Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt og vinterkulde.


Loke

Anbefalte innlegg

Mulig dette er et litt teit spørsmål, men jeg spør uansett.

Skal telte litt i vinter, og lurer rett og slett på hvordan man varmer opp "inneklima" i teltet?

Bruker man en slags primus som kan stå på hele natten mens mans sover?..

Hva slags oppvarming bør man bruke?.. eller er det egentlig nødvendig hvis man har en god sovepose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppvarming av telt kan vel ikke kalles nødvendig, men det er jo selvsagt veldig koselig å fyre primus inne i teltet når det er kaldt ute.

Det er livsfarlig å fyre primus mens man sover og jeg kjenner ingen som gjør det heller. Uansett så gidder man ikke å bære med så mye brensel for å kunne fyre hele natta heller. Hvis du har en god vinterpose har du det varmt nok i teltet uten å fyre med noe som helst.

Hvis det ikke er veldig kaldt ute og det er vindstille kan du faktisk varme opp teltet noe ved å tenne på en håndfull telys som du legger i noe som ikke kan velte, f.eks. lokket til en "tallrikslåda" eller en annen skål med flat bunn.

Ofte fyrer jeg litt om morgenen også mens jeg ligger i soveposen og spiser frokost. Samtidig som man koker opp kaffevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus i telt er forbundet med forsiktighet, spesielt ved forvarming. Fyr opp i åpninga! og fyr ikke når du sover det er livsfarlig!. Lavvo med vedfyring er en helt annen sak, bare man er villig til å bære.

God sovepose er alfa omega for en hyggelig overnatting i telt vinterstid. Sørg for ventilasjon og god bardunering av teltet. Men utover dette er det selvfølgelig behagelig å starte dagen i t-skjortetemp, tar ikke lang tid det i et fjelltelt.

God tur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid snøspaden klar når jeg fyrer opp primusen (og det gjør jeg bare i forteltet), så kan jeg bruke den til å "dekke" over flammene i tilfelle de skulle true med å nå teltduken. Dessuten er det lurt å grave en liten grop og sette primusen nedi for å få litt avstand til teltduken.

Jeg leste en historie i bladet Villmarksliv for noen år siden om hva som skjer hvis teltet tar fyr, og det er ingen spøk! Da har man kun sekunder på å komme seg ut. Og når du står der på vidda i underbuksa uten noe utstyr, da får du fort et problem til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg pleier å gå på vinter tur i tunneltelt tar vi altid å graver i forteltet slik at bunnen av innertelte rekker meg til hoften. Men det er akkurat på den høyeste biten i forteltet. Dermed kan vi ha sekker der nede og da er det god arbeidshøyde. Jeg pleier også å grave ca 20 cm ned i snøen på andre siden av innerteltet ved inngangen slik at man kan fyre opp primussen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er et litt teit spørsmål, men jeg spør uansett.

Skal telte litt i vinter, og lurer rett og slett på hvordan man varmer opp "inneklima" i teltet?

Bruker man en slags primus som kan stå på hele natten mens mans sover?..

Hva slags oppvarming bør man bruke?.. eller er det egentlig nødvendig hvis man har en god sovepose?

Som skrevet over - er det helt unødvendig og farlig å fyre i teltet mens du sover. Soveposen din bør være god nok til å holde på varmen.

Men ellers - så lenge du er våken er det utrolig deilig og koselig og fyre i telte. Dersom du fyrer i forteltet med en primus er det stort sett ikke noe problem å få temperaturen i telt opp i 15-20 grader. Enda varmere blir det dersom du fyrer i innerteltet - men det er atskillig mer risikabelt.

Det er viktig å trene litt på å forvarme primusen - 15-30 sekunders formvarming er som regel mer enn nok litt avhengig av primus og utetemperatur. Det er under forvarming de høyeste stikk flammene oppstår. Jeg pleier å grave en 60-70 cm dyp kludegroup der primusen står på et platå ca. 30 cm over "gulvet" i kuldegroupa. Jeg får da en ca. 1,20 cm høyde fra primus og fortelts taket (i et Helsport Svaldbard 5).

