Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompassklokker


dfence81

Anbefalte innlegg

Heisann,

Lurte bare på om det er noen som har erfaring med å bruke kompassklokker opp mot kart, altså å legge opp kursen etter kompasset på klokken? Dette er jo selvfølgelig ikke på langt nært så praktisk gjennomførbart som med et vanlig kompass, men lurer altså om det er noen som har erfaringer fra bruken av kompassklokker i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forsøkt denne kombinasjonen og mener at kompassklokker er ubrukelige til å ta ut kompass kurser fra kart! Grunnen er at det er vanskelig å plassere klokken riktig på kartet, i forhold til et vanlig kompass. Det går selvsagt an å gjøre det, men er plundrete og blir fort unøyaktig :?

Jeg mener derfor at kompass på klokker kun er brukbart til å finne riktig himmelrettning hvis man er i tvil om den, og vil derfor ikke anbefale deg å stole på at du skal kunne navigere ved hjelp av kart og klokke kompass. Hvis du velger å forsøke dette anbefaler jeg at du har med et "vanlig" komass i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som hadde meninger om dette! :wink:

Jepp, det var den erfaringen jeg har gjort meg også. Har prøvd litt forskjellige varianter og samtidig tatt ut kursen med komapasset for sammenligning, men det er ikke resultater å hoppe i taket for nei! :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.