Gå til innhold
  • Bli medlem

Midtmaradalsryggen-Dyrhaugsryggen


Anbefalte innlegg

Hei,

Tenker på noen turer i Hurrungane i sommer, blant annet å gå fra Støsmaradalsseter og hele Midtmaradalsryggen over Vesle, Store, N1 og N2, og ned i Berges skar og opp på Søre Dyrhaugstind og ut Dyrhaugsryggen og ned til Turtagrø. Ser ut til å være en kjempetur! Har noen erfaring fra den turen? Er litt usikker på eggen fra Store Midtmaradalstind og til Nordre. Kan den gås uten sikring, evt. ved å gå ned i sida mot Stølsmaradalen?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er blitt beskrevet som "grei" under gode forhold av Hilde i denne tråden : https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=927

Presiserer for øvrig at svært mange vanlige fjellvandrere ikke vil synes den er grei, selv under gode forhold. Den innebærer en viss klatring og forsering av noe utsatte passasjer. I tillegg er det en ganske lang tur.

Selv har jeg bare gått ut til nordtopene fra nord, og de andre jeg kjenner har bare gått til store fra stølsmaradalen, selve cruxet ligger jo i mellom. Traversen er tørt og kort beskrevet i klatrefører for Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har gått deler av turen du har tenkt å gå, dvs.

traversen Lavskar, Nordre Midtmaradalstind og videre over Dyrehaugsryggen til Turtagrø +

Lavskar til Store Midtmaradalstind tur/retur.

Jeg kan være enig at turen ”er grei under gode forhold”, men jeg ville ikke ha godt den uten tau/sikring. Det skyldes 2 forhold: veivalget kan være litt plundrete ned fra Store rundt Halls hammer og en del av klyvingen går i områder med gresstorv/løsmasser !

På ruten fra Lavskar til Store er det et klatrepunkt på 2-3 taulengder der man omgår Halls hammer på Stølsmaradalssiden av ryggen. Jeg ville ikke gått det usikret opp og langt mindre tatt meg ned igjen uten tau. Spesielt når man skal gå der for første gang. Det er tilstrekkelig med 1 rappell/travers + 1 rappell i den retningen du skal gå. Ruten er beskrevet i klatreføreren (rute 69), men den er ikke spesielt detaljert, og det er også en feil i teksten. Det står ”så over horisontale hyller til venstre til ny hylle med gresstorv nederst.” . Dette fikk jeg ikke til å stemme og det må være ”så over horisontale hyller til venstre til ny renne med gresstorv nederst. ”

Det kan være litt problematisk å finne punktet der man skal gå ned fra ryggen på returen (dvs. i din retning). Det står noen varder hist og her og rappellslyngene bekrefter jo at man er på rett vei !

I tillegg er det et par punkter på traversen som mange sikkert vil oppleve som utsatte. Etter at man har kommet ned rappellen, må man gå på noen smale hylleformasjoner med gress og litt løsmasse. Tilsvarende forhold er det for der man omgår hammeren som ligger rett sør for Lavskar.

Traversen fra Lavskar til Nordre er greiere. Pinaklene kan enten klatres eller omgås på Stølsmaradalssiden. Det enkleste er antakelig en kort rappell ned i siden til noen hylleformasjoner som fører opp på nordsiden av pinaklene igjen. Deretter er det et sva som går greit å klyve (lite eksponert).

Resten av traversen over Nordre og hele Dyrehaugsryggen er grei klyving (med god sikkerhetsmargin).

En kjempefin tur men det kan ta stygglang tid !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar! Er det en Halls Hammer på Midtmaradalsryggen også? Trodde det bare var den ene mellom Midtre og Vesle Skagastølstind. Gikk Dyrhaugsryggen ifjor, men måtte snu på Søre pga. av tidsklemma. Har derfor lyst til å prøve å ta hele turen til sommeren med en tiiidlig start fra Stølsmaradalen. I og med at det er en lang dagstur i høyden, har vi tenkt å prøve å begrense mengden av "isenkram" mest mulig. Godt å ha en minst mulig oppakning bortover traversen. Har du noen gode forslag til nødvendig minimum av utstyr? Har også sett at det skal gå an å ta seg ned fra Lavskar ned på Midtmaradalsbreen. Er det noen som har erfaring med det? Kan være greit å ha muligheten ved evt. dårlig vær/tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Joda, det er en Halls Hammer her også. Rart hvordan enkelte får oppkalt topper, skar og lignende etter prestasjoner, andre får oppkallinger etter der de ikke kom lenger !

