Gå til innhold
  • Bli medlem

Blitt litt tent på Svea 123R


kapt11@hotmail.com

Anbefalte innlegg

Yo!

Har fått mange innspill av runegutt123 ang Svea 123 brenner.

TUSEN TAKK!

Har blitt litt gira på å skaffe en slik.

Finner VELDIG mange positive brukere ved å google Svea 123.

Skulle gjerne hatt noen tips ang forvarming og plassering.

Leter etter en trygg, ren og enkel forvarming. Vil gjerne slippe rødspritkanne og tennpasta.

Er det et alternativ å tenne på et telys og holde brenneren over lyset i f. eks 1 minutt. Skulle ikke tro det var mer farlig enn å helle på rødsprit og tenne på?

ELLER er dette en sinnsyk ide'?

Noen som har gode tips til hvordan man han plassere den stabilt? F.eks inne i teltet. Tenkte på kanskje en korkplate (til å sette varme kjele på) og lime to lag med liggeunderlag på denne. Så skjære et litt trangt hull til å trykke tanken ned i....

ELLER er dette også sinnsykt?

Kan evt. kanskje kjøpe Optimus 8R hunter....

Hilsen

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varm tanken i hendene.

Åpne regulatorn, slik at det drypper ut noen dråper bensin.

Steng

Fyr på

Du har nu ferdig forvarma svea, med trykk på tanken.

Kaldere vær= mere forvarming.

Har du minipumpe, er 2-4 pump supert før du begynner.

Da har du trykk i massevis.

Korkplateideen høres bra ut.

I tillegg finnes det eget kokeutstyr for denne brennern:

Sigg Tourist for Svea123

Kombinasjonen Sigg og SVea er super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Svea 123 og fire andre brennere. Svea 123 er min desiderte favoritt. Da jeg skulle kjøpe den sjekket jeg litt rund på amerikanske forum for å finne ut hvordan man gikk frem under forvarmingen. Jeg fant ut at nesten alle hadde sin egen prosedyre for å få forvarmet den.

Dersom du ønsker å droppe rødsprit og tennpasta har jeg funnet fram til flere metoder. Siden Svea 123 lager sitt eget trykk med varmen den produserer under bruk, mangler den pumpe. Men det finnes en pumpe som man får kjøpt som ekstrautstyr. Tror denne pumpa heter Midi-pumpe. Med denne får du pumpet opp trykk på tanken, for så å åpne ventilen for å slippe ut litt bensin som renner ned i forvarmingsskåla oppå tanken. Deretter lukker man ventilen, tenner på og åpner ventilen når bensinen i forvarmingsskåla nesten er brent ut.

En annen metode for å øke trykket i tanken, slik at man får opp bensin til forvarminga, er å varme messingtanken med hendene en liten stund. Denne metoden bruker jeg som oftest selv, og står beskrevet i eldre bruksanvisninger. Dette tar ikke lang tid, ca 30-60 sekunder vil jeg tro, før du har nok trykk til at det pipler ut bensin til forvarminga. Om man bruker denne metoden er det lurt å først åpne tanklokket et sekund. Dette for å få jevnet ut trykket i tanken, da det ofte er vakum i tanken etter forrige fyring.

Andre bruker en fyrstikk eller en ligther som de varmer opp bunnen av tanken med. Man skal da ikke varme i mer enn 30 sekunder pga eksplosjonsfare. Denne metoden har jeg prøvd selv og den fungerer bra. Tror ikke det er noen stor eksplojonsfare. Kanskje runegutt123 har noen mening om dette?

Så er det de som har med seg en brukt øyedråpe-tube, som de bruker til å suge opp bensin fra tanken, for så å tømme den i forvarmingsskåla. Man kan også snu Svean opp ned og tømme øyedråpe-tuben i bunnen av brenneren og tenne på. Når bensinen har brent ut, snur man brenneren igjen, slipper ut noen dråper bensin og forvarmer på vanlig måte.

Det finnes sikkert flere metoder for å tenne den.

Må si jeg er svært fornøyd men denne brenneren, og kan absolutt anbefale den. Relativt lett og svært driftssikker. Når det gjelder effekt synes jeg ikke den er mye tregere enn feks Optimus Nova, selv om den er oppgitt til å være endel lavere.

