Gå til innhold
  • Bli medlem

Bålbrenning


knadne

Anbefalte innlegg

Er det lov å brenne bål?

Jeg opplevde her om dagen å få tilsnakk fra en grunneier for ikke å ha spurt om til å tenne bål.

Friluftsloven gir deg rett til å sanke ved. Og forbyr bålfyring i perioden 15. april til 15. september. Men betyr det nødvendigvis at det er lov ellers, og har grunneier rett i at han skal spørres før bålet blir tent. Dette blir jo i en del tilfeller vanskelig gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det nærmeste jeg kommer et forbud er dette:

§ 11. (Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)

Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe. Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe.

Fra Lov om friluftslivet § 11.

Det kan godt hende at det er en annen formulering et annet sted, men jeg tviler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom allemannsretten gjelder er det du som i utgangspunktet har retten på din side. Det er grunneier som må finne hjemmel for å vise deg bort.

Bålbrenning innen rimelighetens grenser kan neppe være utilbørlig så dermed kan man egentlig bare brenne i vei. MEN man er forpliktet til ¨å fjerne restene av bålbrenningen helt.

Litt for mange steder ligger det nedsota stein og gamle rester av halvveis forkullet ved i en haug. Skal man brenne bål så må alt sånt fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom allemannsretten gjelder er det du som i utgangspunktet har retten på din side. Det er grunneier som må finne hjemmel for å vise deg bort.

Det framgår implisitt av Grunnlovens §105 at vi har privat eiendomsrett, så dette må være feil? Det riktige er vel at det må ligge en lovhjemmel til grunn for å kunne oppholde seg og benytte annen manns eiendom (lovlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det framgår implisitt av Grunnlovens §105 at vi har privat eiendomsrett, så dette må være feil? Det riktige er vel at det må ligge en lovhjemmel til grunn for å kunne oppholde seg og benytte annen manns eiendom (lovlig).

I Norge har ferdselsrette rang foran grunneierretten i UTMARK. Heldigvis. Det betyr at ferdsel og opphold er tillatt. Grunneier kan ikke nekte hvis du opptrer hensynsfullt og sporløst (som beskrevet over). I de fleste tilfeller vil jo ikke vedkommende da merke at du har vært der engang. Jeg ville ha spurt grunneier om hva slags hjemmel hun påberoper seg for å vise dere vekk. Har hørt om skrekkeksempler der grunneiere i fjellet ikke vil la folk "gå på ski på hans snø osv". Allemannsretten er 50 år i år, og det er viktig at vi som friluftslivsbrukere vet våre rettigheter og plikter. Dette er helt unikt for Norge (og Sverige), og noe vi bør verne sterkt om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det framgår implisitt av Grunnlovens §105 at vi har privat eiendomsrett, så dette må være feil? Det riktige er vel at det må ligge en lovhjemmel til grunn for å kunne oppholde seg og benytte annen manns eiendom (lovlig).

Hei !

Jeg kan vise hverken til rettspraksis eller lov som gir grunnlag for å si at jeg kan gjøre opp bål når jeg er på tur. Men jeg vil tro at det følger av alders tids bruk/sedvane i Norge at jeg kan gjøre det når det er på det rene at jeg ikke sjenerer andre eller handler mot et lovhjemlet forbud.

Ellers syns jeg det er greit å komme til et sted hvor det ligger en steingrop, gjerne med noe halvbrent ved, som viser at her er det, i alminnelighet, trygt å lage et kaffebål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har ferdselsrette rang foran grunneierretten i UTMARK. Heldigvis. Det betyr at ferdsel og opphold er tillatt. Grunneier kan ikke nekte hvis du opptrer hensynsfullt og sporløst (som beskrevet over). I de fleste tilfeller vil jo ikke vedkommende da merke at du har vært der engang. Jeg ville ha spurt grunneier om hva slags hjemmel hun påberoper seg for å vise dere vekk. Har hørt om skrekkeksempler der grunneiere i fjellet ikke vil la folk "gå på ski på hans snø osv". Allemannsretten er 50 år i år, og det er viktig at vi som friluftslivsbrukere vet våre rettigheter og plikter. Dette er helt unikt for Norge (og Sverige), og noe vi bør verne sterkt om!

