Gå til innhold
  • Bli medlem

Buejakt..............


Kongle

Anbefalte innlegg

Hva syns folk om buejakt her på forumet???Kan egentlig ikke se problemet men..........Buene er jo "hypermoderne" ikke steinalder verktøy akkurat.......Sjekk disse linkene, kan kanskje bli buejakt i Norge om noen år......Ikke er de mane heller, sikkert ekstremt krevende...Dyrebesyttelsen er ikke akkurat "happy" for det, men det får være....Så hva som skjedde med en foringsbil her om dagen,,

Bare tull å måtte reise utenlands for å jakte, blir skutt både bjørn, elg og løve med pil og bue.Er allerede lov i en rekke land.

http://www.nbjf.net/index.php?id=om_nbjf

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/article290001.ece

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9245508

Få høre forumets meninger om dette :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakket med en kar i usa når jeg va der borte i 98-99.. .han hadde slutta å jakte med rifle, og gikk heller på bue jakt...

Han sa jaktopplevelsen ble noe helt annet, for man må snike seg på dyret, for å komme litt nærmere.

Han nevnte også at det va flere ganger han fikk skutt både to og tre ganger, før dem la merke til at dem ble skutt på.

Han skjøt "deer", er vel hjort det?

Han skjøt 2 på samme sted, fordi den andre skjønte ikke va som skjedde.

Jeg er positiv til buejakt, men reglene bør være strenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har funnet pilspisser i villrein som er skutt under villreinjakt i snøhetta, de dyrene har iallefall overlevd pilene.

Og ikke har det vært jaktet lovlig på dyrene.

Mener du nå i moderne tid?? Ja det er vel ikke akkurat lovlig jakt det da.

Vet du hvilken type pil som ble funnet da? Bilde?

De fleste piltyper er ikke egnet for jakt og vil bare gjøre store skader. Skal man jakte med bue så må man bruke piler som er lagd for å drepe.

En jakt bue er også mye kraftigere enn ei rifle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du nå i moderne tid?? Ja det er vel ikke akkurat lovlig jakt det da.

Vet du hvilken type pil som ble funnet da? Bilde?

De fleste piltyper er ikke egnet for jakt og vil bare gjøre store skader. Skal man jakte med bue så må man bruke piler som er lagd for å drepe.

En jakt bue er også mye kraftigere enn ei rifle.

Mener det var jakta i 2006, mulig 2005.

Sto om det i Oppdalingen. Har desverre ingen linker,men var faktisk en politimann som skjøt dyret lovlig med rifle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fyller ei bøtte med sand og skyter på med blyspiss så vil du finne igjen kula inne i bøtta. Skyt med ei jaktbue så ser du efekten. Den sprenger seg rett igjennom.

Det er derfor buejakt er dårligere. Poenget med blyspissen ER at du skal finne den igjen inne i bötta! En helmantel legger bare igjen en del av energien i bötte/dyr.

Dog er det ikke dermed sagt at ikke buejakt er forsvarbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du nå i moderne tid?? Ja det er vel ikke akkurat lovlig jakt det da.

Vet du hvilken type pil som ble funnet da? Bilde?

De fleste piltyper er ikke egnet for jakt og vil bare gjøre store skader. Skal man jakte med bue så må man bruke piler som er lagd for å drepe.

En jakt bue er også mye kraftigere enn ei rifle.

nuvel, at en bue er kraftigere enn rifle er vel ikke akkurat tilfelle, men den lager en så godt som like effektiv sårkanal pga. pilspissens form og ikke minst skarphet.

En typisk jaktbue skyter f.eks en pil på 540 grains med en hastighet på noe over 200 fps, mens en .308 jaktrifle med en 180 grains kule har utgangshastighet på f.eks 2600 fps, selv med min ganske begrensede forståelse av Newtons lover så sier det meg at rifla er ganske mye kraftigere, og da har jeg ikke nenvt riflekalibere som 338 Lapua, eller gud forby .577 NE.

Men kraft er vel uansett ikke noe buejegere snakker om i like stor grad som kruttjegere, pila er jo spiss, så man trenger ikke samme kraft for å få effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor buejakt er dårligere. Poenget med blyspissen ER at du skal finne den igjen inne i bötta! En helmantel legger bare igjen en del av energien i bötte/dyr.

Dog er det ikke dermed sagt at ikke buejakt er forsvarbart.

Tror du har misforstått. Ei jaktpil ødelegger like mye som ei blyspisskule.

Poenget med det er at det hender ei kule ikke alltid klarer å trenge igjennom bein og kjøtt. Har sett tilfeller der kula sitter i kjøttet uten å lage noe dødlig skade. Det motforsvarer vel ditt påstand. Når man jakter med bue så vil også pila sitte fast i dyret som ei kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på svartbjørnjakt på New Foundland for noen år siden lå jeg i en camp hvor det for det meste var buejegere. Guidene der sa at ca.80% av de bjørnene som ble påskutt med pil og bue ble aldri funnet igjen. (Men så hadde de jo ikke ettersøkshund........)

Etter min mening har verden gått noe framover og jeg synes vi bør utnytte fremskrittene og bruke de mest effektive våpnene til jakt, nemlig rifler/hagler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på slutten av dene filmen http://www.youtube.com/watch?v=coI4fAcwnmM&mode=related&search=

Det viser vel treffsikkerheten. Men man bør være godt trent for å utøve jakt med sånt våpen. Jeg har skutt med endel buer uten trinser og synes det er vanvittig gøy. Treffer godt selv uten sikte. Det hadde vært artig å prøvd denne typen.