Ooops! runegutt123 svarte visst før meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven! Takk for innspill folkens!

Jeg kan visstnok få en Omnifuel i julegave, men er, som sagt, fristet av Svea 123. Har nesten ikke funnet noe negativt om den på internettet.

Er om denne hovedsakelig er noe for spesielt interessert primusentusiaster, eller er den et like godt/bedre alternativ til f.eks Omnifuel.

Det å varme tanken med hendene, høres ikke så fristende ut i 20 minus, er det godt nok å varme med vottene på i streng kulde?

Hvor får man ta i Sigg pakka som ble nevnt?

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svea 123 er nok ingen utpreget vinterprimus. Den blir nok for liten til å holde et større telt varmt, og til å tine vann til flere personer. Skal du derimot på tur alene holder den både til å tine vann og til å holde et 1-2 mannstelt varmt.

For å øke trykket på tanken må du dessverre ta av deg vottene, eller du må velge en av de andre metodene for å få trykk på tanken.

Sigg-pakka som runegutt123 snakker om produseres ikke lenger, men klarer du å skaffe den brukt har du en god vinterprimus til alt unntatt teltvarme i større telt.

Et minus er at du relativt ofte må fylle opp tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du koke deg kakao på skitur, eller skal du overleve på telttur om vinteren? Svea 123r er en nostalgitripp, og særs moro med et sigg tourist sett (følg med på ebay, der selges ofte sigg-sett og svea 123r samlet, typisk USD 100 - 150 avhengig av stand og etterspørsel. Jeg har settet, og bruker det på kosedagsturer uten pes. 1 tank varer om lag 50 minutter på full guff.

På skikkelig tur går det i Coleman, 442 eller 533 (om vinteren), med Sigg for Coleman. 442 funker fint om vinteren også, men jeg setter pris på større tank og færre påfyll, for det blir kaldt på fingrene ja....

Uhm, ellers har jeg nå 8 primuser, så jeg har vel en gryende mani i meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Svea 123r er tilbake på Optimus sin hjemmeside, men krever spesialbestilling. Det lages en liten serie en gang i året. De fleste er allerede tenkt til det amerikanske markedet. Det kan hende at Norsk kontakt på Optimus sin hjemmeside, "Uniflamesupply", kan bistå.

Er forøvrig enig med Trym når han hevder at Svea 123r er en nostalgitripp. Sjarmtrollet fra 1955 er best egnet til solotur i varmegrader. Skal du smelte snø, varme telt og lage mat til hele familien i dagesvis, blir det smått og svakt. Du må også fylle tanken svært ofte. Ikke bare fordi den kun inneholder en drøy dl bensin, men den har veke som kan tørrkokes også...

Når jeg er ferdig med all pepper'n, må jeg i neste omgang skryte brenneren til himmels! Den er enkel i bruk, solid, driftsikker og brannstabil. Den har optimal avstand mellom kjelestøtte og brenner slik at varmefordeling er god og CO - produksjon minimal. Bruk av renset miljøbensin gir deg en evighetsmaskin uten vedlikehold.

Den fortjener i alle tilfeller en hedersplass på peishylla etter messingpuss og stell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ble nesten fristet til å skaffe meg en slik.

Er sikkert kjekk som en primus nr. 4???

Ser ut som en høvelig kamerat å ha med på dagsturer på jakt og fiske?

Tro hva en må gi for en slik en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har min andre Svea 123R. Den er jo en estetisk nytelse, driftssikker og enkel. Jeg har brukt den mest på soloturer, men også til matlaging til familien på fire. Synes forresten ikke den har så liten kapasitet som teltoven, men har best erfaring med bål i lavvu...

Jeg synes forresten ikke det er det minste rart at så mange har mani for ulike brennere :shock:

Et par-tre tips:

Skjær ned kantene på en std fakkelboks og du har et helt perfekt lokk til den lille kasserollen som følger med. Veier under 20 gr, sparer deg for brendsel og holder rusk og rask unna. Stikk evnt et hull i midten og lag et øye av ståltråd e.l. som håndtak.

Tar du brenneren fra en temperert plass og ut i vinterkulde får du raskere og høyere trykk om du åpner og lukker den når den er helt nedkjølt.

