Gå til innhold
  • Bli medlem

Kovea booster +1


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Annonse

kikket også på denne hos gsport forleden dag, og den er ganske lik men en kopi.

var imidlertid hos Bison for en tid tilbake og fikk en rundtur( takk forresten! ) og kikket bl.a på kovea booster. den gjorde et solid inntrykk på meg ihvertfall, og oppfelling av brennerens bein er helt genial. det oser kvalitet av denne.

ingen av kopiene har samme løsning for å felle beina opp, de blir felt inn/ rundt brenneren ala omnifuel/nova.

har ikke selv kovea, men etter å ha studert den nøye hos Bison vil jeg påstå at det er den brenneren som er lagd med høyest kvalitet/finish som jeg noensinne har sett.

Hvis noen kjøper min omnifuel handler jeg gjerne en kovea.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom G-sport og kikket på den.

Det er da vel Kovea sin booster+1 dette, under annet navn?

Dønn identisk er den iallefall. :), og fortsatt en klon at Nova.

F.

Prøvde du å skru litt på krana? :wink:

Studerte du beina på den? -Pumpa? Leste du bruksanvisningen?? Studerte du i det hele tatt forpakningen og brenneren, og har du brukt en Kovea-brenner noen gang???

Ikke for å være negativ, men... Nei, det er overhodet ikke samme brenner. Etter mitt syn er det en dårlig brenner, men jeg vet om andre brennere i samme prisklasse som jeg ikke nødvendigvis syns er noe bedre så det kan godt være noen blir happy med den, pris tatt i betraktning. (Ja, jeg har prøvd den...)

MEN, det jeg syns er så utrolig er at selveste Gresvig AS har gått i baret på et produkt som helt åpenbart er ment markedsført på en villedende måte, ved at noen kommer til å tro at dette er "Best i Test - Kovea Booster +1". Som Kovea-forhandler blir jeg selvsagt oppbragt over dette, uten at jeg tror det påvirker salg og inntjening for egen del. Men når selveste G-Sport bidrar til å villede sine egne kunder, bevisst eller ubevisst, så er det vel litt sensasjonelt i seg selv. Jeg vil ikke bli forundret om vi kan lese mer om dette i et og annet tidsskrift om ikke lenge 8)

Klon av Nova??! Du tuller vel? Nova'n er en fin brenner den. Men på verdensbasis blir muligens Optimus litt små i forhold til Kovea, så å tro Kovea har kopiert Nova'en er ikke så trolig. De ligner ikke på hverandre en gang, enda det strengt tatt ikke er så mange måter å lage en multifuelbrenner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, skal innrømme feil med en gang. ser at det er Grevig som har fått en kopi ja. Billig sådan også.

hvem som har klonet hvem kan man vel diskutere. Men med unntak av pumpene så er de 99.9 % like alle de "nye" bråkebrennerne. Og high-tech er det vel ikke. :lol:

Siden du fohandler Kovea, vet du om de kommer med parafindyse? Og har de en stillebrenner under utvikling?

F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, skal innrømme feil med en gang. ser at det er Grevig som har fått en kopi ja. Billig sådan også.

hvem som har klonet hvem kan man vel diskutere. Men med unntak av pumpene så er de 99.9 % like alle de "nye" bråkebrennerne. Og high-tech er det vel ikke. :P

Siden du fohandler Kovea, vet du om de kommer med parafindyse? Og har de en stillebrenner under utvikling?

F.

Såvidt meg bekjent er det ingen planer for parafindyse. Tror ikke den er så savnet heller. Det er vel mye et særnorsk fenomen å brenne "urent" drivstoff om man ser på resten av verdens vaner. Jeg kan vel forstå at du ønsker deg det, selv om jeg selv har konvertert til rensa bensin for 3 år siden og ikke føler det minste vemod! Merk at det er skrevet av en som kan bytte grafittpakning på en 111 i minus 30 uten hansker, i mørket, og få fyr på den med rødsprit + F-34 og 1 fyrstikk, HVER GANG! 8):lol:

Når det gjelder støy er det markant forskjell på de Kovea-brennerne jeg fikk i år mot de jeg fikk i fjor, til det bedre. Ikke helt der i klasse med de mest stillegående brennerne, men slett ikke gæli heller konstruksjonen tatt i betraktning. Og fordelene med en slik åpen "enkel" brenner ser jeg helt klart, selv om bensin i utgangspunktet ikke soter likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en Kovea solgt under annet navn?

http://brunton.com/product.php?id=600

dsk

Det ser slik ut. -Med mindre de kun har rappa bildet... Brunton har egne brennere også, så det virker som de kun kjører rebranding på denne fra Kovea i så fall. Skal sjekke nærmere. Det er Silva Norge som blir distributør på Brunton. Jeg er ikke så sikker på at den da blir veldig rimelig, men det får vi vel se snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunton er for meg synonymt med høy kvalitet iallefall.

