Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordland på langs i 2008 eller 2009.


Kaja

Anbefalte innlegg

Heisann !

Jeg planlegger å gå Nordland på langs i 2008. Er det noen andre som planlegger eller har lyst til det samme ?

Jeg har tenkt å bruke god tid, da jeg ikke er super sprek men er ellers fjellvant. Har gått langtur før, men det var i 1996 og det var fra Langvannet (Rana) til Hellemobotn (Tysfjord).

Om det ikke lar seg gjøre til sommeren blir det muligens utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

Jeg har tenkt å gå i perioden juli-september. Det skal være rundt 60 mil, og jeg har tenkt å bruke god tid. Derfor ca 2 mnd fra 15.juli-15. september. Jeg har tatt utgangspunkt i Nordlandsruta men har tenkt å bruke en del telt i etapper og da står jeg friere.

Det blir enten å gå nordover fra Majavatn og gå så langt jeg klarer, eller snu på flisa og gå sørover. Et arrgument for å gå sørover er at det er greit å gå på hytter i begynnelsen til formen er blitt bra. Og deretter gå over til telt. Sørpå (Børgefjell er det bare teltmulighet)

Har du gått noe i Nordland før ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei.

Jeg og kjæresten min leker med tanken med å gå samme ruta. Start ved Katterat og ende opp i Majavaten. Vi har da tenkt å gjøre dette på vinteren med ski og pulk. Er skrevet en artikel i Fjell og Vidde for ca 10 år siden om en sånn tur.

Hvis du er kommet litt igang med planlegging så er jeg forsåvidt interesert i rutevalg osv.

Ønsker deg en god tur ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for innspill og interesse. Planlegginga har stoppet litt opp her i julestria. Men tanken var at jeg kunne legge ut noen ideer til ruter for å se om noen hadde innspill eller ble insirert. I hvertfall på norsk side er jeg litt kjent og her har jeg lyst til å gå utenom den faste leden (nordlandsruta). I Sverige derimot er jeg ukjent og vil vel holde meg til det trygge.

Akkurat nå driver jeg å tørker mat i ovnen og drømmer om tur og ferie. Har kjøpt alt jeg trenger av kart for å planlegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også planer om å gå Nordland på langs sommeren 2008. Vet ikke om jeg klarer hele strekningen i sommer for jeg liker å ha god tid for å fotografere og prøve fisken der det passer. Jeg vil gå etter Nordlandsruta som jeg bor bare 50 meter fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott det er flere som vil ta for seg av den flotte naturen vi har. Planlegginga mi står litt i stampe. Men jeg har fått masse Lars Monsen litteratur i julegave. Blant annet den mye Børgefjellboka. Der er det ganske konkrete tips. Fikk også Nordkalotten 365 men det blir for ambisiøst for meg. Klarer meg med noen fine sommer uker. Tanken er jo å avslutte nede i Børgefjell.

Hvor bor du ? 50 meter fra ruta. Du må jo kunne gjøre det bra som depo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fint å få kontakt med flere som liker den nord norske natur. Ja. jeg bor bare 50 meter fra nordlandsruta og har en hytte som vandrere ofte bruker når de går Norge på langs. Nordlandsruta er alt for lite brukt, det er ikke mange som går denne flotte leia.

Jeg bor i Hattfjelldal og finner du Tverelvnes så er det der jeg bor. Alle fjellvandrere er velkommen.

Selv har jeg ikke som mål å gå lengst mulig, men prøve å se på naturen og ta bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo bare å begynne. Planlegginga er jo også moro. Tiden vil vise hvordan det blir. Håper flere vil dele informasjon og opplevelser. Jeg kommer tilbake når ruta er klar har jeg tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo bare å begynne. Planlegginga er jo også moro. Tiden vil vise hvordan det blir. Håper flere vil dele informasjon og opplevelser. Jeg kommer tilbake når ruta er klar har jeg tenkt.

Går ut fra at du har boka "Til fjells i Nordland". Her er det turbeskrivelser for hele Nordland, samt en del tips om fjelltopper o.l. som det kan være verdt å ta en avstikker til mens du er underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at du har boka "Til fjells i Nordland".
Er det ikke "Til topps..?

Jeg har i hvertfall ei bok som heter det. Den skled ganske fort oppi bokhylla mi og ble fort glemt hos meg.

