Gå til innhold
  • Bli medlem

Bindinger på fjellski - Stadig like forvirret


knerten

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt den (lykkelige) eier av et par meget pent brukte og billige Fischer E99 ski med BC-binding.

De blir mitt eneste fjellskipar inntil lommeboka sier "go" for randonnee-ski.

Bruken blir til toppturer og noen gå-turer a la Josten på langs.

Jeg må nå kjøpe inn støvler til de "nye" skiene og jeg trodde saken var klar ... stikke bort på sportsbutikken og kjøpe meg et par Crispi Stetind BC.

http://www.oslosportslager.no/product/2670/2767/342571/Crispi_Stetind_GTX_fjellskisko.html

Men nei ... ekspeditøren (en svenske) gjorde alt han kunne for å overtale meg til å kjøpe et par Crispi Sydpolen 75 mm (han mente at BC-bindinger var håpløse å kjøre nedover med, mens 75 mm fungerte helt greit når man gikk bortover)

http://www.oslosportslager.no/product/2670/2767/342567/Crispi_Sydpolen_GTX_fjellskist%F8vel.html

Av bindinger var det bare ett par som holdt mål, nemlig Rottefella M98:

http://www.oslosportslager.no/product/2670/2770/354248/Rottefella_M98_binding.html

Rottefella Super Telemark 75 mm med vidje var bare tull å kjøpe:

http://www.oslosportslager.no/product/2670/2770/354250/Rottefella_Super_Telemark_75mm_m_Vidje_fjellskibinding.html

Nå er jeg mer enn forvirret?

Skal jeg gå for BC-støvler til E99-skia mine eller bør jeg gå for 75 mm støvler og i så fall bytte bindinger?

Hva vil jeg få mest glede av til mitt bruk (toppturer og Josten på langs)???

PLEACE! HJELP MEG :?:lol::shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!!! Sliter med akkurat samme problemstillingen jeg også. Har kjøpt meg Fischer E109, men har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal beholde de støvlene jeg har (75mm), eller om jeg skal kjøpe nye og gå over til BC :? Sålen begynner å bli dårlig foran slik at de ikke sitter helt bra i bindingen.

Dersom jeg kjøper Rottefella Super Telemark har jo denne også wire slik at dette vil gå kjempegreit nedover. MEN, så er det de som sier at det er best med BC, hmmmm. Jeg vil også bruke skiene bare på toppturer og kanskje også Josten på langs...Tror kanskje valget blir å beholde støvlene med 75mm og kjøpe Rottefella Super Telemark....vil jo gjerne bli topp fornøyd da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er på skikkelig langtur, så har man vel flere muligheter til "å redde seg inn" dersom man bruker 75mm og opplever at sko/binding blir ødelagt.

har selv Åsnes Nansen m/Super Telemark m/vidje. Fordelen slik jeg ser det er at vidjen kan tas av ved "transportetapper" uten utforkjøringer. I nedoverbakker (ref toppturer) monteres vidjen igjen, og man har straks mer kontroll. Påmontringen tar ytterst få sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er på skikkelig langtur, så har man vel flere muligheter til "å redde seg inn" dersom man bruker 75mm og opplever at sko/binding blir ødelagt.

Tar poenget ditt med redningsmuligheter på langtur.

Ekspeditøren jeg snakket med mente imidlertid at bindinger som Super Telemark med vidje var sårbare pga at man var avhengig av å treffe hullene i skoene. Ved ising så ble lett skoen ødelagt hvis man presset ned på "feil sted".

Han var derfor varm tilhenger av Rottefella M98 som bare har wire-feste. Jeg lurer på hvordan de er å gå med. Utfor fungerer de vel bra.

