Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111, brukt fra forsvaret


grensejegeren

Anbefalte innlegg

Nå har jeg da endelig vært og kjøpt meg en brukt 111, nesten 10 år etter at jeg dimmiterte fra GSV. Vekker gode minner!

Har fyrt den opp, og den fungerer jo nydelig - testet parafin.

Men har et par spørsmål:

1. Er dette en multifuel, dvs 111T? Parafin funker jo gull, men har lyst til å teste alkylatbensin også.

Det er en stillebrenner, messingtank, høyreratt og den har 4 rør opp fra dysa.

2. Tanken har noen korrosjonsflekker, og ser litt sliten ut. Noen som har pusset ned/opp en slik, og har gode råd for å få den pen igjen?

Vurderer også å lakke boksen, mest av jåleri... Hvis noen har gjort dette, hva pusset,grunnet og lakket dere med?

3. Ser at det er brennere og tank tilgjengelig fra uniflamesupply.no - hva er forskjellen på de to brennerne der? Og passer den sorte ståltanken til alle brennerhoder?

mange spørsmål - setter pris på svar!

Fredrik.

post-3479-133474505485_thumb.jpg

post-3479-133474505489_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut som en T. (Så hvidt jeg vet er det bare 2 stillebrennere T og C, og dette er ikke en C)

For bruk med bensin ble noen av de tidligste levert med en annen dyse, (uten merking M for multifuel og A for alkohol) men jeg vet ikke om det er noen forskjell (Jeg tror M og umerket er like). Et struperør har også vært brukt, men mange sier at det går like bra uten.

Etter min mening er dette en parafinbrenner som kan gå på bensin og alkohol.

Bruksanvisning finner du her:

http://us.share.geocities.com/dagskarlsen/111/111_T_int.pdf

Gratulerer med en solid primus.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multifueldysa heter M. Den umerka dysa kan være hva som helst, prøv så ser du.

G er rein bensindyse, A er Alkodyse, og kan kreve struperør.

HAr aldri sett en T-brenner som ikke brenner miljøbensin bra, med M eller G dysa, og uten restrictor (struperør)

A dysa er en helt anna sak. På noen 111T må du bruke restrictor for å fyre med Alkohol, med andre ikke.

Du har en 111T, min favorittstillebrenner.

Rens tanken med litt miljøbensin, og skift til miljøbensin, så har du superrein forbrenning.

Legg glava i spritskåla, så slipper du søl, og du kan forvarme med hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

Har nå montert er repsett, så jeg vet ting er 100% iorden. merkelig nok så virket det som om den "originale", umerkede dysa som satt i sviktet etterhvert - klarte ikke å få den til å brenne rent.

I repsettet (optimus original) så var det en rund veke til skåla også.

Ny dyse fikset brenningen, og nå brenner den nydelig. foreløpig på parafin, av nostalgiske grunner (lukten!!) - har en dunk miljøbensin også til coleman'en min - skal teste.

En lite sidekommentar, var innom showrommet til www.uniflamesupply.no idag, for å hente noen deler. Det var en ekte primusentusiast! Masse deler på lager hadde han også.

Jeg oppfordret ham til å ta inn den nye Coleman Fyrestorm brenneren, og det skulle han. Mulighet for å se den i action der etterhvert vil jeg tro, jeg har iallefall store forventninger til den.

Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.