonfly har pumper av avansert plastikk. De slites fort, går tørre og kan i verste tilfeller knekke i overgangen ved flaskegjengene. Jeg har selv opplevd at MSR-pumper har O-ringer som må smøres med silikon ved alle typer bensinsøl på tur. Ekspedisjonsmodellen XKG vet jeg mindre om, men manglende effektregulering kan bli vanskelig om det ikke fungerer med tryggregulering slik vi kjenner systemet fra std. messing.

Jeg har fyrt over 30 liter gressklipperbensin på Kovea Booster +1. Hatt en slik i 4 år. I forhold til std. messing og spesielt Phoebus 625, er denne primusen på flytende drivstoff bare tull! Som gassbrenner er den derimot godt egnet. Les egen tråd på forumet her. Innleggene mine er lange og mange...

At Primus Gravity MF i både gammel og ny utgave i det hele tatt selges, er et eksempel på reklamens makt i befolkningen... Har noen her prøvd å fyre tennvæske/D60 på den primusen. Den som klarer det skikkelig, fortjener spalteplass i friluftsmagasinene her i landet! Jeg prøvd med alle de triks jeg kan. Den brenner ikke rent, aller minst stabilt selv med forvarming i over fem minutter. På gressklipperbensin fungerer den bare sånn passe og selv da med andre slangeprimuser som målestokk. Fin gassbrenner!

Etter all pepper'n;

Primus Omnifuel er et skikkelig og godt produkt. Den er solid bygget og er ganske omni i sine krav på drivstoff. Dyseskift er realt og i flukt med naturlovene. Problemet er forvarmertiden, lukt og småkokeegenskaper. Monteringstid og metode er også en faktor dersom du har hast med å få i deg varmen etter kraftig nedkjøling. Med frosne fingre i sprengkulden, ville jeg hatt en primus med fast tank!

Superted var på sporet allerede i første innlegg på tråden hans. Holder han seg innenfor de opprinnelige forslagene, vil familieidyllen være sikret for lange tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er egentlig viet Optimus Svea 123r. Du verden for en primus! Skal svigerfar smelte snø og holde teltet varmt, er vi på villstrå. Men på tradisjonell solotur i barmarksesongen finnes det knapt noe bedre primus på kloden!

Skal svigerfar på kæmping, er vi litt tilbake på Coleman 442/533. Jeg bruker 442 på rasteplasser langs veien der jeg sitter blant venner og snakker. Skal du sitte nært en primus og samtidig føre en samtale i et allerede støyende miljø, er stillegående og enkelt betjent primus god å ha.

For oss vanlig dødlige så er vel behovet for mer enn to primuser minimalt. :) En til sommer og en til vinter. Med dette kriteriet så forsvinner litt "behovet" for Svea 123. :) Klart det er en driftsikker primus på billig og godt tilgjengelig brensel, men sommerstid er det lettere å ta med seg en gassboks og en liten gass brenner. Svea 123 tror jeg derfor er mer for entusiaster og dem som virkelig må ha noe driftsikkert over lang tid. Turgåere klarer seg nok lenge i det meste av 3 sesonger med gassbrenner.

Coleman 442 derimot virker som en allarounder til 4 sesonger. Har du en av disse trenger man egentlig ikke noe annet, am I right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman 442 derimot virker som en allarounder til 4 sesonger. Har du en av disse trenger man egentlig ikke noe annet, am I right?

I prinsippet ja. Men selv har jeg det slik at jeg gjerne bruker en lettere primus/kokesett når jeg drar på ryggsekktur enn når jeg drar på sykkeltur. På sykkeltur har jeg en tilhenger også, og kan derfor unne meg å ha med litt mer utstyr. I år skal en av parafinprimusene med i hengeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide Sveaen, den alene uten alt krimskrams og fuel ble på 466 gram. Med boks og repsett så ble det 662 gram. "Plastikkboks fra europris".

Colemanene veier 660 og 685 ca.

Problemet er nok det at den har så lav effekt, Sveaen har 1400W, Imens Colemanene har begge ca 2200W.

Brennetiden er også 50 min VS 1 time og 20 min.

Veide også Gassbrenneren min fra Primus, med vindskjerm og reppsett veide den 432G. Gassboks kommer selvfølgelig i tillegg.

Personlig så bruker jeg Sveaen når jeg må ha sekk på ryggen og temperaturen er lav, det går greit å varme telt hvis det ikke er for kaldt ca -10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å samle en masse tanker og ideer fra meg på denne tråden, ender jeg opp med å anbefale Coleman 442 til superteds svigerfar. Coleman er så lettbetjent at den konkurrerer med alle gassbrennere som finnes. Pump opp litt trykk, åpne ventilen, tenn på, pump litt til, vent noen sekunder til gul flamme blir blå og kok ivei.

Dette er fuelprimusen som ikke trenger forvarming før det blir 15 blå. Da kan du fremdeles bare vente litt lenger til blåflammen kommer. Minus 20 krever litt rødsprit på en glavabit under generatoren. Kjempelett!

Drivstoffkostnadene er minimale selv med egen miljømerket alkylatbensin. Som bonus får du kanskje den mest støysvake primus jeg vet om. Coleman ser litt spinkel og "raklete" ut. Opplever den likevel som driftsikker og stabil. Med brenneren stående på tanken, er den heller ikke glad i de største kjelene når man skal smelte snø. Da kan beina festes med spiker. Jeg har kjøpt en sylinderboks fra Europris til beskyttelse på tøffe turer. Anbefales!

En eneste primus som skal dekke alle bruksområder; Coleman 442! Koster 1200 kroner på Uniflamesupply.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman trenger rødspritforvarming på glavadott i ca 2 minutter når det blir kaldere enn...tenkepause...17-18 minus egentlig. Når denne metoden, som altså ikke er beskrevet i introduksjonsmanualen benyttes, har jeg ikke opplevd noen nedre grense for drift på Coleman 442. I fjor vinter testfyrte jeg på minus 28 grader utendørs. Litt småharking med høye gule flammer i starten, men jammen roet det seg ned til normal drift etterhvert.

Pumpa har noen plastikkdeksler og det er et slags O-ringstempel jeg ikke har sett maken til der også. Pumpa har et lite smørehull der jeg sprayer inn en liten dusj med CRC 5-56 en gang blant. Pumpa er ser litt spinkel ut, men tåler mer enn hva man skulle tro.

Jeg har kjøpt 5 stk Coleman 424 dobbelburnere til speidergruppa vår på REI.com. Fraktomkostninger og moms og spetakkel gjør primusene mye dyrere enn man tror. Disse kæmpingprimusene koster i utgangspunktet $100, men endte opp på ca 1100 kroner pr. stk når hele regnskapet var inkludert. Jeg vet også at dette er utstyr som i praksis er kjøpt uten garanti. Coleman er til å stole på, men 442 har en forvarmerbøyle(generator) som kan tulle litt. Hold deg derfor til renset miljøbensin!

Her anbefaler jeg norsk handel. Jeg glemte privatimporten til Runegutt123 på forrige innlegg. Kanskje han har en god pris å gi. Send PM. Uniflamesupply er bombesikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.