Gå til innhold
  • Bli medlem

Kovea booster +1


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Annonse

TURUT, jeg vet hva jeg skriver, og har selvsagt dekning for mine påstander om drivstoff.

Inntil videre vil jeg foreslå at du leser litt mer, og skriver litt mindre om ting du vet for lite om.

Er du i tvil om mine påstander, står det deg fritt å kontaktre statoil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg blander ikke sammen med bensin til motorsag (2-takt). Akylatbensin er ikke det samme som heptan. En 4-taktsmotor må ha noe slags smøring til ventilene. I "gode" gamle dager ble det brukt bly. Hvis du vil kan du jo kjøre gressklipperen din en sommer på heptan, og se hvor mye gress du får klippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg blander ikke sammen med bensin til motorsag (2-takt). Akylatbensin er ikke det samme som heptan. En 4-taktsmotor må ha noe slags smøring til ventilene. I "gode" gamle dager ble det brukt bly. Hvis du vil kan du jo kjøre gressklipperen din en sommer på heptan, og se hvor mye gress du får klippet.

Har aldri påstått at gressklipperen kan bruke Heptan.

Jeg påstår at White Gas er det samme som Alcylatbensin.

Jeg ber deg nok en gang om å kontakte Statoil for produktinformasjon.

Jeg har fyrt endel bensinprimus i telt.

Miljøbensin brenner fint, lukter lite og tar ikke knekken på leveren.

Blyfri bilbensin er skumle saker.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turut: det virker som du har greie på det du skriver. Men hvor var Heptan nevnt?

For å spare de som evt søker info så legger jeg link til et par datablad:

http://www.statoil.no/file_archive/brosjyrer_kjemi/Alkylatbensin4T1107.pdf

Les synonyms under databladet for Coleman.

http://oehha.ca.gov/public_info/pdf/TSD%20Coleman%20Fuel%20Meth%20Labs%2010%278%2703.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ærlig talt at det var gammelt nytt at Grønn 4-takts miljøbensin er gulle godt på primus.

Blir litt forundret over at en som virker å ha så peiling som TURUT ikke har helt peiling på hva han snakker om. Han er jo tross alt den som kan skifte grafittpakning i minus 30 uten hansker, og få fyr på en 111. Hvær gang!!

Men han aner ikke hva Alco dysen til samme primus er..

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke er du som er ute med feilinformasjon? 4takt miljøbensin jo helt ren bensin. Noe annet er 2 takt bensin til motorsager og gressklippere osv som ofte er innblandet olje...

Det er helt klart at man snakker forbi hverandre her:

Når påstanden: "White Gas= Statoil 4takt miljøbensin= Colemanfuel" ble satt fram var det m.h.p. bruk som brensel for bensinbrennere, (kokeapparater).

Disse produktene har felles at de er velegnet til bensinkokeapparater av ulike merker.

"primusbensin" som selges i enkelte sportsforretninger er heptan uten andre stoffer enn de som blir med i en litt unøyaktig raffinering. De fleste andre produktene har tilsetningsstoffer av ukjent betydning for kokeapparatene, men med hensikt bl.a. å redusere korrusjon og slitasje på ulike produkter.

Med tanke på bruk til annet enn kokeapparater er det mulig at de ikke erstatter hverandre, men det heller ikke være tråden for å finne ut slikt.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja og nei

Multifuel blir alltid et kompromiss, men butan og bensin har veldig like egenskaper når brenneren har blitt varm, og begge deler kommer ut i gassform. En aning mindre gunstig når parafin kommer inn i bildet, men jeg har god erfaring med Optimus Nova men der er egentlig ikke gass med. Et mål er god føstøvning, og blanding med riktig luftmengde før forbrenningen.

Jeg vet at Brunton Vapor har gjort dette regulerbart med å justere lufttilgangen, og har Brunton noe slikt så er det som regel lisens fra noen andre.

Kovea booster selges billigere nå som Brunton Lander. Jeg klarer i hvertfall ikke å se forskjell.

Silva importerer Brunton kanskje de kan svare?

Forøvrig får du den på REI nå til under $60. ca 382 kroner!

