Gå til innhold
  • Bli medlem

Stavangerområdet: Tips til helgetur


Jibbesen

Anbefalte innlegg

Annonse

Har bare vært der vestover sporadisk, men kan ihvertfall gje ein

aldri såliten advarsel kor du ikkje bør gå.

Det ser ut som mange tar anleggsvegen opp frå Ådneram

og så tar turiststien inn til Taumevatn.

Denne stien er ein tragedie og ein skam for DNT,

Gjørmesti på det værste.

Den burde vært sådd att og lagt opp i terrenget

og ført fram på meir tørr grunn.

Skam dykk i STF / DNT. !!!!!!!!!!

Frå Taumevatn og innover er det betre.

post-728-133474503645_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært der vestover sporadisk, men kan ihvertfall gje ein

aldri såliten advarsel kor du ikkje bør gå.

Det ser ut som mange tar anleggsvegen opp frå Ådneram

og så tar turiststien inn til Taumevatn.

Denne stien er ein tragedie og ein skam for DNT,

Gjørmesti på det værste.

Den burde vært sådd att og lagt opp i terrenget

og ført fram på meir tørr grunn.

Skam dykk i STF / DNT. !!!!!!!!!!

Frå Taumevatn og innover er det betre.

Tiltredes Dag!

Var sjøl på de kanter seinest i helga på jakt, og kan skrive under at det var mye gjørme. All treplankene på myrene ser ikke ut til å ødelegge terrenget noe mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er utrolig mange steder å dra på tur til, men hvis jeg skal anbefale deg noe på denne tiden av året så ville jeg ha tatt turen til Støle Turisthytte.

Du kan velge å gå inn fra Maudal. Da kjører du til Byrkjedalstunet, og fortsetter opp til Maudal istedet for å kjøre til Hunnadalen. ( Cirka 1,5 times kjøring fra byen) Turen inn til støle tar mellom 5-7 timer alt ettersom. Det er ikke merket løype med røde Ter, men du finner lett frem. Noen steder er det vardet også. Jeg tok denne turen for to uker siden, det er en fin tur inn til hytta.

Fra Støle kan du velge å gå til Tomannsbu Turisthytte, og så ta deg ned til Hunnadalen hvor du haiker ned til Byrkjedalstunet, og labber opp til bilen i Maudal.

Du kan se på oversiktskartet til Stavanger Turistforening at det går flere løypetraseer inn til Stølehytta. Alle sammen er flotte turer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellgeita skrev:

Var sjøl på de kanter seinest i helga på jakt, og kan skrive under at det var mye gjørme. All treplankene på myrene ser ikke ut til å ødelegge terrenget noe mindre.

Du har vel ikkje tilfeldigvis støvler i små nummer 36-37 ?(spor i gjørma),

og kanhende tilhold på statskog si hytte i nordenden av Taumevatn.

Nei synes stien inn var ille. Vil ikkje bruke den meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellgeita skrev:

Var sjøl på de kanter seinest i helga på jakt, og kan skrive under at det var mye gjørme. All treplankene på myrene ser ikke ut til å ødelegge terrenget noe mindre.

Du har vel ikkje tilfeldigvis støvler i små nummer 36-37 ?(spor i gjørma),

og kanhende tilhold på statskog si hytte i nordenden av Taumevatn.

Nei synes stien inn var ille. Vil ikkje bruke den meir.

Hm.. Bruker 43 i skonummer..

Vi lå på Tamevassletta i nordenden av Taumevatn ja. Hvordan visste du det?

Støtter den. Neste gang jeg skal innover i de traktene går jeg heller inn lenger nord, via Grøna plaset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo rundt lysefjorden. Ellers kan du jo gå fra nes-viglesdalen-stakken og videre-->

Meget fin tur er fra vinddalen til flørli, men det går unna på 1dag. Men du kan jo gå mot kjerag og turisthyttene den vegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare rein gjettning. Hadde vært på dagstur innover mot Grøna Plasset.

Veit ikkje kven som har fiskeretten der så ville helst ikkje treffe på folk.

Skar like godt inn i småskogen då eg såg det var folk på hytta.

Måtte vade Storvassåni og blei sjølvsagt kliss blaut.

Er det noen bru lenger oppe ?

Tror ikke det er bro her nei. Tidligere i sommer gikk det greit å vade elven oppe ved Storevatn, men tenker det kan være vanskelig der også på denne tiden.

Med hensyn til fiskerett ved Grøna plasset så kan alle fiske der, og i resten av Njardarheim Veidemark så sant de har løst fiskekort. (Men sjansen for å bli tatt er marginal :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hos Stavanger Aftenblad får kjøpt bøker med en mengde turforslag.

Stavanger turistforenings nettsider har også mange gode forslag som dekker turer hvor en kan legge inn besøk eller overnatting på hyttene i området.

Skal en ta hensyn til kort kjøretid ville jeg foretrukket Frafjordheiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Beklager å gjenopplive en gammel tråd, men navnet passet så bra.