Hva er grunnen til at prisene i norge er så latterlig ute av takt med resten av verden?

En Kovea/Brunton Booster+1 /Lander koster da 400 kr i USA - 1800 kr i norge????

Selv med frakt og moms kommer den jo på 1/3 av prisen! Samme gjelder Coleman brennere.

Her bør importører skru ned avansen med ca 1000 NOK...

....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunton er for meg synonymt med høy kvalitet iallefall.

Hva er grunnen til at prisene i norge er så latterlig ute av takt med resten av verden?

En Kovea/Brunton Booster+1 /Lander koster da 400 kr i USA - 1800 kr i norge????

Selv med frakt og moms kommer den jo på 1/3 av prisen! Samme gjelder Coleman brennere.

Her bør importører skru ned avansen med ca 1000 NOK...

....

ett svar på det, importer selv....... dette har jo blitt så latterlig enkelt at man må jo bare oppfordre til dette når det tas ut slike avanser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunton er for meg synonymt med høy kvalitet iallefall.

Hva er grunnen til at prisene i norge er så latterlig ute av takt med resten av verden?

En Kovea/Brunton Booster+1 /Lander koster da 400 kr i USA - 1800 kr i norge????

Selv med frakt og moms kommer den jo på 1/3 av prisen! Samme gjelder Coleman brennere.

Her bør importører skru ned avansen med ca 1000 NOK...

....

Aller først tror jeg du må slipe kalkulatoren din, for den høgger litt ujamt! :D

150 dollar er i dag(!) ca 800,-. I tillegg kommer "sales tax", alt etter hvor du handler i USA, hvis du handler i USA da... Den varierer fra stat til stat, men merk deg at den som regel ikke er tatt med i prisen du først får oppgitt. For deg vil vel norsk MVA være mer interessant, og det får du også oppå frakt og ekspedisjonskostnaden. Nå er dollaren på sitt laveste på mange tiår, og det er ikke automatisk slik at alle varer i USA blir mye dyrere der borte, bare fordi dollaren svekker seg mot den norske krona, eller generelt. Men det blir billigere for oss der og da. Hvor lenge dollaren holder seg lav får vi vel bare vente og se.

De fleste varer jeg holder oppsikt med koster gjerne 10X USA-pris (dollar mot kroner). Og da er jo norsk MVA på 25% tatt med i det regnestykket. Tendensen er at amerikanske varer solgt i Norge i allefall er på vei ned i pris men det går sakte. Det er neppe oss forhandlere som skummer fløten av lav importpris, for å si det sånn...

Kovea Booster +1 får du for tiden for 1.590,- NOK (i Norge), komplett med flaske.

Merk også teksten til Brunton om brenneren:

* Steel construction

* Weight: 16oz.

* Up to 9600 BTUs

* Fuel types: isobutane/white gas

* Burn time: 70 min

* Includes: carry case

* Limited lifetime warranty

Nei skulle du sett! Flaska er ikke med gett! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom G-sport og kikket på den.

Det er da vel Kovea sin booster+1 dette, under annet navn?

Dønn identisk er den iallefall. :D, og fortsatt en klon at Nova.

F.

Nå har jeg vært innom ogkikket på den også, esken er merket med firmanavnet TYLDUM

Kjelestøtter/ben ser ut som en litt forvokst Nova, tyngere, og meget solid, og det behøver den å være for å brekke ut beina var en tung jobb, her må noe ryke før eller senere. Bena hadde plastknott som Kovea.

Brenneren var ikke ulik Kovea i utførelse, men muligens noe grovere. Slangen må monteres på brenneren via et gjenget parti. Pumpa var relativt hendig i blå plast, med stor og god pumpeknapp (handtak) og det var støtteben til å felle ut slik at flaska ikke ruller.

Det fulgte med reservedeler: Pumpelær i "gummi" o-ring og en dyse. Verktøy med rensenål og brenselsflaske var inkludert!

Bruksanvisningen var på norsk, og så ut som om den var oversatt med gratistjeneste over nettet, og uten korrekturlesing. Der stod det at den kunne bruke diesel også. Jeg tror jeg hadde hadde hatt mer nytte av en god engelsk utgave.

999 på salg?

Nå har jeg kommet i en alder hvor "alt er dyrt" men jeg putter med glede på 50% til for å få en følelse av kvalitet. Kovean har jeg ikke testet, men optimus og primus sine produkter gir en mye bedre følelse.

Forøvrig mangler all info på nettet, sprengskisse, delenummer etc.

Der må jeg bare skryte av Optimus, Primus, MSR, Coleman.

