Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose/kondens


hvalhai

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har kjøpt meg en Ajungilak vinter dun sovepose.

Har opplevd at det blir veldig klamt nedi den.

Er det fordi den blir for varm, eller puster den bare veldig dårlig???

Har også en Isbjørn Jan Mayen (tror den varmeste heter det), har ikke hatt samme problemet med den.

Noen som har en forklaring, eller et godt råd mot kondens???

På forhånd takk!

Hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Ajungilak Goose Bay Arctic. Har vært veldig fornøyd med den, men noe kondens kan det jo bli. Det viktigste er å ikke puste inn i soveposen mens man sover.

Det du kan gjøre for å hindre kondens er å bruke lakenpose inn i soveposen.

Hvis det er virkelig kaldt (mer enn 15 minus) anbefales det ofte å bruke en såkalt dampsperre, altså en helt vanntett pose laget av noe plastmateriale inn i dunposen. Det blir da veldig klamt i den dampsperre posen, men selve dunposen holdes tørr. Dampsperreposen kan da ristes tørr etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en stor søppelsekk gjør jobben som dampsperre, selv om det er ubehagelig og klamt er dette den beste lsøningen for å holde varmen. negative sider med dun er at det bruker lang tid på å tørke og mister en god del isolasjonseffekt når det blir blødt. liggekomforten når dun er tørt er derimot mye bedre enn med vatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg har kjøpt meg en Ajungilak vinter dun sovepose.

Har opplevd at det blir veldig klamt nedi den.

Er det fordi den blir for varm, eller puster den bare veldig dårlig???

Har også en Isbjørn Jan Mayen (tror den varmeste heter det), har ikke hatt samme problemet med den.

Noen som har en forklaring, eller et godt råd mot kondens???

På forhånd takk!

Hilsen Heidi

hei!

hvem sovepose er dette? hvis det er en pose i altitude serien, er de levert med veldig vannavstøtende stoff, og puster en del dårligere enn tilsvarende poser uten dette ytterstoffet, men det har ikke vært noe problem for meg att den blir for klam..

er faktisk knakende fornøyd med værfastheten til denne dunposen;) (altitude 3sesonger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.