Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle Hardangervidda, på tvers?


500fjell

Anbefalte innlegg

Har noen padlet på Hardangervidda? Det høres artig ut å padle fra et sted til et annet med mest mulig padling og fine teltplasser! Hørt mye snakk om Hardangervidda på tvers med kano (i Kvenna?), dette høres interessant ut. Noen som har erfaringer fra det, en god opplevelse? Kan dere legge ut noen bilder fra turen og si kort hvilken kano du brukte, lang tid, hvor turen startet/sluttet, beste minner fra turen, transport etc. Har hørt om to muligheter med vidda på tvers:

1: Fra Nordmannslågen-Bjornesfjorden-Skrykken-Dagali-Pålsbufjorden.

2: Fra Litlosvatnet-Kvennsjøen-Kvenna-Møsvatn.

I så fall hvilket valg, hvilke kvaliteter har hver av alternativene?

Eller er ikke vidda på tvers noe særlig, er det andre steder som er mye bedre?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er mye bæring for å komme inn til vannene? Eller er det flere stryk som kanoen må bæres ved siden av elva. Hva mener du med bæring?

Fra Tinnhølen og inn til Bjornesfjorden er det ikke så mye bæring. Man kan padle langs Langesjøen og Torjustjønnan. Et stykke nedover Geitvassdalen går det nok også greit. Jeg vil tro at det er mye bæring fra Skrykken og nedover. Jeg har ikke sett dette strekket i sin helhet, men det skiller 200 høydemeter mellom Geitsjøen og Ossjøen. Mener å huske at det er en ganske svær foss der også. Fra Ossjøen til Pålsbufjorden er det også ca. 200 høydemeter. Dette strekket blir brukt til rafting og elvepadling, og egner seg absolutt ikke for en kano. Dette strekket kan kjøres med bil, men da er vel poenget vekk?

Til Kvennas kilde, Holmavatnet, er det mye bæring opp Vivassdalen. Jeg har ikke padlet her selv, men har vært mye langs elva. Særlig i nedre del må det blien del bæring. Vil likevel tro at Kvenna er en del bedre enn Lågen. Kvenna har blitt padlet noen ganger, men spesielt fint tror jeg ikke at det er. Vannene i nedre del er dessuten forbudt å fiske i, hvis du ikke har smellfeit lommebok og leier hele stasen med hytte og greier da.

En tur jeg tror er fin, og som jeg kunne tenkt meg å tatt selv, er turen fra Kalhovd og inn Grytefjorden til Store Saura, Vesle Saura Vråsjåen(området rundt Stordalsbu). Det er kanskje ikke så mye action, hvis det er meninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode beskrivelser og hjelp til forslag. Må nok prøve Kvenna turen en gang!

Kvennaturen er beskrevet i detalj i en av bøkene til Køhn. Lån denne på biblioteket så finner du ut det meste om turen. Har ikke tatt turen selv men det skal visst være en flott tur. Lett kano (ally/pacboat) anbefales!

Vet du hva boka til Køhn heter, fullt navn. Takk for forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Problemet med å få kanoen inn til Kvenna kan løses på følgende måte : leie hytte av fjellstyret i enten Ullensvang eller Odda. Da skal du f.eks inn og fiske... Da får du rett til å bruke sjøfly inn til hytta. Om du da har Ally kano, kan du ta den med....

Området nedenfor Holmavatnet ved starten av kvenna er kjempe bra for padling.

Det kan være vanskelig for "utanbygds" å få leie hytte / steinbu. Men, det er lov å prøve. Husk at det ligger snø lenge så høyt på vidda.

Et annet bra sted på vidda er lenger nord. Området nord for Krækkja gir muligheter for små rund turer. Ellers så er Tinnhølen et bra sted å begynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg padlet Kvennavassdraget i 2002 og da brukte jeg kløvhester til transport fra Valldalen til holmavatnet.

Jan Øvergård fra Røldal sto for transporten.Fiske kort for statsalmenningen får du kjøpt hos Intersport Odda

og dei ble sendt hjem til min adressedet som ikke er med i statsalmenningen er Holmavatnet ,men der er det heller ikke særligt med fisk.og så er det dei siste vatna før Møsvann vi brukte 7 dager på turen som var litt lite jeg vil anbefale 10dager for det er mange fine fiskevann langs kvenna.Jeg har en CD med bilder fra den turen som jeg kan sende til deg viss du er intresert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei.

Me er 6 stk som har planar om å paddle Kvenna no siste veka i juli.

Er det nokon som er kjent med kor stor vassføring det er i vassdraget no?

Tenker då på at det var lite snø i vinter, men desto større nedbørsmengder no i sommar, så er litt skeptisk om vannstanden er for høg.

Me skal padle med Ally 16,5 DR.

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sjekk boka til Johan Vaa som kom for et par år siden: Kvenna før og no. Den beskriver en padletur fra Valldalen til Møsvatn. God forteller. Dårlig padler. Morsom lesning. Mye historie fra Vidda der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.