Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktradio. Gjelder lisensen over alt?


infore

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte gjennom G-sport. Jeg fikk beskjed at de hadde sluttet å selge med lisens hvis kunden ikke absolutt ønsket det selv.

Begrunnelse: De ville ikke betale penger til staten for de mente dette bare er noe tull og fordi de ikke fikk vite hvor penge egentlig gikk.

Så hva skal vi med lisens? Jeg har det ikke. Og jeg trenger ingen papirlapp for å prate i radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, trodde de var strikse på dette med løyve fra diverse foreninger..

Akkurat njff sine frekvenser er jo ikke de mest viktige å ikke forstyrre på og det kan jeg jo skjønne.

Regner med de er strengere på sikringssambandet og den slags.

Hvem som helst kan jo kjøpe slike radioer uten å bli spurt om tillatelse. Hadde det ikke vært for at jeg snublet over www.njff.no sin side og lest om radiorabatt, deretter å spore det til tele og datatilsynet om bruks av sende nett, hadde jeg aldri funnet ut om lisens på slikt... :)

Hva er levetid på batteriet i normal sparemodus og i ditto pratbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, trodde de var strikse på dette med løyve fra diverse foreninger..

Akkurat njff sine frekvenser er jo ikke de mest viktige å ikke forstyrre på og det kan jeg jo skjønne.

Regner med de er strengere på sikringssambandet og den slags.

Hvem som helst kan jo kjøpe slike radioer uten å bli spurt om tillatelse. Hadde det ikke vært for at jeg snublet over www.njff.no sin side og lest om radiorabatt, deretter å spore det til tele og datatilsynet om bruks av sende nett, hadde jeg aldri funnet ut om lisens på slikt... :)

Hva er levetid på batteriet i normal sparemodus og i ditto pratbruk?

Tror alle sportsbutikker selger jaktradioer uten lisens nå.

Med batteri og levetid, så kommer det ann på hvordan du behandler det.

Hvis du lader opp batteriet hver 3.mnd hele året, kryss av på kalenderen får når det skal gjøres så har du batteri i MANGE år.

Hvis du ikke gjør dette så har du et bra batteri i ca 2-3 år.

Og tro eg, jeg snakker av erfaring :? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle sportsbutikker selger jaktradioer uten lisens nå.

Med batteri og levetid, så kommer det ann på hvordan du behandler det.

Hvis du lader opp batteriet hver 3.mnd hele året, kryss av på kalenderen får når det skal gjøres så har du batteri i MANGE år.

Hvis du ikke gjør dette så har du et bra batteri i ca 2-3 år.

Og tro eg, jeg snakker av erfaring :arrow: .

Hehe. ja du har jo hatt Lafayette i mange år :wink:

Disse batteriene skal lades før di blir tomme. Hvis du tømmer batteriene før du lader så forkortes levetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Men man kan vel kjøpe en jaktradio og bruke den uten å kjøpe lisens?

For jeg hadde tenkt å kjøpe en litt billig radio som jeg kan bruke på fjellet (på hytta), men gidder ikke å legge alt for mye penger i det. For skal bare bruke den når jeg er ute å kjører scooter, og slik at jeg kan snakke med folk på de andre hyttene (er nemlig ikke mobildekning der oppe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for represalier for ikke å ha lisens, er jo minimale.

Men jeg har hørt om folk som har fått inndratt jaktradioen sin fordi de ikke har hatt lisens.

Men er dette virkelig et stort problem? Jeg tror det er 50 kroner de skal ha hvert år, pleier å få en faktura en gang i året.

NB! Få den du kjøper radio hos til å legge inn politikanalene samtidig (de sperrer for at du kan sende på de kanalene, men du kan lytte). Det er helt lovlig, og kjekk underholdning når du kjeder deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Man trenger ikke lisens for å ha/bruke jaktradio.

Mange jaktradioer, feks ICOM kan også brukes som sikringsradio dersom kjøper har innhentet lisens fra Landbrukssamvirket FØR radioen kjøpes. For å kunne brukes som sikringsradio må det innstallers en egen brikke i radioen, og dette må gjøres FØR den leveres. Av en eller annen grunn går det ikke an å innhente sikringsradiolisens for å oppgradere en jaktradio man allerede har til å kunne bruke som sikringsradio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.