Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Lamannshaugen, Nord-marka Nord


oyvindrk

Anbefalte innlegg

En rå og fuktig onsdag 24.10 gikk turen fra Grua togstasjon langs Gjøvikbanen med sykkel, en turkamerat og jeg. På veien skulle vi innom Lamannshaugen, før vi etter det skulle sykle gjennom Nord-marka tilbake til Oslo. Og for et utsyn som skulle vente på oss oppe på Lamannshaugen, litt over 700 moh. På veien opp trodde vi det holdt på å letne og klarne opp, men så var det bare det at vi skar gjennom det lave skylaget og kom over det. Fantastisk utsyn fra denne lokale toppen. Skyteppet som lå foran oss var utrolig å se ned på.Geografien gjør at man ser mye og langt. Hadeland ligger vel rett nedenfor, da Lamannshaugen på en måte utgjør siste del av Nord-marka, og terrenget vender nedover herfra.
Onsdag var det noe disig i det fjerne nordvest, men forrige gang jeg var her kunne man klart og tydelig se kjente strukturer i det fjerne. Kikkerten var jo her til god hjelp. Tjørnholstind og alle de andre fjellene som ligger ved siden av vestover lyste fram.. Jeg er ganske sikker på at også Knutholstind kan sees.
Gaustatoppen ser man klart.
Absolutt en tur å anbefale, da dette er et praktfult utsiktspunkt. Men sykkelturen hjem til Oslo er en lang tur, særlig hvis været er så vått og rått som det var da vi kom under skylaget på vei hjem.

post-3351-133474503072_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin topp med solid utsikt! Synd dere gikk glipp av mye av den.

Prøv gjerne en gang til når det ikke er skyer.

Det er flere veier og stier oppi der. Synes dere det var vanskelig å finne riktig vei ?

Det er helt sikkert utsikt til Jotunheimen, men jeg er usikker på hvilke topper. Knutsholstind er en mulighet og jeg tror Kalvehøgda er synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en god del stier oppi der! Stier, nesten som gamle gjengrodde veger. Ikke lange biten når man går (delvis sykler!) opp østfra blir det vel fra skogsveien der ved Myllavannet. Gikk greit å finne veien opp. Men muligheter for å rote litt pga enkelte større stikryss!

Og for en som gjerne skulle ha vært og gått i Heimen, hjelper det jo på litt å kunne se den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.