Gå til innhold
  • Bli medlem

"rekkevidde" på lafayette micro 3+ med 50cm antenne?


infore

Anbefalte innlegg

Annonse
Tittel sier vel det meste. Er det noen som har noen ca formening om hvor langt den sender under "normale" forhold, dvs litt kupert og en god del busker og trær.

Jeg bruker akkurat denne typen og er veldig godt fornøyd med den.

Når det gjelder rekkevidde så er det veldig varierende. Jeg kan sitte ved kjøkkenbordet hjemme å høre på og prate i radioen når den som sender er ca 1.5 mil unna. I akkurat den retningen går det veldig fint selv om det er et ganske kuppert terreng og et fjell imellom oss. Men sitter jeg ved det samme bordet og sender er 1.5 mil andre veien så hører jeg ingenting selv om det er et mer åpent terreng.

Jeg har vært på fjellet å hørt på andre som prater i nabokommunen og det blir jo ganske så langt. På fjellet og i høyder er de mest opptimale områdene for lang rekkevidde.

Jeg har også vært bare 100 meter fra senderen uten å høre noen ting. Det er veldig mye som spiller inn. Det virker også som at dårlig batteri gir dårlige signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke batteri du har vil også være avgjørende for rekkevidden. Hvis jeg ikke husker feil vil lite batteri ved høy sendereffekt gi 3 w

tørrkassett ca 4w og stort batteri 5 w.Kombinasjon med stort batteri og lang skogsantenne vil gi beste rekkevidde. Men trenger man det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hvilke batteri du har vil også være avgjørende for rekkevidden. Hvis jeg ikke husker feil vil lite batteri ved høy sendereffekt gi 3 w

tørrkassett ca 4w og stort batteri 5 w.Kombinasjon med stort batteri og lang skogsantenne vil gi beste rekkevidde. Men trenger man det er en annen sak.

Jeg bruker skogsantenne og har Lafayette. Synes den fungerer veldig bra!

Men står man inntil et fjell så sender den dårligere, men står også om disse tingene i bruksanvisningen.

Jeg har den med det største batteriet.

Når man står på toppen av et fjell så kan man høre andre VELDIG langt unna!

Jeg har flere ganger brukt min i Grimsdalen (på en eller annen topp) og hørt andre i både Snøhetta og Knutshø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.