Dette er det jo gitt lovhjemmel for. Mitt innspill gjaldt påstanden om at grunneier må ha hjemmel for å bortvise noen fra sin egen eiendom, hvilket i praksis ville bety at allemannsretten gjaldt ubegrenset og at grunneier kun fikk disponere sin eiendom hvor vi som felleskap hadde gitt ham anledning til gjennom lovverket. Det blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ting:

- Allemannsretten innebærer selvsagt en begrensning i eiendomsretten.

- Det er unødvendig å trekke inn spørsmålet om innmark. Allemannsretten gjelder bare i utmark.

- Om man liker å finne rester av bål eller ikke spiller ingen rolle. Man plikter å rydde skikkelig opp etter seg hvis man telter eller båler.

- Bålbrenning er tillatt i utmark i Norge (med visse lovbestemte unntak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kommer frem ovenfor er det jeg selv har lest meg frem til i lovteksten. Problemet mitt er bare at jeg ikke finner retten til å brenne bål i loven. Jeg mener at en utifra loven har grunnlag for å mene at bålfyring er greit. Men det mennte ikke en grunneier jeg traff her om dagen. Han mente det måtte innhentes tillatelse for å ha ild på hans grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kommer frem ovenfor er det jeg selv har lest meg frem til i lovteksten. Problemet mitt er bare at jeg ikke finner retten til å brenne bål i loven. Jeg mener at en utifra loven har grunnlag for å mene at bålfyring er greit. Men det mennte ikke en grunneier jeg traff her om dagen. Han mente det måtte innhentes tillatelse for å ha ild på hans grunn.

Ved en antitetisk tolkning av Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn § 8-2 (3) så kan en argumentere for at en har rett til å brenne bål.

"Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april - 15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det."

En må videre sammenholde denne bestemmelsen med friluftsloven § 11 som det er vist til, hvor: "Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen."

Virkningen av at en ikke overholder § 11 (1) er da at grunneier kan bortvise vedkommende.

Grunneier har hjemmel i § 11 (2) til å bortvise folk, men da er vilkåret at den som fyrer bål har opptrådt hensynsløst eller at en ved utilbørlig atferd har utsatt eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe.

Det er ikke et krav til at en positivt må søke om tillatelse fra grunneier om en skal fyre opp et normalt turbål i utmark. I praksis ville dette også være et ganske så umulig krav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunneier har hjemmel i § 11 (2) til å bortvise folk, men da er vilkåret at den som fyrer bål har opptrådt hensynsløst eller at en ved utilbørlig atferd har utsatt eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe.

Måten §11 er formulert på legger opp til at grunneier kan gjøre dette når han på subjektivt grunnlag anser vilkårene for å være oppfylt. Noen annen løsning er vel i utgangspunktet utenkelig siden man har to parter som er uenige. Hadde vært interessant å vite hva som står i lovforarbeidene knyttet til denne paragrafen, ofte diskuteres konkrete eksempler. Friluftsloven er jo i utgangspunktet et inngrep ovenfor den private eiendomsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står intet i paragrafen om at det er grunneiers subjektive vurdering som legges til grunn.

Synes det er litt dumt at noen forsøker å så tvil om dette. Bålbrenning er tillatt i utmark uten grunneiers tillatelse. Jeg skjønner jo at noen mener det burde vært annerledes ,men det er egentlig ikke det spørsmålet gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsloven er jo i utgangspunktet et inngrep ovenfor den private eiendomsretten.

Det beror väl på hur man ser på saken. Man kan lika väl säga att den privata äganderätten till land är ett ingrepp i allemansrätten. Landet är inte skapat av någon människa. Det låg där och tillhörde alla och ingen. På någon tidpunkt har någon tillägnat sig ett stycke land och sagt "detta är mitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en antitetisk tolkning av Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn § 8-2 (3) så kan en argumentere for at en har rett til å brenne bål.

"Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april - 15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det."

En må videre sammenholde denne bestemmelsen med friluftsloven § 11 som det er vist til, hvor: "Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen."

Virkningen av at en ikke overholder § 11 (1) er da at grunneier kan bortvise vedkommende.

Grunneier har hjemmel i § 11 (2) til å bortvise folk, men da er vilkåret at den som fyrer bål har opptrådt hensynsløst eller at en ved utilbørlig atferd har utsatt eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe.