Forøvrig finner vi jo interessante slangeprimuser hos http://Norsel.no og http://mroutdoor.no

Ingen grunn til å tro at det er dårligere, eller bedre, men bruksanvisningen og dokumentasjonen fra http://mroutdoor.no er i hvertfall på god vei mot de store.

Jeg ønsker dem lykke til, kanskje det kan få de store til å skjerpe seg? Vi kan jo håpe.

Kanskje denne anonyme Tyldum dukker opp på nettet med litt ordentlig info også, alt må jo være bedre dette?

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

$150?

http://www.moontrail.com/brunton-lander.php

$79 inkludert flaske.

med frakt og moms er det 825 kr. Ferdig levert på døra.

Tar du med porto på de 1590 så er vi farlig nære 1000NOK i påslag. :?

Nå synes sikkert alle importører at jeg er en stor idiot som påpeker dette, men iblant er det greit med en reality-check.

Ja se det var jo en annen pris! Du kunne jo kanskje NEVNT den linken i ditt ovenstående innlegg, all den tid det var henvist til en annen nettbutikk hvor prisen jo faktisk var 149 daler uten flaske! Her må det dreie seg om en utgående modell. Prisen henger ikke på greip overhodet. Som det er kjent har Kovea for lengst introdusert en oppgradert utgave som er vesentlig mer stillegående. Den første utgaven vi fikk støyet ganske mye. Det er vel nærliggende å anta at de vil sirkulere litt på lageret sitt her, og det er det jo bare å benytte seg av hvis man vil!

Hvis du insinuerer at vi har en tusenlapp i "påslag" så er du sannelig morsom! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det skrevet mye siden sist.

Siden jeg har gleden av å importere KOVEA brennerne kan jeg jo kommentere litt.

Det mest spesielle som er referert her er Booster som selges hos Gresvig. Jeg har hatt den til test nå en stund, og prøvde den hardt sist helg.

I markedføringen står det at den går på alle typer drivstoff; bensin, gass, parafin, disel etc. I og med at det står etc på pakningen så må vi regne med at den også går på whitesprit, tennveske, lampeolje og rødsprit. Bortsett fra rødsprit er jo dette mye det samme.

På bensin fungerte den, men brukte ca 30 sekunder mer enn en original Booster+1 - på gass var den OK(der fungerer de fleste brennerne likt)

På alle andre drivstoff fikk vi som forventet et bål - mye gul flamme og ikke noe annet. Her tviler jeg på at hverken importør eller forhandler har peiling i det hele tatt. De bør forvente klager.

Det er videre diverse skrivefeil på embalasjen som også er en svak kopi av vår(booster+1). På den jeg kjøpte var beina tunge, skjeve og jeg sleit med å slite dem fra brennerkroppen ut i "klart til brann" stilling. Videre merker man at gjengene på regulatoren går hakkete, og at den krever stor kraft for å bli stengt. På prøveeksemplaret vårt sto brenneren og brant i ca 15 minutter etter at regulatoren var stengt med mer kraft enn man kunne forevent å bruke!

Jeg føler at kommentarer ut over disse "fakta" er unødvendige. Jeg hadde uansett følt meg lurt - i og med at den helt tydelig er ment å ligne på "best i test" boster+1 - den har et stykke igjen;)

Nyheter fra KOVEA:

Er nå til salgs i Stange, Gjøvik, Oslo, Lillehammer, Elverum, Bergen, Trondheim, Rena, Kongsvinger, Skien, Porsgrunn mm. De fleste andre steder kommer sterkt i løpet av høsten.

- Verdens minste brenner 60 gram

- Ny teltvarmer, gass med reflektor

- Lettvekt kjelesett med Titanbrenner

- (snart) "jetboil" og flere kjelestørrelser.

Noen som lurer på noe?:?

Turhilsen fra importør med godt over vanlig interesse for primusfaget:-)

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg ønsker dem lykke til, kanskje det kan få de store til å skjerpe seg? Vi kan jo håpe.

Kanskje denne anonyme Tyldum dukker opp på nettet med litt ordentlig info også, alt må jo være bedre dette?

Kom noe info her nå..

Tillater meg å linke til Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap...

http://www.dsb.no/Article.asp?ArticleID=2994&oppslag=1

Sitat:Omsetningsforbudet omfatter salg fra et hvert omsetningsledd for følgende produkter:

· Gassgrill Z-466/Camp-6 – CE typenummer BRS-6

· Moonwalker Z-447/Camp-6 - CE typenummer BRS-6

· Himalaya Varifuel Z-388-2 – CE typenummer HM166-L6

· Himalaya Gassbrenner Z-388-1 – CE typenummer HM166-L6

· Gassbrenner sammenleggbar Z-481

· Gass Brenner 3000W Z-482

· Gass Brenner 2800W Z-358 – CE typenummer HM166-L3

· Gasslykt Z-387

· Gasslykt m/reflektor Z-497 – CE typenummer BRS-21

· Booster multifuel Z-498 - CE typenummer BRS-8

Produktene er solgt i blant annet sportsforretninger og gjennom annonsering i magasiner og på internett.