Jeg bruker litt mose, paipir eller filler og dynker på litt bensin. Alternativt kan en lage egen tennpasta med rødsprit og potetmel eller rør rødsprit inn i tapetklister.

For meg er den ikke noe førstevalg på tur og det er det fire grunner til (nå skal jeg vel banne litt i ... :shock: ):

1 - Den er litt høy og ustødig (ift å regulere varmen eller røre i kjelen)

2 - Den bør kjøles ned ganske lenge før etterfylling

3- Den er (relativt) tung

4- Den støyer en del

Rett nok blir det mest å koke kaffe eller vann, så et avbrudd p.gr. av tom tank har liten betydning og vann rører en ganske sjeldent i under oppkok.

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svært gode tips "Koppen"! Noen av dine ideer er jo helt geniale. Har tillatt meg å skrive de ned i en egen bok jeg har for å samle informasjon om friluftsliv. Har savnet et godt lokk til kasserollen på Svea'n. Fakkelboks er allerede skaffet fra boden og jeg vil forsøke!

Videre er jo tennpastatriksene dine MacGyver verdig! Jeg skal forsøke potetmelprosjektet først. Har ikke tapetklister tilgjengelig.

Selv har jeg klippet opp et stykke glava og lagt denne i forvarmerskåla rundt stigerøret. Dette blir en veke sydd sammen med tynn messingtråd. Da holder rødspriten seg på plass i stedet for å søle rundt omkring bensintanken.

Det har blitt grønnirr og slipemerker på tanken av dette vekeprosjektet mitt, men forvarmingstiden sank betydelig.

Synes du Svea er høy og litt ustødig? Enig. Jeg har klippet til et malingsspann der den fungerer som fundament og vindskjerm for primusen. Måtte lage noen ekstra hull fordi overoppheting av tanken ga noen høye, stygge bensinflammer rett ut av sikkerhetsventilen.

Kjære alle sammen!

Skulle vi lagd en landsomfattende Svea 123 fanklubb??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig tilbakemelding, TrondA! :)

Synes din metode hørtes både smartere og mer effektiv ut. "Problemet" med tennpasta av alle slag er at de slagger og etterhvert fyller de jo hele fordypningen ved stigerøret. Desuten er det ett remedium ekstra. Jeg brukte min Svea senest idag, men da fyldte jeg bare fordypningen i brennerhodet slik at det rant ned og samlet seg i bunnen av dette i tillegg til den tiltenkte plassen. Jeg tror de fleste bruker sin Svea 123 på denne måten(?), selv om det havner endel søl utenfor.

Du gav meg en ide, for jeg har endel vevet glassfiber etter div kanobygging, så dette skal jeg ved leilighet knyte rundt stigerøret og teste :P

I www.friluftsliv.no sitt forum er det en tråd som heter noe slikt som "Tips, - små, enkle og billige". Kanskje finner du noe her også og kanskje kan du bidra med noe?

Ja, kanskje en fanklubb var noe?! Men jeg er helt håløs med akkurat dette, jeg sverger til bensin, parafin, alkohol, Esbit og bål. Vingler mellom Hiker 111, Nova, Svea 123 (het ikke den egentlig Hiker 123?) og alle disse hjemmelagede alkoholbrennerene (Cat Stove er min favoritt). Alt om en annen... Men, kanskje det er akkurat dette og lignende som gjør hele greia så fascinerende?

Mvh og ønske om mange fine turer fremover!!!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Min stolthet

http://public.bay.livefilestore.com/y1pTGZSqI3txpgyethR_I-Kqmx6N_Gr9fM7VwZxIdfHVDZsKWPbioWhETpG_3bhvzGowcBef8n4cKg_LIb8txYLdw/P1000986.JPG?psid=1

Det er vell en slags klan som favoritiserer sveaen. Jeg bruker den når det er minusgrader og sekk brukes isteden for pulk.

Skal jeg på tur med pulk, bruker jeg min 111T. Den har nermest dobbelt effekt.

Det jeg liker best med Sveaen, er at man kan enkelt flytte på den inni teltet uten noen problemer.

En ting er jo også sikkert, når alt feiler, så fungerer Sveaen uansett hva som skjer. Ser for meg at den er bra som reservebrenner, hadde det ikke vært for at optimus 111 er så solid.