Nordland på langs er kjempespennende. Jeg vil slå et slag for en annen trase her sør. Nemlig å gå fra Mosjøen til Grong via den ubrutte fjellkjeden som ligger vest om E-6. (I stedet for Børgefjell). Må gås og oppleves. Spesielt - for min egen del - Bindalsfjellene. Disse kan bli utbygget med en vindmøllepark om Fred Olsen får sin vilje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge bøkene

* TIL TOPPS I NORDLAND

- utgitt i 2002

- ei "glatt" og usjarmerende bok, med vektlegging av filosofiske betraktninger og det følelsesmessige

- mange bidragsytere som Dronning Sonja, Per Fugelli, Øystein Dahle og Cato Zahl Pedersen

* TIL FJELLS I NORDLAND

- utgitt ca 1993

- etter min mening ei viktig og informativ bok med en lang rekke konkrete rutebeskrivelser

- tar for seg samtlige turistforeninger i fylket, fra Vesterålen i nord til Sør-Helgeland i sør

- kanskje litt vel teknisk (nesten blottet for subjektive betraktninger), mer som ei oppslagsbok

- men med flere interessante bakgrunnsartikler (grotter, gamle fjellgårder, botanikk, etc.)

Sistnevnte har jeg benyttet meg mye av. Så vidt jeg vet er det også ei bok som heter "Til sjøs i Nordland".

Så har vi jo "Fotefar mot nord" som tar for seg eldgamle ferdselsveier med stor kulturhistorisk verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !!

Den Norske Turistforening (DNT) har i mange år gitt ut en bok med oversiktskart og beskrivelser av merkede vandreruter i Norge. Den utgaven jeg har er så vidt jeg kan se trykket i år 2000 og den heter : Til fots i Norge. Redaktør er Per Roger Lauritzen. Den veier 350 gram og har målene 12x18x1,5 cm og kan legges i lommen selv om den er litt i tyngste laget til det.

Blant fjellvandrerere jeg kjenner og har møtt heter den Fjellbibelen

Den omhandler i alt 39 områder fra Setesdalsheiene i sør til Finnmark i nord.

Så vidt jeg husker sendes den gratis til alle nyinnmeldte medlemmer, men den er også til salgs hos DNT i Oslo for en rimelig penge.

Foruten rutebeskrivelsene inneholder den også kapitler om bl.a. hytter og en utstyrsliste.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei !

Status nå er sykemeldt og uten stand til å spare penger og krefter til tur i år. Dessuten må jeg innrømme at det ikke fristet helt å ta turen alene. Noen venner ville bli med en uke nå og da. Men det ble ikke så kjekt når jeg ikke hadde noen å dele entusiasmen med.

Planene henger stadig på veggen. Jeg vil fortsette å ha trua på prosjektet litt til. Når man snakker med nye mennesker er det mange som har tenkt samme tanken. Kanskje det blir aktuelt å gå i lag med nye bekjente siden gamle turvenner ikke deler samme dragningen som meg selv.

Det har vært trivelig å se Lars Monsen på tv i vinter. Ikke fordi jeg synes alt han gjør er like interessant men fordi han er en fremdragende representant for tur og natur glede. Det er ikke lange dagsetapper og tunge sekker og heftig utstyr som preger hans filosofi. Den gleden med å ta med seg riktig utstyr og dra på tur i vår egen natur ( dog har han vært i Alaska og Canada ) setter jeg stor pris på.

Håper flere som har lyst til å gå Nordland på langs skriver her. Så får vi se hvem som kommer først til start ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Er det mulig å gå Nordland på langs uten å gå innom Sverige? Mente jeg leste en plass at det blir rimelig kupert og ufremkommelig enkelte steder.

Mener det skal være mulig ja. Traff et år på en fornorsket engelskmann på Sorjus-hytta i Sulis. Den ligger like ved svenskegrensen. Han gikk til Narvik, og hadde som mål å ikke gå innom svensk side på hele turen. Han hadde en stor Golden Retriver hanhund, og hadde telt og gps og skulle ta innom de DNT-hyttene som er på veien. Gjennom noen andre fikk jeg høre at han hadde kommet seg oppover og hevdet at han hadde holdt seg til planene om ikke å gå inn i Sverige. Turen hans gikk på vinteren, slik at han ikke ble begrenset av vann og store elver.

Jeg var innom Røysvatn og Pauro hyttene høsten 2006, men jeg glemte å sjekke hytteboka for å se om han hadde vært der. Disse hyttene husker jeg han sa han skulle innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det var en fin og ordenlig side dere hadde laget. Jeg har vært og sett på den. Har også tenkt at det var imponerende at dere gikk så tidlig på året. Å tråkke i mye snø er gøy en stund, men så blir det slitsomt.

Jeg har lagt den i mine favoritter. Nå håper jeg at det blir en treningstur til sommeren. Jeg skal forsøke å få en venninne med til Børgefjell i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Kaja!

Har nettopp lagt ut info om Norge på langs-tur til høsten+ våren under "ekspedisjoner" (det klang så fint). Sjekk det ut! Da pløyer vi jo gjennom Nordland på langs eller hvertfall en liknende/parallell rute. Du/dere kunne jo blitt med om du/dere har tid og lyst?

Turhilsen

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.