Vi er 3 gutter som skal på tur, destinasjonen er Lysefjorden og områdene rundt. Ettersom ingen av oss er særlig kjent i områdene så har vi egentlig bare valgt oss en rute på måfå og satser på det beste :wink: Men en bør vel alltid forhøre seg med kjentfolk før en trasker ut :wink: vi har tenkt oss innom Prekestolen og tenkte å gå inn mot Sandvatnet og kanskje Lyngsvatnet. Noen som er kjent og kan si noe om hvor lang tid det vil ta, timer eller dager, inn til Sandvatnet? Og om det er særlig med snø i de områdene nå og hvordan det normalt vil være i slutten av April? Hvordan er mulighetene for å fiske, hvis det er noen i det hele tatt?

Vi planlegger veldig løst, som om det er noen som har gode tips til alternative ruter så kom med dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Er det noen som har tips til hvor helgeturer med telt kan legges innen grei avstand fra Stavanger? Tenker f.eks. opp av Frafjord, Forsand eller Nes/Lyngsheia. Hvis det det i tillegg medfølger opplysninger om fiske/kjøp av kort så er det helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale en liten kosetur jeg hadde i slutten av sist sommer; ruta gikk i fra Nes-Viglesdalen-Stakken-Grasdalen-Melands Grønahei-Kleivaland. Ved Stakken kan du velge om å ta opp til Nilsebu i stedenfor til Grasdalen. Dette kan jeg anbefale (selv om jeg ikke har vert i Nilsebu) til fisking, da grunnen til at hytta ble bygd var fisking (les. Nils i fra viglesdalen bygde ei bu på den beste fiskeplassen han visste). Er ikke sikker på om du trenger fiskekort der, siden jeg ikke har gjort det selv.

I fra Nilsebu kan du da gå tilbake til Stakken eller bare gå sørover i ca. 20km (tror jeg) for så å ende opp i Lysefjorden. Dette kutter turen ned til bare to dager (en natt).

Når jeg gikk den lange ruta starta jeg i fra Nes ca. kl 19.00 for så å sove midt i mellom Viglesdal og Stakken. 2. overnattinga ble like etter Melands-Grønahei. Etter Melands-Grønahei er det nesten bare nedover til du kommer til Kleivaland. Jeg overnattet i telt. Melands-grønahei kan være ganske så full om du kommer sent på kvelden der (det gjorde jeg).

Velger du da å gjøre som meg (stå opp tidlig å gå ned), kan du fortsette turen inn mot Trodlatysdal. Her skal det visst være helt utrolig fint -og ja, tross at du enten må vandre i 1.5 time eller ta båt inn, så er det faktisk folk som bor der enda! Det er bare snakk om noen få familier, de var forøvrig på NRK programmet "Der ingen kunne tru at nokon kunne bu" for noen år tilbake. Når du har kommet deg til Trodlatysdal kan du bare vandre over fjellryggen som skiller Trodlatysdal og Viglesdalen. Slik slipper du å få noen til å hente deg i Kleivaland.

Kart selges desverre ikke lengre over området, men stien er meget godt oppmerket og det skal ikke være noe problem å komme seg frem hvis du har forberedt deg godt. Jeg hadde heller ikke kart, men om jeg skulle gå meg bort hadde jeg kart i fra Norgesglasset som en nødløsning.

Håper dette hjalp noen med valg.

Og ja, Nes er ca. en times kjøring i fra Tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det er særlig med snø i de områdene nå og hvordan det normalt vil være i slutten av April? Hvordan er mulighetene for å fiske, hvis det er noen i det hele tatt?

Vi planlegger veldig løst, som om det er noen som har gode tips til alternative ruter så kom med dem :D

Det er normalt snø i heia til juni.

Som regel godt skiføre til noe ut i mai - spesielt over 900 moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til hvor helgeturer med telt kan legges innen grei avstand fra Stavanger? Tenker f.eks. opp av Frafjord, Forsand eller Nes/Lyngsheia. Hvis det det i tillegg medfølger opplysninger om fiske/kjøp av kort så er det helt topp!

Det er litt avhengig når turen skal gå. Det er muligens snøfritt nede i dalene alt i mai, men oppe i høyden vil det ligge snø en god stund.

Skulle jeg anbefale noe, så er turen inn Fidjadalen opp av Mån et bra sted å starte. Det er fisk i både Månvannet og Fidjavannet, selv om det er blitt mye smått. Denne turen har jeg selv tenkt på om ikke alt for lenge.

Terenget mellom Frafjord og Fossand, opp mot Frafjordhatten, er også fin. Her er det mulig å kjøpe fiskekort på parkeringsplassen. Masse fine teltplasser.

Det er også en del som tar turen innover Madlandsheia, men her vet jeg ikke om det er fisk i vannene.

Jeg har hørt at det er fisk i Fisketjønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.