Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-tex "Performance shell" og "Pro shell"


johanhs

Anbefalte innlegg

Jeg ser at Gore lanserer nyvinninger i disse dager. "Performance shell" og "Pro shell" kalles de for. Er det noen som vet hva forbedringen består i? Er det store forbedringer i.f.t. XCR? Jeg prøvde en gang å finne ut hvor mye forskjell det var mellom "vanlig Gore-Tex", XCR og PackLite, men det var jammen ikke lett... Kanskje ikke forskjellene er så store siden de ikke vil oppgi noen tall... :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I alle beskrivelsene jeg har sett på den nye produktlinjen til Gore-Tex er at de nye stoffene er lettere og mer slitesterk.

Fra reklamen:

En ny generasjon Gore-Tex er her og har altså fått navnet Pro Shell. Forskjellen fra den tidligere XCR-kvaliteten er at innsiden av materialet nå består av vevet nylon der det før var en strikket polyester. Nylonmaterialet er mer slitesterkt, så dette vil minimere risikoen for at innerforet slites og fliser seg opp. Nylonveven kan i tillegg være tynnere og mer åpen, noe som gjør at plagget blir mykere og mer behagelig og vekten lavere.

I tillegg stiller Gore strenge krav til plagg som skal få lov til å bruke denne nye Gore-texen og kalles Pro Shell. De må oppfylle krav om funksjonalitet og bruksområde i en annen grad enn andre produkter. Gore-tex Pro Shell vil derfor også være et kvalitetsstempel, og kjøper du en Pro Shell jakke eller bukse, kan du være sikker på at du får det beste både når det gjelder funksjon, slitestyrke og komfort.

Jeg har tro på Gore-Tex ut i fra egen erfaring. Ingen over i hvertfall, men jeg har også god erfaring med Dermizax som Bergans bruker.

Har man dårlig erfaring kan man jo prøve garantien. Fra nettsiden til Gore-Tex: "If you are not completely satisfied with the waterproofness, windproofness or breathability of your GORE-TEX® outerwear then we will repair, replace or refund your purchase price. "

Synes det er betryggende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Performance Shell er vel en slags mellomting mellom Proshell (eller XCR) og Paclite

Mener jeg også leste at to-lags Performance Shell skulle være mer lydløst. "Vanlige" Gore-Tex produkter har det jo med å bråke mer enn jeg setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det (rimelig sikker på at dette stemmer):

-Pro shell: Ny utgave av XCR. Lettere, mer slitesterk og bedre pusteevne.

-Performance shell: Gamle XCR, men nytt navn.

-PacLite: Samme gamle. Lett og best pusteevne, men ikke like vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det (rimelig sikker på at dette stemmer):

-Pro shell: Ny utgave av XCR. Lettere, mer slitesterk og bedre pusteevne.

-Performance shell: Gamle XCR, men nytt navn.

Så Performance shell er samme som gamle XCR. Men jeg mener jeg leste at 2-lags Performance Shell skulle være mer lydløst enn gamle Gore-Tex. Kanskje ikke helt riktig det da?

-PacLite: Samme gamle. Lett og best pusteevne, men ikke like vanntett.

Før har jeg blitt fortalt at PackLite pustet dårligere enn XCR, og at den eneste fordelen med Packlite var vekten.

Det som man ihvertfall kan konkludere med er at det ikke er lett å finne ut hva disse forskjellige Gore-Tex stoffene egentlig er gode for. Har aldri funnet tall på mm vannsøyle eller antall liter vann pr. m2 pr. time eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står at den skal være 100% vantett, er det mange her på fjellforum som kan si de har brukt et plagg aktivit i mer enn ett år og aldri blitt våte i regn?

Og hva gjør man om Gore-Tex'en ikke holder tett?

Kan ikke se at det finnes noe service senter i norge...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som man ihvertfall kan konkludere med er at det ikke er lett å finne ut hva disse forskjellige Gore-Tex stoffene egentlig er gode for. Har aldri funnet tall på mm vannsøyle eller antall liter vann pr. m2 pr. time eller lignende...

Har du sjekket Gore Tex sine sider før du konkluderte? Se her

Sjekk også hvilke kvalitetstester de har på tøyet.

Når det gjelder garantien så henvises man til den butikken man handlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket Gore Tex sine sider før du konkluderte? Se her

Ja, jeg har vært inne på gore-tex.com og surfet. Jeg synes det står veldig lite facts der. Det er mest bruk av mer eller mindre sterke superlativer for å beskrive stoffene. Jeg fant ikke noe data på noen av stoffene på hjemmesiden, heller ikke på den linken du refererte til. Kanskje jeg ikke så på rett sted på siden. Kan du referere det du tenkte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært inne på gore-tex.com og surfet.

OK... Går ut i fra at du har sett på Quality testing øverst på siden og de forskjellige typene tester de har. Jeg vet ikke hvor mye man kan stole på tall i denne sammenheng. Gore-Tex er vel bare membranen. Det er forskjellige stoffer ytterst så vidt meg bekjent.

Det er lov til å være kritisk for dette er reklame, men slagordet " lifetime guarantee for the entire finished product" betyr at du kan ta det med i butikken du handlet. "If you are not completely satisfied with the waterproofness, windproofness or breathability of your GORE-TEX® outerwear then we will repair, replace or refund your purchase price."