Et meger godt tips er å ta forvarmingen utenfor teltet til å du føler deg komfortabel / trent nok til å ta det inne i forteltet.

Selv har jeg en Primus Nova som passer inn i Trangia sitt stomkjøkken. Det gir en ekstra sikkerhet fordi du da fyrer opp i et stormkjøkken og det er svært lett å dekke til primusen dersom flammene skulle bli skremmende høye. Det fins sikkert mange her inne som har sterke meninger om hvorvidt Primus Nova i en Trangia er en ræva brenner. Men sikkerhetsmessig syns jeg det er en god løsning.

Jeg er også svært glad i den komforen et stormkjøkken gir under kokkeleringen.

Så: Tren på fyring i trygge omgivelser - fyr opp utenfor teltet de første gangene.

Vinter telturen blir en helt annen opplevelse når du kan ha 15-20 grader i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du modifisere stormkjøkkenet for å få den brenneren til å passe?

Som du ser på bildet over er du avhengig av to hull i stromkjøkkenet et til justerings hendelen som må være forholdsvis stort og

et mindre hull til drivstoff tilførselen. På nyere modeller av Trangias stormkjøkken er disse hullene allerede på plass.

Mitt stormkjøkken er ifra 2005. Det er et kjøkken i 25-serien. Tviler på at Nova brenneren passer i 27-serien.

Et stort pluss med Nova brenneren er forøvrig at du bruker bensin til forvarmingen. Dvs. du pumper opp trykk for

så å slippe ut drivstoff i noen få sekunder for så å stenge tilførselen. Tenner på og lar det brenne til det nesten har slukket (20 sek), så åpner du

tilførselen igjen. Fikk fin blå flamme på første forsøk.... Man slipper sølet med å forvarme med rødsprit - som etter min erfaring også krever lengre forvarming - siden effeketen er lavere på reødsprit enn på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt enig med lagfører. å holde varmen i teltet er gunstig iom at det danner seg fukt uansett hvilken sovepose og telt du bruker. men skal man drive med fyringsvakt må man ha med seg uhorvelige store mengder brensel, så det alternativet er vel uaktuellt med mindre man bruker snøscooter elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcen,

det blir jo veldig subjektivt dette, men jeg skal forsøke å svare

- hvorfor gidde å sitte oppe når man kunne sovet.... kvaliteten på den søvnen man får i et godt oppvarmet telt er for mange viktig. bedre det enn å kanskje "sove" i et bikkjekaldt telt hvor mye av søvnen blir heller dårlig (muligens nesten ingen søvn overhodet). Jeg personlig sitter gjerne en time eller to våken dersom det er kaldere enn "normalt" vinterstid.

- hvorfor drasse på ekstra vekt.... det er klart det blir litt tyngre/mer volum. det blir en avveining hver enkelt/hver enkelt gruppe må ta. det er jo også ganske stor forsjell i forbruk på forskjellige typer brennere. har ikke brukt så mange nymotens slike, men forsvarets parafinbrennere bruker da ikke så mange liter. klart på lange turer blir dette et større "problem" enn på korte turer dersom man ønsker ekstra varme alle dager.

Det er mitt personlige syn på akkurat de to tingene.

Edit:

Glemte å nevne at fyringsvakt er "værst" for de som må ta de midterste vaktene. De som begynner og avslutter får sammenhengende søvn. Kan også kombineres med en evt. sen kvelds og det er få ting som slår å få overlevert en kopp med noe godt og varmt av kameraten når du våkner :-)

Har opplevd at humøret kan stige betraktelig i varme telt kontra kalde (selv med gode vinterposer). Man skal jo på en eller annen måte puste, og selv om mange gode poser reflekterer/holder på veldig mye av kroppsvarmen er det ikke akkurat morro å føle at du må ligge med kuldemaske.

En seriøs kniv SKAL være i umiddelbar nærhet på fyringsvakt, det er etter min mening et ufravikelig krav når man har ansvar for andres liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.