Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakker - kvalitet og vekt


johanhs

Anbefalte innlegg

Jeg funderer på å gå til anskaffelse av en dunjakke om ikke altfor lenge. Jeg ser at en anbefaler fillpower over 500 for at dun skal ha noe bedre isolasjonevne enn syntetiske fibre. Jeg prøvde to North Face jakker nå på lørdag. Det var Catalyst med fillpower på 800 og Nuptse med fillpower på 700. Catalyst kostet 3000 og Nuptse 2000. Nuptse virket mye større og "luftigere" enn Catalyst. Så ut som den "bandt mer luft", for å si det sånn. Kan alikevell 800 i fillpower kompanserer noe for dette i.f.t. Nuptse sin 700 i fillpower? Jeg vet ikke hvor mye dette har å si. Det har ihvertfall mye å si på prisen... Nuptse lages også med 900 i fillpower, da til dobbel pris..! :?

Noen som kan litt om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kjøpte netopp The Nort Face nuptise 700 på sportsnett for 1500, har ikke fått prøvd den ut i mange kalde enda men syntes jakka virket meget bra til den prisen. eneste minuset er den tynne hetta, som de egentlig kunne spart seg for iom at de fleste også bruker skallbekledning sammen med dunjakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt NF Nuptse i ca 4 år nå, og er kjempefornøyd med den! Har brukt den både alene og zippet inn i en NF skalljakke. Holder fint varmen i -30 med kun en ulltrøye under. Jakken veier ingenting og er lett og pakke og komprimere. Den slipper også lite dun.

Den tynne hetta er et klart minus, i tillegg til at noen forsterkninger på armer og skuldre hadde vært et pluss. Uansett en knalljakke!!

Løp og kjøp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare dunkvaliteten som er viktig. Sjekk at jakka går langt nok ned over rumpa. Mange modeller som er altfor korte. Ser kanskje best ut, men ti-femten cm ekstra på lengden hjelper mye på varmen. Om jakka skal brukes mye i friluft, kan det være greit med syntetisk fyll over skuldrene og under albuene. Dun klapper fortere sammen enn syntetisk.

Kjøpte en god jakke for noen år siden. Satset på kvalitet og vekt. Nå er det nesten ikke isolasjonsevne igjen på skuldrene og under albuene pga av ryggsekkbruk og annet. Lang nok er den heller ikke...

Om jeg skulle ha kjøpt i dag, ville jeg ha byttet litt vekt mot ekstra holdbarhet og praktiske løsninger. Husk at nesten alle dunjakker som lages i dag, lages fordi dunjakke er mote.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg og kona kjøpte to jakker av merket Klaettermusen Livi høst. Helt enkle, ingen lommer eller hette, men kjempevarme. De rekker godt nedfor rumpa. Skal bruke den på tur, og da er det godt at de veier så lite. Kun 290 gram i størrelse M ! Må nok innrømme at det var kona som likte farge og fasong :lol: , men jeg synes jakkene er fantastisk varme. Kan vrenge den inni sin egen innerlomme, tar ikke plass! På tilbud hos http://www.spesialsport.no/index.php?id=184&tx_ttproducts_pi1[backPID]=177&tx_ttproducts_pi1[product]=362&cHash=b76b507a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !

Om man kan hente pakker i Sverige kommer det her et KANONTIPS ang dunjakker.

GNEIS er et svenks merke som nylig har lansert sine første kolleksjoner med barneklær, MEN de har ETT plagg som leveres til voksne ; dunjakker.

Jakken koster 2200 SEK, noe som blir ennu billigere i NOK. Har fillpower 800 og ytterligere spesifikasjoner finnes på www.gneis.se.

Problemet er at GNEIS kun leverer til svenske postadresser, men jeg har bestillt jakken som leveres meg poste restante på grensen, noe som går helt fint.

Gå inn på www.gneis.se og trykk deg frem til nettbutikken for mer informasjon om jakken.

Mvh

Kristen Ryeng

http://www.kristenryeng.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GNEIS er et svenks merke som nylig har lansert sine første kolleksjoner med barneklær, MEN de har ETT plagg som leveres til voksne ; dunjakker.

Heisann!

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en dunjakke denne sesongen. Jeg kom over denne posten når jeg søkte litt her på forumet. Jeg lurte på et par ting om denne jakka.

Har du denne jakka selv? I så fall, er du fornøyd med den? Er den lang nok, føler du? Er den tung? Er den solid?

I forhold til prisen virker det nesten for bra til å være sant, så da følte jeg at jeg måtte spørre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo!

Jeg kjøpte en Mountain Hardwear Sub Zero Parka i fjor.

