Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun vs. Syntetisk (Sovepose)


TTT

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt informert om at en av julegavene i år blir en valgfri vintersovepose opp til 3000 kr. I og med at jeg bor i Tyskland frem til sommeren har jeg muligheten til å "eksportere" varen og få igjen momsen, noe som kan strekke ting litt.

Jeg har en Helsport Lom til sommerbruk, denne sov jeg fint i, i Jotunheimen i juli i kun undertøyet (ca. 10 grader i teltet? 5 grader ute kanskje? hmm..). Mener jeg tåler ganske mye kulde, sov i en Fjellduken Thermo extreme i -10 til -15 i ullfrotee uten sovepose, kaldt men det gikk.

Jeg er ute etter en sovepose som ikke er for tung, fordi jeg bærer stort sett alltid ting med meg. Jeg KLARER å bære tungt lenge, men det skaper jo ikke akkurat trivsel, samtidig som jeg heller bytter vekt mot distanse. Derimot er jeg villig til å gå med på vekt og størrelse så fremt det er VERDT det.

Jeg ønsker:

- Skal kunne sove i boksershorts i minst -10 uten antydning til at det er kaldt.

- Bør være solid

- Bør tåle en uke uten at den slutter å fungere (dun, fukt?)

- Foretrekker å kunne snu meg inne i posen, men skjønner at dette kan være uforenlig med effektiv isolasjon.

Har sett på følgende:

- Marmot Couloir (400 euro) DUN

- Nanuk Performance WGD ÷30 DUN (2500 kr oslo sportslager)

- Helsport Austfjorden (syntetisk) (2500 kr)

- Ajungilak Tyin 5 season (2000 kr) SYN

- Ajungilak Denali (2500 kr) SYN

- Ajungilak Ascent Winter (2500kr) DUN

- Isbjørn Jan Mayen

Noen ideer? På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv sett på soveposer i det siste som tåler litt. Oslosportslager har et bra tilbud på Tyin Winter AD sovepose nå som har komf ned til - 15.

Tyin Winter AD sovepose.

Når det gjelder dun så anbefales man å bruke fuktsperre, slik at dunet ikke blir vått fra svette. Dermed kan man lett bruke en sove pose over flere dager uten at dunet kolapser på grunn av fuktighet som kroppen produserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt meg en Mountain Hardwear Phantom som går til -18 grader celsius og veier 1,4kg (Dun, lang modell). Et godt tips angående sovepose er å handle amerikanske merker da de ofte er mer nøyaktig med temperaturskalaen. Jeg betalte ca 2500 kroner for min pose i USA. Av merker vil jeg tro at Marmot, Mountain Hardwear, Western mounteneering og feathered Friends vil være de beste. Det siste er kanskje litt i overkant..

Hilsen madsemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyin-posen som blir nevnt ovenfor har en tendens til å lekke fjær og bli ganske tynn etter litt bruk. Den er heller ikke på noen måte fukt-avvisende, men suger til seg så mye som mulig. Hadde ikke kjøpt den igjen for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Tyin-posen som blir nevnt ovenfor har en tendens til å lekke fjær og bli ganske tynn etter litt bruk. Den er heller ikke på noen måte fukt-avvisende, men suger til seg så mye som mulig. Hadde ikke kjøpt den igjen for å si det sånn...

Åssen kan en syntetpose lekke fjær da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen kan en syntetpose lekke fjær da?

Sorry, gikk litt fort i svingene her, dette skulle det stått...

Ascent-posen som blir nevnt ovenfor har en tendens til å lekke fjær og bli ganske tynn etter litt bruk. Den er heller ikke på noen måte fukt-avvisende, men suger til seg så mye som mulig. Hadde ikke kjøpt den igjen for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.