Etterlyser forresten i likhet med Rune mer info om denne "fantastiske nykommeren" som nå har vært på markedet i flere år. Prisen i Norge er jo så høy at man kan lure på om de egentlig ønsker å selge noe i det heletatt. Høy pris er muligens en måte å komme inn på parfymemarkedet, men jeg har vel mer tro på måten japanske biler startet å spise seg opp i markedsandeler på. Ikke ubetydelig andel i dag?

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg syns det er ille å komme over slik feilinformasjon som dette her. Dette er direkte feil, og kan i verste fall få noen der ute til å gjøre feil som i verste fall kan medføre skade og til og med livsfare.

White Gas er IKKE det samme som 4-takts "grønn" miljøbensin. Gressklipperbensin inneholder tross alt en del smøremidler til ventilene i motoren. "Eksos" fra slik bensin inneholder helt klart en del grums som ikke bør innhaleres. Bruk gjerne "grønn" bensin utendørs, hvis du har et stort forbruk (utendørs??) og må telle på krona hver gang du fyrer opp. Bare husk å bruke lokk på kjelen, slik du også bør gjøre når parafin benyttes. Til bruk i telt bør kun "white gas", eller (norsk) renset bensin/heptan, benyttes.

Hei, du. Du har rett i at Miljøbensin og White Gas ikke er det samme, White Gas er vel heptan. Men så kommer det mye rart... Hvor har du det fra at Statoils Miljøbensin er tilsatt noe? Har vært i kontakt med Statoil/Hydro i dag, og for å sammenfatte samtalen så venter de i spenning på at du tar kontakt og forteller dem hva det er de tilsetter alkylatbensinen sin. Dette var de nemlig ikke klar over selv...Denne bensinen inneholder INGEN helsefarlige tilsetningstoffer.

Det er ingen som helst grunn til at vanlige turfolk skal bruke heptan til 80-100 kr./l. Felleskjøpet fører også denne alkylatbensinen, da til en vesentlig lavere pris enn når det står Statoil/Hydro på kanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang:

4takts miljøbensin=white gas=coleman fuel var ment son at disse produktene er likeverdige brukt i primus.

Kun i primus, og ingen andre steder-

Miljøbensinen til FK er Statoil (les på kanna)

Begynner å få bra pris på statoilbensinen, men såm står jeg for over 50% av omsettinga i egen kommmune-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei friluftsfolk

har akkurat skaffet meg en Kovea booster +1 og lurer på om denne kan funke på parafin? må få bestemt meg hvilken brensel jeg skal bruke til uka,for den 27sep så blire kano tur innover i femundsmarka til svenske grensa :wink: ,hadde hvert greit å få noen hint rundt brensel til min booster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Denne "testvinneren" har vi hørt lite om senere, men flere kopier har blitt forbudt solgt, og kopier burde tilsi at produktet er verdt å etterligne.

Forøvrig finner vi så hvidt jeg kan forstå identisk produkt solgt under navn som:

Brunton http://tinyurl.com/ybwaoab

og Markill Phoenix Multifuel http://tinyurl.com/y9wufa2

Alle til sterkt varierende priser.

Det er viktig å holde tunga rett i munnen, de forbudte kopiene hadde risiko for lekkasjer, og dårlige pakninger/sammenkoblinger. Kovea er godkjent, og burde derfor være tryggere.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lenge siden jeg leste brukermanualen sist, at jeg har glemt hva som går an å bruke på Koveaen. Jeg bruker selv bare miljøbensin, og ser ingen grunn til å bruke noe annet. Jeg skrev en del om denne brenneren da jeg kjøpte den, og konkluderte med at den er bedre enn Optimus Nova. Sjekk lenger bak i denne tråden. Nå, mange turer senere, har jeg samme mening. Den har vært brukt mye tøffere enn den skal, blant annet som båltenner, men funker uten lyte.

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd mange primuser i flere år nå, og koveaen er den jeg er best fornøyd med(ved siden av Svea 123). Byttet den mot en omni som jeg til slutt ga opp da den for n.te gang bare kranglet under vintertelting i fjor. Koveaen er bombesikker, og verd sine kroner.

Skulle ønske det var å få kjøpt en stødig underlagsplate for bruk på snø eller teltbunn, men får vel prøve meg som snekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nesten tre vintersesonger med Kovea Booster +1 i meget aktivt bruk, er det på tide med brukererfaringer her på forumet. Primusen er bare brukt med alkylatbensin fra Statoil/Felleskjøpet. Forbruk i perioden; 18 liter. Har brukt gass ved test og på en eneste, kort motorsykkeltur i fjor sommer.