Et kanskje godt tips for å forrvarme Sveaen er å klippe en primingpad, sette den rundt brenneren nedi gropen og stifte den sammen igjen. Slik får man mye bedre forbrenning til forrvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får blåse liv i en gammel tråd!!

Har nettopp anskaffet meg en Optimus SVEA 123R og det fulgte med en pumpe. Er det noen av dere som benytter den pumpa? og i tilfelle når - i kaldt vær??

Jeg har, og bruker. , både på Svea123 ® Optimus 80, Optimus 8R, Optimus 10R, Optimus 199

De to siste er forøvrig noe av det største tull noensinde laget. Tank på størelse med et tyttebær, og en brenner på drøye 3 KW.

Du rekker akkurat å få lunka kaffen, så er det tomt.

I telt har jeg endel ganger 2 Svea. En som fyrer, og en som er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Superted nevner de beste primuser noensinne lagd. På denne tråden hører Svea 123r også med. Gammel messingprimus med trykkbasert regulering av effekt og Phoebus 625 har ingen konkurranse fra moderne primuser. Slangeprimuser kan være lettere, men en sammenpakket Primus 210 er konkurransedyktig både på vekt og volum.

Nevnte 442 og 550 er moderne Colemanprimuser som må tåle tøffere konkurranse fra slangeprimusene. At jeg og mange andre ville valgt Coleman, blir litt mer en smakssak.

Skal du ha gave til svigers, kan du vurdere Manaslu 96, 121 og 126 fra Primuskongen http://www.techthor.com/lamp/shopdisplayproducts.asp?id=46&cat=MANASLU

Det skal også være fabrikknye Phoebus 625 tilgjengelig i Norge, men da må du lete litt. Finn Hjelmerud; http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27336871, har de utroligste ting på lager. Spør ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips TrondA

hvor mye veier Manaslu Nr.121, phoebus 625 , p442?

Manaslu fortsatt i produksjon?

Er det noen av alle disse gamle modellene som også kan fyres på bensin \ sprit eller nafta tennveske?

Etter det jeg skjønner er det umulig å finne petroleumsbasert tennveske, og i bruksanvisningen til manaslu 121 står det at den kun tar parafin og petroleumsbasert tennveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og specs manaslu http://www.base-camp.co.uk/Manaslu/Manaslu2%20.htm

Coleman 442 veier 660 gram. Tror den bare brenner bensin og ikke parafin.

Phobeusen veier 1230 gram og kan fyres med bensin og parafin.

Hadde jeg valgt mellom disse så tror jeg det ville blitt Coleman 442 pga vekt og at den brenner bensin.

Phobeusen har stor tank men veier nesten like mye som en Optimus 111.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og specs manaslu http://www.base-camp.co.uk/Manaslu/Manaslu2%20.htm

Coleman 442 veier 660 gram. Tror den bare brenner bensin og ikke parafin.

Phobeusen veier 1230 gram og kan fyres med bensin og parafin.

Hadde jeg valgt mellom disse så tror jeg det ville blitt Coleman 442 pga vekt og at den brenner bensin.

Phobeusen har stor tank men veier nesten like mye som en Optimus 111.

Hmm.. Coleman 442 brenner bare bensin? La merke til at flammene sto ganske høyt under fyringen på noen youtube videoer.

Enig i at phoebus og optimus 111 veier litt for mye.

Svea123R ser ut til å kunne bli litt for varm til å flytte på etter bruk?

Manaslu (alle nevnte versjoner) ser ut til å ha litt mange løse deler og virker ganske "high maintenance". Noen deler må strammes etter bruk, en del jobb å sette sammen og ta fra hverandre osv osv.

Ser ut til at det blir Coleman 442 på svigers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manaslu (alle nevnte versjoner) ser ut til å ha litt mange løse deler og virker ganske "high maintenance". Noen deler må strammes etter bruk, en del jobb å sette sammen og ta fra hverandre osv osv.

Noen som tør våge seg på en sammenligning av Manaslu versus optimus 00? Bedre? Dårligere?

Skulle jeg kjøpt ny primus nå ville en Coleman kommet høyt på listen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.