Vanskelig å velge når man har litt Ole-Brumm-tanker i hodet: Ja takk, begge deler - ski som funker på både langtur og topptur :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere momenter for å gjøre forvirringen større :? :

Begge løsningene funker både bortover og på topptur. BC funker kanskje litt bedre bortover, mens 75mm er bedre i nedoverbakke. Gode kjøreegenskaper med E99 får du ikke i noe fall. De har kanskje forandret seg de siste årene, men da jeg prøvde dem for ca 10 år siden var skiene mest laget for bortover, pga stivheten.

Tidligere har det vært et problem at BC bindingene har frosset, slik at noen har måttet gå i sokkelesten inn i hytta/teltet etter endt tur.

Selv har jeg brukt Super Telemark i mange år og gått sammen med mange andre som har det. Vi har ikke hatt problemer med at hullene har gått i stykker.

Og, med BC er du 1500 kr nærmere randoneutstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC er for de som skal ha litt stive løype ski.

75mm er for alle oss andre.

Det er en grunn til at 75mm er standaren på reine nedoverbakke ski. :?

Det er noe dritt å knote med BC bindinger i 20 minus med votter på.

Aldri ødlagt hullene på 75mm støvla mine i telemark bindingene.

Kan anbefale å kjøpe brukt. Veldig mange gode lærstøvler som folk vil kvitte seg med.

Bindinger får du brukt på messer for tilnermet ingenting. Reint metall slites ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har E99, BC magnum (Den manuelle, kraftigste BC-bindingen) og Alfa Skarvet. Dette er topp utstyr for å gå med. Så lenge det ikke er for hardt klarer man seg fint i utforkjøringene og. Mine nye E99 synes jeg er helt kurante å kjøre med, har faktisk hatt noen hyggelige pudderopplevelser med de! Må bemerkes at det var pudder på gamlemåten, med skia langt nede i snøen... Ikke noe flyt der. Stetind er vel en noe stivere støvel enn Skarvet, så med den pakken bør du få enda bedre kontroll i nedoverbakkene. Jeg ville aldri brukt dette utstyret på en topptur a la Sunnmøre eller Senja, men for slakere fjell med lange anmarsjer er det absolutt et bra alternativ. Med BC-binding har man mindre gåmotstand, og er dermed (visstnok) mindre utsatt for gnagsår. Jeg har i hvert fall ikke hatt nevneverdige problemer med det, og jeg er utsatt. Har aldri hatt problemer med at bindingene fryser (Litt teflonspray i eldre bindinger før langturen bør hindre dette effektivt), og frykter at korsbånd eller noe annet ryker før bindingen ved et fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Han, "søta bror" vil jo veldig gjerne selge!

Og mye korrekt er skrevet ovenfor!

Nu er du endt opp med Fischer 99. Hadde slike i mange år av gamle og smalere modellen med mye spenn og smørlomme. Skien er anderledes nu, men har slik max. bredde, at den akkurat går i oppkjørte løiper. En fordel når du starter turen fra ulike sentrale plasser pgr. av transportmuligheten.

Du skriver ikke om det er BC- magnum? og manuell??

BC: fordeler: støvler og bindinger går i oppkjørte løiper! Er vel mer ledige til bortover!!?? Stort utvalg i ulike støvler til ulike priser.

Ulemper: Kan fryse (smøring med silikone hielper!!) (Kanskje) mer ustødige utfor?! Dette avhenger også av støvlevalget og ferdigheter. Vanskeleg å reparere ute til fjells!

75 mm: Fordeler: OK bortover uten wire, derfor er supertelemark evt. m. wire et budd. Bruk uten wire bortover. Stødig med wire utfor. Kan repareres med remse, ståltråd mv. til fjells. Fryser ikke. Har aldrig ødelagt hullene på alvor på mange støvlepar. (der er faktisk en metalplate med huller bakom gummien!) Stødige støvler kan kjøpes.

