Gå til innhold
Dag G - Evje

Dette blir bare værre og værre! (jeger skjøt elghund)

Det er 3816 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Ja det er desverre mange som har våpen som ikke er skikket til det.

Når du er på jakt og ikke vet hva du skyter på så har du ikke noe på jakt å gjøre. Jeg vet desverre av flere og det har vært mye stygg jakting. Sånne holder jeg meg unna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er nok enig at slike jegere utgjør en større risiko enn hva en bjørn gjør, ja!!! :)

Hehe er vel ikke så stor sjans for noen av delene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det værste er at han som skjøt hunden sier han ikke viste åssen dyr somm satt å dro ibusta på elgen!!!

sitat: fvn.

Det som skjedde var forferdelig trist og jeg er vettskremt over å få livet snudd opp ned på to sekunder. Men jeg forholder meg etter dette kun til hundeeieren og ikke til media, sier han og legger på.

Hunden var med et annet jaktlag, og derfor kjente ikke jegeren til hunden før han så den sitte på elgen og rive i dyret med tennene. I følge forklaringer han har gitt, var han usikker på hvilket dyr som satt på elgen, før han altså skjøt hunden.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Me har vell hatt nokre slike tilfelle her i skogen og på hjortejakt.. Eg meina de va hundn te tannlegen som vart skotn.. Han va ute pao tur... Åsso ein gong for ein del år sia, vart det fyrt av eit skot som trefte ein av dei rammene som før va på slike pakkrammesekker, reine skjere flaksn..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja det er desverre mange som har våpen som ikke er skikket til det.

Når du er på jakt og ikke vet hva du skyter på så har du ikke noe på jakt å gjøre. Jeg vet desverre av flere og det har vært mye stygg jakting. Sånne holder jeg meg unna.

Jegeren viste nok veldig godt hva han skøt på...for var ikke hunden inne på feil terreng da??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jegeren viste nok veldig godt hva han skøt på...for var ikke hunden inne på feil terreng da??

Han skøt en elghund. Det er ganske åpenbart at jegeren skøt på noe han ikke var sikker på hva han skøt på, og sånt skal ikke skje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, mente at jegeren skøt elghunden med vilje. Jegeren mente vel at den hunden hadde ingenting å gjøre inne på hans jakt-terreng...

Men dette er jo bare synsing ifra min side...men hadde ikke overrasket meg, om det var tilfelle.

Blir uansett redd av slike "jegere", som ikke vet hva de skyter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke bare elghunder som lever farlig under jakta. Artikkelen nedenfor handler om en jeger som får en elg i siktet og fyrer av. Men så viste det seg at det var noe ganske annet han traff.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat fra Dagbladet: - Jeg har drevet med elgjakt i 22 år, har felt rundt 20 elg, og skjøt den siste nå lørdag. Men det at jeg skjøt denne sauen har gjort at jeg har begynt å spekulere på mulighetene for at det kanskje kan skje en ny ulykke en annen gang. Derfor avslutter jeg min karriere som elgjeger nå, sier han.

Takk og pris for det, det skremmende her er at dette var en erfaren jeger som klarte kunststykket og forveksle en sau med en elg.

Jeg bærer ofte foto stativet over nakken med to bein oppover, jeg bør nok slutte med det nå tror jeg :lol:

KJ

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg bærer ofte foto stativet over nakken med to bein oppover, jeg bør nok slutte med det nå tror jeg :lol:

Merkelig hvis jegere ikke klarer å se forskjell på en elg og en fotograf som går på hendene.. :o

Eller... var det beina på fotostativet du mente.. :evil:

Slike historier med jegere som skyter de merkeligste ting dukker dessverre opp fra tid til annen, heldigvis er det sjelden. Prøver å holde meg i litt åpnere områder om høsten, men nærsynte jegere er det vanskelig å gardere seg mot.. :evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig hvis jegere ikke klarer å se forskjell på en elg og en fotograf som går på hendene.. :o

Eller... var det beina på fotostativet du mente.. :evil:

Slike historier med jegere som skyter de merkeligste ting dukker dessverre opp fra tid til annen, heldigvis er det sjelden. Prøver å holde meg i litt åpnere områder om høsten, men nærsynte jegere er det vanskelig å gardere seg mot.. :evil:

Jeg har god kontakt med jegere i mange jaktområder rundt om i Norge og desverre hender det seg at det skjer og har skjedd alvorlige skytefeil de fleste steder.

På elgjakt skal det være en jaktleder og hvis han er bestemt og informerer om hva som skal gjøres og ikke gjøres så skal ikke sånne feil skje.

Jaktkamerater blir skutt, hunder blir skutt, stygge skadeskytinger i tett kratt ( hvem vet hva annet som kan befinne seg i det krattet.) Vådeskudd rundt kaffebålet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående sauejegern.Det som sto i avisa var ikke helt sant.Gubben parkerte bare børsa hjemme,han var fortsatt med på laget som hundefører og driver.Der verserer historier om at han skal ha gitt beskjed til postene om at de måtte være forsiktig,fordi det var en turgåer i området.Når turgåeren kom fram til postene,viste det seg at det faktisk var en ELG!!!!!!!! :)

Neste år var han på banen å skaut opp.men jeg vet ikke om han gikk på jakt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Risikoen for å bli skutt på jakt i Norge er minimal. Statistisk så dør det én jeger pr. andre år som følge av vådeskudd. Tror det hadde dødd mange flere hvis de hundretusener som jakter hadde holdt seg hjemme. Jakt er tross alt god trim.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har med vilje kjøpt en knallorange regnjakke som jeg bruker når jeg går tur i vaktsesongen. Har også sett hundeeiere gå med refleksvest i skogen. Det er nok ikke så dumt. Jeg er ganske bekymret over jegere med høy promille. Hører mange skrekkhistorier om en dram for hver rype som blir skudd...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 3816 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Skjult lenke - logg inn for å se den