Forstår godt behovet å minimere vekt. Men tau, sele, hjelm og annet personlig utstyr utgjør likevel mesteparten av vekten, så man oppnår vel ikke så mye med å skjære ned til beinet.

Man trenger rappellslynger til 2-3 rappeller, i tillegg til et lite utvalg av kiler/friends, nok til standplassforankringer og et par mellomforankringer. Det bør være tilstrekkelig til å klatre ned den første taulengden fra ryggen ved Halls Hammer og eventuell sikring på hyllene her og ved hammeren ved Lavskar.

Det går fint å ta seg ned på Midtmaradalsbreen fra Lavskar. Begynnelsen er på fjell (klyving), deretter på snø. Snøbakken er bratt og det kan være behov for øks og evt. stegjern. På ettermiddagen ligger snøbakken i skyggen og kan bli steinhard. Selve breen over til Bandet er grei. Jeg gikk der i fjor sommer da nesten all snøen var smeltet. Det eneste jeg så av sprekker var inn mot berget ved Lavskar.

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Siste mai, så klatret vi fra lavskar opp til nørdre midmaridalstind. etterpå gikk vi ned fra lavskaret til bandet. det var ishard bakke. så hardt at et fall hadde med 99% betydd "game over".

derfor sikret vi ned. kan hende at saken er mye greiere om sommeren. har det mykt snø så er det nok heller ikke noe risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Har gått fra Lavskar i begge retninger.

Retning Dyrhaugsryggen opplevde jeg som grei begge veier under gode forhold, - litt klyving, litt utsatt men gjennomgående fint fjell. fra dagboka: "fra Vestre ? mot Lavskar, sva, (stedvis litt bratt ved regn, men fine å gå nå) retur samme vei.

Stikk motsatt mot store. Kom hit fra Dyrhaugsryggen, forsøkte etter beste evne å tolke føreren, - ga opp !

Fritt etter dagboka: "fra Lavskar, greit det første stykket, men vansker opp på fortoppen, hyller med mose og gress, stedvis vått- lett å gli utfor, ga opp etter å ha forsøkt tre veier".

Nytt forsøk noen dager seinere: "-stoppet på svaene som sist, nær ved å gi opp da jeg fant å ville prøve den V-forma skrå hylla som førte opp i retning renne. Her var det trangt, type åling med sekk vridd på yttersiden, gikk egentlig svært greit, videre greit med noen hammere, retur samme vei."

Ny tur seinere gikk ned i lia mot Stølsmaradalen, og inn på ruta fra Skogadalen. Ingen av oss var lystne på mose- og gresskledde sva. Fra denne turen se:

http://www.etojm.com/Norsk/Topper/Toppbeskrivelser/Topperover2100/Maradalstindan.htm

PS ! Har ikke forsøkt å følge eggen !

Retur ned i Midtmaradalen fra Lavskar krever normalt øks og eventuelt stegjern, ved vanskelige forhold ev. ytterligere sikring (ca 35 grader snøbakke ?) Husk bregleppa ved overgangen til breen !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gikk Dyrhaugsryggen og Midtmaradalsryggen for et par år siden. Altså motsatt retning av det startinnlegget tenker på. Vi gikk under pinakklene mot vest. Her vil nok de fleste bruke tau opp på ryggen igjen. Gikk med løpende sikring på galleriene/hyllene på vestsiden av Maradalstyggen. Disse var våte og sleipe, men greie å finne når man kommer sydovver. Vi krysset ned i Midtmaradalen når vi var ferdig med ryggen (vanskelig å finne nedgangen). Planen vår var å gå tilbake over Maradalsryggen, så vi overnattet under Mannen. Desverre forsov vi oss grundig dagen etter og rotet med veien opp på Mannen, så det får bli en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.