Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt til løping, padling, skigåing i nordnorge:)


Kristin

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har selv erfaring med både Silva L1, LX og 480 (den store halogenlykten).

Her vil jeg helt klart anbefale Silva LX som leveres med oppladbart batteri som varer lenge.

Lykta gir kraftig lys fra en 5w diode, og lysstyrken er i lumen målt til å være kraftigere enn for Silva 480.

På vedlagt link (klipp ut og lim inn i Adresse feltet i browseren) finner du en test av forskjellige hodelykter.

http://forbruker.no/pengenedine/pristester/article1593550.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips. Ekstremt mye lys for pengene og morsomt å lage:)

1) fjern pære og elektronikk fra din gamle hodelykt.

0,- kr

2) bestill siste generasjons LED pærer med reflektorer og optikk. 4x 5w

300-400,- kr

3) Skaff deg en driver til systemet. Buckpuck, nFlex el.

150-200,- kr

4) Litt småelektronikk (ledninger, et par brytere osv.)

100,- kr

5) Valgfritt batteri (12xAA, oppladbare, Li)

Jeg bruker batteri fra en drill jeg hadde liggende. Kan også kjøpe enkelt-celler, eller slike pakker som man bruker til radiostyrte biler el.

for 600-900 kroner (eks batteri) har du en hodelykt som matcher de dyreste i den testen som nettopp ble nevnt. Det finnes flere "oppskrifter" på hvordan man kan lage slike lykter på internett. Det er mye lettere enn man skulle tro. En fordel er at man får de siste LED pærene som er utviklet. Foregår en voldsom utvikling på dette feltet og det kommer nye pærer hvert år. Da har du fordelen med at du kan lett bytte ut pærene, men beholder resten av systemet. Mao veldig billig å oppgradere.

Men bruk litt ekstra på batteriene. For 500-1000 kroner for man mye kraft, lette batteri og lader

Dette er det kraftigste jeg har sett av lykter, smiler hver gang jeg bruker'n:)

(Så litt på specs'n til de lyktene som ble testet. Til sammenligning får du en lykt som har 4 av Silva LX's ene pære. Eller Lupine Wilma til under en fjerdedel av prisen. Ser at den vil være kraftigere enn wilma, wilma kjører 3w på hver pære. du kan klare 5w!)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucido TX1 tror jeg modellen heter. Princton Tec har også gode lykter. Prisen på disse lyktene ligger vel på ca 1000lappen..

Velkommen til nord!!

Hvor i nord skal du campe ?? hehe

Flytter til Mo i Rana til sommeren:) Til kjæresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Hvis Kristin skal flytte til Mo til sommeren 2008 så har hun god tid til å finne en passende lykt. Det blir ikke skikkelig mørkt der før langt ut i september, husk det er Nordnorge. Jeg har selv funnet at en av Pezl sine lykter Myo XP passer meg godt. Lyser lenge(tror jeg skifter batteri to ganger i året, og jeg går tur med hunden hele vinteren hvor jeg bruker lampa daglig). Lyser godt nok for skigåing og vanlig løping. Jeg fant lykta på tilbud for ca 300 kroner, så jeg kjøpte liksågodt en til kona også.

Den er lett og grei å ha i lomma, og grei nok å få på seg. Et par ganger har den slått seg på av seg selv i lomma, men det var fordi jeg ikke hadde satt den slik at påknappen blir beskyttet. Jeg synes det er fint med et indikator-lys som viser 70% og 90% oppbrukt batteri. Siden batterikapasiteten er så god og batterier av type AA er så billige har jeg ikke giddet å kjøpe den varianten med batteripakke til å ha innenfor jakka. Det blir for mye møl med ledninger og slikt som henger seg fast i hundskitposer og votter og godbiter til hund osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan også bare skryte av myo XP, har hatt den i et år nå (betalte 200 på OBS sport City Syd, Trondheim) og synes denm fungerer kjempefint. På treningsturer på ski bruker ejg derimot Silva halogen lykta, fordi i bratte utforkjøringer gir myo xp for dårlig lys, men for all del, til den prisen er det ei kjempelykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan også bare skryte av myo XP, har hatt den i et år nå (betalte 200 på OBS sport City Syd, Trondheim) og synes denm fungerer kjempefint. På treningsturer på ski bruker ejg derimot Silva halogen lykta, fordi i bratte utforkjøringer gir myo xp for dårlig lys, men for all del, til den prisen er det ei kjempelykt!

Siden du nevner Obs så har de akkurat nå salg på disse lyktene igjen. Bl.a. Silva 480 til 1749,- er vel ganske ok pris og den Myo Xp til rundt 200,-

http://kundeaviser.inkognito.no/aviser/obs/city-syd/index2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5led + halogen av denne versjonen http://en.petzl.com/petzl/LampesGammes?Gamme=45

Super lykt, 4stk LR14 (halvstore). Vanntett til 4-5meter. Anbefales

Jeg har en slik hodelykt. Men i løpet av de tre åra jeg har hatt den har den blitt lite brukt fordi den er så diger, og batteriene veier så mye. Når jeg er på tur har jeg som regel kun med en liten ledlykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Kristin skrev: Jeg har en slik hodelykt. Men i løpet av de tre åra jeg har hatt den har den blitt lite brukt fordi den er så diger, og batteriene veier så mye. Når jeg er på tur har jeg som regel kun med en liten ledlykt

Nettopp mitt poeng Kristin. Send en takk til Kjiver som fant Myo XP til bare kr 200. Det er et kjempekjøp, du blir ikke skuffet.

Gled deg forresten til å komme til Mo. Fantastisk fint turterreng rundt byen. Var på Oksskolten i sommer. Fantastisk tur. Fine hytter i området, og i tillegg har du jo Saltfjellet og billig pappvin over grensen i Hemavan. Hva mer kan man ønske når man i tillegg har kjæresten med seg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.