Det er ikke et krav til at en positivt må søke om tillatelse fra grunneier om en skal fyre opp et normalt turbål i utmark. I praksis ville dette også være et ganske så umulig krav...

Takk takk, det var noe som dette jeg var ute etter. Da skal jeg fyre bål!

I følge denne brosjyren http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=24657 fra Direktoratet for naturforvaltning har du rett til å tenne bål når du er på tur.

"Du kan tenne opp bål når du er på tur, men ikke i eller i

nærheten av skogsmark i tidsrommet 15.4. til 15.9. Ikke skad

trær når du skal finne ved til bålet, bruk tørre kvister."

Takk for denne også, fin liten brosjyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står intet i paragrafen om at det er grunneiers subjektive vurdering som legges til grunn.

Nei, det står ikke direkte i loven. Det gjør det aldri i slike tilfeller. Det står f.eks aldri noe om hvem som har bevisbyrde i saker heller. Se også lenger ned.

Synes det er litt dumt at noen forsøker å så tvil om dette. Bålbrenning er tillatt i utmark uten grunneiers tillatelse.

En må prøve å skille tankene. Selv om det foreligger en rett til å brenne bål, vil grunneier kunne overprøve dette hvis vilkårene i §11 er oppfylt. Per Magnus har også skrevet litt om dette. I de aller fleste tilfeller vil det ikke skje noen bortvisning eller at man blir nektet å tenne bål, men i noen tilfeller kan et bål f.eks være en trussel mot grunneiers verdier (f.eks skog). Et bål kan forårsake brann mange dager etter at det er slokket, hvis grunnforholdene ligger til rette for det. Grunneier må antas å ha bedre forutsetninger for å vurdere risikoen enn en som er på gjennomreise.

I Rundskriv T-6/97 fra 2.desember 1997 står det om bortvisning under punkt 7.1:

Grunnens eier har i en viss utstrekning rett til å håndheve bestemmelsen om ferdselskultur. Det framgår av § 11 annet ledd at grunneier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigede interesser for skade eller ulempe. Med «bruker» siktes til en person som bruker eiendommen i grunneierens sted, f.eks. en forpakter eller leietaker. Bortvisningsretten gir ikke adgang til bruk av fysisk makt.

Ferdselkultur er omhandlet under pkt 2.3 i rundskrivet. Jeg har ikke funnet noe om bålbrenning, men det sto noen ord om ren luft. Hva enn det er ment å ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Grunneiers subjektive mening: Mitt råd er å ringe 02800, og så få grunneier til å snakke med politivakta. Jeg er rimelig sikker på at han få så hatten passer da... Et kaffebål som ryddes vekk etterpå er under normale omstendigheter ikke "hensynsløst".

Når det gjelder essems hentydninger til privat eiendomsrett osv, så er ikke dette en del av denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder essems hentydninger til privat eiendomsrett osv, så er ikke dette en del av denne diskusjonen.

Det mener jeg er positivt feil, grunneiers rett til å håndheve bestemmelsen i §11 er jo en konsekvensens av eiendomsretten. Den er ment som en sikkerhetsventil for at grunneier ikke skal bli påført urimelige ulemper som følge av allemannsretten.

Ellers er jeg enig i at Per Magnus oppsummerte greit spørsmålet i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Klart du kan få lage deg et kaffebål (året rundt)" sitat direktoratet.

Lovene og forskriftene er laget for å verne om kommersielle verdier. Bålforbudet gjelder skogmark, ikke strandsone og høyfjell.

De påpekte viktigheten av grunneiers tillatelse i forbudsperioden.

Det de ikke ville si noe om var definisjonen på "skogmark".

Brannvesenet i Bergen sa Kaffebål er kos, året rundt. Bruk vett og slukk FØR mørkets frembrudd.

Snakket med disse i forbindelse med bålbrenning på uteskole.

Når jeg fyrer bål i forbudstiden og er i strøk hvor det kan bli sett, har jeg alltid ringt vakta på den lokale brannstasjonen for å si ifra.

Jeg har aldri fått nei, men de har sagt hver gang at det skal slukkes ved mørkets frembrudd.

Er vel ikke alltid det blir slukket så tidlig men men.. :lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.