Vandrefalk. Ja det var mye. 80% :roll: Var det skadeskyting eller fant de bare ikke igjen viltet? hvilke buer var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på slutten av dene filmen http://www.youtube.com/watch?v=coI4fAcwnmM&mode=related&search=

Det viser vel treffsikkerheten. Men man bør være godt trent for å utøve jakt med sånt våpen. Jeg har skutt med endel buer uten trinser og synes det er vanvittig gøy. Treffer godt selv uten sikte. Det hadde vært artig å prøvd denne typen.

Vandrefalk. Ja det var mye. 80% :roll: Var det skadeskyting eller fant de bare ikke igjen viltet? hvilke buer var det?

sikkert enten useriøse guider eller bueskyttere, skadeskytingsfrekvensen med bue er generelt lavere enn med kruttvåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si grunnen til denne høye skadeskytingsfrekvensen. Nå er vel ikke sjokkvirkningen til stede ved skudd med pil. Jeg mener å ha sett video der dyr som står og beiter har blitt skutt med pil og fortsatt og beite som om ingenting hadde skjedd helt til de har segnet om av blodtapet. I det tette krattet i jaktområdet der vi jaktet i Canada ville det nok kunne by på problemer å finne igjen en bjørn som hadde gått et stykke før den ble liggende. Som nevnt er ettersøkshunder et ukjent begrep i Canada. Det betyr jo at selv om de ikke fant igjen bjørnen, er det kanskje ikke det samme som at den er skadeskutt...

Uansett stiller buejakt ekstreme krav til utøveren, og feilmarginene er store. Dersom en jeger ønsker å vise for seg selv (og andre?) at han er i stand til å snike seg inn på buehold før han skyter, så går det an å gjøre det med rifle også, og utfallet etter skuddet vil nok i de fleste tilfeller være vel så fatalt for viltet som ved bruk av pil og bue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si grunnen til denne høye skadeskytingsfrekvensen. Nå er vel ikke sjokkvirkningen til stede ved skudd med pil. Jeg mener å ha sett video der dyr som står og beiter har blitt skutt med pil og fortsatt og beite som om ingenting hadde skjedd helt til de har segnet om av blodtapet.

Det skjer jo ofte med rifler også, knall og fall er ikke vanlig. Teorien om at kuler skaper såkalt hydrostatisk sjokk er vel en av de mindre emipiriske, det er heller ikke bevist at det faktisk finnes noen slik effekt, utover såvidt målbare verdier i hjernen til dyr som er skutt under kontrollerte tester. Det man vet er at alt som dør dør av sirkulasjonssvikt, enten fort eller ikke fullt så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk jaktbue skyter f.eks en pil på 540 grains med en hastighet på noe over 200 fps, mens en .308 jaktrifle med en 180 grains kule har utgangshastighet på f.eks 2600 fps, selv med min ganske begrensede forståelse av Newtons lover så sier det meg at rifla er ganske mye kraftigere, og da har jeg ikke nenvt riflekalibere som 338 Lapua, eller gud forby .577 NE.

Men kraft er vel uansett ikke noe buejegere snakker om i like stor grad som kruttjegere, pila er jo spiss, så man trenger ikke samme kraft for å få effekt.

En hadde best fått demonstrert forskjellen i virkemåten , hvis en hadde trukket en kule ut av en 308 , hold den 1 meter over hånden , og så sluppet den ned i den åpne håndflaten. Det hadde ikke en gang gjort vondt.

Prøv det samme med en moderne jaktpil , og den går gjennom hånden din.

Hvis buejegere hadde måttet dokumentere sin skyteferdighet , slik riflejegere allerede må , så kan jeg ikke se at buejakt skulle være mer betenkelig , enn annen jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det blir lov å jakte med bue i Norge.

Det må bli like strengt som med rifle og det må være krav til typer buer, akkurat som det er med ulike våpen typer.

Det er lov å håpe, selv om det er lov i alle andre land rundt, eller i ferd med å bli det så er ikke det akkurat det samme som at det skjer noe her, Norge var vel blant de siste landene til å gå over fra treski til glassfiber i konkurransesammenheng også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer jo ofte med rifler også, knall og fall er ikke vanlig. Teorien om at kuler skaper såkalt hydrostatisk sjokk er vel en av de mindre emipiriske, det er heller ikke bevist at det faktisk finnes noen slik effekt, utover såvidt målbare verdier i hjernen til dyr som er skutt under kontrollerte tester. Det man vet er at alt som dør dør av sirkulasjonssvikt, enten fort eller ikke fullt så fort.

At knall og fall ikke er vanlig under riflejakt må jeg si er overraskende å høre. At kraftige riflekuler som f.eks .308 ikke har en sjokkvirkning på noe levende den treffer er også overraskende å høre (enten sjokkvirkningen er hydrostatisk eller ei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At knall og fall ikke er vanlig under riflejakt må jeg si er overraskende å høre. At kraftige riflekuler som f.eks .308 ikke har en sjokkvirkning på noe levende den treffer er også overraskende å høre (enten sjokkvirkningen er hydrostatisk eller ei).

Vel, det er forsåvidt ikke uvanlig heller, det er mange ting som kan skje når et dyr blir skutt, det spaserer videre, står stille og ser dumt ut, spretter av gårde og faller dødt til bakken osv. eller bare faller som en sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.