Liker den veldig godt. Masse varme i den, ganske lett ca. 1 kg kanskje...

Hetta er snadder, men kan tas av om man vil spare noen gram.

Tar ikke mye plass i sekken. To store lommer med fleece, gode til å varme hendene eller parkere vottene. 3 andre smålommer og en mesh innerlomme stor nok til vannflaske.

Forsterkninger på utsatte steder. Virker som god balanse mellom (ganske) lav vekt og solide løsninger.

Såpass lang at den også varmer akterenden.

Synes også jakken ser bra ut og kan brukes når man er på Samvirkelaget og henter forsyninger :-)

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere en dun jakke fra Bergans jeg var godt fornøyd med.

Glidelåsen gikk i stykker etter et par år og jeg fikk ny jakke av Bergans 8)

Men den nye dun jakken virker ikke like varm som den forrige jeg hadde.

Noe av det samme har jeg opplevd med vinter soveposer, nye modeller er

merkbart kaldere en de gamle.

Noen som har opplevd lignende?

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !

Om man kan hente pakker i Sverige kommer det her et KANONTIPS ang dunjakker.

GNEIS er et svenks merke som nylig har lansert sine første kolleksjoner med barneklær, MEN de har ETT plagg som leveres til voksne ; dunjakker.

Jakken koster 2200 SEK, noe som blir ennu billigere i NOK. Har fillpower 800 og ytterligere spesifikasjoner finnes på www.gneis.se.

Problemet er at GNEIS kun leverer til svenske postadresser, men jeg har bestillt jakken som leveres meg poste restante på grensen, noe som går helt fint.

Gå inn på www.gneis.se og trykk deg frem til nettbutikken for mer informasjon om jakken.

Mvh

Kristen Ryeng

http://www.kristenryeng.com

Vil også gjerne ha litt mer info om denne Gneis-jakken om du har erfaringer med den 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en e-post til Gneis og de kunne fortelle at jakken kun selges via deres webshop og at de fortsatt ikke kunne sende til Norge.

Har også fått samme svar, men har kjenninger i sverige, så jeg skal nok klare å få tak i den alikevel. Men er det noen som vet om det går an å komprimere den i en lomme, er det med komprimeringstrekk osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett på Sir Joseph sine produkter?

f.eks.

http://www.sirjoseph.cz/produkty/spantic.htm

Jeg har en sovepose fra dem og også en dunjakke er handlet der til noen andre og den ser kjempebra ut.

Har en Bergans jakke selv og den er jeg ganske fornøyd med. Hadde også som nevnt av en annen - problemer med glidelåsen så jeg ville heller kjøpt et annet merke om prisen var den samme.

TNF er streetware og ikke ment til turbruk de jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !

GNEIS jakken ankommer meg i slutten av uke 48 regner jeg med. Den er pr dags dato i posten på vei fra Trondheim til Tromsø. (En stooooor takk til mine foreldre som kjørte fra Trondheim til Åre i Sverige for å hente den).

Som sikkert mange har sett, så er prisen lav, og spesifikasjonene på jakken gode - så jeg er spent på å få testen jakken når den omsider kommer meg i havn.

Skal prøve å poste et innlegg her om mine erfaringer om ønskelig.

Jeg vil lage en liten produktomtale av jakken på min hjemmeside www.kristenryeng.com når den kommer, så om jeg er litt treig med å poste innlegg her; følg med på hjemmeisden min. :roll:))

Med vennlig, spent, hilsen

Kristen

http://www.kristenryeng.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heisann !

Ja, da har omsider GNEIS jakken ankommet. Og for å gjøre en lang historie kort : DEN SVARTE TIL ALLE FORVENTNINGER !

Jakken er lang nok til å kunne rekke ned over rompa, den har en romslig stor hette med muligheter for justering og kanskje viktigst av alt : jakken er VAAAARRM :lol:) (Og ganske så stilig å se på også :-)))

Nå er det riktignok ikke de helt store mengder minusgrader her i Tromsø om dagene, men det vil komme en fyldig produktomtale av jakken på www.kristenryeng.com når jeg har fått brukt den litt mer.

Men; førsteintrykket er VELDIG bra - og til prisen svarer jakken til forventningene og mere til.

Mvh

Kristen Ryeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakka til bergans er mye jakke for pengene! Veil. pris er 2200. fillpower er 650, ikke allverden, men den er tjukk og god.

Jakka er ikke så veldig lang så hvis du vil ha en som går over rumpa kan jeg anbefale dunparkasen.

Brukte jakka i helgen i ca 20 minus med bare en ulltrøye under. Ble ikke kald selv når jeg satt lenge stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.