Alle nevnte produkter som er kjøpt av forbruker bes levert tilbake til utsalgssted eller importør.

Importør er S. Tyldum AS, Tyldum Store, 7977 Høylandet. E-post: [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da fungerer myndighetene til en viss grad i hvertfall.

Jeg hadde ikke snublet over dette, det finnes nok mange der ute som bruker disse greiene uten å få med seg den infoen.

Vi får håpe det ikke er direkte farlig, det var først og fremst dokumentasjonen og markedsføringen jeg reagerte på.

At det var lite hendig å håntere er jo ikke direkte farlig.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Gikk til anskaffelse av Kovea Booster+1 på villmarksliv messa forrige helg. Reint impulskjøp da jeg har ment at primus gass brenneren og min gamle optimus rødsprit brenner gjør jobben mer enn godt nok for meg.

Min erfaring utover mange år med rødsprit brennern og en sommer med gass er begrenset til to døgn med 111 i forsvaret.

Så jeg føler jeg vandrer inn i en ny "ukjent" verden med multifuel brenner.

Men jeg sitter nå med et par spørsmål i tankene som jeg håper noen her kanskje kan svare på.

Jeg kunne tenke meg et par ekstra brenstoff flasker til denne, er det like gjenger på alle brennsels flasker? slik at jeg kan stikke på den lokale sports sjappa (g-sport eller sport 1) og plukke opp et par, eller må jeg kjøpe egne flasker fra kovea? Dumt om ikke pumpa passer på gjengene, eller at den ikke er 100% tett når det blir trykk på den.

I bruksanvisningen står det at den kan bruke alt "white gasoline" eller noe i den gaten (har ikke embalasjen eller bruksanvisningen tilgjengelig når jeg skriver så jeg får ikke dobbelsjekket). Hva innebærer dette? Er det kun renset bensin?

Ser det også står på embalasjen og i bruksanvisningen at den ikke må benyttes innendørs. I min verden så er inne i telt også innendørs. Er dette bare en "vi vil ikke anbefale pga fare for søksmål fra kunder" eller er ikke denne beregnet for å kunne fyre i telt med?

Har planer om å få testet brenneren på en liten tur til helgen, og da blir det fyring for varmens del i teltet regner jeg med.

Om ikke brenneren anbefales til dette så bør jeg kanskje revurderer noen alternativer.

Håper det er noen her på forumet som kan belyse dette litt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er stadig liv i denne tråden, og dermed interesse for Kovea - brenneren. Flere har etterspurt sammenlignende tester. I denne tråden:

thttps://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15630

tok jeg bryet med å gjøre en slik test mellom Kovea Booster + og Optimus Nova, uten at det ser ut til å ha vekket stor interesse. Har jeg konsentert meg om feil ting? Er det andre ting dere lurer mer på, eller var den rett og slett uforståelig?

For det kan vel ikke være sånn at den var så utfyllende at det ikke var noe mer å spørre om..? Jeg ser jo at noen flere enn dsk har lest den:wink:

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ting i markedsføringa som tilsier at den er beregnet for sprit. Forøvrig så har mange "gummi"-pakninger en tendens til å svulme opp når de blir utsatt for sprit og oljeprodukter vekselvis. Sprit har jo også et mye dårligere energiinnhold.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fyre en primus med sprit er å plage vettet av seg selv.

Det går med dobbelt så mye drivstoff som hvis du bruker parafin/bensin.

I tillegg er endel primuser direkte vanskelige å få til å brenne pent på sprit.

Har for morsomhet en 111T ferdig oppsatt for sprit, og den virker.

Ulempen er som sagt vekt på drivstoff, samt at den blir svært ustabil på lav effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
White Gas= Statoil 4takt miljøbensin= Colemanfuel

Jeg syns det er ille å komme over slik feilinformasjon som dette her. Dette er direkte feil, og kan i verste fall få noen der ute til å gjøre feil som i verste fall kan medføre skade og til og med livsfare.

White Gas er IKKE det samme som 4-takts "grønn" miljøbensin. Gressklipperbensin inneholder tross alt en del smøremidler til ventilene i motoren. "Eksos" fra slik bensin inneholder helt klart en del grums som ikke bør innhaleres. Bruk gjerne "grønn" bensin utendørs, hvis du har et stort forbruk (utendørs??) og må telle på krona hver gang du fyrer opp. Bare husk å bruke lokk på kjelen, slik du også bør gjøre når parafin benyttes. Til bruk i telt bør kun "white gas", eller (norsk) renset bensin/heptan, benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.