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

• Av Vebjørn Holmslet Astad
      Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen
    • Av Kikut
      Hadde en mindre trivelig opplevelse på reinsjakta sist høst.
      Hadde en godt innskutt rifle. Som vanlig hadde jeg pusset og oljet løpet før jakta - nytt i år var at jeg også hadde gått løs med bronsebørsta inne i løpet og at jeg brukte såpass med pussepapir at det ble "trangt" å dra det gjennom løpet.
      Første skuddet på jakta ble mot en stillestående bukk med breisida til på ca 70 meter. Noe nedoverhelning mot dyret. Bom. Ingen skuddreaksjon på dyret og jeg fulgte flokken lenge. Flokken gikk etter hvert inn i naboterrenget og jegere der rapporterte at de ikke så noe skadeskutt dyr. På skuddstedet var det ikke tegn til treff, intet blod eller pels. Ettersøk samme dag og påfølgende dag uten tegn til noe dyrefall. 
      Altså med overveiende sannsynlighet en klar bom. Årsaker? :
      - Jeg var sliten etter å ha løpt etter flokken et par kilometer, men jeg følte jeg lå godt i anlegg og så dyret fint i siktet. 
      - Dårlig avtrekk i kombinasjon med svak helling nedover mot dyret? Rifla er innskutt med treffpunkt noen centimeter over siktepunkt på 100 meter. 
      - Så til det overskriften beskriver: En i jaktlaget forteller at han ofte når han skyter på bane, opplever at første skudd etter pussing av løpet, er skjevt. Jeg skøyt mot blink dagen etter nevnte jaktsituasjon og hadde fin samling. Kan det være at man bør være forsiktig med "blodpuss" av rifla før man fyker til fjells, evt. da passer på å skyte av et skudd i myra før man jakter?

Takknemlig for alle tanker og kunnskap noen måtte ha rundt dette. God påske!
    • Av Jonas H
      Rypejakt på Senja i kjempefint terreng og godt vær. Vi startet 3 stykk opp fra svartholla på Nord-Senja og inn til Svarthollavannet, her fikk vi Båttransport inn over svarthollavannet som dere kan se på bildet. Her slo vi leir utpå kvelden og fyrte bål, litt grilling og avslapping før vi gjør oss klar til første jakt dag. 

Bilde av Eirik og Eivind med en av dagens fangst. Under istinden. Mye fjellrype og se i dette området

Etter en lang dag i fjellet kommer vi til leiren og lager oss middag, godt og få tørre klær. Idag lagde vi Elgskav med sopp, løk, bacon og potetmos med hjemmerørt tyttebær.

Jeg og Eivind har lunsj på Pålfjellet, her gikk vi på 4 fugler, Eirik fikk en fin lirype her. Vi gikk videre til lasset som er nede i høyre bilde, her så vi en fugl på hele turen. eivind Fikk sen en fil fjellrype. Senjas høyeste fjell Breitind vises også bakerst i bildet. 

Nå er vi tilbake fra en lang dag i fjellet (ca 1.5 mil) det er pølsesuppe på menyen. Pølser, kålrot, gulrot, potet, sjalotlauk som dem sier, purreløk, smaker veldig godt med litt salt og pepper, vi bruker også buljong terning for litt mere smak utsikt fra leiren litt bedre middag for oss som ikke er så glad i realturmat! 

Fine kvelder med stjernehimmel og nordlys! på disse turene skulle man ønsket og ha godt kamera med seg! her lå vi ute og hadde bål og koblet hverdagen helt ut. 

så er det siste jakt dag, når har vi vert her i 4 dager, og idag er det mye vind ute i fjellet. Vi satser på og jakte i fjellsidene og holde oss unna toppene, vi hadde nokk oppi 20 sm noen plasser, fallvind fra fjellet er virkelig sterk. Jeg har 2 dager med mye bom, og idag er det min tur, det startet dårlig, men turen gikk tilbake til det store mikkefjellet i håp om og få fylt kvoten. Vi jakter lenge og Eirik får mye fugl, jeg fortvilet bare bommer! Men så, løsner det, jeg får kvoten min på ca 30 minutter, og dette var virkelig godt! endelig tilbake i rett modus. Vi har 10 fugler, noen fra dagen før som eivind ikke fikk med seg hjem. En dag men maks utteling kan man vel si! Mikkefjellet hadde mye fugl og by på, både li og fjellryper. Det blir nokk ikke siste turen hit. vi hadde og mange sjangser med 17hmr, dette hadde vi med oss på turen, men dette var også eneste dagen de ble liggende i leiren xp så typisk! flotte fugler!   

Siste kvelden blir tilbringet i teltet, det er mye ving så gryteretten blir lager i teltåpningen. Det virker som om at kvelden blir lang! men tvert imot så var det godt og like varm og mett, mens vinder suser ute, vi har jo litt attåt tel middagen som varmet godt i kaffen, jeg kom på en ide tidligere på dagen, jeg hadde jo ikke yatzi med, men jeg lastet det ned på telefonen mens jeg hadde dekning, så det ble en kveld med yatzi, radio og noen godt i koppen! (Helsport reinsfjell superligt 3) kjekt med2  åpninger i teltet, da kan man lage mat der det ikke er vind

God varm middag nytes etter lang dag med god fangst

Fint om morningen før hjemreise dag 5 Vi fulgte utløpet til demningen påtur hjem , gikk rørgata ned til bukkemoen og ble der hentet og kjørt til bilen ca 9 km og gå. sekken veide 28 kg når jeg var hjemme

Takk for oss Senja

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår.