Gå til innhold
  • Bli medlem

Kovea booster +1


Øystein_S

Anbefalte innlegg

TrondA

Jeg bøyer meg for dine tekniske vurderinger om forvarming. Jeg har egentlig trodd at forvarmingssløyfa sin oppgave var å få ned viskositeten i bensinen sånn at mer kommer ut av dysa, og at den fordamper og tenner lettere når den kommer ut. Den kan jo ikke fordampe inne i røret. Men dysa må være like varm for det, ellers funker det ikke.

Koveaen er suveren for svære snøkjeler og raske oppkok, selv om den bruker like mye bensin pr. liter som Novaen. Jeg gjorde noen sammenlignende målinger som ligger her et sted. Jeg liker også pumpa i Koveaen bedre.

Alt det til tross, jeg ville også ha byttet tilbake til Novaen dersom jeg kunne stole på den - særlig koblingene, som vi har snakket om så mange ganger.

Hva kommer det av at slimhinnene og øya blir mer irritert av Koveaen - er det det du nevnte lenger oppe med benzen og CO utlipp? Forstår jeg deg riktig til at det ikke skal være noe problem med mindre flamme slik at den brenner helt blått? Jeg har ikke lagt merke til om det er forskjell.

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen, Stein!

Takk for klok tilbakemelding. Vi vet at all gul flamme handler om ufullendt forbrenning. Sotutvikling og skumle avgasser. Min erfaring med Kovea handler om en smal sone for optimal forbrenning. Jeg kan ikke koke for smått - da blir det hakkete og støtvis tilførsel av drivstoff. Disse småkokeproblemene vedvarer til du fyrer ganske skikkelig. Pumper du for ivrig nå blir det fæle gule flammer konstant ytterst i blåskjæret og følelsen av å bli solblind kommer snikende... På Nova han du jammen sende et gulstøt rett i sårbar teltduk, men du har fått mange forvarsler. Novaen er MYE BEDRE på småkok og du hadde her tidligere en kjempe god ide om årsaken. Godset i brennerhodet på Novaen forblir varmt tross mindre tilførsel av drivstoff.

Egentlig tror jeg hele stasen fra Kovea egentlig er en gassbrenner som har fått en dyse liten nok til å passe til bensin også. Dette med forvarmingsbøyle er en LPG - greie! Bare se hvor god gassbrenneren for Trangia stormkjøkken har blitt. Der kan forvarmerbøyla holde gassen i drift til minus 10! (Kommer rett fra snøhuletur med speidere og så gassdrift i minus 8 til 12 gjennom hele helga med slik brenner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrondA

Jeg bøyer meg for dine tekniske vurderinger om forvarming. Jeg har egentlig trodd at forvarmingssløyfa sin oppgave var å få ned viskositeten i bensinen sånn at mer kommer ut av dysa, og at den fordamper og tenner lettere når den kommer ut. Den kan jo ikke fordampe inne i røret. Men dysa må være like varm for det, ellers funker det ikke.

Koveaen er suveren for svære snøkjeler og raske oppkok, selv om den bruker like mye bensin pr. liter som Novaen. Jeg gjorde noen sammenlignende målinger som ligger her et sted. Jeg liker også pumpa i Koveaen bedre.

Alt det til tross, jeg ville også ha byttet tilbake til Novaen dersom jeg kunne stole på den - særlig koblingene, som vi har snakket om så mange ganger.

Hva kommer det av at slimhinnene og øya blir mer irritert av Koveaen - er det det du nevnte lenger oppe med benzen og CO utlipp? Forstår jeg deg riktig til at det ikke skal være noe problem med mindre flamme slik at den brenner helt blått? Jeg har ikke lagt merke til om det er forskjell.

Mvh Stein

Kan du måle gjengene på stussen på Kovea'n der du skrur på slangen? Diameter og helst mm pr gjenge.

Hvis vi kan lage en enkel overgang så slangen fra Kovean påsser på Novaen så har du vel løst alle problemene.

Med litt forsiktig start kan faktisk Novan gå på gass også!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den er kommet. Prisen har gått ned betraktelig også! :D

Ovennevnte sitat er fra 2008.

Har i dag (19.04.10) prøvekjørt min nyinnkjøpte Kovea booster. Denne ble innkjøpt nå i april 2010, fra Sportsnett.no. For å finne frem til "rett" brenner brukte jeg blant annet denne tråden. Ovennevnte sitat fra TURUT som virker til å være en av importørene, gjorde at Kovea Booster til slutt ble valgt. For å hindre at andre får gale forhåpninger føler jeg at jeg må dele mine meninger og vurderinger av brenneren.

Stillbrenner, tja det er jo et relativt begrep, men jeg lurer virkelig på hvordan høytbrenneren hørtes ut :) . Dette fordi Koveaen etter min mening bråker mye. Kan ikke si at jeg gleder meg til å ha denne "jetmotoren" med meg inn i teltet. Bare så det er sagt er jeg ingen fanatiker og kan godt godta litt godlyd fra en primus, men slik som Koveaen bråker blir jeg nok å ta et lettelsens sukk når den slukkes. Har forøvrig vært på en helgetur med en lånt MSR brenner tidligere, hvor det til slutt ble sånn at vi bare måtte få av den j... lyden. Nå har det jo godt noen år siden jeg hørte på MSR`en, men husker ørene mine rett så er Koveaen er fullt på høyde med denne når det gjelder lydnivå. Det skal sies at lydnivået til Koveaen oppleves som mer spiselig når den kjøres på lavere effekt.

Forøvrig gir brenneren et solid inntrykk med en lang fleksibel slange, solide koblinger og en pumpe som virker til å kunne pumpe..:D Baggen og multiverktøyet virker også fuksjonelt. Brenneren virker enkel å vedlikeholde på grunn av en enkel konstruksjon. Ved hjelp av multiverktøyet skrudde jeg den helt fra hverandre og sammen igjen..:?

Det jeg ikke likte i tillegg til lydnivået er vekten. Den skapes hovedsaklig av godset som ligger rundt brenneren (mener det er støpejern?). Dette materialvalget tilfører brenneren mye vekt. Brenneren får derfor en litt klumpete følelse, men plussen er jo at den er solid. Systemet med bein som dras ut og som samtidig tar med seg kokekarstøtten virker gjennomtenkt. Sammenlagt er brenneren svært kompakt. Gasshendelen sitter på flaska og har relativt rask respons dette til tross for at røret naturligvis skaper en forsinkelse.

Den var enkel og tenne opp, men er ikke de fleste brennere det i dag? Virket til å ha godt med effekt da brenneren ble rødglødende. Vanskelig å se i dagslys, men det så ut som om den brant rent på full effekt. På lav effekt hadde den noe tendens til gulflammer og litt puffing, men ikke i en slik grad at jeg reagerte.

Dette var bare mitt førsteintrykk av brenneren, hvis det er av interesse kan jeg komme tilbake med mer når jeg virkelig har fått testet den.

Vet forøvrig noen av forumets deltakere om en bensinbrenner som har god pålitlighet, god effekt, lav vekt og som er stillegående??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste først, Hancock...

Bensinbrenner etter dine ønsker er Coleman Feather Stove 442, event. modell 533. Jeg har en 442. Den gir litt sånn...."campingfølelse" hvis du skjønner hva jeg mener. Spesielt pumpa virker ikke solid. IKKE VÆR REDD!

Jeg har brukt den ganske mye med Felleskjøpets Statoil-alcylat med MEGET godt resultat. Den brenner dønn stille! Driftsikkert og greitt. Helt herlig med oppstartprosedyre uten forvarming. Pump og fyr... Fin på lett tur uten ekstreme utfordringer. Fin å lage mat på sammen med andre der du skal høre hva folk sier rundt deg...

Men:

Forsvaret gjorde en test i sin tid av ulike apparat. Coleman (400B...?) ble da kjent for å utvikle noe farlig CO under koking med kjele, dette kan RUNEGUTT123 kommentere mer kompetent enn meg. Spør ham!

Forøvrig veldig mye interessant det du skriver om Kovea Booster. Opplever selv støyen som et problem, men vekten synes helt akseptabel. Jeg er villig til å dra på litt gods for å få konstruksjonen solid.

Brenneren er forøvrig primitive greier omhyggelig omtalt på denne tråden. Koveaen har jo ikke skikkelig brenner - det er jo bare en bøyd stålslange med en dyse på... Coleman derimot, er ekte vare. Brenneren gir bensinen stor fordampningsflate. Godset virker tynt og sårbart, men gir altså den flotteste blåflamme jeg vet om uten annet enn en stille hvisken.

Skal jeg på skikkelig tøff vintertur, velger jeg Kovea uten å blunke. Jeg har faktisk det privilegium å kunne velge mellom Coleman og Kovea allerede.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TrondA.

Er enig i at det er bedre med litt ekstra vekt for slik å sikre en solid konstruksjon. For at andre ikke skal misforstå må jeg si at Koveaen ikke er noen stor og tung sak... Vekten ligger fult på høyde med andre tilsvarende produkter.

Må også si meg enig i beskrivelsen at den kun er et "rør med en dyse". Skrudde den ut av "chassiset" og da var det jo ikke mye igjen... Fordelen med en så enkel konstruksjon er jo at det ikke er så mye som kan gå i stykker. Min forrige brenner en Optimus Explorer hadde nok av tannhjul, pakninger, grafittpakninger etc, som kunne svikte. Men den kunne jo alltids mekkes på.

Måtte gjennomføre en ny test i dag. Fyrte nå som sist med miljøbensin. For artighet svitsjet jeg over til gass rett etterpå. Må nesten si at jeg syntes at den brente enda bedre med gass enn bensin. Lydnivået syntes jeg også var noe lavere, men likefullt for høyt for min smak. Når sommeren kommer blir jeg nok derfor å fortsette å bruke Trangiaen når jeg fyrer med gass.

Coleman ser ut som en skikkelig brenner TrondA, men den er ikke helt det jeg hadde tenkt meg. Er ute etter en driftsikker brenner med ekstern flaske som helst kan brukes gjennom hele året. Ønsker også at den ikke skal høres ut som et jetfly.

He he må le litt her avslutningsvis... Min bedre halvdel spurte nettopp hvorfor jeg satt og skrev så mye? Da jeg svarte at jeg sitter og diskuterer primuser på et forum, utbrøt hun bare "herregud fins det andre som er som deg"..:lol:

Må bare si at dette er et helt genialt forum! Godt å se at man har mange petri brødre rundt om i kongeriket.

Vurderer nå å benytte angreretten og sende inn Koveaen. Må først lete opp aktuelle kandidater og da er jo dette utmerkede forumet et godt sted å starte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman ser ut som en skikkelig brenner TrondA, men den er ikke helt det jeg hadde tenkt meg. Er ute etter en driftsikker brenner med ekstern flaske som helst kan brukes gjennom hele året. Ønsker også at den ikke skal høres ut som et jetfly.

Coleman hadde en modell de kalte Apex, du får den både brukt og ubrukt på Ebay. Da har du fordelene med brenneren lavt nede, stillgående, nesten like lett å fyre som en gassbrenner, pumpe og slange, og stengeventil på pumpa slik at om slangen begynner å lekke i koblingene eller i slangen. Du kan stenge før flaska er tom.

Coleman har egne flasker, der er gjengene laget i selve flaska, og i ikke en løs ring som er presset fast i flaska. Desverre er ikke dagens modeller av slangebrennere fra Coleman like bra (min mening).

Rune som er Colemanekspert vil helt sikkert oppfordre til å styre unna slange-primusser uansett merke.

He he må le litt her avslutningsvis... Min bedre halvdel spurte nettopp hvorfor jeg satt og skrev så mye? Da jeg svarte at jeg sitter og diskuterer primuser på et forum, utbrøt hun bare "herregud fins det andre som er som deg"..:lol:

Må bare si at dette er et helt genialt forum! Godt å se at man har mange petri brødre rundt om i kongeriket.

Slik er det her også :D

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Coleman 442 ikke faller i smak, har du et lite problem. Jeg kjenner ikke til noen gode slangeprimuser med ekte stillebrenner. MSR omtalt, er kjent for svak kvalitet på pumpa. Kort slange gjør ikke saken bedre...

"DSK" vet alltid hva han snakker om og derfor skal du lytte til råd fra den kanten. Coleman har tydeligvis noe annet spennende til deg. Snart kommer nok "Runegutt123" på banen her. Da blir det enda mer Colemanprat.

Bluewater Stove Restoration har laget botemiddel for folk som bruker hørselvern fra elgjakta inne i teltet når de fyrer primus...

Bluewater diskuteres ivrig i ulike forum og har egen hjemmeside. Søk rundt på Google.

Ombygging av Kovea Booster +1 til stillebrenner ved hjelp av sivekopp er visstnok umulig siden Kovea ikke har noen brenner i klassisk forstand.

Forvarmerbøyla står i veien.

Du har altså et valg på å kjøpe deg Optimus Nova eller Primus Omni og legge til sivekopp. Fungerer dette, vil du selge din Kovea før sesongen er slutt... Forøvrig tilhører jeg den lille menigheten som er generelt skeptisk til slangeprimuser, men har altså endt opp med sånt likevel...

Skal du ha en stillebrenner for sommerbruk, kan du også vurdere Svea 123r med Bluewater sivekopp. Ser tøft ut, men jeg har ingen erfaring! Følg med på hva "Petri brødre" har å si om Svea 123r generelt. Det ender kanskje med kjøp, det har blitt sånn for mange i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe stor tro på å si du skal velge den eller den typen. Samtidig blir alle tester og målinger farget av den som utfører testen, og gjelder selvsakt bare under gitte forutsetninger.

22042010850.jpg

Disse primussene har noe ulik høyde, men er stort sett stødige.

Optimus: Svea 123 er ikke spesielt stødig, men anbefales sterkt i forbindelse med Sigg Tourist som også demper støyen noe.

Bildet var ment for å indikere høydeforskjellene.

Med unntak av Svea så har alle utfellbare ben som gir god stødighet.

Coleman 550B bygger ca 13 cm, mens slangebrennerene bygger ca 9cm.

Det blir vanskelig å velg en beste brenner, det går nok mer på hva man liker.

Coleman Fyrestorm er en rå bensin/gass-brenner hvor gassboksen skal stå på hodet. Problemet er bare at oppfyring med bensin krever en utrolig høy presisjon, så jeg anbefaler den ikke.

Forøvrig har "guttungen" annektert denne som sin yndlingsbrenner :lol:

De andre Coleman brennerene er bare å pumpe opp, tenne på , og etter noen sekunder med gule litt høyere flammer roer den seg og brenner helt likt med en tradisjonell gassbrenner.

Apex brenneren har forøvrig veldig kort slange den også, og ei pumpe i plast som ser ut til å fungere utrolig selv om den har et lite tillitvekkende utseende.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev

Kan du måle gjengene på stussen på Kovea'n der du skrur på slangen? Diameter og helst mm pr gjenge.

Hvis vi kan lage en enkel overgang så slangen fra Kovean påsser på Novaen så har du vel løst alle problemene.

Med litt forsiktig start kan faktisk Novan gå på gass også!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Bluewater capene (sivekopp?) som TrondA refererer til virker interessante. Lydløs fyring i teltet med Kovea pumpe, tette koblinger, Nova brenner/regulator og en sånn dings på toppen..? Jeg gleder meg til morrakaffen i teltet allerede.

Jeg har en slik silent damper i bestilling til min Svea 123R og vil komme tilbake her på forumet med erfaringer. Det er 6 ukers levringstid på dem da de lages for hånd. Her er peker til websiden: http://home.comcast.net/~bigdog660/Bluewater_Stove_Restoration/Main_Page.html

OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik silent damper i bestilling til min Svea 123R og vil komme tilbake her på forumet med erfaringer. Det er 6 ukers levringstid på dem da de lages for hånd. Her er peker til websiden: http://home.comcast.net/~bigdog660/Bluewater_Stove_Restoration/Main_Page.html

OS

Er det lenge siden du bestilte, OS - eller - er det lenge til du får den så vi får en rapport? Det ser jo bra ut på bildene. Jeg finner ikke noe vekt, bare at de er i stål. Er de tunge?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev

Kan du måle gjengene på stussen på Kovea'n der du skrur på slangen? Diameter og helst mm pr gjenge.

Hvis vi kan lage en enkel overgang så slangen fra Kovean påsser på Novaen så har du vel løst alle problemene.

Med litt forsiktig start kan faktisk Novan gå på gass også!

dsk

Beklager sent svar, dsk.

God ide. Så kan man velge Novaen når man ikke trenger vulkankraft, og Koveaen på turer med mye snøsmelting og sånn - den er enorm til det. Det kan til og med tenkes at jeg tar med begge på kalde turer med pulk.

Stussen måler 6 mm, og det ser ut som at det går 7 gjenger på 5,2 mm målt fra rygg til rygg, altså 0,743 mm pr. gjenge. Øya er ikke det de var, og jeg har kanskje ikke presist nok måleutstyr...høres det noenlunde fornuftig ut?

De Bluewater capene (sivekopp?) som TrondA refererer til virker interessante. Lydløs fyring i teltet med Kovea pumpe, tette koblinger, Nova brenner/regulator og en sånn dings på toppen..? Jeg gleder meg til morrakaffen i teltet allerede.

Jeg kommer til å bestille en til Novaen, og spør samtidig produsenten om han kan lage til Koveaen - kanskje det lages spor til bøylen. En tam Kovea kan jo også være en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du bestilte, OS - eller - er det lenge til du får den så vi får en rapport? Det ser jo bra ut på bildene. Jeg finner ikke noe vekt, bare at de er i stål. Er de tunge?

Stein

Det er 2-3 uker siden jeg bestilte. Jeg aner ikke hvor tunge de er.

Er i SF nå og har litt forskjøvet tid. Skal se om jeg finner meg en REI-butikk i morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev:

"Overgangen til "Koveaslange" for optimus nova ble uansett: M8x0,75 innvendige gjenger (til Novaen) og M6x0,75 utvendige gjenger til slangekoblinga. For sikkerhetsskyld brukte jeg gjengetetting."

Kan denne kjøpes hos jernvarehandel eller rørlegger, eller har du laget den selv?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er hybriden Novea født.

dsk lagde en fin overgang til meg, sånn at nå kan jeg bruke pumpe og slange fra Kovea på Nova brenner. Overgangen passet perfekt, dsk - tettet helt uten teip eller pasta. Jeg liker godt at slangen er litt lenger og litt mykere enn Nova - slangen, i tillegg til fravær av utrygge hurtigkoblinger.

Funker så det griner, deilig å ha reguleringen til Novaen tilbake. Det er jo to regulatorer nå, selv om det i praksis bare blir den på brenneren som blir brukt. Man har altså muligheten til å stenge på flaska i tillegg.

Nå mangler vi bare en sånn stilletopp, men vi har jo hele gass-sesongen på oss nå.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det lenge siden du bestilte, OS - eller - er det lenge til du får den så vi får en rapport? Det ser jo bra ut på bildene. Jeg finner ikke noe vekt, bare at de er i stål. Er de tunge?

Stein

Fikk den i dag og brevvekta mi viser 29 gram (messing). Har ikke montert den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet den i går kveld og på min Svea fungerte den ikke. Vi var to som bestilte samtidig og på Svea til kameraten min fungerte begge demperene så det er nok noe galt med min Svea. Det jeg syns var veldig dårlig med demperene er at de ligger løst oppi Svea og en må hele tiden pirke borti den for at det skal ligge vannrett (f.eks etter å ha skrudd på ventilen for å få mere guffe). For at det skal bli optimalt må den festes på ett eller annet vis. Jeg har sendt mail til Gary om han har noen tips.

EDIT: Har nå skiftet dyse og rensenål på Svea og rettet opp hodet litt og da fungerer stillebrenneren på min Svea også! Men hodet på min Svea er ikke helt rundt så det leker rundt stillebrenneren så jeg kommer til å bestille meg et nytt hode og sveise fast stillebrenneren i et par punkt på det nye hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

He he må le litt her avslutningsvis... Min bedre halvdel spurte nettopp hvorfor jeg satt og skrev så mye? Da jeg svarte at jeg sitter og diskuterer primuser på et forum, utbrøt hun bare "herregud fins det andre som er som deg"..:)

starte!

Det hørtes kjent ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.