Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt_Hjelp


Kongle

Anbefalte innlegg

Annonse

Her er et knippe ulike typer telt å vurdere

Helsport Trollspiret (3,8kg), Stetind (3,5kg) eller Fjellheimen X-trem 2 (3,8kg), alle med stormmatter

Hilleberg Keron 2 (3,6kg), mangler stommatter (+200/300g?)

Bergans Cho-Oyo (2,5kg), med stommatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange synes å ville ha stormsikre telt. Ta en titt her: http://met.no/met/met_lex/a_f/beaufortskalaen.html se på avsnittet Beaufortskalaen - vindens virkninger i fjellet. Tenk så igjennom om man virkelig vil ha et telt produsenten markedsfører som 3-sesongs telt. Men man har jo alltids vindsekken i bakhånd, ikke sant?

Det verste jeg har vært utsatt for på tur er liten storm i sommerfjellet med Ringstind 2. Etter et par timer fant jeg en teltplass i le, så jeg lå ikke eksponert med teltet. Ett eller annet sted har jeg lest om en som måtte ned fra fjellet midt om natten med Ringstind pga været. Nei, Ringstind og Unna er ikke sammenlignbare konstruksjoner, men de begge er hva produsenten markedsfører (og må stå inne for) 3-sesongs telt. Unna er sikkert fint til sitt bruk, men ikke pokker om jeg ville ha stolt på det for å ligge eksponert på fjellet i storm. Kuling derimot....

Til vinteren skal kompisen og jeg øve oss på Norefjell med Spitsbergen 4 Camp en helg med mye vær. Vi får vel rapportere tilbake etter den seansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unna:

Unnas yttertält är tillverkat i ultralätt Kerlon 1200 vars rivstryka på 12 kg är mycket starkare än många andra expeditionsklassade vävar på marknaden. Unna är därför ett mycket bra tält för användning ovanför trädgränsen i alla väderlekar förutom de allra mest extrema, nedanför trädgränsen klarar Unna alla väder.

Keron:

Det exceptionellt starka yttertältet är tillverkat i Kerlon 1800. I kombination med de 10 mm tjocka tältstängerna är Keron och Keron GT två av våra absolut kraftigaste tält-modeller. Förhållandet mellan modellernas utrymme och vikt samt styrka och vikt ger utmärkta egenskaper. I kombination med dubbeldörrskonstruktionen gör det dem till utmärkta fyrasäsongstält som med fördel kan användas i regioner ovanför träd-gränsen. Båda Keronmodellerna lämpar sig väl på turer i snörika områden med snabba väderväxlingar.

OK, i kommunikasjon er det opp til mottaker å tolke avsenders budskap. Jeg tolker Hillebergs budskap at de står inne for Kerons kvaliteter i vinterfjellet, mens for Unnas del er det væravhengig. Det for meg er et signal om at Unna er et 3-sesongs telt.

Når det først er sagt, opererer du med den 5. sesongen mht til klassifikasjon? I så fall er Unna 4-sesong og Keron 5-sesong.

Tents are mainly rated 2,3,4,5 seasons. 5 Season I hear you say? We don’t have 5 Seasons. Well, try taking it up a mountain, 5 season tents tend to be classed as mountain tents.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke Hilleberg Unna være et godt alternativ?

Er det noen fordeler ved Bibler fremfor Unna?

Kapt11

Har ikke satt mine ben i et Unna, men har endel uker i et Bibler Eldorado. De første fordelene jeg kan komme på er at Eldorado bare har en pustende duk, er lett å sette opp (noe Unna sikkert er også) og at ytterduken blir helt stram slik at det ikke blafrer i den. Kondens har jeg ikke slitt veldig med, med unntak av en natt da jeg hadde lagt meg til å sove med lukene mot vind/regn åpne slik at teltet ble klissvått innvendig. Da var det i tillegg så tett tåke at jeg neppe hadde 2 meter sikt. Men med litt forsiktig bruk av primus ble det fort tørt. Duken puster virkelig godt :arrow:

Et alternativ til begge disse teltene er vel Bergans Cho-Oyo, som også har en duk. I tillegg har det stormmatter for dem som insiterer på at det trengs. Ser ikke helt behovet på et telt som bare har en duk det ikke kan blåse innunder :arrow:

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.