Ulemper: Må iblann skrape snø og is bort og sette foten omhyggelig, slik du ikke skader hullene. Bindingen skraper på kanten av oppkjørte løiper. Monter med 10 mm heveplate, slik at du "løfter" bindingen opp over løipekanten!! Så no problem. Støvlevalg mer begrenset og dyrere, men stødigere støvler. Støvler utsat for "sålebrudd" pgr. av mange bøyninger, men pleier da å holde mer enn 5 år (for meg).

M98: 75 mm uten "pinner" men med wire. Har ikke prøvd den, men må fungere som "kandahar" binding. Prøvede min gamle Kandahar forrige året og ble overrasket, hvor lite helløftet egentligen var!

Da skia dine nu er montert med BC ville jeg nok la dem bli og evt- låne?? leie?? kjøpe brukt?? et par passe BC støvler for å teste ut i år. Det er også litt styrete å montere, proppe huller (svekker skiene??).

Så kan du også spare opp til randonee utstyret.

Velger du nye 75 mm ville jeg sjekke ut Voile bindinger. De har modell presis maken på supertelemark både med og uten wire!!! Rimeligere pris. Importøren holder til på Røa, Oslo. PÅ Fischer 99 ville jeg personligt nok velge uten wire. Kanskje litt "overkill" med. Eller finn et par brukte bindinger. De blir egentligen ikke slitt

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for mange veldig bra innspill. Ting ble faktisk mye klarere for meg!

Jeg bruker nok noen uker på å saumfare bruktmarkedet for støvler (og evt bindinger) før jeg eventuelt kryper tilbake til sports-sjappa og kjøper nye støvler. Her må kronasjen legges på sparegrisen så rando-utstyr kan anskaffes.

Da er det bare å se vinteren lyst i møte :wink:

Me sjåast i fjellet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har ubrukte m 98 bindinger som jeg selger for kr. 700,-

Har aldri vært montert.

Med tanke på det som står over om mulighet for helløft så har jeg kommet til at M98 ikke er det jeg bør gå for. Men tusen takk for tilbudet :-)

Til elgen: BC-bindingene som sitter på mine "nye" E99-ski er av typen NNN BC Auto marka-/fjellskibinding

Nå har jeg Super Telemark bindinger på mine gamle og utslitte fjellski. Disse kan jo demonteres og flyttes over på de nye skia.

Ved å scanne over bruktsalget p.t. så ser det ut til at det skal bli lettere å finne brukte 75 mm støvler enn stive nok BC-støvler.

Hvis jeg velger å flytte over mine gamle bindinger.

  • * Vil det være lurt/mulig å sette på en 10 mm oppbygningsplate for ikke å subbe bindingene når jeg går i spor og for bedre kanting?
    * Er det mulig å "mekke" til Super Telemark-bindingen så jeg evt kan feste en wire a la de som sitter på M98-bindingen. Dvs unngå å måtte feste wiren i skien sånn som på Super Telemark med vidje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

skriver fra Tyskland. Har selv i mange år beste erfaringer med Rottefella Super Telemark m/wire i den norske vinterfjellene!

Har hatt aldrig problemer med hullene i støvlene mine og de er 14 år gammel ( Asolo Morgedal)!

Jeg kjører denne bindingen på Åsnes Søndre med 12,5 mm oppbygningsplate. Det virke bra både i nedoverbakke som på langtur og dermed går det på Josten neste år.

God og sterk material, ingen plast, nesten ikke pleie, en av det beste valg- når du vil har ingen problemer på tur!

:)TIP!skulle skruene løse seg en gang av bindingen(m/ plate), så legge wire som en "8" gjennom "bindingskroppen" og feste i strammeren på fronten og legge fjæren om hjælplaten bak, etterpå spenne wire og wire8 presse bindingen m/plate så sterk ned på ski- det virker ikke noe med en enest annen binding-så skjedd oss i en fall i vinteren. Det gikk greit, støvelen stodd bra i 3 pigger og wire under sälen var ikke merkbar, vi var undervegs nok flere timer uten problemer! Improvisasjon er alt! :)

hilsen til Norge

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.