Har aldri brukt rensenålen, men smurt pumpa med CRC 5-56 og WD40 ganske jevnlig.

O-ringene viser tydelig tegn til slitasje. Pumpa bør ikke stå med trykk over lengre tid. Tidlig tendens til lekkasje gjennom flasketopp og pumpepakning. Sammenliknet med Svea 123r krever den svært mye forvarming. Byttet derfor ut orginal veke med stor glassvattpakning. Gikk svært tidlig over til forvarming med rødsprit grunnet sotutvikling med miljøbensin.

Fungerer svært dårlig til småkok samtidig med høyt trykk i tanken. Vanskelig dosering med regulering kun ved flasken. Høy effekt, men blåser ut blåflammene til gule tupper ytterst i flammebildet. Derfor mistanke om CO utvikling og benzenutslipp.

Den er meget liten og lett og pakkes ned i den beste vesken jeg har sett på markedet. Brenneren er hjelpeløs primitiv som gourmetkoker der suppa skal småputre seg ferdig, men varmer opp vann til kokepunktet på rekordtid. Selve brenneren har enkel og solid konstruksjon og pumpen er laget av metall. Med unntak av alle 0 - ringene, synes konstruksjonen stabil og driftsikker.

Konklusjonen er:

Kovea Booster +1 solgt i friluftsmagasin, messer og sportsbutikker til 15-16 hundre kroner er en helt grei handel og vil ikke utmerke seg sett i forhold til andre slangeprimuser av typen Optimus Nova og Primus Omnifuel.

Jeg mener derimot tvillingproduktet Brunton Lander solgt på Felleskjøpet til en tusenlapp er et skikkelig røverkjøp!

Når sommeren kommer er jeg tilbake til min gode, gamle og fremdeles beste Svea 123r. Vurderer fremdeles å restaurere min gamle Optimus 111 med bråkebrenner for vinterbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin gjennomgang! :)

Du kan forresten prøve SVEA 123 med Sigg tourist, (stadig noen på E-bay).

Er disse kjelene store nok så funker dette bra om vinteren også, spesielt hvis du har pumpe til Svea'n. (pumpa bruker jeg bare om vinteren)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, TrondA, jeg skal passe på pakningene. Enig i at det er vanskelig å finkoke, det er heller ikke lett å småfyre i teltet. Må ha ganske mye effekt, noe som støyer og blir ganske dyrt. Tok fram igjen Novaen til siste tur, men ble raskt minnet på hvorfor jeg byttet den ut i utgangspunktet - lekke koblinger.

Er ikke helt enig i at den (Kovea) er veldig liten og lett, det er mye mere gods enn i Nova. Jeg innbiller meg at det er derfor den harker på lav flamme; godset blir for kaldt. Det er vel derfor den krever mye forvarming også, eller?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stein!

Kan love deg at Kovea virker liten og lett etter å ha brukt Optimus 111 bråk i femten år! Du har en god teori på hvorfor den trenger så mye forvarming. Likevel tror jeg for min del at at konseptet med varmebøyle over brennerhodet er en dårligere patent enn den Nova bruker der selve godset rundt dysa blir opphetet. Når det blåser litt, er det lang avstand mellom spritskål og varmebøyle på Kovea. Varmt gods i brennerskål og chassis har liten eller ingen effekt på forgassingsprosessen. Hadde Nova fått orden på hurtigkoblingene sine, hadde den vært en drømmeprimus - hvis vi absolutt må holde oss til slangebrennere da... Nova-folket må jammen passe på å få ut trykket i flaska før de begynner å demontere dette her! Jeg har sett stygge ting med Nova i kombinasjon med bensin.

Glemte å si i første innlegg her at jeg IKKE bruker Kovea som teltvarmer lenger. Den bråker noe så helt inni granskauen og jeg blir rød i øynene og fattig av fyring på maks trykk. Årsaken til at jeg vurderer renesanse på den gamle haugen, Optimus 111 bråk blant venner, er meget ren og stabil forbrenning, driftsikkerhet og fyringskostnader. Da får jeg heller ta med hørselvern til skogs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.