Jeg synes det er betryggende - det er lifetime warranty. Jeg husker at når jeg kjøpte min jakke så sa de i butikken at jeg kunne tilbake når som helst og få den ordnet eller byttet om det skulle være noe.

Er det noen som har dårlig eller god erfaring med denne garantien forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står at den skal være 100% vantett, er det mange her på fjellforum som kan si de har brukt et plagg aktivit i mer enn ett år og aldri blitt våte i regn?

Og hva gjør man om Gore-Tex'en ikke holder tett?

Kan ikke se at det finnes noe service senter i norge...?

Blir søkkvåt i regn, av svette ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står at den skal være 100% vantett, er det mange her på fjellforum som kan si de har brukt et plagg aktivit i mer enn ett år og aldri blitt våte i regn?

Og hva gjør man om Gore-Tex'en ikke holder tett?

Kan ikke se at det finnes noe service senter i norge...?

Neppe, og tror ikke man får gjort så mye med det heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... Går ut i fra at du har sett på Quality testing øverst på siden og de forskjellige typene tester de har. Jeg vet ikke hvor mye man kan stole på tall i denne sammenheng. Gore-Tex er vel bare membranen. Det er forskjellige stoffer ytterst så vidt meg bekjent.

Det er lov til å være kritisk for dette er reklame, men slagordet " lifetime guarantee for the entire finished product" betyr at du kan ta det med i butikken du handlet. "If you are not completely satisfied with the waterproofness, windproofness or breathability of your GORE-TEX® outerwear then we will repair, replace or refund your purchase price."

Jeg synes det er betryggende - det er lifetime warranty. Jeg husker at når jeg kjøpte min jakke så sa de i butikken at jeg kunne tilbake når som helst og få den ordnet eller byttet om det skulle være noe.

Er det noen som har dårlig eller god erfaring med denne garantien forresten?

Ja, det er mange store ord og superlativer å finne på gore-tex.com, men jeg har enda til gode å finne noen tall på hvor gode disse matrialene er. Det burde jo være mulig å oppgi pusteevne og regnmotstandighet. Jeg har sett det oppgitt på andre materialer fra andre produsenter. Det er jo ikke godt å vite om disse nye Gore-Tex stoffene er så rare nyvinningen når det ikke er oppgitt noen forbedringstall.... :D

Når det er sagt, har jeg alltid vært fornøyd med Gore-Tex klærne mine. Og også Dermizax membranen til Bergans. Den største forskjellen jeg opplever i praktisk bruk er at Dermizax er mye mer lydløst. Det var derfor interessant at to-lags Performance Shell skulle være ganske lydløst. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt et eller annet sted at Gore-tex skal ha en vannsøyle på 28 000mm (for referanse, Dermizax skal ha 20 000mm i følge Bergans). Vet ikke helt hvor jeg har dette tallet fra da, så det bør tas med en klype salt...

Her er det foretatt en test av pusteevnen til forskjellige tekstiler. Lavt tall er bra i den første grafen og høyt tall er bra i den andre. Som man ser Gore-tex xcr kommer ganske bra ut. Den er ikke blant de aller beste, men bedre enn flertallet. Gore-tex er også noe bedre enn Dermizax på området, men forskjellen er ikke akkurat enorm.

Det er viktig å huske at denne testen sier noe om vann- og vinntettheten til tekstilene, noe som er ganske vesentlig i en sammenlikning. Det er dessverre heller ingen sammenlikning av de forskjellige gore-tex-membranene, bare xcr og "standard" (litt usikker på hva forskjellen på de er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det foretatt en test av pusteevnen til forskjellige tekstiler. Lavt tall er bra i den første grafen og høyt tall er bra i den andre. Som man ser Gore-tex xcr kommer ganske bra ut. Den er ikke blant de aller beste, men bedre enn flertallet. Gore-tex er også noe bedre enn Dermizax på området, men forskjellen er ikke akkurat enorm.

Det er viktig å huske at denne testen sier noe om vann- og vinntettheten til tekstilene, noe som er ganske vesentlig i en sammenlikning. Det er dessverre heller ingen sammenlikning av de forskjellige gore-tex-membranene, bare xcr og "standard" (litt usikker på hva forskjellen på de er).

Ser ut som at det bare er Triplepoint som er i nærheten av Gore-Tex på pusteevne av membranstoffene i testen. Schoeller Dryskin og Nextec har ikke membran. Triplepoint kommer heller ikke så bra ut når relativ luftfuktighet øker på, og det er jo når en nærmer seg svetteterskelen (og over) at en trenger ventilasjon!!

Ser også at XCR og vanlig GT ikke har så stor forskjell når relativ luftfuktighet øker.

Hvis en derimot sammenligner med den rene membranen, altså uten at membranen er laminert til noe stoff, ser en at denne har ekstremt mye bedre pusteevne. Det er altså tydelig at hvordan stoffet lamineres til membranen har mye å si, og at produsenten har forbedringspotensiale her. Hvis Gore har funnet på noe nytt og smart i det siste, så kan det altså potensielt være et mye bedre stoff som kommer i salg nå. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.