Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor i Oslo kan man gå på langrenn og det ikke er så kuppert?


mariushh

Anbefalte innlegg

Annonse

Østmarka er småkupert da ingen av toppene er over 400 m.o. h. Man slipper gjerne de lange stigningene omgangen enn det man gjør i den mer kjente Nordmarka der er åsene høyere.

Jeg er mest kjent med de vestlige inngangene til Østmarka og uansett hvor man velger å starte sin skitur fra så kommer man ikke utenom noen lette stigninger til å begynne med.

En av de letteste utgangspunktene jeg kommer på er fra Ellingsrud.

Der går man fra parkeringsplassen i nogenlunde flatt terreng til man treffer på den nordlige delen av Elvåga. Elvåga er en av de største og lengste vannene i Østmarka og hvis isen er sikker så kan man gå mange kilometre på dette vannet, og går man helt inn til den sørlige delen av Elvagå er det rimlig flatt og snilt terreng til både serveringsstedene Skjelbreia og Sandbakken.

Et annet utgangspunkt er fra Haraløkka ved Bøler.

Her går man sørover i et behagelig terreng til Nøklevann. Nøklevann er også et stort vann, og følger man skiltene mot Sandbakken herifra møter man ikke så mange utfordrene stigninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig bra løype for deg er Lommedalen (By). De første 8 km er meget flate. Deretter går det jevnt oppover. Det er et snøsikkert område. Skating og klassisk. Obs: i og med at løypa er meget populær blant barnefamilier må du passe på å ikke starte i tidsrommet kl. 11:00 - 14:00.

Enda lenger bort for deg er Kjekstadmarka som er min "hjemme"marka. Hvis du begynner ved Liertoppen er det også ganske flat innover. I denne marka er det ofte en bratt bakke oppover eller nedover, men mye flat imellom bakkene istedenfor å ha opp og ned hele tiden. Også her mange barnefamilier.

Du kan også prøve deg fra Sørkedalen skole i retning Kikut over skogsbilveien. Jeg har syklet denne veien og den går jevnt oppover, ikke altfor bratt. Deretter går skiløype over myrene. På kartet ser den flat ut. Fra Skansebakken er bare de første 5 km flate. Deretter går det oppover mot Heggelivann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på Grorud, hvordan er Lillomarka? Noen erfaringer derfra?

Jeg vil gjerne trene om ettermiddagen, så lysløype er en fordel...

Lillomarka har det lengste lysløypenett i hele Oslomarka. Men særlig flate er løypene ikke. Fra Alunsjøkrysset vest for Alunsjøen og mot Steinbruvann et stykke forbi Breisjøen har du noen kilometer med slakt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Tråden er gammel, men jeg synes rådene var ganske lite til hjelp for den som spør, så dette kan kanskje være til hjelp for nye lesere: Hvis man ikke vil ha mye oppoverbakker er trikset å starte høyt. Da er IKKE Sørkedalen eller Sognsvann stedet. I Nordmarka kan man bruke Frognerseteren som utgangspunkt, det ligger høyt, og det finnes mange flotte turer uten mye stigning (rett nok er det nedoverbakker, men det har vel aldri plaget noen) . Du kan også ta skibussen til Ringkollen og gå til Oslo, kjempeflott tur om Løvlia foreksempel. PS! Du må kjøpe et vinterkart over Nordmarka - der ser du alle løyper og muligheter du har - det er skiløperens beste venn. Hvis du vil dra litt nord i Nordmarka (der det oftere er godt føre) også er området rundt Tverrsjøstallen ganske flatt. Også området rundt Råsjøstua er ikke avskrekkende ()

I Østmarka er det ikke så veldig kupert (men slake stigninger og hellinger) hvis du tar utgangspunkt fra Grønmo, eller om du kjører helt ut til Bysetermåsan. Du kan også ta buss dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er gammel, men jeg synes rådene var ganske lite til hjelp for den som spør, så dette kan kanskje være til hjelp for nye lesere: Hvis man ikke vil ha mye oppoverbakker er trikset å starte høyt. Da er IKKE Sørkedalen eller Sognsvann stedet. I Nordmarka kan man bruke Frognerseteren som utgangspunkt, det ligger høyt, og det finnes mange flotte turer uten mye stigning (rett nok er det nedoverbakker, men det har vel aldri plaget noen) . Du kan også ta skibussen til Ringkollen og gå til Oslo, kjempeflott tur om Løvlia foreksempel. PS! Du må kjøpe et vinterkart over Nordmarka - der ser du alle løyper og muligheter du har - det er skiløperens beste venn. Hvis du vil dra litt nord i Nordmarka (der det oftere er godt føre) også er området rundt Tverrsjøstallen ganske flatt. Også området rundt Råsjøstua er ikke avskrekkende ()

I Østmarka er det ikke så veldig kupert (men slake stigninger og hellinger) hvis du tar utgangspunkt fra Grønmo, eller om du kjører helt ut til Bysetermåsan. Du kan også ta buss dit.

Jeg synes løypa fra Ringkollen til Løvlia er ganske kupert. Jeg har gått den 2 ganger og det er mye opp og mye ned. Fra Løvlia ned mot Lommedalen derimot er nesten bare nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes løypa fra Ringkollen til Løvlia er ganske kupert. Jeg har gått den 2 ganger og det er mye opp og mye ned. Fra Løvlia ned mot Lommedalen derimot er nesten bare nedover.

Fra Ringkollen til Løvlia er det kuppert, uansett hvilken vei du velger! Spålsveien er minst kuppert, men det er MYE stigning fra Flåtan og opp til Stubdalsflaka. Går Skansebakken-Ringkollen t/r nesten hver helg på vinteren!

Østmarka er jo også kuppert. Åsene går nord/sør så går man øst/vest blir det nesten bare opp og ned. Men fra Sandbakken o. Eriksvann, Skjelbreida, Paradisputten til Vangen er det ikke så veldig kuppert. Løypa følger mange myrdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med løypene i og rundt holmenkollen? Forøvrig de eneste løypene jeg har prøvd i oslo, men de er da ikke så ille?

Hehe. Nei, ikke noe galt med disse. Flotte løyper som er småkuperte. Grunnen til at jeg ikke har nevnt dem, er mengden av "proffe" treningsløpere som ikke alltid er like ønsket for dem som vil på en rolig søndagstur. Dessuten er disse løypene stengt i år, grunnet ombygging av skiarena, hoppbakke mm. Vinterens Holmenkollen Skimaraton er forresten flyttet til reservearenaen på Gåsbu pga. anleggsarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.